BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Menno op 08 December 2017, 23:52:00
-
Beste,
Bijna 10 jaar geleden (ja, echt!) heb ik al eens een vraag gesteld naar aanleiding van wat ombouw-activiteiten van een Fleischmann O&K lok. Wat begon met een vraag over grip van een tandwiel op een as, mondde uit in een grondige ombouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14425.msg221715.html#msg221715
Nu ben ik in die jaren heel, heel veel stappen verder gekomen. Het originele model is ingeruild voor een veel minder afgeragd exemplaar, alle printjes heb ik opnieuw ontworpen, ik heb een nieuwe decoder gekozen, ik heb er goldcaps ingekregen, er is een berg lood ingepropt, het ding heeft zelfs een tweede nieuwe aandrijving gekregen! Ik kom nu dichter bij het punt dat het ding ooit weer eens gaat rijden. Dit is de huidige stand van zaken:
(http://www.m-voorloop.nl/modelbouw/oenkrevisie/oenk-lood-printjes-samenbouw.jpg)
Nu wil ik echter in het kapje een interieur bouwen en daar loop ik vast. Ik kom er met linialen en zo gewoon niet bij en met steeds passen wil het ook niet.
Ik wil zo goed mogelijk gebruik maken van de ruimte die er wel is, maar het kapje steeds op het model moeten plaatsen en weer moeten verwijderen zonder dat ik duidelijk kan zien waar het wel en niet knelt wil gewoon niet.
Heeft er iemand tips hoe ik dit beter aan kan pakken?
Alvast bedankt!
(voor diegenen die nieuwsgierig zijn naar de hele ombouw-operatie tot zover: http://www.m-voorloop.nl/modelb-oenkrevisie.html )
-
wow..wat een verhaal en een aufwand voor deze lok....
Groeten
Bas
-
@Menno,
Tjee, wat een werk zeg. Maar volgens mij wordt het wel erg mooi. Ik heb ook nog een paar van deze locjes. Wel leuk om er een simpel decodertje in te zetten, om er nog eens mee te rijden.
Maar om er zoveel werk in te steken? Nou, nee...
Gr, Hans
-
Ik kom er met linialen en zo gewoon niet bij
@Menno. En met een schuifmaatje dan?
-
Hoi,
Wellicht kun je voorzichting wat aluminiumfolie in de kap stoppen totdat de gehele beschikbare ruimte is opgevuld en dan het geheel voorzichtig maar wel heel goed op het chassis aandrukken. Daarna het aangedrukte aluminiumfolie voorzichtig uit het machinistenhuis poeren en misschien is het op deze wijze jou gelukt om een soort afdruk te maken van de beschikbare ruimte voor het interieur in wording.
-
Kun je geen afdruk maken?
Door bijvoorbeeld vel bakpapier/plastic folie of zo iets erin en dan opvullen met siliconen of iets flexibel gietbaars en er dan weer uithalen als het bijna is uitgehard?
Mooi gedaan trouwens, ik zou het zelf wel gaaf vinden als deze loc weer eens in een verbeterde/ge-update versie word uitgebracht .
Maar dat roep ik al een paar jaar :-[
-
Dag Menno,
Prachtig om jouw verhaal zo te lezen; een blik van herkenning toen ik in de 70-er jaren mijn eerste etsplaten van een h0e model van de Silvolde etste...
Als het onderstel nu nog zonder problemen in de opbouw past boetseer dan van modelleerklei een vorm en kijk dan - zoals de tandarts vroeger deed bij het inpassen van een kroon (.?) - waar het niet klikt. Ik neem nog even het punt mee dat de kap zonder interieur probleemloos sluit. Vaak is het zo dat bij het verwijderen van verflagen en zo de vorm en elasticiteit van het materiaal verandert.
Succes!
Rob
-
Poeh wat een werk is dat geweest en ook al het geduld wat je opgebracht heeft.
Die loc is gewoon onbetaalbaar geworden...
Knap gedaan hoor.
groetjes
Rob
-
Hi Menno,
Zelf gebruik ik al vele jaren een gewoon stukje gekauwd kauwgom.
Kauwen in de lok plaatsen en je weet na even wachten de kap verwijdert te hebben hoeveel ruimte je hebt.
Kan je eindeloos herhalen.
Een van mijn eerste locjes die ik heb gedigitaliseerd was een van de eerste ROCO Sikje ombouw naar drie rail.
groet
Harald
-
Gadver..... gewoon wat play-Doh pakken... ;D ;D
-
Enne .... de verpakking kan je gebruiken als kleine verf meng kuipjes.
(Zelfde als de pillen strips)
groet
Harald
-
@Menno. En met een schuifmaatje dan?
Ik kom met een schuifmaat wel in de kap voor een dieptemeting als er geen onderstel in zit, maar met het onderstel op z'n plaats is dat onmogelijk. Alle uitsteeksels in de cabine opmeten is zo moeilijk (en breek ik al een jaar m'n hoofd over) dat ik daarom hier om hulp kwam vragen ;)
Aan de rest: dank. Wat betreft de hoeveelheid werk: het gaat bij mij allemaal niet zo hard. Ik had, als ik door had gewerkt, gerust in een jaar klaar kunnen zijn. Daarnaast heb ik er ook veel van geleerd wat betreft aandrijving en zeker de laatste motorwissel, in een geheel nieuw model, zou ik eerder gedaan hebben als ik het model zelf ook eerder had gehad.
Daarnaast komen er altijd zaken op m'n pad die complexer blijken dan ik vooraf had bedacht, waardoor ik het dan aan de kant leg en iets anders ga doen. Inderdaad, er zit best wel wat werk in, maar voor mij is dat de lol.
Wat betreft een afdruk maken, daar heb ik ook al aan zitten denken. Maar ook dat is moeilijk werken in de krappe cabine. Sowieso zou ik een nieuwe gietmassa moeten kopen, maar het is een idee.
Als het onderstel nu nog zonder problemen in de opbouw past boetseer dan van modelleerklei een vorm en kijk dan - zoals de tandarts vroeger deed bij het inpassen van een kroon (.?) - waar het niet klikt. Ik neem nog even het punt mee dat de kap zonder interieur probleemloos sluit. Vaak is het zo dat bij het verwijderen van verflagen en zo de vorm en elasticiteit van het materiaal verandert.
Ik ben zo bang dat boetseerklei veel te stug is ;) waardoor er bij het induwen van het binnenwerk van alles stuk gaat.
Zonder interieur gaat de kap er 'probleemloos' op (lees: je moet 'm er gewoon aandachtig opschuiven, het past allemaal iets te precies misschien: ik heb al eens een SMD-LED onthoofd)
Zelf gebruik ik al vele jaren een gewoon stukje gekauwd kauwgom.
Dan moet ik een aardige bal kauwgom in m'n mond nemen :D .
Ik ga toch eens wat serieuzer kijken naar het gietspul...
Dank tot zover. Als er nieuws is, laat ik het weten ;) .
-
Er is nieuws! De dag na mijn laatste bericht in dit topic kwam ik door de sneeuwval niet meer thuis vanuit m'n werk en sliep ik bij vrienden. Het was daar dat ik ineens een ingeving kreeg dat ik 'verkeerd-om' aan het werken was (waar zo'n allesontwrichtende sneeuwstorm al niet goed voor is).
Ik was aan het werken vanuit de binnenkant als het ware: eerst stukjes styreen passend maken voor de binnenkant, daarna kijken of ik het ook in het kapje kreeg. Daardoor waren de relatief slappe stukjes styreen moeilijk te controleren en ze bleven heel slecht zitten op de onderbouw.
Daarom besloot ik de ingeving van de 11de vandaag toe te passen. Ik begon met 2 stukjes styreen die vrijwel perfect in de kap pasten. Daarna begon ik met uitmeten via de zijkanten (dat ging net door de ramen). De maten nam ik over op het styreen en voorzichtig sneed ik alle benodigde uitsparingen uit.
(http://www.m-voorloop.nl/benelux/oenk-interieur-begin.jpg)
Toen ik de kap uiteindelijk probleemloos kon plaatsen en het 'interieur' ook zonder spanning aanwezig was, heb ik twee strips (1,5 x 3,2 millimeter, ongeveer 21,5 mm lang uit m'n hoofd) gesneden die ik tussen de 2 plaatjes styreen aan kon brengen.
Heel voorzichtig werd alles in de kap met Plastic Weld aan elkaar gelast, tot dit het resultaat was.
(http://www.m-voorloop.nl/benelux/oenk-interieur.jpg)
Ik heb nu helder waar ik wel en niet kan bouwen én waar ik nóg meer lood kwijt kan. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik vermoed dat er vast nog verrassingen op de loer liggen ;)
In ieder geval bedankt voor de hulp tot zover.
-
(y) (y)
Kon het dakje trouwens niet van het originele kapje, of is het een gietstuk uit een geheel?
-
Een geheel ;)
Ik heb nog met het wilde idee gespeeld de kap van de donorloc die ik heb op die manier toe te takelen. Daar heb ik vanwege de moeilijkheidsgraad, van af gezien.
-
Menno, Duidelijk verhaal (y)
Welk model / firma ga je ervan maken?
-
Hoi,
Het is mijn bedoeling 'm in de oude huisstijl van m'n huidige werkgever te steken. Of dat veel experimenteren met het zelf afdrukken van transfers wordt (wat ik niet zo zie zitten) of dat het een opdracht voor Andreas Nothaft wordt, gaat afhangen of ik er toestemming voor krijg (niet het model, maar het gebruik van het oude bedrijfslogo voor het maken van de transfers, de Duitsers zijn daar (terecht) nogal strikt in)
Verrek, vergeet ik de vordering te plaatsen.
Ik moest er geduld voor oefenen, maar met het kaje erop ligt de vloer er nu in (een beetje lastig zichtbaar met dat witte spul op een relatief witte tafel).
Die moest ik vastlijmen door met een kwastje door de raamopeningen binnenin de lok het spul aan te brengen, anders kreeg ik het niet recht. Op de foto valt misschien ook op dat het niet helemaal recht is.
Vooral de zijkanten zie je straks niet meer en ach, je kan niet alles hebben.
Nu ga ik eens studeren op het innerlijk van zo'n ding. Geen idee wat er precies allemaal in moet/kan...
(http://www.m-voorloop.nl/benelux/oenk-interieur-vordering.jpg)
-
Voor eigen gebruik heb je volgens mij geen toestemming nodig hoor.
In de cabine, aan de kant van de lange huif de stuurtafel met aan 2 kanten bediening en een klapstoeltje links en rechts , lampje in het dak , achterkant zat niks dacht ik.
De stuurtafel is niet zo heel druk, snelheidsmeter,toerental, bezandingsknop enz.
Zelf hadden wij 2 o&k loc’s eentje is inmiddels vervangen door een loc van bemo.
De grootste is gebleven na een grondige revisie.
(https://www.nvbs.com/Expo/Expo_50_16.jpg)
Zelf bestuur ik ze niet, puur persoonlijke interesse.
(http://www.industriespoor.nl/index_bestanden/image007.jpg)
-
Leuk! Ik ben bezig om de kleine O&K van Fleischmann te digitaliseren. Die komt aardig overeen met de MV 9.
Jij werkt aan de grote toch?
Die van YARA is van een latere generatie overigens, met de vering etc. binnen het frame.
http://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1400890&lang=1 (http://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1400890&lang=1)
-
Leuke site (y)
De cockerill en de o&k mb 170 n
Zijn niet meer bij yara sluiskil, deze zijn vorig jaar weg gegaan.
Tijdelijk is er de o&k huurling van bemo op het terrein geweest (mb 5 of mb 7?) tot de nieuwe bemo loc klaar was.
Dus nu aanwezig de grotere o&k mb 10 n en de nieuwe bemo brd100
Vind het wel jammer dat “het kleintje” de mb 170 n weg is, was eigenlijk mijn favoriet om te zien :)
-
Dag Menno,
Ik blijf dit een leuk project vinden. Wellicht is de foto halverwege de pagina van de volgende link interessant?
http://www.spoorpunt.nl/pages/grootspoor/fotos-videos/2006/augustus-2006/16-augustus-2006.php (http://www.spoorpunt.nl/pages/grootspoor/fotos-videos/2006/augustus-2006/16-augustus-2006.php)
-
@barry1972,
Die kleine industrie_ en rangeerlocjes vind ik ook leuk.
Er was een tijdje een O&K bij Nedmag in Veendam.
-
Daarom kan ik niet snappen dat er geen enkele modelspoorfabrikant hier in springt.
Is toch een geweldig leuk zowel hobby als pro model van te maken?
En voor zo een locje wat iedereen kent is altijd wel een leuk plekje te vinden?
Maar wie weet ooit...
en dan zal je net zien dat er geen ac model van komt >:(
-
Nog even terugkomend op het probleem van het weten waar het knelt of zien hoeveel ruimte je nog hebt: lok zonder behuizing met buddies oid vastzetten op de tafel, camera op een statief. Dan foto recht van de zijkant maken. Kap op de lok en dan nog een foto maken. Leg deze twee foto's over elkaar in een fotobewerkingsprogramma en speel een beetje met de transparantie van de foto met de kap. Zo kun je mooi zien hoeveel ruimte er is of waar die de binnenkant raakt.
-
Voor eigen gebruik heb je volgens mij geen toestemming nodig hoor.
Klopt, maar dat gaat afhangen van de decals. Ik weet nog niet of ik dat zelf ga printen of laat doen. Het logo zelf heb ik (de loonstrookjes gingen vroeger per post, op de envelop stond het logo, dat ik als vector-tekening in Inkscape overgetrokken heb).
Ik heb geen ervaring met het 'sealen' van een transfer uit een inktjetprinter en vrees dat de inktjetprinter (wat een rampding is overigens) niet fijn genoeg kan printen.
Ik heb niet zo'n zin dat alles óók nog uit te moeten vinden, puur om de simpele reden dat dit model dit jaar in september 10 jaar in de vernie...verbouwing ligt. Het wordt tijd dat ik 'm afmaak.
Als ik niet zelf print, mail ik het logo en de bedrijfs-info naar Andreas Nothaft en laat ik hem enkele decals printen. De Duitsers zijn echter zeer streng als het gaat om auteursrecht en dergelijke, dus ik krijg dat hoogstwaarschijnlijk alleen voor elkaar met toestemming van m'n baas.
Overigens heeft het bedrijf waar ik werk nooit ook maar een meter spoor gehad. Ook heeft het nooit spoormaterieel in particulier bezit gehad. Toen ik in 2011 een beter beeld kreeg van de logistieke tak van het bedrijf, kwam ik al snel tot de conclusie dat 2, misschien 3 en misschien zelfs 4 goederenwagons voor alle binnenkomende goederen best mogelijk zou kunnen zijn geweest in een buurtgoederentrein. Gezien alles wat er ook weer wegging, fantaseerde ik een groter bedrijf met klein raccordement, waar het particuliere lokje rangeerdiensten kon verrichten voor de buurtgoederentrein. Al is het maar omdat ik niet zo creatief ben in het 'verzinnen' van een bedrijf wat een dergelijk 'geval' in dienst zou kunnen hebben.
In de cabine, aan de kant van de lange huif de stuurtafel met aan 2 kanten bediening en een klapstoeltje links en rechts , lampje in het dak , achterkant zat niks dacht ik.
De stuurtafel is niet zo heel druk, snelheidsmeter,toerental, bezandingsknop enz.
De stuurtafel zelf had ik ook wel redelijk in gedachten met wat vage meters, hendels en knoppen hier en daar. Dit soort loks zal redelijk grofstoffelijk zijn en weinig voorstellen.
Het was vooral een groot probleem om een oplossing te vinden voor het 'afbakenen' van de beschikbare ruimte. daarbij was ik eerst verkeerd-om begonnen, door eerst op de onderbouw te werken en daarna pas in de kap te passen, wat echt niet werkte.
Ik denk inderdaad dat aan de kant van de korte huif niets zit, al is het maar omdat de deuren daar zitten ;) .
Dag Menno,
Ik blijf dit een leuk project vinden. Wellicht is de foto halverwege de pagina van de volgende link interessant?
Das leuk dat jij het ook leuk vindt ;) Dat is best een aardig plaatje. Zo'n bij elkaar geraapt paneel was een beetje mijn idee. Eerst zorgen dat de vloer echt overal dicht is en dan aan wat kastenbouw gaan doen...
Ik hou jullie op de hoogte.
EDIT: Sven: het is inmiddels gelukt. Het was vooral de ruimte die het binnenwerk van de lok (motor, lood, elektronica) innam die ik moeilijk over kon nemen. Door eerst plaatjes styreen in de kap te plaatsen, kon ik het in ieder geval in de kap passend krijgen. daarna was veel makkelijker uit te meten hoe ik ruimte kon maken voor het binnenwerk. Ik heb daar een foto van, maar zal die een andere keer even plaatsen.
-
Menno, ik had al gezien dat het gelukt was, maar voor een volgende keer en anderen die meelezen, altijd handig om te weten.