BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: MarkSpoor op 27 November 2017, 21:50:08
-
Hallo allemaal,
Ik heb een vreemd issue met mijn Plan V. (digitaal-gelijkstroom: 2e hands gekocht en heeft nog niet goed gewerkt).
1 - Als ik naar links rijd brandt niet alleen de frontseinen maar ook de sluitseinen voor. Sluitseinen achter wel gewoon alleen rood.
2 - Als ik naar rechts rijd dan branden frontseinen niet, sluitseinen wel. Tevens hoor ik dan tikjes!
3 - Als ik een ander locadres wil programmeren geeft hij kortsluiting aan.
Te zien ook op de video link: https://youtu.be/-P60ZTba6xo
Gek genoeg rijdt de trein wel prima en werkt de binnenverlichting ook.
Ik vind de aansluiting tussen de 2 bakken overigens wel erg fragiel (zit in de koppeling).
Waar zou dit aan kunnen liggen ? Ik ben niet zo technisch helaas ::). Zou tevens wel ledverlichting willen kopen en laten monteren ;)
Oftewel, ik zoek een Plan V dokter!
Groet, Mark
-
De tikjes ken ik als karakteristiek kortsluitingsprobleem bij Lokpilot-decoders. De uitgang wordt geactiveerd, de processor ziet een overbelasting en schakelt direct weer uit. Herhaalt daarna de procedure en dat gaat constant zo door.
Ik heb door een sluiting tussen een van de rails en een functie-uitgang ooit een V3 om zeep geholpen. Het is nog lang goed gegaan, tot de decoder blijkbaar toch een tikje teveel had gekregen.
Ik denk dat dat hier ook het geval is, maar het belangrijkste is dat je onderzoekt welk type decoder er in zit.
Kan je de decoder wel naar fabrieks-instelling terugzetten?
Wat betreft de verlichting: als er verder geen problemen mee zijn, zou ik die zo laten. Het zou echter kunnen dat zowel de front- en sluitseinen en binnenverlichting uit gloeilampjes bestaat die met software-matige dimming vanuit de decoder (voor zover mogelijk) best een lagere gemiddelde spanning mogen krijgen.
Mijn Sprinters waren rijdende zaklampen als ik daar niets aan deed (wat niet zo raar is gezien de spanning van 16 Volt of zo van de lampjes en de spanning op de functie-uitgang van bijna 21 Volt)
-
Die plan V's hebben dacht ik metalen strips die de lampjes op hun plek houden en van stroom voorzien. mogelijk zit aan de kant waar alle verlichting brandt dit niet goed, waardoor de decoder overbelast raakt.
Even open maken en alles netjes rechtzetten kan het probleem verhelpen.
groeten Ronald
-
Ja, klinkt als sluiting in de verlichting. Bij de plan V zitten de lanpjes voor de front-en sluitseinen in het chassis en de stroom wordt toegevoerd via een printje in de neus dat boven de lanpjes is gemonterd. Vanaf dat printje gaan twee draadjes naar de hoofdprint.
Kappen er af en kijk eens of die printjes nog goed zitten. Een andere mogelijkheid is een doorgeslagen lampje.
-
Even in aansluiting op Henk. In/op het printje zitten twee heel kleine ronde platte diodes.
Deze moet je verwijderen en dan op de lipjes die contact maken met de onderzijde van het lampje respectievelijk de witte en gele decoderdraad solderen. De blauwe draad nergens aan vast maken. Het chassis is nu de plus en de lampjes maken daar contact mee.
Succes.
Wiebe
-
Ja, de diodes zitten/zaten geklemd tussen het printje en die lipjes. Als het model digitaal is, dan horen de diodes te zijn verwijderd. Daarna zitten die lipjes wat losser en dat kan gemakkelijk tot allerlei problemen leiden. Bijvoorbeeld dubbel seinbeeld of sluiting.
-
Dank voor de antwoorden! Ik vind het spannend de Plan V open te maken, maar ik ga ervoor. Ik houd jullie op de hoogte...
-
De tikjes ken ik als karakteristiek kortsluitingsprobleem bij Lokpilot-decoders. De uitgang wordt geactiveerd, de processor ziet een overbelasting en schakelt direct weer uit. Herhaalt daarna de procedure en dat gaat constant zo door.
Jep, tot uiteindelijk de rook eruit komt, is mijn ervaring ::) ;D
-
Nou de soap rond de plan V is tot een einde gekomen. Ik had hem 2e hands gekocht, maar de vorige eigenaar heeft hem zeer slordig gedigitaliseerd.
1 de vierpolige koppeling was kapot
2 decoder loPi van Esu was overleden
3 decoder was slecht ingebouwd, draden hadden klemgezeten
4 lampen interieurverlichting hebben diverse decoder draden half gesmolten
5 interieur verlichting is niet geschakeld en stond rechtstreeks op de railspanning
Oplossing:
Alle bedrading en interieurverlichting is verwijderd. UB decoder ingebouwd en tevens warmwitte led strips. Koppeling vervangen en rijspanning en led verlichting op koppeling aangesloten. Stuurstand rijtuig voorzien van functiedecoder en rijverlichting hierop aangesloten, waardoor binnenverlichting apart te schakelen is.
Is als helemaal nieuw! Wat een verschil in rij eigenschappen en verlichting! En nee, dit heb ik niet allemaal zelf gedaan, maar ben wel superblij met het resultaat.