BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: haoos op 03 December 2017, 00:02:34

Titel: Blokbeveiliging
Bericht door: haoos op 03 December 2017, 00:02:34
Een vraag van een beginner.

Wanneer ik de DR4088RB-CS 16-kanaals R-BUS terugmeldmodule aanschaf. Moet ik dan per blok nog schakelrail kopen?
Of kan ik dat anders verbinden met de rails.
Titel: Re: Blokbeveiliging
Bericht door: Remunj op 03 December 2017, 11:07:32
Hallo anoniempje  ::) :-X

De CS uitvoering is de versie met stroomdetectie dus direct op te rails aan te sluiten.
En ook niet geheel onbelangrijk, welk digitaal systeem gebruik je?
Aangezien er veel versies van de DR4088 bestaan is het wel belangrijk welke vesie je koopt.

TIP download de handleiding en lees deze eens goed door. Dan weet je of dit de juiste versie is voor jou en wat je moet doen  :angel:
Titel: Re: Blokbeveiliging
Bericht door: haoos op 03 December 2017, 11:52:47
Inderdaad wel handig om te vermelden dat ik een roco z21 heb.
Ik heb al een digikeys decoder voor de wissels aangesloten.

De vraag is in feite hoe ik een blok fysiek markeer.
Isoleren of met schakelrail?
Er moet toch een of andere markering zijn denk ik.
En....vast bedankt voor de reactie.
Hans
Titel: Re: Blokbeveiliging
Bericht door: Ronaldk op 03 December 2017, 12:01:46
De vraag is? Wat wil je nu gaan doen? Wil je automatisch gaan rijden? Met een automatisch bloksysteem? Ik zie je namelijk met allerlei termen en decoders / bezetmelders gooien maar niet echt een vraag van: Ik wil automatisch rijden. Wat had ik eigenlijk moeten doen om dat voor elkaar te krijgen? Is dat wat je wil? Zo ja:  Neem dan eens een kijkje in de encyclopedie:  Geautomatiseerd rijden (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Geautomatiseerd_rijden) voor wat meer informatie.

Groet Ronald.
Titel: Re: Blokbeveiliging
Bericht door: Remunj op 03 December 2017, 12:15:03
De vraag is in feite hoe ik een blok fysiek markeer.
Isoleren of met schakelrail?
Er moet toch een of andere markering zijn denk ik.
Als je met stroomdetectie wilt gaan werken dan zal je de rails aan een zijde moeten isoleren om de nodige meldsecties te krijgen die je dan op de ingangen van de DR4088 aansluit.
Maar nogmaals, download de handleiding en kijk wat je moet doen. Staat het toch echt duidelijk in.
Fabrikanten maken die nl. niet voor niets  :angel:
En uiteraard kan je ook een kijkje nemen in de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Terugmelding/bezetmelding)  (y)
Titel: Re: Blokbeveiliging
Bericht door: haoos op 03 December 2017, 12:32:41
Misschien een domme vraag (als de al bestaan) maar.....

Hoe verbindt ik de DR4088 fysiek aan de rail in het blok?
Is daar een speciale rail voor of gewoon solderen?

Gr.
Hans
Titel: Re: Blokbeveiliging
Bericht door: jowi op 03 December 2017, 12:45:41
Je hebt het steeds over of je een 'schakelrail' nodig hebt... wat bedoel je daarmee? Wat is een schakelrail???
Titel: Re: Blokbeveiliging
Bericht door: Remunj op 03 December 2017, 12:51:31
Tsja, de handleiding is daar toch echt duidelijk genoeg over. Een draadje van de rails naar de ingang van de terugmelder.
En de encyclopedie ook al gelezen?
Stook die pook maar heet.

En hoe je de DR4088 aansluit op je centrale staat ook echt beschreven in de handleiding. Veel makkelijker kunnen ze het niet voor je makken  ;D
Gewoon de handleiding lezen en doen wat er in staat.
Titel: Re: Blokbeveiliging
Bericht door: Bert van Gelder op 03 December 2017, 14:17:27
Sommige fabrikanten hadden een Schakelrail in hun programma. Een trein rijdt over een los stukje rail, duwt deze naar beneden en maakt daarmee een contactjes.

Fleischmann heeft/had een metalen stripje van een paar centimeter tussen de rails liggen. Een metalen pin aan de onderkant van de lok maakte contact.

Alternatieven zijn de reedcontacten, Lichtsluis, etc, al valt dat niet onder schakelrail

Sommige analoge rijders denken dat dat ook nodig is voor digitaal rijden.
Titel: Re: Blokbeveiliging
Bericht door: 72sonett op 03 December 2017, 15:00:30
Citaat van: haoos
... blokbeveiliging op basis van stroomdetectie.  Ik begrijp dat ik moet isoleren.
Een schakelrail of draden solderen....?
...
Uiteindelijk wil ik naar geautomatiseerd rijden met de computer.

Met stroomdetectie heb je geen schakelrail nodig, wel onderbrekingen/isolatielassen en draden aan de rails.
Zie o.a
 https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Terugmelding#Stroomdetectie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Terugmelding#Stroomdetectie)
en
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling).

Voor automatisch rijden heb je een besturingsprogramma nodig (en een computer...  ;) ), zie https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Geautomatiseerd_rijden#Treinbesturingssoftware (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Geautomatiseerd_rijden#Treinbesturingssoftware).

Titel: Re: Blokbeveiliging
Bericht door: haoos op 03 December 2017, 22:05:39
Die draden aan de rail....is daar een speciale verbinding voor of gewoon solderen?
Titel: Re: Blokbeveiliging
Bericht door: 72sonett op 03 December 2017, 22:36:07
Fabrikanten hebben vast wel een contactrail in het programma, maar dat is een dure oplossing vergeleken met zelf een draadje  aan de rails solderen.

Als je niet rechtstreeks aan de rails wil solderen kun je een draad aan een losse railverbinder solderen.