BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dirk op 27 October 2017, 17:03:26

Titel: drieweg wissel peco
Bericht door: Dirk op 27 October 2017, 17:03:26
Goede avond,

Nadat ik een andere oplossing bedacht heb voor mijn kopstation heb ik weer wat verbouwd tot en met de kopsporen. Die vertrekken vanuit een 3weg wissel, dus 3 kopsporen. vandaag getest, links zet zich en rijdt prima, rechts zet zich en rijdt prima, rechtdoor zet zich, maar dan als de lok erover komt krijg ik kortsluiting. Ik veronderstel dat er toch ook een vorm van polarisatie zou moeten zijn, maar ik kan niks bedenken. er komen ook maar 2 polarisatie draadjes onder de wissel uit. Wie kan me op weg helpen?

mvg

Dirk
Titel: Re: drieweg wissel peco
Bericht door: jowi op 27 October 2017, 17:10:26
Je moet bij de 3-weg wissels, net als bij de Engelse wissels, in ieder geval beide puntstukken actief polariseren. Die 2 draadjes zijn van de 2 puntstukken, in de Peco documentatie staat welk puntstuk bij welke wissel hoort.

Als je verder geen sluiting krijgt bij het omzetten en polariseren, maar wel bij het er overheen rijden, dan is je polarisatie correct, maar maakt een flens of wiel contact met een tong waarop een andere polariteit staat lijkt me? Probeer eerst eens een andere lok of wagon.
Titel: Re: drieweg wissel peco
Bericht door: Ronaldk op 27 October 2017, 17:17:18
hoi,

kijk hier eens Puntstuk wissel polariseren (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren)

Groet Ronald.
Titel: Re: drieweg wissel peco
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 October 2017, 17:21:16
Of deze: http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=21622 (http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=21622) Tweede bericht.
Titel: Re: drieweg wissel peco
Bericht door: Dirk op 27 October 2017, 20:39:22
Je moet bij de 3-weg wissels, net als bij de Engelse wissels, in ieder geval beide puntstukken actief polariseren. Die 2 draadjes zijn van de 2 puntstukken, in de Peco documentatie staat welk puntstuk bij welke wissel hoort.

Als je verder geen sluiting krijgt bij het omzetten en polariseren, maar wel bij het er overheen rijden, dan is je polarisatie correct, maar maakt een flens of wiel contact met een tong waarop een andere polariteit staat lijkt me? Probeer eerst eens een andere lok of wagon.

ja, zonder lok is alles ok, dat heb ik uitgetest, maar ik heb het ook getest met het "pol-ei" en daar licht de led op, volgens de manual is dit
"LED rechts und links und die mittelere gelbe LED leuchten :es liegt innerhalb eines Boosterbezirkes eine Verpolung an der Gleistrennstelle vor! "
nu is mijn duits niet goed maar ik heb helemaal geen booster, en zeker niet op het puntstuk van die wissel. Dus ik begrijp er weer geen barst van. Indien er iemand een prentje heeft van de aansluiting, dat begrijp ik beter. De aansluitschema's van Peco heb ik, daar kom ik niet verder mee. Ik kan morgen eens goed kijken of de flens een probleem geeft, zou altijd kunnen, maar het is dus alleen op de middelste afbuiging, het betreft de peco st-E99

Dirk
Titel: Re: drieweg wissel peco
Bericht door: Dirk op 27 October 2017, 20:46:21
Dat gaat idd ook over aansluitperikelen, maar er staat geen oplossing bij, alleen dat de goede man een 'insulfrog ' gaat halen.

Dirk
Titel: Re: drieweg wissel peco
Bericht door: jowi op 27 October 2017, 20:56:46
Maar heb je nu wel of niet de puntstukken actief gepolariseerd, met relais etc?
En heb je ook isolatielasjes gebruikt bij de puntstukken? Of is toevallig de spanning van de rails NA het puntstuk, omgedraaid, en dat je dus daar sluiting krijgt zodra je over de isolatielas rijd?
Titel: Re: drieweg wissel peco
Bericht door: Bas, Dordrecht op 27 October 2017, 21:08:10
de trein stopt met rijden of krijg je echt een kortsluiting? Toen mijn hartstukken nog niet gepolariseerd waren, gebeurde dit bij bepaalde loks, meestal kleinere loks met 2 assen. De lok krijgt gewoon geen stroom omdat de harstukken precies op dezelfde hoogte liggen....

Bas
Titel: Re: drieweg wissel peco
Bericht door: Dirk op 27 October 2017, 21:13:06
Maar heb je nu wel of niet de puntstukken actief gepolariseerd, met relais etc?
En heb je ook isolatielasjes gebruikt bij de puntstukken? Of is toevallig de spanning van de rails NA het puntstuk, omgedraaid, en dat je dus daar sluiting krijgt zodra je over de isolatielas rijd?

Ja alles is gepolariseerd, ik heb de Rosoft servo decoders, en links en rechts gaat alles prima; maar rechtdoor niet

Dirk
Titel: Re: drieweg wissel peco
Bericht door: Dirk op 27 October 2017, 21:14:57
de trein stopt met rijden of krijg je echt een kortsluiting? Toen mijn hartstukken nog niet gepolariseerd waren, gebeurde dit bij bepaalde loks, meestal kleinere loks met 2 assen. De lok krijgt gewoon geen stroom omdat de harstukken precies op dezelfde hoogte liggen....

Bas

Het is idd een 2-asser, ga morgen eens verder testen, en ik krijg kortsluiting, ik zal eens goed kijken wanneer.

Dirk
Titel: Re: drieweg wissel peco
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 October 2017, 21:55:04
Ik vermoed dat je een van de puntstukken verkeerdom hebt gepolariseerd.
Titel: Re: drieweg wissel peco
Bericht door: jowi op 27 October 2017, 23:15:00
Maar dan zou de wissel bij omzetten al sluiting moeten maken als de tongen de rails raken, en niet pas als er een lok overheen rijd?
(of de tongen moet bij deze peco wissel, met een zaagsnede gescheiden zijn van de puntstukken? Ik geloof dat dit bij peco H0 zo is?)
Titel: Re: drieweg wissel peco
Bericht door: Dirk op 28 October 2017, 15:09:09
Maar dan zou de wissel bij omzetten al sluiting moeten maken als de tongen de rails ralen, en niet pas als er een lok overheen rijd?

Mijn gedacht. Ga nu eens naar boven om wat te testen. Ik hoop niet dat ik weer zal moeten uitbreken ???

Dirk
Titel: Re: drieweg wissel peco
Bericht door: Dirk op 28 October 2017, 17:39:23
Zo, het probleem is opgelost, ik had de polarisatie draadjes verwisseld. Door onder de tafel te kruipen, en mijn ogen te gebruiken ipv op de tast kwam ik er op uit.
In ieder geval bedankt weer eens voor het geduld.

mvg

Dirk