BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: haoos op 03 November 2017, 21:30:02
-
Ik heb bovenstaande onderdelen gekocht.
Vervangen van de handbediening door de elektrische aandrijving is geen problem. Maar dan.
Aan de roco wissel zit standaard een aansluiting met drie draden. Moet die aan de nieuwe aandrijving? Of blijft die ongebruikt.
En hoe verbindt ik de aandrijving aan de decoder?
Gebruik ik daarvoor het bij de aandrijving meegeleverde kabeltje?
Moet dan het contact stipje aan een kant er af?
Wie het weet mag het zeggen. Dank.
-
Hoi,
De digikeijs 61195 ken ik niet. Wat heb je nu allemaal gekocht? Als je de aandrijving wilt aansluiten op een andere wisseldecoder dan die van Roco zal je inderdaad het contactstripje eraf knippen. Dan is het de draden aansluiten op de decoder. Zie daarvoor de aanwijzingen in de handleiding van de wisseldecoder
Groet Ronald.
-
Ik bedoelde inderdaad de digikeijs DR4018. Foutje
En wat doe ik met het kabeltje van de wissel zelf?
-
kabeltje van de wissel zelf? Maak eens wat foto's.... Is die dan niet al elektrisch? ::)
Groet Ronald.
-
Aan de wissel zelf zit al een draadje. Ook al is die nog niet elektrisch.
Wanneer je een decoder in de wissel zelf bouwt is dat de voeding volgens mij.
-
De kabeltjes die aan het wissel zelf zitten (blauw en oranje als ik het me goed herinner) zijn voor de puntstukpolarisatie. Die moeten blijven zitten.
Bij de 61195 zit een handleiding die precies aangeeft hoe je het meegeleverde drievoudige draadje met de kleinste stekker aan de wisselaandrijving aansluit. Het grotere stekkertje aan de andere kant kun je er af knippen en dan de drie draden op de DR 4018 aansluiten (zwart in het midden).
Je kunt ook speciale contrastekkers van Roco kopen; die werken vooral goed met de drievoudige harde kern draad die Roco ook levert, maar dat is nogal prijzig allemaal.
Groeten,
Bert
-
Bedankt voor de info.
Dat tweevoudige draadje van de wissel zelf fungeert dus niet als voeding voor de aandrijving begrijp ik.
Als je een roco decoder in de wissel zelf zet werkt dat wel zo dacht ik op het YouTube filmpje te zien.
Nu blijft het dus gewoon ongebruikt in de wissel zitten ?
-
Als er een Roco decoder 61196 ingestoken wordt dan moeten de draadjes beslist in de aandrijving gestoken worden omdat die ervoor zorgen dat de decoder voeding krijgt. Die zorgt er dan op zijn beurt weer voor dat de aandrijving gevoed wordt. In deze situatie komt de voeding dus ook uit de rails en dat is niet altijd plezierig omdat alle stroom die hiervoor gebruikt wordt niet beschikbaar is voor treinen.
Gebruik je geen Roco decoder maar het aansluitkabeltje dan komt de voeding voor de aandrijving daarvandaan, en dat kan dan uit een andere trafo komen (de power aansluiting op de DR4018). De andere draadjes dienen dan alleen voor de puntstuk polarisatie en mogen eventueel weggelaten worden als je van plan bent om wissels open te rijden. Doe je dat niet en wil je de puntstukken gepolariseerd hebben dan moet dat stekkertje in de wisselaandrijving gestoken worden overeenkomstig de daarop afgebeelde kleuren (blauw, oranje, geel) naast het andere kleine stekkertje (groen, zwart, rood).
Als je die wissels nieuw gekocht hebt dan staat dit allemaal exact in de bijgeleverde handleiding, weliswaar niet in het Nederlands maar toch.....
Groeten,
Bert
-
Heren, Met dank voor de uitvoerige toelichting.
Ik ben beginner dus alles is een beetje nieuw.
Wat nog rest is de aansluiting van de decoder DR4018 aan de z21
Daar zit zo'n telefoonsstekker aan met een klip.
Ik heb wel een tang daarvoor maar volgens mij moeten er maar twee draden naar de DR 4018.
Dat vraagt dus nog wat uitzoeken.
-
Hallo haoos (naam?),
Alle begin is inderdaad best moeilijk, daarom is het goed doornemen van alle bijgevoegde documentatie ook zo belangrijk.
De DR4018 moet je niet aan de z21 aansluiten, althans niet aan zo'n telefoonstekker!!
Vanuit je z21 gaan er twee draden daar de rails. In de meeste gevallen wordt een zgn. ringleiding of centrale voedingsleiding gebruikt. Wat dit inhoudt kun je bijvoorbeeld hier (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Centrale_voedingsleiding) lezen. De DR4018 moet met de Signal aangesloten worden op de ringleiding of als je zonder ringleiding wilt werken op de twee draden die naar de rails gaan. Als je de DR4018 via een aparte trafo wilt voeden dan sluit je de Power ingang van de DR4018 daar op aan. Heb je geen aparte trafo dan kun je de Signal en Power op de DR4018 doorverbinden (zie blz. 4 van de handleiding bij de DR4018).
Succes ermee.
Groeten,
Bert
-
Bedankt Bert, hier kan ik mee uit de voeten.
Ik heb nog een oude Trix- expres trafo - zo'n groene- die geeft 14v ~. Dat moet dus genoeg zijn.
Als het allemaal werkt laat ik het weten.
-
Hallo haoos (naam?),
Ik heb nog een oude Trix- expres trafo - zo'n groene- die geeft 14v ~. Dat moet dus genoeg zijn.
Voordat je een oude trafo gaat gebruiken met een veel te krap vermogen: voor de voeding van de DR4018 via de POWER dien je een trafo te gebruiken die minstens 3 ampère moet kunnen leveren, voor jouw 14 V Trix-trafo is dat dan een minimaal vermogen van 42VA... Met een lager vermogen krijg je bij het schakelen van meerdere wissels ongetwijfeld problemen...
Groeten,
een andere Bert... ;)
-
Hallo Bert,
Mijn Trix trafo geeft aan: 14 V , 1 A
Dat is dus kennelijk te weinig.
Dan kan ik hem altijd nog gebruiken voor diverse verlichting.
Groet, Hans
-
Collega's,
Het is allemaal gelukt en het werkt.
Met enige schroom heb ik aan een kant van het bijgeleverde wisselkabeltje het plugje afgeknipt om de wissel te kunnen verbinden met de dr4018.
Alles wordt nu gevoed en geregeld via de z21. Geen problemen met de treinenloop voor zover.
Met dank voor alle waardevolle reacties.
Groet,
Hans
-
Fout