BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Luc2000 op 02 November 2017, 13:54:07
-
Hoi
Ik kwam er vanmorgen pas achter dat de roco NS 1601 nog analoge verlichting heeft. De roco NS 1611 heeft ledverlichting. In de binnenkant van de kap zitten dus andere lichtgeleiders/koplampen etc. Kunnen deze makkelijk omgezet worden, zodat de kap van de 1601 op het onderstel met ledverlichting past en de kap van de 1611 op het onderstel met analoge verlichting?
Iemand ervaring?
Groetjes
Luc
-
De nieuwe 1601 met hoog rooster ?
Die had ook gewoon ledverlichting, zie bespreking
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/roco/505-roco-1601-nieuwe-ontwikkeling
-
Dan ben ik destijds bij de aankoop, laat ik het diplomatiek zeggen, "op het verkeerde been" gezet. Ik heb een 1601 met hoog rooster op een analoog onderstel (met alle bijbehorende lichtleidingen in de kap). Impliciet beantwoordt dit dan ook mijn vraag, want dan is mijn 1601 blijkbaar intern omgebouwd. Dat zou dus ongedaan gemaakt moeten kunnen worden ;)
Ik zal straks even wat foto's plaatsen.
-
Ik denk eerder aan een gevalletje kappiewissel.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1470.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1470.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1471.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1471.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1472.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1472.jpeg)
-
Dat is niet terug om te bouwen.
Chassis is anders, print is anders, licht is anders.
Het is dus eerder alles opnieuw bestellen behalve de kap.
-
Kunnen de lichtleiders van de 1611 er niet gewoon ingezet worden? En de lchtgeleiders op de foto dan weer terug in de 1611?
-
Lijkt me van wel, want is omgekeerd ook gebeurd. Let ook op de lippen naar de stroomafnemers op het dak.
-
Daar heb je alleen wat aan met het nieuwe chassis, zie het verslag van Chris voor de verschillen. Of je moet (Tom van Weert) ledprintjes in de loc maken.
-
Luc vraagt ook of de kap nog op een nieuw onderstel is te plaatsen.
Kunnen deze makkelijk omgezet worden, zodat de kap van de 1601 op het onderstel met ledverlichting past en de kap van de 1611 op het onderstel met analoge verlichting?
Het lijkt mij van wel, omdat de kap van de 1601 immers is geleverd met de juiste lichtgeleiders en andere kenmerken van het vernieuwde model. Dus de transformatie is omgekeerd al uitgevoerd.
Alleen heb je dan weer een 1611 op een oud chassis. ;D
Dan is alternatieve ledverlichting misschien wel een idee.
-
Henk, er zitten geen lichtgeleiders in een nieuwe 1600. de leds zitten recht voor de lenzen. (allemaal losse lensjes)
En daarvoor is weer de voorzijde van het chassis aangepast.....
-
Dat weet ik wel Chris. Ik heb nog twee oude en vier vernieuwde exemplaren. :)
Maar Luc vraagt volgens mij of hij deze kap van een 1601 met de kap van een 1611 kan wisselen. Dat kan, mits hij ook de lichtgeleiders wisselt. Dan past de kap van de 1601 op het juiste chassis van de 1611.
-
O dat kan wel. ;D
-
Dat weet ik wel Chris. Ik heb nog twee oude en vier vernieuwde exemplaren. :)
Maar Luc vraagt volgens mij of hij deze kap van een 1601 met de kap van een 1611 kan wisselen. Dat kan, mits hij ook de lichtgeleiders wisselt. Dan past de kap van de 1601 op het juiste chassis van de 1611.
Dat is exact de vraag. Ik heb al iemand gevonden die wil helpen met "ombouw"....al zijn tips, tricks and risks nog altijd welkom ;)
-
Hebben jullie enig idee wat het waardeverlies/verschil is tussen een 1611 met een onderstel analoog licht versus led onderstel? Dit ivm afweging verkoop van de lok (dan dus 1611) met onderstel/analoog licht of een extra omnummer/dummyproject.
En is het makkelijk om van het 1600 onderstel met analoog licht een dummy te maken? Ook altijd leuk voor locs in opzending.
-
Een dummy maak je door de tandwielen van de assen te schuiven of de onderste tandwielen uit de tandwielkastjes te verwijderen. Dan heb je wel een behoorlijk zware dummy.
Het oude chassis rijdt prima. Als het echt alleen om de ledverlichting gaat, dan zou ik de suggestie om een ledsetje van Tom van Weert in te bouwen overwegen. Is goed te doen. De setjes van Digikeijs zijn helaas nergens meer te vinden.
-
Hoi Henk
Het rijgedrag van het oude chassis vind ik ook wel minder. Ik zal eens overleggen met mijn "technisch adviseur" ;)
@Chris, Besselspoor en Henk, dank voor de hulp
groet
Luc
-
(y)
-
Ben benieuwd Luc. :)
Maar misschien toch even dit onderstel proberen. Eigenlijk is er bij de laatste upgrade niets veranderd aan de aandrijving.
-
Zie verslag van Chris:
"En je ziet nog een aanpassing, namelijk 2 vliegwielen. En jawel, dat laat de lok dus wel even veel mooier rijden !"
Overigens meen ik me te herinneren dat bij de allereerste 1600's helemaal geen vliegwiel aanwezig was, en de uitsparing voor de decoder ook niet. Dan zijn er dus 3 generaties.
-
Nog veel meer generaties. Maar ik waag het met Chris van mening te verschillen over het effect van het tweede vliegwiel. ;D Ik zie na jaren rijden met de modellen nog altijd geen verschil.
Het is ook maar een suggestie om het probleem van Luc met het minste gedoe op te lossen.
-
;D Ik zie na jaren rijden met de modellen nog altijd geen verschil.
Ik denk ook dat de grootste winst zit in goede rails en betere stroomafname door de loc's dan vroeger vaak het geval was, icm digitale lastregeling.
-
De grote klapper is gemaakt toen de aandrijfveertjes werden vervangen door echte cardanassen, gecombineerd met zo'n platte vijfpoler en een vliegwiel. Dat heeft dit chassis al. De stroom werd altijd al van alle wielen afgenomen.
-
De meest soepele 1600 die ik ooit had was er een met zilver dak zonder digitale stekker. Die reed analoog zo boterzacht bij het optrekken dat het zelfs mijn broer opviel. En die heeft niks met treinen. Ik kon hem zo langzaam laten rijden dat het net leek of ie stilstond en dan een uur later gaan kijken en dan was ie 2 cm verder. Digitaal maakt het geen klap uit want de decoders kunnen niet lager dan stap 1 :P
In theorie laat een vliegwiel de motor soepeler draaien, hoe meer massa des te gelijkmatiger loopt de motor. Maar met een decoder met goed afgeregelde lastregeling kan dit ook en dan helpt het vliegwiel alleen een spanningsloos stukje te overbruggen bij een wissel of zo. Het zorgt voor enige uitloop, al is dit meestal niet meer dan een paar centimeter omdat de ankerkleef (magnetische krachten op het ijzeren anker) de boel afremt. Mijn Roco 1100en lopen heel mooi zonder vliegwiel.
Ik zou er ook een setje LEDs in knoeien en niet gaan wisselen met kappen. Dat is het probleem verplaatsen :P Tenzij je maar één 1600 nodig hebt en niet wilt gaan knoeien. Dan mag iemand anders LEDs gaan bakken denk ik :D
Mvg,
Robert