BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: marcel op 11 December 2007, 21:34:09

Titel: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: marcel op 11 December 2007, 21:34:09
Hallo,

Ik heb een prachtige blauwe engel liggen, het zal niet kunnen tippen aan de ooit te verschijnen Artitec, maar ik ben er tevreden mee.

Alleen de rij eigenschappen, nou nou.
Nu heb ik een GM & S tandwiel setje liggen, maar er is me al door velen aangeraden om dat maar niet te doen, met diverse redenen.

Nu wil ik toch de aandrijving vervangen om goede rij-eigenschappen te krijgen.
Heeft iemand ervaring, of ideeen?

Mvg, Marcel
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: stig op 11 December 2007, 21:42:53
Koop artitec DE2 en sloop de aandrijving eruit. Plak die onder de Holland Rail DE2...

Wat is er mis met dat tandwielsetje? Is die niet goed, of is het te moeilijk?

Als je nog meer spullen moet gaan kopen om het goed rijdend te krijgen, kun je beter deze nu nog dumpen en op de artitec variant inschrijven...
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: rail4marcel op 11 December 2007, 21:46:20
Nou ik denk dat je veel oplossingen kunt bedenken die goedkoper zijn dan de artitec de 2 kopen.
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: Hans Keulen op 11 December 2007, 21:48:14
Marcel,

Er zijn twee mij bekende manieren, allebei overigens te verkrijgen bij GM&S:

- tandwielkastje (door jou zelf al genoemd). Nadelen: geen beginnersklus, DEII motor (niet bijster) blijft gehandhaafd, lawaaiig. Voordeel: prijs
- BB motordraaistel. Voordeel: door iedereen in te bouwen, loopt goed. Nadelen: soms ook lawaaiig en duur.

De derde mogelijkheid is het te laten zoals het is. Uiteindelijk zal het riempje breken. Dan vervang je het door een zelfgemaakt snaartje. Onder andere te verkrijgen bij Fohrmann:
http://81.169.175.242/fohrmann/de/artikeldetail.php?type=4&kid=17&uid=8883 (http://81.169.175.242/fohrmann/de/artikeldetail.php?type=4&kid=17&uid=8883)

Voordelen: het kost geen drol.
Nadelen: Je hebt nog steeds de originele aandrijving.


Hans

Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: marcel op 11 December 2007, 22:13:49
Hallo,

Ik zit eigenlijk met de gedachte omde gehele motor unit eruit te halen.
En dan een compleet nieuw draaistel met motor te plaatsen.
Ik schat dat zoiets tussen de 100 en 120 euro zal kosten, aangezien het treinstel mij niets gekost heeft, vallen die kosten mee.

Dit omdat ik de huidige assen niet fijn vind lopen, het rijtuig slingert en danst over het spoor.
Het lawaai zal toenemen als ik het tandwiel kastje ga plaatsen.
En ik moet met de niet al te beste motor, en als ik het tandwiel kastje erin zou bouwen er tijd in moeten steken, die ik liever in een fatsoenlijke aandrijving.

De spud is zeker een alternatief, maar mijn gevoel gaat meer uit naar een wat grotere motor met een vliegwiel, en een tandwielkast erachter voor langzame rij eigenschappen.

Nu meen ik me te herinneren dat Gm & S een motorunit had voor de lima modellen(mat 54 & koploper, het was geen BB-unit).
Dat was wat ik eigenlijk bedoelde, heeft iemand daar ervaringen mee?

Mvg, Marcel
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: Floris Dilz op 11 December 2007, 22:18:17
tja, een lima-hondekopdraaistel met een modeltorque erin zat misschien ook wel aardig lopen. Wil je t echt goed dan bouw je er een roco-draaistel in met een dikke motor in de bak die via een cardan t draaistel aandrijft. Misschien is het ook mogelijk de motor direct op het draaistel te bouwen. Maarja, daarvoor moet je wel een beetje creatief kunnen zagen en wat van aandrijvingen snappen.
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: marcel op 11 December 2007, 22:47:00
Hey floris,

Ik bedoel niet de torque voor in de Lima`s, maar een compleet vervangings draaistel.

Maar je hebt me wel op een idee gebracht.

Mvg, Marcel
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: Huup op 11 December 2007, 23:19:08
Waarschijnlijk heb je de tandriem nog als overbrenging. Als ja, vervan die dan door een antislipbandje. Plak wat geleiders om dat bandje tegen aflopen te beschermen.
Je DE-tje rijdt dan al een stuk beter.
_____________
(http://home.hccnet.nl/sabine.h/xtra/MVC-732F.JPG)

_____________
(http://home.hccnet.nl/sabine.h/xtra/MVC-733F.JPG)

_____________
(http://home.hccnet.nl/sabine.h/xtra/MVC-734F.JPG)

_____________
Simpel. Doeltreffend. Goedkoop


Groet,

Huibert
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: stig op 12 December 2007, 00:57:10
Verbeck setje?
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: Esperopt op 12 December 2007, 03:28:56
Die tandriem overbrenging is de reden dat ik destijds m'n twee (!) DE-IIén terug naar de winkel gebracht heb. Je wil niet weten hoveel spijt ik daar nadien van gehad heb. Gelukkig komt er binnenkort een oplossing voor mijn gewetenswroeging  ;D.

Maar even serieus. De winkelier zei destijds dat de stellen gewoon een inrijperiode nodig hadden met die riemoverbrenging. Nou, heb ze behoorlijk wat uurtjes laten draaien op m'n testovaaltje maar vond, en eigenlijk vindt, het nog steeds niets. Neem direct aan dat de genoemde oplossing met tandwieloverbrenging veel beter werkt. Maar ja, destijds kwam ik nog niet op een forum.
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: marcel op 12 December 2007, 12:42:15
@ Stig,

Vertel eens wat meer over een verbeck setje.
Wat is dat?

Mvg, Marcel
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: stig op 12 December 2007, 13:44:50
Ik weet er het fijne niet van, maar zie:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=263.msg2067#msg2067
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: Hans Keulen op 12 December 2007, 16:14:52
Verbeck setjes zijn bij mijn weten nooit voor de DEII gemaakt. Wel koploper, 1200 etc. Ze waren indertijd al behoorlijk duur. Inmiddels worden ze niet meer gemaakt. Het was wel een mooie oplossing overigens.

Hans
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: WillemNS op 12 December 2007, 16:27:42
Ik weet niet welke aandrijving Chris in zijn Koploper zesje had gedaan.
Volgens mij ook een Verbeck. Zag er wel goed uit, en was erg laag, makkelijk in de bak te monteren dus...

Willem
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: Rob op 12 December 2007, 16:38:02
Ik meen me iets te herinneren (kan nog uit de tijd van BNLR zijn) dat iemand een draaistel + motor + 1 cardan van zo'n goedkope Roco BR 216 (of 18?) in NS-geel gebruikt heeft. Zou je even de radstand van zo'n ding moeten opmeten. Daar zit alleen wel een behoorlijke motor in, dus je moet dan wel een deel van je interieur opofferen.

Groeten, Rob
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: stig op 12 December 2007, 16:41:55
Verbeck setjes zijn bij mijn weten nooit voor de DEII gemaakt. Wel koploper, 1200 etc.

Weet ik, maar ik refereerde aan deze gedachte:

Nu meen ik me te herinneren dat Gm & S een motorunit had voor de lima modellen(mat 54 & koploper, het was geen BB-unit).
Dat was wat ik eigenlijk bedoelde, heeft iemand daar ervaringen mee?

Dat was dus het Verbeck setje.
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: Huup op 12 December 2007, 20:57:52
Die tandriem overbrenging is de reden dat ik destijds m'n twee (!) DE-IIén terug naar de winkel gebracht heb. Je wil niet weten hoveel spijt ik daar nadien van gehad heb.
Ik kreeg er drie mee nadat ik er één weer terugbezorgd had: liep niet en de verlichting brandde verkeerd om.
Van die drie heb ik er uiteindelijk één uitgezocht die het minst beroerd reed en waarvan de verlichting goed brandde. Na de ombouw liep ie dus goed. En de andere twee die ik later heb gekocht doen het met de asb ook prima. Al jaren.
Dusse... ja ik weet 't :)

Gr/H
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: marcel op 14 December 2007, 07:57:18
Hallo,

Floris gaf me uiteindelijk een idee.
Een roco motor inbouwen, als je van de originele aandrijving afwilt.

Dit weekend zoek ik even wat uit.
Ik laat het weten als het wat wordt.

Mvg, Marcel
Titel: Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
Bericht door: marcel op 14 December 2007, 21:14:35
Hallo,

Na wat licht sloopwerk, heb ik een mooi alternatief.

Floris zei, sloop een Roco lok uit elkaar en frutsel de aandrijving in de DE 2.
Dat bracht me op een idee.

Welk treinstel is voor een ander project letterlijk gestript voor o.a. aandrijving, de plan U.
En laat die as afstand nou gelijk zijn aan die van de DE 2.

Dus heb vanavond een PIko hondekop gedemonteerd, en het motor draaistel eruit gehaald.
Hetzelfde uiteraard bij de DE2 gedaan.

Dit is wat snij en lijm werk, maar prima te doen.
Alleen waar nu stoelen en bankjes staan, zal straks een motor liggen.

Binnenkort (2008) bouw ik de motor daadwerkelijk in.
Zal er wat foto`s van maken voor de liefhebbers.

Maar eerst onderdelen bestellen ;D.

Wordt vervolgd,

Mvg, Marcel