BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Joran op 23 November 2017, 12:30:44
-
Hoe voorkomen jullie dat er lijm tussen de modules komt tijdens het ballasten?
Tot nu toe heb ik tussen modules vershoudfolie gebruikt. Daardoor blakt de boel in ieder geval niet aan elkaar. Maar je krijgt wel lijm vlekken op je modules. En die had ik al afgelakt. Is er een handigere/betere manier? Of is het acceteren? :D
-
Vershoudfolie lijkt me een beetje slap spul. ik gebruik iets stevigers, b.v. styreenplaat van 0,25 of 0,5 mm.
Ook plastic van sommige verpakkingen is geschikt.
Dat er lijm tussen loopt is onvermijdelijk. Maar houtlijm hecht niet echt aan plastic dus je kan het altijd los krijgen. Op het hout van de kopschotten blijft een dunne lijmfilm achter maar die doet verder geen kwaad. Anders kan je die nog wegschuren.
-
Je zou er ook (twee)dubbel gevouwen bakpapier tussen kunnen zetten..., vastzetten met wat punaises of een dun latje met wat kleine spijkertjes...
Rob
-
Bij een vorig project (lang geleden....) heb ik een overheadsheet gebruikt, als iemand nog weet wat het is 8)
Voordeel: stevig, de lijm hecht er niet echt aan, en het is doorzichtig. Dat laatste vond ik belangrijk om het ballastbed op beide modules ter plaatse van de overgang exact hetzelfde profiel te geven.
In plaats van overheadsheet volstaat natuurlijk ook ander vergelijkbaar plastic. Soms hebben brochures een doorzichtig schutblad voor de cover, is ook geschikt.
-
Dank voor de antwoorden. De lijmresten kunnen dus niet voorkomen worden, ok. Dan laat ik het zo. Overhead sheets, ja die heb ik wel. Ook twee projectors trouwens. Kopen? :D
Ik het folie btw gespanen over een plankje welke ik weer met lijmklemmen op de bak had gezet. Denk dat het resultaat dan wel het zelfde is als van styreen plaat of iets dergelijks.
-
Ik werk nooit met een apart plankje. De verbinding tussen twee modules een beetje los zetten, plaatje er tussen en de bouten weer aandraaien.
-
In elk geval zorgen dat je zoveel mogelijk hout op hout hebt bij de overgangen en maar een heel dun laagje ballast, dan is het ook niet zo kwetsbaar.
-
Op beide kopwanden schilders tape plakken alleen op de plek waar de rails is en ietsje hoger als de rails. Beide modules aan elkaar bevestigen en klem ze ook nog met lijmklemmen zo dicht mogelijk bij de rails van onderen vast tegen elkaar.
Zo heb ik het gedaan met mijn vier modules bij M-track.
(Het aflakken van de zijkanten en de kopwanden is eigenlijk de allerlaatste stap bij het maken van modules. Bij het bevestigen van de scenery kan er ook lijm van de module afdruipen, maar ook daarbij kan je schilderstape of ietsje steviger ducktape of container tape gebruiken.)
Juist vanwege de kwetsbaarheid had ik later de ballast steemtjes tussen de kopwand en de laatste dwarsligger in een laagje seconderlijmgel gedrukt. De eerst met de houtlijm methode bevestigde ballast was na een paar open rijdagen verdwenen.
Succes Joran
Groetjes
wil