BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Bart Sanders op 27 November 2017, 13:30:08

Titel: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Bart Sanders op 27 November 2017, 13:30:08
Beste allemaal,

Ik heb een probleem met een ESU LokPilot 4 decoder. Hij doet het niet meer en ik weet nog niet waarom.

Mijn situatie: MRdirect met de MRdirect booster (gebouwd zoals in het manual staat). De DCC baanspanning heeft V+ van 20 V, V- van -20V en dus een Vpp van 40 V. Volgens de DCC standaard (S9.1 Electrical Standards) is dat toegelaten. De Vmax (+ en - deel van de amplitude) zijn +- 22V en de Vpp dus 44 V.

Ik gebruik Lenz en Uhlenbrock decoders naar volle tevredenheid in deze MRdirect digitale baan.

Recent is daar een ESU LokPilot 4 bijgekomen, die ik eerst heb getest. Na schoonmaken van de lok waar deze decoder in zit, werkte de decoder prima. CV's uitlezen, programmeren, alles deed het.

Vervolgens de analoge test met een gewone Fleischmann 14V rijtrafo (DC dubbelfasig gelijkkericht) en dat werkte ook. Conform ESU ook inderdaad met werkende max snelheid en motorregeling.

Maar, na enkele keren heen en weer rijden in deze analoge mode stopte alles. Het zijn geen vuile contacten, vuile baan en dergelijke zaken.

Ik zoek nu uit: waarom?

ESU specificeert toelaatbare decoderspanningen van 5V tot 40V. Wat niet duidelijk is: bedoelt ESU na (interne) gelijkrichting - dus het positieve deel V+ van het bipolar DCC signaal? Of bedoelen zij de Vpp?

In dat laatste geval kan mijn dan te hoge baanspanning (uiteindelijk) de decoder te veel zijn geworden. En is die daarom overleden.

Niettemin, de laatste test was met een analoge Vpp van ca. 14 V (wat in de praktijk eerder 16V is), maar dat zou in elk geval binnen de spec van ESU moeten zijn.

Vervolgens de decoder uitgebouwd en in de ESU decoder tester gezet.

Daarin en met wederom hetzelfde (PROG) tracksignaal reageert de decoder nergens meer op. Uitlezen (in PROG) mode levert voor alle CV's "0000" op.

Heeft iemand een idee, suggestie? Is mijn MRdirect DCC tracksignaal toch aan de (te) hoge kant?

Groet!

Bart
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 November 2017, 13:37:40
Of bedoelen zij de Vpp?
De Vpp is een tamelijk zinloze aanduiding. Er staat op geen enkel moment een spanning van 40 volt. De aanduiding Vpp wordt alleen maar gebruikt omdat dat op een scoop makkelijk afleest.
20 volt is niet te veel, volgens de NMRA normen moet een decoder 24 volt kunnen verdragen.

O wacht, ik zie nu dat je een analoge test hebt gedaan. Die trafo levert 14V, maar dat is de effectieve waarde van de wisselspanning . De topwaarde in 1,4 maal zo veel, dus bijna 20V. Zoals je zelf zegt is de werkelijke spanning vaak hoger, en het zou kunnen dat je net boven de kritieke grens bent gekomen.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Silvolde op 27 November 2017, 13:48:36
Klaas, het is dubbelfasig gelijkgericht; daarin is de factor 1,4 toch al in verwerkt?

Rob
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Timo op 27 November 2017, 14:15:39
Ligt er aan hoe je aan die 14V komt. Makkelijkste controle is meten ipv het label geloven. :angel:

Zelf heb ik nooit problemen gehad met LoPi (2, 3 en 4) op een baan met MRdirect via een Delta booster met Märklin trafo. Ook dat geeft een aardig hoge spanning van zo'n 20V a 21V RMS.


Timo
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Silvolde op 27 November 2017, 14:53:18
Timo, ik baseer me op de omschrijving "analoge test met een gewone Fleischmann 14 V rij trafo". Ik ken deze niet maar ga ervan uit dat het een  regelaar is met een dubbelpolige omschakelaar voor omkering van de rijrichting.

Het ligt wel voor de hand dat de trafo voor 220 V netspanning gewikkeld is en de uitgangsspanning bij de huidige netspanning ook 5% hoger is. Maar je hebt gelijk: Meten is weten.

Rob
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 November 2017, 15:12:31
Rob, je zoekt het te diep. Die 14V is de effectieve waarde van de spanning. Bij een gewone treintrafo is die niet afgevlakt. De topwaarde is 1,4 maal hoger.
Hang er maar eens een elco achter van 1000 uF en je zal zien dat de spanning omhoog vliegt.

Daarmee geef ik geen 100% zekerheid dat de decoder van Bart daardoor is overleden, maar het zou kunnen.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: henk op 27 November 2017, 16:08:00

ESU specificeert toelaatbare decoderspanningen van 5V tot 40V. Wat niet duidelijk is: bedoelt ESU na (interne) gelijkrichting - dus het positieve deel V+ van het bipolar DCC signaal? Of bedoelen zij de Vpp?

In dat laatste geval kan mijn dan te hoge baanspanning (uiteindelijk) de decoder te veel zijn geworden. En is die daarom overleden.

ESU bedoelt de maximale spanning na gelijkrichten en afvlakken. Van gelijkrichten wordt een spanning niet hoger, juist wat lager, maar wel van afvlakken van een gelijkgerichte wisselspanning. De multiprotocoldecoder is ook bedoeld voor analoog gebruik, zowel drierail als tweerail. De 40 volt is berekend op de omschakelpuls van 24 volt keer 1,4. Als het goed is wordt de decoder dus niet warm of koud van een tweerailtrafo van laten we zeggen maximaal 16 volt keer 1,4.

Een digitale spanning wordt na gelijkrichten en afvlakken nauwelijks hoger.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 November 2017, 16:20:20
Een digitale spanning wordt na gelijkrichten en afvlakken nauwelijks hoger.
Sterker nog, die wordt iets lager door de spanningsval over de gelijkrichter.
Digitale spanning is een rechthoekige blokspanning, daarvoor geldt: gemiddelde waarde = effectieve waarde = topwaarde.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: henk op 27 November 2017, 16:23:19
Uit pure nieuwsgierigheid Klaas. Wat gebeurt er met een digitaal signaal met 'taktpauzen"?
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 November 2017, 16:33:10
Daarvan zijn de effectieve waarde en de gemiddelde waarde kleiner dan de topwaarde.
Hoeveel het verschil is hangt af van de puls-pauze verhouding.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: henk op 27 November 2017, 16:38:16
Dank u.
Was overigens off topic, omdat DCC geen taktpauzen kent.

In ieder geval moet de reguliere multiprotocol LokPilot niet stuk gaan van een gewone tweerailtrafo en ook niet van 20 volt digitale spanning.

In de praktijk wil het wel eens misgaan met een oudere drierailtrafo die voor 220 volt was bedoeld. Met de huidige maximale spanningen op het net, kan de spanning in de decoder bij een omschakelpuls dan akelig dicht in de buurt van 40 volt komen.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 November 2017, 16:51:04
Met de huidige maximale spanningen op het net, kan de spanning in de decoder bij een omschakelpuls dan akelig dicht in de buurt van 40 volt komen.
Dat kon in het 220V tijdperk ook al. Toen kon de werkelijke netspanning ook al 242V worden.
De omschakelpuls was nominaal 24V, maar in werkelijkheid veel hoger. Daar kwamen ze achter toen in de beginperiode de decoders als rijpe appelen uit de boom vielen. Märklin heeft toen een omruilactie opgezet onder het mom van de verhoogde netspanning, maar dat was naar mijn mening een rookgordijn om de werkelijke reden te verhullen.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: bellejt op 27 November 2017, 18:26:55
soms wordt ook de trafo/omvormer vergeten.Als die uit het tijdperk van de 220 volt stamt dan geeft die nu wel een hogere secundaire spanning af.Getest met een oude en nieuwe marklin trafo en dat scheelt een pak op de omschakelpuls.Die is dan plots een stuk hoger dan 24 volt. Bij gelijkspanning zou dat mss wel geen probleem mogen zijn want daar heb je geen omschakelpuls.

Ps overgenomen uit de toegelaten normen in Belgie : Dat wil zeggen dat er op ieder ogenblik een spanning tussen 217V en maar liefst 253V aanwezig mag zijn.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Ben op 27 November 2017, 19:01:40

soms wordt ook de trafo/omvormer vergeten.Als die uit het tijdperk van de 220 volt stamt dan geeft die nu wel een hogere secundaire spanning af.


Dat is het bekende broodje aap verhaal. Die verhoging is marginaal.

Het probleem van de oude blauwe trafo's was de hoge tolerantie op de omschakelpuls.

Gr, Ben.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Bart Sanders op 28 November 2017, 11:02:01
Mijn heren!

Dank voor jullie meedenken! Ik zal de Fleischmann gelijkstroomtrafo met de scoop even opmeten. Nominaal is dat 14V dubbelfasig gelijkgerichte gelijkstroom, zonder afvlakelko('s). Daar maakt het Van Meekeren systeem zo handig gebruik van voor een optrek- en afremcurve d.m.v. faseaansnijding. Maar, ook off-topic....

Ik hou jullie op de hoogte!

Nog niemand heeft echter een oordeel gegeven over de LoPi decoder zelf. Omdat ik nu "0000" uitlees, is die dan definitief overleden of heeft een reset op CV8 misschien toch noch zin? Enfin, probeer ik ook even uit.

Stay tuned....

Groet,
Bart
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: henk op 28 November 2017, 11:13:06
Ja, gewoon proberen.
Voor de duidelijkheid, in de decoder wordt de spanning op de rails (digitaal of analoog, gelijk- of wisselspanning) altijd gelijkgericht en afgevlakt (en gestabiliseerd). De 40 volt max slaat op het afgevlakte resultaat in de decoder. Met een gewone Fleischmanntrafo komt dat niet eens in de buurt van het maximum.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Bart Sanders op 28 November 2017, 12:16:15
Citaat
De 40 volt max slaat op het afgevlakte resultaat in de decoder

Hoi Henk,

Dat was inderdaad een van mijn vragen. Duidelijk nu! En ik "vrees" dat die FLM trafo inderdaad het probleem niet kán zijn.

Ik kijk het wel nog even na. Misschien vreemde spikes die boven de 40V komen?

Ergens moet die LoPi decoder toch door in de problemen zijn gekomen...

En om dezelfde situatie niet nog eens te krijgen wil ik toch graag weten waarom!

Groet,

Bart
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: bellejt op 28 November 2017, 15:25:26
quote : Het probleem van de oude blauwe trafo's was de hoge tolerantie op de omschakelpuls.

In mijn antwoord : Getest met een oude en nieuwe marklin trafo en dat scheelt een pak op de omschakelpuls.

Was dit niet duidelijk dan ?  ;D
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Ben op 28 November 2017, 16:39:23
Zeker wel maar het heeft weinig van doen met de variatie in netspanning. ;)
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Bart Sanders op 29 November 2017, 11:00:52
Citaat
...de oude blauwe trafo's was de hoge tolerantie op de omschakelpuls...

De zorgvuldige lezer ziet dat ik het heb over een DC baan met een Fleischmann trafo.... En daar zitten geen "omschakelpulsknopjes" op. Het is (gelukkig) geen Märklin toch.... <----- grapje!

Maar, ik ken nu de hoogstwaarschijnlijke oorzaak: enorme spikes van ruim boven de 40 Volt!

Ik heb een goed geijkte oudere Tektronix scoop. Daar kan ik helaas niet gemakkelijk goede plaatjes van kopiëren. Dus, jullie moeten het met mijn tekst doen. Ter lering ende vermaeck...

Fleischmann rondmotor lok op de analoge gelijkstroombaan gezet, net zoals de originele lok met de LoPi 4 erin. De bekende groene trafo van FLM aangesloten. Eerst maar eens de eerste van 5 spanningsstappen. Een mooie dubbelfasig gelijkgericht signaal in onbelaste toestand. Toen de lok weer terug op de baan en nog steeds een keurig signaal. Voltage iets van 5 Volt of zo.

Vervolgens in de volgende vier stappen telkens hetzelfde: lok eraf, signaal perfect, lok er weer op. Door de belasting daalt de Vmax van het signaal. Geen punt. Maar, vanaf stap 3 onstaan er in de belaste situatie al forse spikes. Nog niet killing want ruim onder de 40V. Maar.....  in stap 4 en stap 5 zijn die spikes veelvuldig en ruim (!) boven de 40V. De scoop heeft als max. stand 5V/div. en daarvan staan er 8 op het scherm, dus 40 Volt en daar schoten die spikes met gemak ver overheen.

Ik ga nog even proberen met een reset op CV8, maar ik denk dat de LoPi 4 aan die spikes is overleden. Ja, ik weet dat de meetsituatie met een decoder in de lok op een DC-baan anders is, maar ik denk sterk dat er ook dan forse spikes ontstaan die de LoPi decoder uiteindelijk hebben vernield. Want, een tijdje heeft e.e.a. wél gewerkt in analoog bedrijf.

Als dit allemaal klopt, dan is dit een goede waarschuwing, voorzichtig met een LoPi 4 op een DC baan en een FLM rondmotor in de lok!

Groet,

Bart
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Timo op 29 November 2017, 11:19:36
Daar kan ik helaas niet gemakkelijk goede plaatjes van kopiëren.
Iedereen heeft tegenwoordig toch een plaatjes-kopiëer-apparaat in zijn zak? ;) Dat het dan niet pixel perfect is vergeven we je ;D

Maarja, goed dat je het gevonden hebt. Wel gek dat de spikes zo extreem zijn :/ Zou kunnen dat de trafo niet lekker reageert op de PWM van de decoder en daardoor de spanning omhoog vliegt. De trafo voorzien van een condensator zou dan moeten helpen.

Maar goed, ik denk niet dat de waarschuwing dan alleen voorbehouden is aan de LoPi maar aan decoders in het algemeen.


Timo
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: 72sonett op 29 November 2017, 11:46:33
Citaat van: Bart Sanders
...  lok er weer op. ... vanaf stap 3 onstaan er in de belaste situatie al forse spikes.
Zitten de ontstoorspoeltjes en Ctjes nog wel in de loc?

Die spikes ontstaan door een inductieve belasting, zoals een motor.  Daarom moet je in schakelingen ook altijd fly back of 'blusdiodes'  toepassen. Bij een analoge baan zitten die niet in de loc, wel spoeltjes en condensatortjes, maar als die er uit gehaald zijn voor digitale besturing dan zul je die spikes dus ook op een scoop zien.

Een goede locdecoder heeft die blusdiodes ook in de H eindtrap zitten om de schakeltransistoren te beschermen. Als je bij een digitale loc toch nog die spikes ziet, dan lijkt het mij dat die blusdiodes en mogelijk ook de eindtrap zijn overleden...   :(
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Menno op 29 November 2017, 12:52:35
Iedereen heeft tegenwoordig toch een plaatjes-kopiëer-apparaat in zijn zak? ;) Dat het dan niet pixel perfect is vergeven we je ;D
Ga het maar eens proberen op een beeldbuis-scoop, geloof me, dat gaat je niet lukken. Oudere scoops zijn beeldbuizen en die hebben een bepaalde verversings-snelheid (net zoals een beeldbuis-TV) waardoor ze extreem lastig te fotograferen zijn. Daarnaast zal een smartphone een nogal donker beeld zien en dat willen compenseren met een lange sluitertijd. Gevolg is dat je een scoop-beeld overhoudt waar je niets meer uit af kan leiden. Daarnaast zijn de spike's waarschijnlijk helemaal onzichtbaar, omdat ze te zwak zijn.

@ 72sonett: Het zijn niet echt fly back diodes, maar freewheeling diodes, in het nederlands noemen we het vrijloopdiodes of (inderdaad) blusdiodes.
Condensatoren en spoelen worden vrij vaak aangeraden om te verwijderen.

@ Bert: ik snap niet geheel waar je nu gemeten hebt. Heb je de railspanning gemeten of zo dicht mogelijk bij de decoder in de buurt? Ik zou niet al te raar opkijken als lange rails ook iets raars doet met wat je meet.
Mijn ervaringen met digitale loks (Lokpilot V3's, dat wel) op een analoge baan zijn overigens 'prima' (lees: het werkt, maar echt geweldig vind ik het niet).
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 November 2017, 13:08:19
Volgens Wikipedia en andere bronnen mag je het een fly back diode noemen.
Zelf noem ik het ook wel een LOIS (lach-of-ik-schiet-diode) maar dat is niet officieel. :)
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: 72sonett op 29 November 2017, 13:23:56
Citaat van: Bart Sanders
...Ik heb een goed geijkte oudere Tektronix scoop. Daar kan ik helaas niet gemakkelijk goede plaatjes van kopiëren.
Mooi antiek is niet lelijk... maar het wordt dan toch wel tijd voor een goedkope Chinese DSO, daarmee kun je dit soort kortdurende spikes zichtbaar maken, het signaal opslaan en exporteren als .jpg en het in een bericht plakken
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Timo op 29 November 2017, 13:25:00
@Menno, ja, klopt, je zal de telefoon een beetje moeten overtuigen. :angel: En volledig analoge scopes zullen inderdaad lastig zijn. Maar mijn digitale CRT scope laat zich wel prima op de foto zetten.


Timo
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Menno op 29 November 2017, 14:03:41
Mooi antiek is niet lelijk... maar het wordt dan toch wel tijd voor een goedkope Chinese DSO, daarmee kun je dit soort kortdurende spikes zichtbaar maken, het signaal opslaan en exporteren als .jpg en het in een bericht plakken
Daar zou ik niet op hopen. Spikes hebben de nare eigenschap over enorme stijg- en daaltijden te beschikken en daarnaast zeer kort voor te komen.
De bandbreedte en samplerate moet op een digitale scoop al snel erg hoog liggen om een spike te kunnen zien. Mijn Agilent heeft een sample-rate van 1 Gs/s en gaat tot 100 MHz. Desondanks wordt het bij snelle, korte signalen al snel een moeilijke zaak. Over het opslaan met beperktere reproductiecapaciteit heb ik het dan nog niet gehad.
Er werden in de jaren 80 niet voor niets bergen 'sample-and-hold' schakelingen uitgebracht in elektronicatijdschriften, om spikes, die op beeldbuis-scopes vaak nog moeilijker zichtbaar te maken waren, toch op te merken.

@ Timo, jij hebt misschien een digitale CRT, maar zoals Bart het zei, ging ik er niet vanuit dat het om een digitale beeldbuis-scoop ging ;)
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Bart Sanders op 29 November 2017, 14:25:44
Citaat
Zitten de ontstoorspoeltjes en Ctjes nog wel in de loc?

Daar heb je wel een punt.

In de oorspronkelijke situatie zijn aanwezig: 1 x LoPi 4.0 en de bedrading zoals het hoort. De C en smoorspoel zijn er ooit uit door een vorige eigenaar uit verwijderd. Dit schrijft ESU trouwens ook zo voor. M.a.w. volgens het boekske was de lok goed voorbereid voor digitaal gebruik. En volgens hetzelfde boekske ook voor analoog gebruik met die decoder erin.

Bij de tests met mijn scoop en de FLM gelijkstroomtrafo zijn de smoorspoel en de C niet gemonteerd. Dat verklaart zeker de "wilde" signalen die te zien zijn, bovenop de halve sinussen van de voeding. En uiteraard ook de spikes.

Maar....., nogmaals, bij decodergebruik moeten die "ontstoorders" er uit. Dus, zal de rondmotor waarschijnlijk een gedrag vertonen met fikse spikes, zoals ik ze nu heb gezien.

Helaas kan ik e.e.a. niet meer meten in de originele situatie, maar dat had dan ook niet gehoeven. Toen werkte alles nog...

Ga er maar heel sterk van uit dat ESU in de motoreindtrap de juiste blusdiodes heeft zitten. Dat is standaard electronica in piepkleine vorm v.w.b. DC-motoraansturing.

Precies: met een smartphone kun je zeker een foto maken, maar ik garandeer je dat die spikes niet te zien zijn op de digitale foto. Het keurig getriggerde voedingssignaal zie je prima. Maar, daar zit het probleem ook niet.


Enfin, LoPi naar de grootjes met een behoorlijke kans op wat de oorzaak is.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Bahn-AG op 29 November 2017, 14:46:47

De omschakelpuls was nominaal 24V, maar in werkelijkheid veel hoger. Daar kwamen ze achter toen in de beginperiode de decoders als rijpe appelen uit de boom vielen.

Hallo

Dit "broodje aap" verhaal heeft in zoverre iets met dit draadje te maken dat het nou net alleen de ESU decoders betreft waar het hier ook over gaat.

Typisch?

Bart
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: henk op 29 November 2017, 15:07:32
Dat ging over Märklin decoders die de geest gaven. Märklin had echt geen omruilactie opgezet als het alleen om vreemde decoders ging. Dan hadden ze gewoon gezegd altijd Märklin decoders plaatsen, want die zijn uiteraard veel beter.

Wat schiet je nou op met te pas en te onpas ESU bekritiseren Bart? Zit het zo diep dat Märklin een jaar of tien verbazend beroerde decoders in het programma heeft gehad en in die tijd terrein verloor aan ESU?
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Floris Dilz op 29 November 2017, 15:23:40
Heb t idee dat esu-decoders niet zo van analoog houden, dr is er mij ook al eens een geploft bij wat analoog testen, op een normale roco-trafo. Verder zijn tot nu toe al mn locpilots heel gebleven, wat toch wel heel wat is aangezien ze in zelfbouwlocjes zitten met ruimschoots schimmige bedrading.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: henk op 29 November 2017, 15:33:32
Er zijn hele vloten modellen (drierailmodellen, geluidmodellen) door allerhande fabrikanten uitgerust met ESU-decoders zonder op grote schaal ploffende decoders. Zelfs met de oude blauwe trafo's van Märklin was dat maar weinig aan de orde. Maar het gebeurde wel met die trafo's - om genoemde redenen - en dat beperkte zich niet tot ESU. Märklin begint zo'n omruilactie echt alleen maar als Märklin producten in het geding zijn.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Bart Sanders op 29 November 2017, 16:32:43
Citaat
Wat schiet je nou op met te pas en te onpas ESU bekritiseren Bart?

Henk, ik begrijp hier niets van.

In mijn posts staat niets over Märklin (behalve een grapje dan) omdat ik met Fleischmann, PIKO en Roco rijd en ik bekritiseer niets of niemand. Ik ben gewoon een hobbyist die graag wil weten wat er met een ESU decoder fout ging.

Voor mijzelf, maar meteen ook voor de mede-hobbyisten hier in dit forum.

Als jij dan slecht leest, dan is dat niet mijn probleem.

Wat mij betreft mag dit draadje worden afgesloten.

Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Rick op 29 November 2017, 16:46:45
Henk reageert op een andere Bart, zie de post ervoor.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: zuylen op 29 November 2017, 16:52:37
Beste mensen,
Bij mij is dat ook al een keer gebeurd dat de Esu decoder tijdens het analoog rijden, de geest geeft.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Bart Sanders op 29 November 2017, 17:03:35
Citaat
Henk reageert op een andere Bart, zie de post ervoor.

Beste Henk: SORRY!    :'(

Als ik niet goed kan lezen, dan is dat mijn probleem...   :D

Groet!

Bart
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Bahn-AG op 29 November 2017, 17:30:02
Dat ging over Märklin decoders die de geest gaven. Märklin had echt geen omruilactie opgezet als het alleen om vreemde decoders ging. Dan hadden ze gewoon gezegd altijd Märklin decoders plaatsen, want die zijn uiteraard veel beter.

Wat schiet je nou op met te pas en te onpas ESU bekritiseren Bart? Zit het zo diep dat Märklin een jaar of tien verbazend beroerde decoders in het programma heeft gehad en in die tijd terrein verloor aan ESU?

Hallo

Ik bekritiseer ESU niet te pas en te onpas. Ik vind het gewoon frappant dat dit draadje over een (schijnbaar) niet spanningsbestendige ESU gaat.
Precies hetzelfde decodermerk dat märklin ook zijn probleemdecoders leverde.....10 jaar geleden.

Blijkbaar mag het omschakelpulsverhaaltje wel te pas en te onpas aangehaald worden.

Lees deze dan maar eens.
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/faq/Technik-Tipp-207.pdf

Bart
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: henk op 29 November 2017, 18:13:52
Maar Bart, daar staat toch gewoon dat het probleem tot ca 2012 bestond met Märklin decoders?

De omschakelpuls is hier van belang om aan te geven dat een decoder die bestand is tegen die puls (ESU multiprotocol) vermoedelijk geen probleem kan hebben met 14 volt.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Bahn-AG op 29 November 2017, 20:09:48
Maar Bart, daar staat toch gewoon dat het probleem tot ca 2012 bestond met Märklin decoders?


Hallo

Nee,dat staat er niet en doet hier verder niet terzake.

Waarom de ESU niet tegen 14V zou kunnen ontgaat me hier ook.
Voor de multiprotokol wordt (werd?) 25V max spanning aangegeven.
Als je hier iets overheen gaat geloof ik nog steeds niet dat een decoder gelijk de geest geeft.
Märklin geeft voor hun MLD 35V aan.
Met een vervuilde motor branden deze overigens wel door, ondanks de beveiliging. Misschien dat er met de besproken ESU uit dit draadje iets soortgelijks aan de hand is.

Bart
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: henk op 29 November 2017, 20:48:06
Oh, dan begrijp ik het woord ‘tabu’ in de laatste paragraaf in relatie tot bepaalde trafo’s voor bepaalde decoders zeker niet goed. Maar verder niet boeiend inderdaad.

Voor de multiprotocol LP4 van ESU is van meet af aan een maximum van 40 volt digitale spanning aangehouden. Voor de zuivere DCC versie 27 volt. Geen idee waarom daar verschil in zit. Maar in beide gevallen mag een gewone trafo geen probleem zijn. Tenzij er wat geks met die trafo is.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Bahn-AG op 29 November 2017, 21:00:25
Oh, dan begrijp ik het woord ‘tabu’ in de laatste paragraaf in relatie tot bepaalde trafo’s voor bepaalde decoders zeker niet.

Hallo

Je leest wat je wilt lezen, en niet wat er staat.
De opmerking bij genoemde trafos werd alleen bij de eerste generatie MFX decoders gegeven. Deze waren van ESU.
Op oudere en nieuwere decoders is deze opmerking niet van toepassing.

Bart

Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: henk op 29 November 2017, 21:10:33
De samenwerking met ESU heeft maar kort geduurd. De breuk met ESU dateert al van lang voor 2012. Die paragraaf gaat echt niet meer over door ESU ontwikkelde decoders.
Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Bart Sanders op 30 November 2017, 14:08:12
Citaat
Met een vervuilde motor branden deze overigens wel door, ondanks de beveiliging. Misschien dat er met de besproken ESU uit dit draadje iets soortgelijks aan de hand is.

Nee. Voordat ik een gekochte en gebruikte lok in bedrijf neem wordt allereerst de motor schoongemaakt, voorzien van een drupke olie en indien nodig nieuwe koolborstels. De collectorlamellen en de eventuele koolneerslag in de voegen ertussen wordt helemaal schoongemaakt. De lamellen worden dan ook nog gepolijst en daarna weer ontvet.

Zo'n rondmotor loopt dan fluisterstil, nauwelijks vonkjes op volle spanning  en dat zonder smoorspoel/C.

Nu de ESU documentatie van een LoPi 4 - hier komt een kopie van de titelpagina, bron ESU Download Center:
Instruction Manual
6. Edi t ion, February 2013
P/N 51986
LokPilot V4.0
LokPilot V4.0 DCC
LokPilot micro V4.0
LokPilot micro V4.0 DCC
LokPilot V4.0 M4
LokPilot XL V4.0
LokPilot Fx V4.0


Dus: de daarin opgenomen specificatie geldt voor de hele familie en daar staat vervolgens, kopie en al eerder hier door mij geschreven:
Operation Voltage
5 – 40V    LokPilot V4.0
5 – 27V    LokPilot V4.0 DCC

Analog DC Operation
Ok   LokPilot V4.0
Ok   LokPilot V4.0 DCC

De Micro versies e.d. kunnen we even vergeten.

Op de krimphoes van mijn LoPi staat in zwarte inkt (net) leebaar opgedrukt LP 4.  Ik kan nu niet zien of weten welke versie het precies is. Uit de CV7 kan ik ook geen chocola maken. Daarmee weet je nog niet of multi- of DCC-versie.

Vervolgens heb ik nog wel geprobeerd een decoder reset te doen. Zonder resultaat overigens. De LoPi is echt "gone".

Ik hou het op die meer dan 40 Volt spikes en daarvan plenty die de decoder niet heeft aangekund.

Titel: Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
Bericht door: Ben op 30 November 2017, 14:36:56
Opsturen naar Esu onder garantie met kopietje van de aankoopbon. Niet geschoten altijd mis, wellicht krijg je een nieuwe. ;)

Gr, Ben.