BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Sjoerd van de Wal op 04 December 2017, 12:25:44
-
Beste allemaal,
Hoewel ik vrijwel zeker weet dat deze vraag vaker voorkomt heb ik niets kunnen vinden dat aansluit bij mijn vraag.
Recentelijk heb ik de Roco Multimaus (10810 met firmware versie 1.04) aangeschaft om mijn baan te digitaliseren, daarbij heb ik direct 2 locs gedigitaliseerd met een Hornby decoder R8249. Beide locs in de Multimaus ingevoerd en beide locs reageren goed.
Echter is de rijrichting van een loc niet goed.
Daarop ben ik uitgebreid gaan zoeken en ben er achter gekomen dat ik dit kan programeren door de CV29 aan te passen.
Echter kan ik nergens een fatsoenlijke handleiding vinden hoe dit te doen, wie kan mij hier bij helpen of in de juiste richting wijzen?
Alvast mijn hartelijke dank,
Gr.
Sjoerd
-
Hallo Sjoerd,
De handleiding kun je hier downloaden.
http://www.roco.cc/de/service/downloads/multimaus/index.html
Daar staat ook hoe je cv's kunt veranderen.
Jos
-
Weet je helemaal niet hoe je CV's moet aanpassen, of gaat het alleen om CV29? Die kan je met 1 ophogen om de rijrichting om te keren. Het probleem is dat je met de Multimaus geen CV's kan uitlezen, dus je weet niet wat er nu in CV29 staat.
Maar de belangrijkste vraag is eigenlijk: waarom denk je dat die ene loc de verkeerde kant op gaat?
-
Echter is de rijrichting van een loc niet goed.
Misschien een stomme vraag (maar het wordt vaker vergeten door nieuwe digitaal rijders), je weet dat bij digitaal de rijrichting afhankelijk is van hoe je de loc op het spoor zet? In tegestelling tot analoog gaat bij digitaal de loc de andere kant op na het omdraaien op het spoor en de rijregelaar dezelfde kant open te draaien.
De standaard is dat vooruit in de richting van cabine 1 is (en bij stoomlocs wijst het zich vanzelf natuurlijk).
Timo
-
Vriendelijk bedankt voor de antwoorden zover.
Voor de duidelijkheid, het zijn stoomlocs dus de voor en achterzijde zijn vrij duidelijk :-)
Bedankt voor de tip voor de download, heb inmiddels de pagina gevonden voor het wijzigen van de CV's, daar gaan we vanavond maar eens mee bezig.
Mijn vraag was inderdaad hoe ik de CV moet aanpassen, ik weet dat het CV29 is en dat deze met 1 moet worden opgehoogd.
Nu is het dus blijkbaar zo dat je met de Multimaus geen CV's kan uitlezen, maar dat hij een fictieve waarde weergeeft.
Als ik deze fictieve waarde met 1 ophoog, wordt dan ook de werkelijke waarde van de CV in de decoder met 1 opgehoogd?
Nogmaals mijn hartelijke dank,
Sjoerd
-
Nee, want dan programmeer je die fictieve waarde + 1 als nieuwe waarde in CV29
-
De fictieve waarde die je krijgt is 6. Je kan net zo goed gelijk 7 programmeren en kijken of het resultaat bevalt.
-
Voor de duidelijkheid, het zijn stoomlocs dus de voor en achterzijde zijn vrij duidelijk :-)
Duidelijk. Rijrichting staat voor beide loc's hetzelfde in het scherm?
Als ik deze fictieve waarde met 1 ophoog, wordt dan ook de werkelijke waarde van de CV in de decoder met 1 opgehoogd?
Nee, dan programmeer je gewoon echt die waarde in.
Normaal zou ik gewoon in de handleiding kijken wat de standaard waarde is maar Hornby geeft deze niet ::) Maar als ik uit ga van omgekeerd (bit 0 => 1), 28/128 speed steps (bit 1 => 2), ook analoog (bit 2 => 4) en kort adres (niet bit 5 => 0) geeft 1 + 2 + 4 +0 = 7 als waarde voor CV29.
Timo
-
Ok, duidelijk verhaal.
Ik ga vanavond de CV29 wijzigen in 7 en dan zou het goed moeten zijn (ben een positief ingesteld mens).
De rijrichting voor beide locs staat gelijk in het display.
Bedankt allen,
Gr.
Sjoerd
-
Als ik de beschrijving in de manual van Hornby bekijk dan lijkt CV29 = 7 me een voor de hand liggende waarde.
Je moet in ieder geval een oneven getal invoeren. Bit 0 heeft de decimale getalwaarde 1. De volgende bits hebben getalwaarden 2, 4, 8 , 16 enz.. en die zijn allemaal even. Dus om zeker te weten dat bit 0 op 1 staat moet het een oneven getal zijn.
Het kan zijn dat andere dingen dan niet meer werken zoals je zou willen, dan kan je andere oneven getallen proberen.
Iets anders wat ik nu bedenk: kloppen de frontseinen wel met de rijrichting? Met CV29 wissel je namelijk ook de frontseinen om. Als die nu overeenstemmen met de rijrichting, dan kan je via CV29 de zaak omkeren.
Maar als de frontseinen nu verkeerd zijn, dus b.v. de witte lichten aan de voorzijde branden terwijl de loc achteruit gaat, dan zit de motor verkeerdom en zal je het probleem dus in de loc moeten oplossen.
-
Als de waarde van cv29 oneven is, dan juist met 1 verlagen. Maar dat zal wel niet bij een nieuwe decoder.
-
Dank je Klaas,
We gaan voor de 7, en de kans dat er iets verstoord raakt is klein.
Er zit verder geen verlichting, geluid oid op de loc.
Bedankt voor de aanvulling Henk.
Gr.
Sjoerd
-
@svdwal, zie reactie #7 voor war CV29 = 7 in houdt. Komt geen gokwerk aan te pas, alleen wensen van jouw kant ;)
Timo
-
En dan rij je een half rondje met die stoomlok en staat de richting op de muis potverdorie wéér verkeerd.
-
Dan ben ik blij dat ik geen half rondje heb Jowi :-)
Ik verander de CV29 waarde in 7 en dan gaat het helemaal goed komen Timo, alle vertrouwen in.
En anders zijn er andere oplossingen mogelijk.
Ik laat het weten.
Gr.
Sjoerd
-
Overigens, het feit dat één van de twee een andere richting heeft betekend dat je de draden van de decoder naar de motor hebt omgedraaid :) Uitgaande van vooruit rijden is links zwart en rechts rood. De draden naar de motor "vervagen". Dat wil zetten, de kant van de motor waar analoog links aan zat wordt "vaag zwart" ofwel grijs en de kant waar analoog rechts aan zat wordt "vaag rood" ofwel oranje.
Als je hier niet goed op let en bijvoorbeeld alleen de draden naar de rails om draait zal je dit digitaal niet merken. Maar ga je dan analoog rijden is hij verkeerd om (tegengesteld aan analoge trein op zelfde spoor). Wissel je de draden naar de motor om is het zowel digitaal (vooruit op centrale is achteruit) als analoog verkeerd om. En wissel je zowel de draden naar de rails als de motor om dan klopt het analoog maar gaat hij digitaal de verkeerde kant op.
Met andere woorden, digitaal los je het op met CV29 maar het kan zijn dat je analoog nog de verkeerde kant op gaat.
Timo
-
Daarom vroeg ik ook wat de frontseinen doen. De boel omkeren in CV29 vind ik eigenlijk een lapmiddel. Je moet zorgen dat het in de hardware van de loc goed zit.
-
Dan ben ik blij dat ik geen half rondje heb Jowi :-)
Halverwege een heel rondje mag ook ;D
-
Slechts een Engels pendel/rangeer baantje Jowi.
Maar het goede nieuws, het is gelukt.
CV29 nar 7 gezet en de rijrichting is nu correct.
Vriendelijk bedankt allemaal voor de geboden hulp, wat een fijn forum is dit toch.
Mijn kennis is weer toegenomen, hopelijk kan ik zelf ooit weer iemand verder helpen.
Dank,
Sjoerd
-
Schakelen de frontseinen ook correct, of zijn die er helemaal niet?
-
Daarom vroeg ik ook wat de frontseinen doen. De boel omkeren in CV29 vind ik eigenlijk een lapmiddel. Je moet zorgen dat het in de hardware van de loc goed zit.
Is het eigenlijk ook. Van het weekend ook nog een decoder in een lok gebouwd, klopten de seinen niet met de rijrichting.. overwoog nog even dit op te losse middels programmeren van de decoder, maar uiteindelijk toch de boel maar netjes omgesoldeerd.
-
Er zijn geen frontseinen Klaas, dus de aanpassing heeft nergens invloed op behalve de rijrichting.
Ik ben erg blij dat het nu goed loopt :-)
Waarom zou het software matig oplossen van een probleem een lapmiddel zijn (vraag ik even als ITer)?
In mijn vakgebied is het juist het softwarematig inrichten van hardware, zodat het doet wat het moet doen, de normale manier.
Gr.
Sjoerd
-
Omdat het eigenlijk alleen werkt voor fout 2 (zie reactie #15). Fout 1 merk je digitaal niet en los je fout 3 op met CV29 sta je analoog opeens gek te kijken ;D Dus om nu te zeggen dat het een lapmiddel is gaat wat ver, maar het kan dus wel als schijnoplossing uitpakken.
Timo
-
Ik rijd alleen digitaal, dus ik snap dat omgesoldeer ook nooit. Ik kijk niet eens naar de motorconnectie als ik decoders in bouw; de richting, mocht dat uberhaupt nodig zijn, zet je domweg met CV29, en mocht de verlichting dan niet kloppen, dan zet je die ook om met de betreffende CV's.
-
Volgens mij werkt deze aanpassing van cv29 analoog ook.
-
Waarom zou het software matig oplossen van een probleem een lapmiddel zijn (vraag ik even als ITer)?
Typisch een IT-opmerking. ;D
Ik vind dat je een fout moet oplossen op de plek waar die zit, in dit geval zijn dat de verwisselde motoraansluitingen.
-
Volgens mij werkt deze aanpassing van cv29 analoog ook.
Ligt dus aan waar je de fout gemaakt hebt ;) Het heeft inderdaad analoog een uitwerking, maar of dat wenselijk is is een tweede.
Timo
-
Nou ja, ik denk altijd maar dat het in een draadje over het probleem van de vragensteller gaat. :) En Sjoerd is tevreden en dat Klaas en Timo vinden dat een hardware oplossing beter zou zijn, mogen ze vinden, maar Sjoerd gaat er over. ;D
-
Ik sta altijd open voor andere inzichten, maar in een geval waar er geen verlichting of front- / sluitseinen aanwezig zijn is de eenvoudigste oplossing het beste. Zoals altijd is er discussie mogelijk, maar voor mij is dit in dit geval het beste :-)
Gr.
Sjoerd
-
@henk, Nouwja, ik vind vooral dat je alle voordelen en nadelen moet weten. In software zou prima zijn, mits er een altijd werkende oplossing zou zijn. Dat is met CV29 niet het geval. Als je op de hoogte bent van de mogelijke nadelen en je daar vrede mee kunt hebben is met CV29 prima.
@svdwal, volgens mij wisselt zelfs dat mee met CV29. Gaat er dus alleen om dat je nooit meer analoog wilt rijden of als je ze nog eens analoog laat rijden dat je niet gek op kijkt als ze misschien de verkeerde kant op gaan ;)
Timo