BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: zweistein op 22 November 2017, 17:09:35
-
Ik heb vandaag met een gedigitaliseerde loc analoog op de clubbaan gereden, loc met 10 rijtuigen wat rondjes laten rijden (incl. ruime helling). Na een minuut of 10 was het met de pret gedaan, met als oorzaak een doorgebrande decoder. Nu vraag ik mij af of het analoog rijden met de decoder (lokpilot V4.0 DCC) een grotere kans op doorbranden geeft, of dat dit puur een gevolg is van een zware belasting...
-
te zware belasting kan maar eerder een te hoge spanning.
-
PWC / PWM spanning op de clubbaan? Vinden decoders ook niet zo leuk...
-
Nee, op dit moment nog een oude Roco trafo... Er zaten ook wat matig rollende rijtuigen bij.
-
PWC / PWM spanning op de clubbaan? Vinden decoders ook niet zo leuk...
Wat betekenen die afkortingen, als ik vragen mag?
Steyn
-
Gepulseerde spanning, wordt door sommige rijregelaars gebruikt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pulsbreedtemodulatie
-
Nee, op dit moment nog een oude Roco trafo... Er zaten ook wat matig rollende rijtuigen bij.
Roco heeft van die PWM dingen in het assortiment gehad... als ik me het goed herinner grote oranje trafo's met losse regelaars eraan.
Kan een ander vast wel met zekerheid zeggen.
Trix heeft ook zoiets, heb ik nog ergens staan. Grote zware trafo met een soort afstandsbediening met een wieltje erin. Was een perfect ding :)
-
te zware belasting kan maar eerder een te hoge spanning.
De digitale DCC spanning is hoger dan een analoge spanning dus dat zou geen probleem mogen zijn.
Een PWM regeling verwart de decoder omdat die het voor een DCC signaal aan zou kunnen zien, maar ook dat laat de decoder niet doorbranden.
Ik denk eerder dat de eindtrap/H-brug van de decoder is doorgebrand door een te hoge motorstroom, veroorzaakt door een te hoge belasting. Kun je de decoder nog wel digitaal programmeren/uitlezen?
-
Ik denk eerder dat de eindtrap/H-brug van de decoder is doorgebrand door een te hoge motorstroom, veroorzaakt door een te hoge belasting.
Maar tegen te hoge belasting zijn ze beveiligd...
-
Ja, ze zijn wel beveiligd, maar geldt dat ook als er lange tijd een belasting op komt die net tegen de grens aan zit?
Ik vraag het me af.
Ik heb hier verschillende Lokpilot's V4.0dcc in gebruik tot volle tevredenheid maar bij 1 Roco Railion 189 is mij ook wel opgevallen dat na
een uurtje rijden de decoder gewoon heet is.
Waarom is mij ook niet helemaal duidelijk, wel zie ik dat de loc van zichzelf al snel 400 mA trekt (uitlezing op z21), maar dat
zou toch geen probleem moeten zijn. Verder rijdt de loc als een zonnetje dus ik laat het maar zo.
Wel hebben ze me ooit op de MTS toch bijgebracht dat elektronica die heet wordt toch echt eerder aan zn eind is.
-
Zo te horen houdt ie het iig heel wat langer dan 10 minuten uit...
-
Ja dat dan weer wel.
-
Een PWM regeling verwart de decoder omdat die het voor een DCC signaal aan zou kunnen zien, maar ook dat laat de decoder niet doorbranden.
Mmm ik heb een G-spoor Massoth decoder anders mooi aan het roken gekregen met de Aristo Craft Train-Engineer... (kan lineair of met pulsen aansturen, stond dus verkeerd).
Was een duur grapje en wijze les.
Groeten Eddy.
-
Programmeren ging sowieso niet meer, dusdanige kortsluiting waardoor de multimuis blijft herstarten. Zit ook een mooi smeltgaatje in de wikkel boven het doorgebrande onderdeel.