BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: EricZmS op 04 November 2017, 15:43:01
-
Oke, uiteraard zit bijna iedereen dit weekend in Utrecht maar ik zit met een probleempje
Wanneer ik mijn Kato 11103 onderstel voorzie van een Uhlenbrock 73100 decoder, rijdt deze als een zonnetje.
De 73100 is echter niet meer leverbaar en nu overgestapt naar de
ESU Lokpilot micro V4.0 DCC met 6 polige stekker.
De lok rijdt voor geen meter, hij rijdt niet constant hij stottert, schiet zo maar in volle vaart weg ook in rangeer modus kortom compleet waardeloos.
Nu zal ik ongetwijfeld iets fout doen, maar de vraag is wat.
Het automatisch inregelen (zoals in de gebruiksaanwijzing staat) van de motor gaat helaas niet daar ik maar een spoortje van 50 cm heb en de kato op volle snelheid is in een oogwenk weg.
Iemand enig idee waar het aan kan liggen.
Rij met Multimaus z21 Start, er zijn geen andere zaken als verlichting oid aangesloten op de decoder.
-
Eric,
Zet om te beginnen de analoog herkenning uit (huidige waarde CV 29 met 4 verlagen). Dat zou in ieder geval dat in volle vaart wegschieten moeten verhelpen.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Rinus
Top, dat zal ik doen
Dat scheelt in elk geval weer wat hartkloppingen ;D
-
Eric,
Welke waarde heeft CV 29 bij jou?
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Rinus,
Volgens de gebruiksaanwijzing 12
Eric
-
Net gewijzigd naar 8 en geen verbetering helaas
-
Eric,
Wijzig CV 29 eens in de waarde 2 (alleen 28/128 rijstappen) kijken of dat helpt. Je kan ook nog proberen de Railcomm cut-out in de centrale uit te zetten, voor zover deze hierover beschikt en jij hier geen gebruik van maakt.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Rinus,
Gedaan, geen verbetering dwz lok schiet nu stukje voorruit met ongecontroleerde snelheid.
Waar hij eerst in volle vaart het spoor verliet.
Railcomm cut-out zegt mij niets dan moet ik de gebruiksaanwijzing gaan bestuderen
(Rij nog niet zolang digitaal)
-
Eric,
Dan kan ik je, helaas, ook niet verder helpen. Sorry.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Hierbij filmpje van rijgedrag.
Tram is met 73100
https://youtu.be/o0xST4iTB5o
Dit is met de esu, zelfde soort onderstel
https://youtu.be/p-Pun2X4iBs
Hoop dat dit het verduidelijkt
-
In elk geval dank voor de genomen moeite Rinus
-
Schakel even de lastafhankelijke motoraansturing uit. De CV weet ik zo even niet maar dit kan een verklaring zijn voor het rare rijgedrag. Zal vast ergens in het boekje staan welke CV dit is.
-
Zitten de condensatoren nog over de motor?
Bij sommige decoders moeten deze verwijderd worden.
-
Schakel even de lastafhankelijke motoraansturing uit. De CV weet ik zo even niet maar dit kan een verklaring zijn voor het rare rijgedrag. Zal vast ergens in het boekje staan welke CV dit is.
Als dit een groot verschil maakt, dan zit het probleem inderdaad in de motorregeling. Misschien toch een metertje rail erbij kopen om automatisch inregelen mogelijk te maken. :)
Ik kan overigens nergens vinden wat voor type motor erin zit.
-
Was die esu nieuw of kwam die uit een andere lok? In geval van dat tweede, even de decoder resetten, cv 8 = 8.
-
@Banne, ga ik uitzoeken
@Dave, condensator is verwijderd
@Henk, ga ik doen, heb wel rail maar moet dan even baan aanleggen en draden solderen
@Vamm65, yep niegelnagelnieuwe decoder
-
Voor het automatisch inregelen even de snelheid knijpen met CV5 zodat de run wat korter is.
Mij lijkt dat het rare rijgedrag komt omdat inderdaad de motorregeling ingesteld moet worden. Je komt het te weten als je doet wat Banne zegt: motorregeling uitzetten met CV 49. Die is default waarde 19 en die maak je 18. Als je lok dan goed rijdt is het geen stroomafname probleem.
Gr, Ben.
-
Dank Ben, ga ik testen
-
Ben,
Ik heb CV 49 op 18 ingesteld en het geheel blijft stotteren, begrijp ik het goed dat het nu aan de lok zou moeten liggen?
-
Hm, dan neig ik er nu naar om de stroomafname te verdenken. Bedrading, contactveren en solderingen gecontroleerd, wielen en rails schoon?
-
Dan zal het de stroomafname zijn? Wielsleepcontacten of loopvlakken? Of het motortje, koolborstels?
-
Lokje komt rechtstreeks uit verpakking moet hem toch maar even ontleden en na kijken.
Ik laat weten wat de uitkomst is
-
Automatisch inregelen door cv 54 op 0 te zetten werkt echt niet bij alle locs, daar ben ik inmiddels wel achter.
Het heeft waarschijnlijk te maken met de waardes in CV 52,53,54,55 en 56.
Zet cv 56 eens op 0 dan zal de loc waarschijnlijk normaal rijden.
Daarna testen met de andere cv waardes.
Kijk s in de nederlandse handleiding van de esu decoder. is wel ergens te downloaden en daar staat redelijk omschreven welke cv je moet aanpassen bij welk rijgedrag.
Succes. (en het heeft mij uren en uren gekost bij een Trix BR-189.....)
-
Hans Karel,
Dank we gaan puzzelen,mocht het echt niet lukken.....
Heb inmiddels in een webshop nog 2 x 73100's gevonden, nu maar hopen dat ze echt voorradig zijn, dat blijft natuurlijk altijd even afwachten als je na 17.00 opeen zaterdagmiddag besteld :P
-
Hallo Erik
weet je wat voor een type motor er in zit? Met de lokprogrammer kun je dan bij motorinstellingen aangeven welk type motor je wilt inregelen.
Bij veranderde cv's kun je dan de waarde zien en inprogrammeren misschien helpt dit je verder.
vr groet Arie
-
Nog even reactie om 21:14 Eric
;)
Gr, Bert
-
Arie,
Ik heb overal gezocht wat voor motoren KATO gebruikt maar kom niet verder als 5 polige, deze staat niet specifiek op de gebruiksaanwijzing van de decoder omschreven.
Heb ook geen lokprogrammer, moet anders maar wachten tot de beurs in Veendam.
Dan neem ik het lokje wel mee om te kijken of er iemand is die er iets van kan brouwen
-
Bert,
(y)
-
erik
je hoeft niet de locprogrammer te hebben , alleen de software te laden van de ESU site , daar kun je alles mee instellen als je kijkt bij extra veranderde cv's.
Daar staan dan de cv's die je moet veranderen.
vr groet Arie
-
Erik
Heb hier bijvoorbeeld uit de lokprogrammer de waarde gehaald voor een maxon motor ( is maar een voorbeeld heb zo maareen motor uit de lijst gehaald )
Dit zijn dan de cv's die je voor dit type moet veranderen , zo staan er nog een aantal voorgeprogrammeerde motoren en type in.
CV52 = 32
CV54 = 80
CV55 = 50
vr groet Arie
-
Arie,
Ik snap hem, komt neer op wat Hans Karel schrijft alleen dan uitgaande van bekende motoren.
Ik ga morgen eens aan de freubel om te kijken of dat wil lukken.
Dank en prettige avond.
-
Nog even een vraag, hebben alle decoders in principe dezelfde CV waardes?
Mocht dat zo zijn dan zou ik de CV waardes van de goed functionerende 73100 Uhlenbrocks op kunnen zoeken/ uit kunnen lezen. (Zodra mijn router werkt zodat ik de CV's uit kan lezen)
En deze over kunnen nemen voor de ESU decoder.
Of klopt mijn gedachte niet?
-
Was het maar waar Eric.
Alleen 1, 17, 18 en 29 hebben overal eenzelfde mogelijke waarde.
De rest wil nog wel eens verschillen.
Geef bijvoorbeeld een Zimo nooit dezelfde optrek en afremvertraging als een ESU. De Zimo zal er dan ruim 2x zo lang over doen. 0,25 seconde per punt tegenover 0,66 seconde.
Zelfs binnen de merken kan er verschil zitten, vanwege een nieuwere firmware. Waardoor mogelijk hogere waardes nodig zijn in een cv. ESU is bijvoorbeeld in een update toenmalig van maximaal 64 naar maximaal 255 als hoogste waarde gegaan.
-
Marcel,
Dank, weer wat geleerd (y)
Maar wel jammer :D
-
Probeer eens hoe de loc rijdt met de kap er op.
Zonder fatsoenlijk gewicht op de assen zal de stroomafname slecht zijn, en krijg je sowieso ook slecht rijgedrag.
-
Marcel
De KATO 11103 is juist alleen een onderstel (met redelijk gewicht)
https://www.conrad.nl/nl/kato-1110311104-n-gemotoriseerd-onderstel-2-assig-2-assig-246473.html
Ik gebruik deze onderstellen om zelf lokjes te bouwen, zal morgen even wat foto's plaatsen.
En het probleem doet zich alleen voor bij de esu en niet bij de uhlenbrock 73100 decoder :)
-
In dat geval zou ik eerst eens beginnen met poetsen van de wielen en controleren van de afnameveertjes tegen de wielen, en tevens de eventuele druk op de koolborstels.
Check ook of de motor wel helemaal vrij kan draaien. Heb zelf een locje onder handen gehad waarbij het vliegwiel de bodemplaat aan het wegschuren was. Motor zat net een klein beetje uit het lood in de ombouw.
-
Mijn Kato trams (in H0) zijn ook niet goed rijdend te krijgen op een esu en in de tram zit ook een N motor. Met een Kühn N25 decoder rijd hij zonder aanpassingen direct goed. Misschien als alternatief voor je uhlenbrock decoder?
Groeten, Mark
-
Dank voor de tip Mark (y)
-
Zoals beloofd een paar foto's van mijn bouwsels
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171105_134251_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171105_134251_resized.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171105_134316_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171105_134316_resized.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171105_134328_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171105_134328_resized.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171105_134420_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171105_134420_resized.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171105_134430_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171105_134430_resized.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171105_134528_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171105_134528_resized.jpg)
-
Vandaag bericht gekregen dat de 2 uhlenbrock 73100 onderweg zijn en dat ik ze morgen kan verwachten (y)
Kijken of de lok dan wel meteen foutloos rijdt net als de rest.
Zo niet........ dan toch de nieuwe lok eens beter inspecteren.
-
Eric,
M.i. gewoon accepteren dat een esu niet wil/kan i.c.m. je onderstel.
Vervanger bij uhlenbrock is de 73105 http://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/decoder/I6AA22D1-001.htm!ArcEntryInfo=0004.18.I6AA22D1
groet rob
-
Rob,
Dat was nu juist het hele probleem 73100 functioneert top maar wordt niet meer gemaakt.
3x de 73105 besteld juist om die reden. Aangesloten lok rijdt als een overjarige soepkip horten en stotteren .
Toch geprobeerd nog 73100 te bestellen maar leverancier belde me netjes op om te zeggen dat hij deze ondanks dat ie nog in de webshop stond helaas niet meer voorradig was.
Hij bood mij als alternatief de ESU aan tegen dezelfde prijs (heel netjes dus)
Maar helaas ESU gaf nagenoeg zelfde rijeigenschappen als de 73105
Met heel veel hulp en tips van mede forumleden (waarvoor dank) aan het uitzoeken gegaan, maar dit even on hold gezet nu ik toch nog 2x een 73100 heb kunnen vinden (deze gaan bij alle eerdere gebouwde loks op basis van kato onderstel als een tr....) :)
Eric
-
Eric,
Duidelijk. Heb je wel alle condensatoren, spoeltjes en wat er nog meer zou kunnen zitten verwijderd? (ken deze bodems wel, maar nog nooit in mijn handen gehad)Vreemde is dat als ik een kato/hobbytrain verbouw dat ik dat wel goed krijg met een esu (wel alle condensatoren etc. eruit), maar dan wel de truck cv 54=0 en dan f1. Kan je niet twee draadjes tegen je wielen aanleggen en dan deze truck uithalen. Rails is niet perse noodzakelijk als hij op zijn kop ligt ;D
Rob
-
Rob,
Weer een goede tip, ga ik zeker proberen want nadat ik deze laatste 2 73100's heb gebruikt zal ik toch over moeten stappen op andere decoder en de esu heeft wel heel veel mogelijkheden en is lekker klein.
En ja alles verwijderd zoals omschreven in gebruiksaanwijzing
Dank
-
Eric,
Zal morgen(vrijdag) even kijken bij mijn vaste winkel of die nog 73100 heeft.
Groet Rob
-
Eric,
Mijn "vaste" winkel heeft geen 73100 meer, nog wel 73400. Weet niet of dat een bruikbaar alternatief is. Bij interesse, stuur dan maar even een pb.
met vr gr Rob
-
Vandaag de binnengekomen 73100 ingebouwd en............. lopen als een zonnetje, kruipend langzaam een genot om te zien.
Kortom lokje prima, nu puzzelen en alle in het forum aangedragen cv waarde wijzigingen gaan proberen.
Maar dat doe ik pas wanneer huidige lokje af is.
Dank tot zover aan allen die een bijdrage hebben geleverd (y)
Eric