BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ZwolsBas op 24 October 2017, 14:37:17
-
Een maat van me dat mijn modeltreinen ook een (beetje) leuk vind vroeg het volgende :
Ik weet dat je al lang digitale treinen hebt, maar waarom zijn deze treinen nog steeds niet standaard bij verkoop voorzien van een decoder, volgens mij is in de treinen wereld het enige nog standaard analoog, loopt die wereld achter of?
Ja ik zei dus keuze vrijheid van de model spoorder welke decoder hij/zij erin wilt.
Toen zei hij, is de diehard liefhebber niet tevreden dan kan hij het toch eruit halen? voor een beginner/kind is zelf een decoder erin zetten best spannend, toen pakte hij mijn Piko hondekop, hoe maak je dit in godsnaam open? dat wil je toch helemaal niet als je een muis set hebt, je wilt kopen en direct rijden?
Ik zei weer, sommige shops hebben een inbouwservice, hij ja en extra kosten... wil je toch niet ? ik tja... hij, wat kost zon printje? ik rond de 25/30 euro, hij is dit nog steeds niet goedkoper geworden door de jaren heen? ik zo nee...
Ja toen schoot bij mij iets binnen, waarom doen ze niet een simpele decoder erin? dus de basis dingen moet het kunnen, ben je er niet tevreden over dan kan je het (her)gebruiken als functie decoder in je rijtuigen/stuurstanden, dan kan je er ook analoog mee rijden werkt prima :)
Bij 3 rail krijg je wel een decoder erbij, ja schakel relais is de oorzaak kan je net zo goed een decoder erin zetten dat klopt.
-
Tja, blijft een leuke discussie. Voor mij om een paar redenen als ik kijk naar mijn ombouwmarkt en naar mijn persoonlijke voorkeur:
1. Niet iedereen rijdt digitaal
2. Persoonlijk wil ik zelf bepalen welke decoder ik gebruik.
3. De fabrikanten kleden een decoder helemaal uit qua instellingen.
Ik heb het zelf niet zo op de fabrikanten decoders maar goed er is wel een grote groep die daar genoegen mee neemt.
Ik heb er een tijdje geleden een blog over geschreven (decoder keuze) genaamd het kleine brein in je trein. Je vind hem op mijn website en op mijn Facebook blog Martin's Zijspoor. Daar geef ik mijn visie daarop weer.
Groetjes
-
Alsjeblieft geen decoder standaard inbouwen. Ik rij analoog en zo'n decoder zit dan alleen maar in de weg. Bovendien betaal ik dan extra voor iets wat ik helemaal niet wil hebben.
-
Ik zie het probleem niet. De meeste leveranciers bieden een groot aantal locs standaard analoog of digitaal aan, behalve Trix die zijn inmiddels allemaal digitaal. Waarom standaard een "flut" decoder inbouwen? Of is de digitale toeslag van € 50.00 voor zonder en € 100,00 voor met geluid te hoog?
Wat mij betreft gewoon laten zoals het is. Als er een decoder in een loc zit die mij niet bevalt, dan koop ik de analoge versie en prik ik er zelf wel een decoder in, of laat dat door een derde tegen betaling doen. Gelukkig zijn er inmiddels 2 leveranciers die consequent kwaliteitsdecoders inbouwen, t.w. Brawa (D&H) en Fleischmann (Zimo).
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Of is de digitale toeslag van € 50.00 voor zonder en € 100,00 voor met geluid te hoog?
Als je analoog wil rijden dan is de prijs voor elke decoder te hoog.
-
Ik moet meteen aan die hobby Traxxen van Trix H0 denken, daar zit standaard zo'n flut decoder in... Niet echt een succes.
-
Als je analoog wil rijden dan is de prijs voor elke decoder te hoog.
Klaas,
Met deze uitspraak ben ik het niet geheel eens. Er zijn namelijk decoders die analoog wel bepaalde eigenschappen van digitaal overnemen, zoals optrek- en remvertraging en Vmax.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Als ze een analoge gelijkspanning krijgen wel, maar ook als ze een PWM signaal zien met daarop nog eens een HF signaal voor b.v. verlichting, zoals b.v. in Klaas' 'permaloog' systeem? Ik denk dat zo een decoder dan de kluts kwijtraakt en helemaal niets meer doet.
-
Klaas,
Met deze uitspraak ben ik het niet geheel eens. Er zijn namelijk decoders die analoog wel bepaalde eigenschappen van digitaal overnemen, zoals optrek- en remvertraging en Vmax.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Maar deze decoders rijden niet op analoge bloksystemen met een pulsbreedte snelheids regeling, dus geen standaard decoders inbouwen. Decoders voegen voor veel analoog rijders helemaal niets toe, behalve een hogere aanschafprijs.
Mvg
Wim.
-
Er zijn namelijk decoders die analoog wel bepaalde eigenschappen van digitaal overnemen, zoals optrek- en remvertraging en Vmax.
Daar zit ik helemaal niet op te wachten. Bovendien snoept een decoder 5 volt van mijn regelbereik af. Ik heb 1 keer een treinstel gekocht waar standaard een geluidsdecoder in zat. Wat een ellende. Heb die decoder er uit gesloopt en zelfs een nieuwe basisprint gemaakt. Met de decoder heb ik een forumgenoot blij gemaakt.
-
Bij 3 rail krijg je wel een decoder erbij, ja schakel relais is de oorzaak kan je net zo goed een decoder erin zetten dat klopt.
Ik vat deze bijzin niet. Dat sommige schakelrails niet deugen, kan ik nog wel begrijpen. Maar niet dat je een decoder inbouwt omdat schakelrails de oorzaak is. Ook niet wat er dan beter klopt.
Bij de eerste 3-rail modellen met decoder gaven storingen als je die met schakelrails gebruikte. De decoders kregen daar problemen mee.
Ik denk dat oorzaak en gevolg anders liggen dan hier wordt gesuggereerd.
Als 2+3-railer rijd ik met een analoog bloksysteem. Ongeacht of ik schakelrails gebruik of niet, de trein rijdt beter als er geen decoder in zit.
Als voorloper van de decoder zie ik het elektronisch omschakelrelais voor 3-rail locs. Ook zo'n geweldige uitvinding. Bedoeld tegen de zgn. Märklin "bokkesprong" rijrichtingrelais. Met allemaal losse draadjes in de loc die ook regelmatig los raakten, waarna je zelf maar moest verzinnen wat met wat verbonden moest zijn geweest op een ongedocumenteerde printplaat.
Decoders in een loc? Bewaar me.
-
Jan Willem, wel goed lezen. Er staat schakelrelais, niet schakelrails.
-
Maar wat is de werkelijke reden dat loks/treinstellen nog steeds standaard analoog verkocht worden?
Zijn er Roco 1600 loks digitaal verkrijgbaar voor 2 rail zonder geluid? volgens mij niet...
Analoge startset zijn zwaar in de minderheid tegenwoordig, je moet het ook vanuit het oog van een starter gaan kijken als je treinen wilt verkopen.
Zit een kind van 12 te wachten met 0 kennis, hij koopt een MultiMaus startset, 3 maanden later koopt hij een 1600 van Roco zonder weten dat het analoog is, zet het op de baan en kortsluiting... komt hij achter er moet nog een decoder bij dus extra kosten, daar zitten mensen niet op te wachten.
Lever je het met een simpele decoder, zoals in de ICK startset met 1776 zit dan kan je als analoogrijder de decoder er zelf uit halen en zelfs verkopen, een expert vervangt de decoder voor een betere versie en hergebruikt de oude als functie decoder.
Dat iets 100,- kost en dan de 30,- er ook wel bij kan vind ik onzin, als je 110,- gespaard hebt en je koopt iets voor 100,- je houdt 10 over ja dan kan je geen 130,- uitgeven.
-
;D met mijn leesbril op zie ik dat jij beter kunt lezen dan ik.
Schakel relais: hij bedoelt dat relais dat die bokkesprong veroorzaakt.
En dat er daarom in 3-rail locs tegenwoordig een decoder wordt gezet?
Dat is niet te hopen. Lang leve de bokkesprong!
Laat staan dat je om die reden standaard een decoder zou zetten in een 2-rail loc die helemaal geen bokkesprongen maakt. Dat is de wereld op z'n kop.
Zit een kind van 12 te wachten met 0 kennis, hij koopt een MultiMaus startset, 3 maanden later koopt hij een 1600 van Roco zonder weten dat het analoog is, zet het op de baan en kortsluiting...
En laat die leeftijd maar weg, want er zijn ook kinderen van 40 en 60 met 0 kennis, en die doen precies het zelfde. Maar moet je ze willen behoeden?
-
Maar wat is de werkelijke reden dat loks/treinstellen nog steeds standaard analoog verkocht worden?
Omdat veel tweerailrijders dus niet zitten te wachten op een door de fabrikant gekozen decoder. Voor analoogrijders zijn ze lastig en veel digitaalrijders kiezen liever zelf een decoder. Wil je een lok met ingebouwde decoder, dan vraag je even aan de winkelier of die een decoder naar keuze plaatst. Je betaalt de decoder, maar voor even inprikken vraagt een winkelier in de regel geen geld. Dat probleem bestaat helemaal niet.
-
Waarom fabrikanten als Märklin het doen? Heel simpel: nu lopen ze omzet mis.
Reken ff mee:
Jij koopt een loc van 200 euro (marge voor fabrikant)
Je brengt de loc naar een Ombouwservice en koopt daar een decoder en laat hem inbouwen. Kosten 55-75 euro afhankelijk van het model.
Dat geld missen ze en is voor hun maximaal cashen. Een decoder heeft een kostprijs van onder de 10 euro om te maken.
En is de decoder stuk, dan mag je je melden bij de fabrikant, wederom cashen voor ze want er zit altijd wel wat gras, stof of ballast in de tandwielen om de schuld van het defect gaan bij de klant te leggen.
En dan hebben ze het excuus gebruikt dat de winkels maar 1 loc hoeven te hebben, wat daarbij het verschil is met een voorbereid exemplaar?
Analoog rijden met een digitale loc heb ik ook al als excuus gehoord. Ik heb zelf nog nooit een digitale loc mooi zien rijden op een trafo, wel eens zien roken maar dat is een ander verhaal 
Toch denk ik niet dat het doorgevoerd zal worden, kijk eens op de Duitse fora en die discussies zijn echt heftig.
Daarom ben ik van mening dat de klant zelf de keuze moet hebben een analoge of een digitale loc te kunnen kopen en daar zelf een decoder in moet kunnen doen.
En dat zeg ik niet omdat het slecht is voor mijn handel, maar omdat het echt ten koste gaat van de hobby kwaliteit.
My 2 cents
-
Of dan simpele decoders verkopen voor 10,- ;D alle groepen blij (y)
-
Voor kostprijs iets verkopen.......
Als je simpel wilt, Laisdecoders decoders zijn simpel en kosten in NL net geen vijftien euro. Als je ze via Ali koopt zelfs goedkoper. Maar dan merk je echt wel het verschil met de normale merken zoals ESU, D&H, Zimo en Kuehn.
Sinds ik importeur ben van Laisdecoders ben ik veel aan het experimenteren ermee geweest en dan snap je wel dat een goede research & development heel belangrijk is voor een decoder om goed te presteren. Laisdcc is een hobbymatig bedrijf in China die probeert groot te worden. In de decoder branche geld echt het gezegde alle waarde naar zijn centen.
Voor een fabrikant als Märklin en Fleischmann zijn die kosten van zon afdeling verwaarloosbaar. Daar die voor ESU en de anderen van onschatbare waarde is.
Dan is de prijs van de decoders zoals wij die gewend zijn heel rechtvaardig.
-
Simpele decoders voor €15 zijn er wel.
Hornby heeft ze voor £15 met 2 extra functies.
Moet voor €20 of zo hieer ook te vinden zijn.
-
"Laisdecoders"?
Die kende ik nog niet.
Gevonden; interessant alternatief.
Zelfs met 2 extra functies. 1A continu...
Heeft mijn aandacht, werd tijd dat de Chinezen zich hier eens mee bemoeiden. :)
-
Er is nog een goedkope decoder (zie link):
https://moba.rampino.de/Lokdecoder:::7.html?MODsid=at8c920rfhii3at9k91m0ungh4
Let op. Er komen nog verzendkosten bij.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Bij decoders is goedkoop vaak duurkoop. De naam Rampino is bijvoorbeeld heel goed gekozen.
En waarom in drierailmodellen wel standaard decoders zitten, is op het forum al uit den treure besproken. In een drieraillok heeft de analoogrijder een omschakelfaciliteit nodig. Voor de fabrikant maakt het qua kosten weinig uit of dat een relais, omschakelelektronica of een decoder is. Met een ingebouwde decoder zijn zowel analoog- als de meeste digitaalrijders blij. Pulsbreedterijders zijn er niet en de startspanning van een Märklintrafo was altijd al hoger.
-
Bij decoders is goedkoop vaak duurkoop. De naam Rampino is bijvoorbeeld heel goed gekozen.
Henk,
Ik wilde het niet zelf zeggen, maar ik neem aan dat jij doelt op de eerste 4 letters van de naam ;D.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Ach, als de locjes maar goed voorbereid zijn op digitaal is iedereen tevreden.
Als de kap er af kan met schroefjes ipv. zulke [CENSUUR] nokjes dan is er al veel gewonnen.
-
Genietend van een weekje relaxen op Gozo lees ik enigszins meewarig deze discussie.
Waarom digitale startsets voordelig aangeboden worden? Vanzelfsprekend voor 'klantenbinding'.
Waarom er door veel fabrikanten analoge 2-rail modellen aangeboden worden? Dat is een marketing geste aan de analoge 2-rail rijders. Wellicht dat modelspoorders nog steeds dubben om (deels) over te stappen. Ook ik behoor tot deze groep. Een ieder heeft zo zijn reden(en) voor twijfel.
Waarom de uitgebrachte 3-rail modellen standaard een decoder hebben? Productietechnisch is een elektronisch omschakelrelais duurder als de loc alleen analoog gebruikt wordt. Echter de met blauwe Maerklin trafo's vertrouwde modelspoorders riskeren een uitgebrande decoder vanwege de te hoge omschakelspanning. Voor deze groep levert Uhlenbrock ter vervanging nog een elektronisch relais. Het mechanische relais met de 'bokkensprong' is al enige tijd met pensioen.
Cruciaal voor een goed lopende loc is de aandrijving. Ook nu nog worden er modellen uitgebracht die een belabberde aandrijving hebben waarbij de slechte loopcultuur door de decoder gemaskeerd moet worden. De V100 van Brawa is daarvan een recentelijk voorbeeld. Toeleveranciers als SB Modellbau spinnen daar garen bij. Zelf gebruik ik waar nodig klokankermotoren maar deze hebben ook hun prijs. Het is echter niet alleen de motor maar zeker ook de overbrenging die bepalend is. Rijdt een analoge loc goed dan kan de loc nadien zonder problemen voor digitaal gebruik aangepast worden.
Groet van een heerlijk Gozo.
Rob
-
Ja de IRM, die is lastig te openen.
Digirails (toen) nu digikeijs) had goede decoders een paar jaar terug, voor iets minder dan 22 euro helaas verkopen ze deze niet meer.
-
De 'zonder toeters en bellen' Zimo MX600 is ook nog wel onder de €20 euro te krijgen
Gr Gerard
-
Zolang de oude garde alles bij het oude wilt houden zal deze branche hopeloos blijven achterlopen. Nieuwe aanwas van klanten komt er echt niet als het allemaal zo gecompliceerd blijft. Net als het niet willen zien van de mogelijkheden van internet, wil men ook digitaal niet als standaard accepteren
Het is toch van de gekke dat men standaard analoog wil hebben, niet meer van deze tijd, maar zal wel weer een hoop sh*t over me heen krijgen.
Groet,
Pauw
-
Dat zou betekenen dat jij je mening niet mag uiten.....
Ik denk dat digitaal geen standaard KAN zijn omdat er meer is als digitaal. Zo heb je alleen al verschillende protocollen, merken e.d
En analoog is ja analoog. Universeel en altijd werkbaar zonder dure centrale.
Achterlopen van de hobby dat denk ik niet, als je digitaal als maatstaf wilt hanteren ben je denk ik niet het juiste pad aan het wandelen. De vernieuwing zit hem in de techniek van het aansturen.
Ben het wel met je eens dat het gros digitaal gaat of hybride (Dinamo). Maar zolang de benodigde producten meer een vooral duurder zijn als een simpele trafo of batterij.....
Maar stel je hebt gelijk, digitaal wordt de standaard en dan zal het dcc worden. Daar zitten heel veel haken en ogen aan, er komt veel meer bij kijken dan een trafo. Je hebt ineens een gevoeliger concept, minder Vergevingsgezind dag en analoog locje.
Als dat gebeurd dan verwacht ik dat heel veel gebruikers af gaan haken. Niet iedereen is namelijk de electronica machtig.
Grz
-
Het is toch van de gekke dat men standaard analoog wil hebben, niet meer van deze tijd, maar zal wel weer een hoop *** over me heen krijgen.
Hoe bedoel je, niet meer van deze tijd? Wat is er mis met analoog?
-
Natuurlijk moet analoog de standaard blijven. Zodat ik zelf kan kiezen welk digitaal systeem ik - desgewenst - zou willen inbouwen. 8)
En zoals anderen hier ook al zeggen: wat is er mis met analoog. ???
Er is meer op aarde dan nullen en enen... :angel:
ps. wat er met digitrax niet lukte lukte met een arduino wel... (y)
-
Hattons (UK) komt ook nog met nieuwe low cost decoders:
Hattons (http://www.hattons.co.uk/62784/Hattons_DCR_8PIN_Harness_Box_of_10_8_pin_harness_4_function_1_1Amp_decoder_with_back_EMF/StockDetail.aspx)
Per stuk 10 pond (€ 11,23) of per 10 voor 94 pond (€105,55)
Het lijkt erop dat er een race gaande is om de prijs van decoders snel naar beneden te krijgen
Ed
-
Maar het gaat er niet om wat een decoder wel of niet kost. Het gaat er om of zo'n ding wel of niet standaard wordt ingebouwd.
Lever het materiaal met een universele stekker - zodat je zelf kunt kiezen en niet alles krijgt voorgekauwd. 8)
Het is 2017 hoor en niet 1984... :angel:
-
... Zolang de oude garde alles bij het oude wil houden ....
Net als het niet willen zien van de mogelijkheden van internet,
Toen ik begin jaren '80 weer met deze hobby begon, was er nog geen sprake van digitaal modelspoor. Een zelfbouwsysteem als Edits kwam pas in 1991. Ik heb dus noodgedwongen mijn eigen digitale besturing voor een analoge baan gemaakt, eerst op een ZX Spectrum, later op een PC. Ik zit daar nu te diep in om alles om te bouwen naar een modern 'off the shelf' digitaal systeem. Dat heet dan remmende voorsprong...
Ik ben overigens maar een paar jaar ouder dan jij en internet gebruik ik al vanaf begin jaren '90.
-
Het is 2017 hoor en niet 1984... :angel:
Precies. En dat gaat waarschijnlijk betekenen dat de standaard digitaal wordt. Net zoals er inmiddels alleen maar ongelode benzine is, er bijna alleen maar smartphones zijn, vaste aansluitingen voor 1 euro worden aangeboden en bakelieten draaitelefoons in een museum horen en vliegtuigen geen propeller meer hebben.
En uiteraard zullen er hele generaties graag vasthouden aan hoe het eens was, maar er komt een moment dat er geen reden meer is om vast te houden aan het oude. Maw, standaarddecoders zullen goedkoop zijn en prima functioneren (er zullen zelfs geen losse decoders meer zijn), het is allemaal super gebruiksvriendelijk en geïntegreerd met andere technologieën (Tablet, smartphone).
Nee, dat is niet om mensen als ouderwets te labelen. Ik ben zelf net verhuisd en heb dozen met cd's mee gesleept terwijl tegenwoordig bijna alleen gestreamd wordt. Ik snap het heel goed. Maar het gaat dus wel gebeuren en dat gaat sneller dan je denkt. En daar gaat de mening van een aantal uberhobbyisten (nee, dat is geen negatieve labelling) niets aan veranderen, want daar drijft een organisatie niet op.
En dat geeft niet, het is natuurlijk op elk gebied dat er mensen niet 'meegaan' met de tijd. Mensen die voorkeur blijven houden voor analoog geluid ipv digitaal, of die liever een 'mechanische' auto hebben dan een rijdende computer (kan ik nog zelf repareren). Maar je zal de uitzondering worden....
-
Het is toch van de gekke dat men standaard analoog wil hebben, niet meer van deze tijd, maar zal wel weer een hoop *** over me heen krijgen.
Groet,
Pauw
Pauw,
Ik rij digitaal en zal, indien er een goede decoder in een loc zit, altijd de digitale versie kopen. Alleen hier wringt de schoen. Niet alle leveranciers van rollend materieel leveren locs met decoders waar ik iets aan heb. Ik wil Railcomm gaan gebruiken, en dan bedoel ik niet dat een loc alleen zijn adresnummer meldt, maar de hele bups (POM, ACK, QoS en Spd). Op dit moment zijn er maar 2 decoderfabrikanten die Railcomm volledig ondersteunen en dat zijn D&H en Zimo. ESU volgt op enige afstand daar zij QoS, bij mijn weten, tot op de dag van vandaag nog steeds niet ondersteunen. De overige decodermerken zijn voor mij dus geen optie.
Het probleem zit wat mij betreft dus niet in het WILLEN vasthouden aan het "oude", maar wordt eerder ingegeven door noodzaak.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Het is eerst en vooral een hobby
En ja ik ben het eens met Max laat ze gewoon voorbereid zijn
Dan zet ik er zelf wel een decoder in
-
Precies. En dat gaat waarschijnlijk betekenen dat de standaard digitaal wordt.
De logica van deze uitspraak ontgaat me volledig.
-
The internet of things.....
De jeugd van tegenwoordig verwacht straks nu eenmaal dat alles interactief/ digitaal is en kijkt een beetje meewarig naar analoge spullen. Of je er nou aan wilt of niet.
Ik stond van de week in de dierentuin en daar hadden ze bij de zeeleeuwen een aantal grote infoschermen opgehangen. Ik zag allemaal 2 a 3 jarigen daarop afrennen en verwoed op het scherm rossen. "Wat schattig" dacht ik, ze denken dat het interactief is. Maar verdomd als het niet waar is, het was dus wel zo. Even los dat ik dus achterloop, zag je dus duidelijk hoe de volgende generaties denken.
Dat gaat ook gewoon gebeuren bij treinen. Zeker nu er zeer veel mogelijkheden al zijn en er ook vergeleken gaat worden.
Klant: "Wat doet deze trein?"
Verkoper: "Nou, hij heeft 23 verschillende licht en geluidsfuncties die cf de werkelijkheid zijn te bedienen en je kan hem via een device dat je al hebt draadloos bedienen"
Klant: "En deze?"
Verkoper: "Deze gaat voor en achteruit, nadat je een apart kastje hebt aangesloten met een draaiknop. Oh ja, hij heeft licht"
Klant: "En verder?"
Verkoper: "Nou niets, want hij is analoog"
Klant: "uhhhhhhhhhh.............."
Verkoper: "Maar je kan hem ook helemaal ombouwen naar de specs van de anderen. Dan moet je het ding openmaken, een luidspreker plaatsen, wat dingen omsolderen in het ongunstigste geval, een decoder KOPEN en die inprikken. Dan nog even inregelen en........."
Klant: "Uuhhhhhhhhhhhhhhh.........."
Klaas, dat het niet jouw logica is kan ik snappen. Je kan je prima stellen op het standpunt dat treinen ook digitaal gereed kunnen worden verkocht en dat er dan wat te kiezen valt. Maar nieuwe generaties snappen dat gewoon niet. En met de voortschrijdende techniek wordt het allemaal beter en goedkoper, dus waarom kiezen?
-
The internet of things.....
De jeugd van tegenwoordig verwacht straks nu eenmaal dat alles interactief/ digitaal is en kijkt een beetje meewarig naar analoge spullen. Of je er nou aan wilt of niet.
Dan kopen ze toch gewoon de digitale versie. Dat doe ik ook, als de ingebouwde decoder aan mijn eisen voldoet. Dus wat is het probleem?
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Die voorspelling is 5 en 10 en 15 en 20 jaar geleden eigenlijk precies zo gedaan. Alleen de voorbeelden van ontwikkelingen elders veranderden daarbij.
Ondertussen wordt het gros van de tweerailloks nog altijd zonder decoder geleverd en zijn modellen met talrijke gadgets meestal een variant van modellen die ook zonder decoder worden geleverd. ESU doet dat anders, maar bedient dan ook een nichemarkt.
Kennelijk heeft de levering van tweerailmodellen zonder decoder een hardnekkige logica. Ik denk dat het om twee dingen gaat.
1. Analoog sterft niet erg snel uit en analoogrijders hebben gewoon last van decoders.
2. De standaardisatie is zelfs in dcc-land nog te beperkt.
Ik zie best voordelen in modellen met af fabriek goed afgeregelde digitale modellen. Scheelt een hoop gedoe. Maar bij tweerail is er nu eenmaal geen partij dominant genoeg om te dicteren hoe dat dan precies zal gebeuren.
-
Ah, een fris en chips draadje.. ;D
On topic. Zover ik begrijp/zie is Brawa op het ogenblik het enige bedrijf dat semi-standaard 5 verschillende versies bouwt van een en dezelfde lokomotief. 1) Voor 2-rail analoog, 2&3) simpele digitale versie (2&3-rail) en 4&5) een uitgebreider digitale versie (2&3-rail).
Ik denk dat de logistieke last/moeite bij Brawa aardig op is gelopen en commercieel interessante vraagstukken zijn geweest. Hoeveel bouw van welke versie? 'Nee, hebben we niet meer', brengt geen omzet, als een van de 5 versies er niet meer is.
Een van de reden voor Brawa omdat toch te doen zal zijn geweest dat de huidige decoders zoveel meer kunnen dan alleen de trein vooruit en achteruit te laten lopen (1984 ;D). Lokomotieven bouwen op de technische stand voor 1984, kan weleens bedrijfstechnisch niet zo slim zijn (kunnen ze in Vietnam beter en goedkoper). En dat alle mogelijkheden uit decoders kunnen benutten een winst gevende zaak kan zijn, laat ESU zien. Een decoder met een zooi extra electronica op het 'moederbord' om alles in de goeie (trein)banen ( ;)) te leiden.
Uiteindelijk zal er keuze gemaakt moeten worden. Is de markt voor of een analoge lok nog groot genoeg, en willen we hier nog rekening mee houden?
Bij Marklin is die kogel begin 2000 gemaakt, en consequent door gevoerd, ten kosten van hun eigen en hobbyisten PWM systeem.
De inbouw van een decoder door de fabrikant is gewoon een commerciële afweging. Wat maakt een lokomotief beter verkoopbaar? Met of zonder, en is het model interessant genoeg zonder digitale poespas?
Jan-Peter
PS; Ik zou in de bewoording een flut-decoder niet gebruiken, praat eerder over een basis-decoder.
-
Geen probleem Rinus
Ik denk alleen dat de vraag naar analoge modellen of modellen die voorzien zijn van een losse decoder op den duur verdwijnen. Gewoon omdat er geen vraag meer naar is want mogelijkheden worden groter en techniek wordt beter en goedkoper.
Sterker, het wordt denk ik allemaal op een spoor zetten en inregelen hoe je eea wilt hebben. Nog gebruiksvriendelijker dan nu klooien met programmers en CV's. En in het verlengde daarvan denk ik dat er wellicht wel een programmeertaal of wat gaat verdwijnen. Of helemaal geen producenten meer, maar treinen die uit 3d printers komen. Ontwerp kopen en printen maar.
En geen fabrikant gaat daar dan een aparte productielijn (ook al is het maar 1 handeling) voor analoog bijhouden.
Welke termijn? Geen idee, maar dat het gaat gebeuren ben ik van overtuigd.
Logica heeft er weinig mee te maken, of iig niet de bits & bytes logica waar hier vanuit wordt gegaan
Wat Henk zegt kan zomaar zijn. Dat er andere factoren zijn die het proces vertragen of versnellen. Of dat door een technologische ontwikkeling idd het geen 3d printen wordt maar iets anders. Maar als je nu kijkt naar de verschillen tussen de modelspoorwereld van 40 jaar geleden en die van nu, waar denk je dan dat we staan over 40 jaar staan? Gegeven het feit dat technologische ontwikkelingen alleen maar sneller gaan? Gegeven de alternatieven die er zijn?
-
PS; Ik zou in de bewoording een flut-decoder niet gebruiken, praat eerder over een basis-decoder.
Jan Peter,
Ik heb het woord flut niet voor niets tussen "" geplaatst. Hetgeen betekent een voor mij niet bruikbare decoder.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Maar nieuwe generaties snappen dat gewoon niet.
Dus omdat de nieuwe generaties iets niet snappen moet ik een decoder opgedrongen krijgen die ik niet wil? De decoder zit mij technisch in de weg. Het gedrag van een trein met decoder in analoog bedrijf is gewoon waardeloos. Als er een decoder is die zich in analoog bedrijf gedraagt alsof hij er niet is, dan wordt het een ander verhaal. Maar bij de huidige stand van de techniek wil ik die decoder er niet in hebben.
En met de voortschrijdende techniek wordt het allemaal beter en goedkoper, dus waarom kiezen?
Omdat ik wil kiezen. Ik wil die decoder gewoon niet. Het lijkt me dat ik mijn punt nu wel voldoende heb duidelijk gemaakt.
-
Klaas, het gaat niet om jouw punt, het gaat erom dat JIJ aangaf MIJN logica niet te snappen. Dat wilde ik alleen verduidelijken.
Ik laat in het midden of ik het leuk vindt of niet en wil jou al helemaal niets opdringen. Misschien dat jij dat zo voelt, maar ik heb dat ook nergens gedaan. Dat gevoel laat ik graag bij jou.
-
ik rij zelf analoog en op vereniging ook analoog.
Afgelopen weekend uitgenodigd op de fremo weekend van herzogenrath,nadeel was digital dus 2 decoders gehaald bij lokale treinenzaak om de hoek (frehlenberg).
Ik heb genoten van digitaal weekend maar mijn keuze blijft toch bij analoog en dan geen decoder in loc want je merkt toch ondanks cv waarde op nul staat loc te lang duurt of ie stopt of vertrekt.
Als ik loc koop dan wil ik geen decoder erin hebben
a prijs is duurder fabrikant rekent x bedrag ervoor terwijl losse decoder goedkoper zijn
b decoder zijn niet standaard vanwege 8 pins of 21 of 22 pins
Dat het de toekomst (locs met ingebouwde decoder) gaat worden is de verwachting , alleen de vraag wanneer.
Als dan zou ik wel verwachten dat ook direkt dummy stekker meegeleverd
groet dennie
ik kan pas vanavond op reactie kijken daar ik wat maf bezoek krijg dadelijk en dat blijft wel even hangen wat ik niet achter behang kan plakken
-
@MDK, jij stelde: omdat het 2017 is en geen 1984 wordt digitaal de standaard. En daar snap ik niks van. Wat hebben die jaartallen er mee te maken?
-
Van mij mogen alle loks standaard voorzien worden van decoders mits:
Ze dan ergens tussen de 5 á 10 € duurder worden (vooruit 15,- € mag ook nog dan).
Ze zonder problemen met decoder analoog in te zetten zijn.
Er alle functies op zitten zoals geluid, licht en motorregeling.
Ze zonder problemen werken op alle digitale systemen.
Stephan.
-
Stephan
Ik denk dus dat we die kant opgaan.
En Klaas, dat van de jaartallen was meer een reactie op de stelling dat je anno 2017 meer keuzevrijheid mag verwachten dan in 1984 (ik snapte hem). Wat ik miste daarin is dat de ontwikkeling tussen die jaartallen meer behept dan alleen keuzevrijheid...
-
Vind het een heel nuttige discussie want dit leeft enorm, ook in Duitsland.
Brawa gebruikt de D&H decoders en blijft ook van die techniek af. Dat is goed. Dat doet Piko ook met ESU.
Trix, Fleischmann en Märklin daarintegen kleden de firmware helemaal uit een naar mijn mening verkloot je daarmee een goede decoder waar al uren research in is gaan zitten.
Die drie zorgen er eigenlijk voor dat de markt zelf een decoder wilt kiezen.
Als iedereen een merk decoder zou kiezen en dit als partnerschap behandeld dan is het verhaal ineens anders. Dan heeft elk merk gewoon een karakter waar je voor kiest. Hou je van Zimo dan kies je Fleischmann, enz.
Zolang dat niet gebeurt krijg je een wildgroei en de die hard hobbyist zal daar geen genoegen mee nemen.
Dus mijn idee zou zijn:
Kies een merk decoders en blijf daar vanaf, bouw ze gewoon in al je locs a fabriek en zorg ervoor dat elke decoder uitwisselbaar blijft!
Op ja, lever daar een dummy voor analoog bij.
Één model, iedereen keuze tussen analoog, digitaal, 2 Rail of 3 Rail. Het bestaat al een kan gewoon!
Iedereen blij
Grz
-
Ik ben conservatief... en ook weer niet... ;D
Ik vind het prima dat het is zoals het nu is... locs uitbrengen met een met een digitale interface en zelf bepalen welke decoder er in gaat.
Daarnaast wil ik wel redelijk voorop lopen in de digitale wereld maar wil wel kiezen welke producten vanuit de digitale wereld.
Ik heb eigenlijk alle decoders van hetzelfde merk. Met een goed programmeer apparaat erbij.
Ik hou van standaardisering, ook op mijn baan. En niet een allegaartje van aansturingen en decoders e.d.
Af en toe komt er een loc of treinstel uit met een (sound)decoder af fabriek... en omdat het geluid er dan al in zit en anders te verkrijgen is, schaf ik het model aan.
Maar als het geluid beschikbaar zou zijn voor 'mijn' decoder, dan zou ik ze vervangen.
Ik ga misschien wat ver daarin... maar ieder zijn ding toch. :)
Anderen willen het liefst analoog (blijven) rijden, en willen niet meer of anders... ook goed toch? (y)
Fabrikanten zouden wel het plaatsen van een (simpele) decoder kunnen aanbieden. Nu zijn er ook al varianten in Niet/Wel/Geluid... dus Simpel kan daar ook wel bij.
En soms nemen de winkels het op in hun assortiment als Specials... dat is ook een goede mogelijkheid...
Vergelijk het maar met andere zaken.... een fiets bijvoorbeeld.
Elke fiets krijgt een standaard elektrische trapondersteuning... welnee... ik wil een super trapondersteuning.... of nee (ik ben nog niet zo oud) ik wil zelf trappen en in conditie blijven... keuzevrijheid dus.... ;)
Groeten,
Ad
-
Dan heeft elk merk gewoon een karakter waar je voor kiest. Hou je van Zimo dan kies je Fleischmann, enz.
Dat werkt natuurlijk niet zo, als ik een 2200 wil dan moet ik bij Piko zijn en ga ik niet bij Fleischmann kijken. Dat er dan eventueel geen of een decoder van merk X in zit is dan bijzaak, het gaat om het model.
Of koop je een Zimo MX643 want die rijdt zo lekker en de V200 die eromheen zit is dan bijzaak? :P
-
Ik denk dus dat we die kant opgaan.
Maar misschien reizen we eerder met warp 5 door het heelal :P.
Op ja, lever daar een dummy voor analoog bij.
Één model, iedereen keuze tussen analoog, digitaal, 2 Rail of 3 Rail. Het bestaat al een kan gewoon!
Iedereen blij.
Nee, ik wil geen dummy voor analoog, het moet analoog ook gewoon werken.
Stephan.
-
Met die dummy zal wel de dummystekker zijn bedoeld, zodat het model analoog wordt en je de decoder in de doos stopt. Vind ik nou het paard achter de wagen spannen.
Feit is dat de fabrikanten de keuze hebben en dat een analoog model met insteekplug nog altijd het meest voorkomt op de tweerailmarkt. Daar zal wel een reden voor zijn. De winkelier kan het model in een digitaal model veranderen als de koper daar zelf geen zin in heeft. Niks mis mee eigenlijk.
Sound en andere functies is vooralsnog een lucratieve deelmarkt en misschien bevalt de fabrikanten dat eigenlijk ook wel.
-
Ik heb liever dat men geen decoder in de locomotief stopt af fabriek maar daarbij
gezegd hebbende men wel rekening houd met de inbouw achteraf.
Dat er dus ruimte is om een degelijke decoder kwijt te kunnen zonder daarbij concessies te
doen aan interieur o.i.d. (treinstellen etc.)
Ik bouw liever zelf de decoder naar keuze in zodat ik ook daarbij de functies kan toepassen
die ik belangrijk vind, het wordt overigens wel steeds beter door de communicatie tussen
de fabrikant en klant daar er al rekening mee gehouden wordt dat men graag rangeerlicht,
schakelbare front/sluitseinen of dergelijke wil hebben. (lees Piko 2200)
Om dan tot de conclusie te komen, ik vind het zonde om extra geld te betalen voor iets dat ik
niet ga gebruiken, een decoder die dus na aanschaf in de onderdelen bak verdwijnt.
(uiteraard kan je de decoders weer verkopen via de geënte kanalen maar daar verdien
je de extra uitgave niet mee terug)
Gr,
Robbert Jan.
-
@Klaas: met die jaartallen probeerde ik aan te geven dat we in 2017 geacht worden te leven in een tijd van vrije keuze terwijl 1984 dient als metafoor voor het tijdperk van het grootte voorschrijven. Orwell en zo? 8)
Ik begrijp die hele discussie tussen analoog of digitaal niet echt. Je gebruikt toch van beiden wat het beste voor jezelf uitkomt? En als dat inhoud dat ik in de toekomst alleen maar materiaal kan kopen dat al gedigitaliseerd is wordt mijn mogelijkheid tot keuze kleiner. En dus niet beter...
En als ik die keuze wil dan ben ik ouderwets? Dan loop ik achter? Dan ga ik niet met de tijd mee? Terwijl alles om me heen analoog is? Digitalisering is een hulpmiddel - geen voorschrift...
mvg.
-
Voor hele volksstammen incl. mezelf is een decoder af fabriek ongewenst, ik wil vrije keuze. Maar ik behoor tot de groep knutselaars voor wie het een onderdeel van de hobby is.
Voor andere volksstammen geldt dat ze een digitale lok willen: compleet ingesteld en afgeregeld. Zij hebben geen kennis van of affiniteit met functiemappen, motorregelingen, AUX'en en CV'tjes maar een hele andere lol in de modelspoorhobby.
De eerste groep incl. de analogelingen gaan zich wel redden maar de tweede groep komt er bekaaid van af in 2rail land. Ik snap wel dat die groep zich roert, zij wordt nauwelijks bediend. Ze moeten het hebben van een winkelier met kennis van zaken, van bereidwilligheid van anderen, van fora of erger: een betaalde inbouwservice.
De enige oplossing is dus: meer keuze mogelijk maken, voorbeeld weer Brawa.
Gr, Ben.
-
ik kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die moeite hebben met het inbouwen van een decoder. Nee, niet bij bijvoorbeeld een "Brot und Butter" Roco loc, waar je de kap zo afklikt, maar bijvoorbeeld wel bij een duur Artitec treinstel. Heb zelf normaliter geen probleem met het achteraf insteken van een decoder, maar die Att DE2 ligt al een tijdje zielig naar me te staren, de complexiteit om zonder schade de kap er af te krijgen weerhoud me al een tijdje. achteraf direct een digitale versie kopen was beter geweest.
maar waarom een decoder met veel snick-snack, inregelen doe je toch gewoon met je sturingsprogramma? koploper/I-train ofzo.
-
Artitec is nou juist 1 van de fabrikanten die het hele gamma aanbied en dus ook met decoder.
Zo bijvoorbeeld ook B-models.
-
Ja, dus ik gelijk een plan U met decoder bestellen, bleek alleen dat de motorregeling tamelijk beroerd was afgesteld. Maar de bedoeling is goed. :)
maar waarom een decoder met veel snick-snack, inregelen doe je toch gewoon met je sturingsprogramma? koploper/I-train ofzo.
Het gaat om zaken als de motorregeling. Dat is met een doorsnee Roco geen punt, maar een doorsnee Piko moet je bijregelen voor een soepele loop. In die gevallen kan een door de fabrikant ingestelde decoder mij ook wel bekoren.
-
Treffend voorbeeld: Piko 2200. Sound is af fabriek maar zonder sound is het behelpen voor sommigen. Het is helaas niet decoder inprikken en rijden maar.
-
Voor mij is het ook simpel: ik heb nog geen één model die uit de doos meteen naar mijn wens reed. Voor het aanpassen van de rij eigenschappen gebruik ik een Lokprogrammer van ESU dus moet er een ESU decoder in al mijn treinen. Ik heb één model met Zimo decoder, omdat deze alleen zo te koop was (Roco set met NS 1201) maar als iemand deze decoder wilt ruilen tegen een loksound 4 dan vind ik dat meer dan prima :P
Dat Märklin rijders het over het algemeen best ok vinden dat er overal al een decoder in zit heeft denk ik te maken met het feit dat het dan ook 'Märklin' decoders zijn en alles gewoon op een Märklin centrale werkt. Ook rijden de locs met ouderwetse motorola decoders (met dipswitches) best goed analoog (in ieder geval niet beroerder dan een model met relais :P). Märklin rijders zijn denk ik minder snel genegen om niet Märklin dingen toe te passen zoals pulsbreedte sturing en hoogfrequente binnenverlichting, zodat minder analoog rijders last hebben met de ingebouwde decoders op 3 rail wisselstroom banen.
Toen ik mijn Trix 1200 kocht (standaard digitaal) merkte ik wel dat deze raar gedrag vertoonde op mijn testspoor met PWM trafo. Geprobeerd deze puur analoog te maken door een mtc21 dummy plug van mijn LS Models 11.8 er in te prikken om te kijken of deze dan beter reed, maar toen reed hij helemaal niet meer. Niet lang daarna een lokmaus setje gekocht om eens digitaal te proberen.
Er is denk ik gewoon te veel variatie in wat klanten willen op 2 rail gebied (analoog, analoog met PWM, dynamo, digitaal etc.). Dus vandaar dat alles nog standaard voornamelijk analoog is als basis. Dit is zonder meer het makkelijkste om iedereen tevreden te houden. Als fabrikanten de treinen goed digitaal voorbereiden is alles prima toch? Hier zijn nog wel een aantal aandachtspuntjes waar fabrikanten moeten verbeteren (Piko met die @#$% condensatoren). Het zou moeten zijn dat je gewoon de dummy stekker er uit haalt en je om het even welke decoder in in kan prikken en dan moet het goed rijden. De winkelier kan dan aanbieden om een decoder in te prikken en eventueel in te stellen en hop, ook de klant die digitaal wil zonder kennis kan rijden.
Er is in mijn ogen dus niks mis met de huidige stand van zaken, behalve dan het oerwoud aan verschillende interfaces, maar wie daar niet uit komt kan het ook weer aan de winkelier vragen. Inmiddels is DCC wel zo'n beetje de standaard en dat maakt het ook al iets simpeler.
En anders is er altijd nog Beneluxspoor.net (y)
Mvg,
Robert
-
Als de loc goed is voorbereid op digitaal vind ik het wel ok.
Maar welke interface? Gewone 8_pin, PluX22?
-
Lees dat de discussie weer aardig hard is zonder dat men zich echt wil laten overtuigen. Men is echt alleen maar gevoelig voor het eigen denken verder is er geen ruimte.
En dat is nu precies waar het bij deze branche aan schort door de uiterst conservatieve houding zal er nooit echt de volledige ruimte zijn voor innovatie. In alle andere branches maakt men veel beter gebruik van de technische mogelijkheden.
Kijk eens naar de ontwikkeling van de TV en vergelijk die eens met onze hobby. Er zit geen lamp meer in er zijn tig meer mogelijkheden en de afmetingen en gewicht zijn nog maar een fractie van wat er eerst was. En dan de prijs die is vele malen lager dan de uiterst logge apparaten van 30 jaar terug die ook niet te tillen waren en storingsgevoelig. Dit komt alleen omdat de markt één richting uitging en zich niets aantrok van de achterblijvers die al het oude veel beter vonden.
Als de modelbouw nu ook eens consensus kreeg dan zou het productieproces vele malen beter en ook goedkoper worden. Maar zolang de analoge gebruikers de boel tegen blijven houden zal er weinig nieuw bloed instromen wat onze branche zo bitter hard nodig heeft.
Eigenlijk is dit een zelfde discussie als de discussie internet versus fysieke winkel. Er was hier zelfs iemand die een oproep deed om internet ten faveure van de fysieke winkel te boycotten.
Maar let op niemand zal zijn mening hier veranderen want veranderen is ENG
Pauw
-
Maar zolang de analoge gebruikers de boel tegen blijven houden zal er weinig nieuw bloed instromen wat onze branche zo bitter hard nodig heeft.
;D ;D Zo is dat - als wij niets meer kopen stijgt de omzet... :angel:
-
Als je met "wij" de conservatieve garde bedoelt zou je wel eens aardig gelijk kunnen krijgen. Maar denk niet dat je het zo bedoelt.
-
Kijk eens naar de ontwikkeling van de TV en vergelijk die eens met onze hobby. Er zit geen lamp meer in er zijn tig meer mogelijkheden en de afmetingen en gewicht zijn nog maar een fractie van wat er eerst was. En dan de prijs die is vele malen lager dan de uiterst logge apparaten van 30 jaar terug die ook niet te tillen waren en storingsgevoelig. Dit komt alleen omdat de markt één richting uitging en zich niets aantrok van de achterblijvers die al het oude veel beter vonden.
Als de prijs hier ook vele malen lager wordt dan van 30 jaar terug, gaat men hier ook wel overstag.
Zolang dat nog niet het geval is, niet.
-
Eerst zal de markt toch één richting moeten kiezen, al het overbodige niet meer aanbieden dan pas kan de prijs omlaag.
-
Als er genoeg mensen waren geweest die nog heel graag een nieuwe beeldbuis-tv hadden willen kopen, dan werden er nog steeds nieuwe beeldbuistoestellen gemaakt. Maar die mensen waren er dus bijna niet.
Er zijn wel veel mensen die analoog met treintjes blijven rijden, daar veel plezier aan beleven, en er nog geld aan uitgeven ook. Het is me toch wat. Ik denk niet dat de hobby daar nu aan onderdoor gaat en trouwens, sinds wanneer is het voortbestaan van modelspoor doel op zich? Het lijkt me dat toekomstige generaties helemaal zelf mogen weten wat ze leuk vinden.
-
Maar zolang de analoge gebruikers de boel tegen blijven houden zal er weinig nieuw bloed instromen wat onze branche zo bitter hard nodig heeft.
Die opmerking kun je niet maken als je weet waar je over praat. 85% van de bestaande modelbanen is analoog. Nieuw bloed stroomt niet in want die hebben totaal andere beleving bij hun hobby: voor hen is de digitale wereld vertrouwd, ze beleven alles online en niet als fysieke creatieve hobby. De enkeling die dat wel doet, heeft geen problemen met het (laten) plaatsen van de juiste decoder.
Ik ben het wel eens dat wanneer je massaal hetzelfde zou produceren de prijs van decoders omlaag zou kunnen: dan heb je één programmeerbare basis waarin je naar wens de juiste software voor jouw toepassing kunt laden, dat kan ook analoog gebruik zijn, dat is technisch heus wel mogelijk. Dat is echter een utopie: er zijn teveel verschillende merken en systemen die allemaal hun bestaansrecht willen verdedigen.
-
Wat had je verwacht? Dat iedereen het meteen eens zou zijn? Zoveel mensen, zoveel meningen :P Er zijn genoeg praktische voorbeelden gegeven waarom het niet wenselijk is om alles maar digitaal te maken. Om de vergelijking maar even door te trekken: hoe zou het gaan als de omroepen besluiten om opeens alleen maar digitaal uit te zenden? Dan moet iedereen gedwongen een digitale TV/Radio kopen. Natuurlijk zitten er geen buizen (lampen) meer in een TV. Net als dat een moderne modeltrein niet meer opwindbaar is en veel merken overgestapt zijn naar middenmotor met cardan aandrijving en LED verlichting.
Betere vergelijking is wellicht dat fabrikanten besluiten om alleen maar TVs op de markt te brengen die goed werken op digitaal, maar brak beeld geven op analoog. Want digitaal is toch de toekomst? Daardoor kunnen mensen die dus nog gewoon een analoog kabel abonnement hebben dus geen nieuwe TV meer kopen zonder over te stappen op een digitaal abonnement als ze normaal TV willen kijken. Net zoals analoog rijders niet normaal met een digitale loc kunnen rijden omdat deze niet goed reageert op de hypermoderne pulsbreedte sturing met lastregeling van een moderne "analoge" rijcontroller die tjokvol zit met transistoren gecombineerd met de hoogfrequente permanente verlichting.
Als je wilt dat anderen openstaan voor jouw ideeën is het wellicht niet zo gek om ook open te staan voor de tegen argumenten. Als fabrikanten morgen besluiten om in elke trein standaard een decoder te plaatsen die 100% aan mijn eisen voldoet dan vind ik het prima. Maar als ze standaard goedkope decoders gaan plaatsen die toch vervangen moeten worden koop ik liever een 'bloot' analoog model. En ik denk dat vrijwel iedereen het helemaal niet erg zou vinden als overal een decoder in zou zitten, als ze er maar geen last van hebben, zowel financieel als technisch zodat deze digitale treinen ook perfect rijden analoog. Maar helaas is dat een utopie voorlopig.
En wat betreft het nieuwe bloed: het is natuurlijk 'gaaf' en 'cool' en 'vet' en zo dat je met een tablet de trein kan besturen, maar dan zit zo'n vers bloed persoon naar het beeldscherm te staren en niet naar de trein :P Weet niet of dit wenselijk is. Dan kunnen ze net zo goed een simulator draaien. Ik denk ook niet dat een jong iemand die daadwerkelijk geïnteresseerd is in modeltreinen afknapt op het feit dat hij of zij een decoder moet kopen, tenzij de verkoper daar heel moeilijk over doet :P Onze hobby heeft nu eenmaal een 'suf' imago. Ik denk niet dat alles gedwongen digitaal maken daar wat aan veranderd.
Mvg,
Robert
-
Met een heel belangrijk verschil: TV kijken blijven de mensen ook doen als digitaal wordt opgelegd, zie maar wat er gebeurde toen het antennesignaal uit te lucht verdween. Mensen waren niet blij met de gedwongen kosten maar gingen overstag.
Als treintjes verplicht digitaal zouden worden en daarmee de prijzen verder stijgen, haakt een heel grote groep voorgoed af en de rest begint er niet eens meer aan.
-
Als je met "wij" de conservatieve garde bedoelt zou je wel eens aardig gelijk kunnen krijgen. Maar denk niet dat je het zo bedoelt.
Nee, inderdaad. Waar ik tegen aan hik is het idee dat ik zou worden gedwongen iets te kopen dat ik niet nodig heb. En dat ik op het forum moet gaan vragen hoe ik dat verwijder. :)
Ik heb de laatste jaren verscheidene locs gekocht waar ik de decoder uit heb geknipt - want die werken niet met mijn (digitale) arduino regeling. En die PBM regeling heb ik omdat dat wat ik wilde niet gaat met een van de bestaande systemen.
Ik hoef toch ook geen smartphone te kopen als ik alleen maar wil bellen?
mvg,
-
Als je wilt dat anderen openstaan voor jouw ideeën is het wellicht niet zo gek om ook open te staan voor de tegen argumenten. Als fabrikanten morgen besluiten om in elke trein standaard een decoder te plaatsen die 100% aan mijn eisen voldoet dan vind ik het prima.
Voor mij geld het zelfde, probleem is alleen dat 100% mijn eisen zeer waarschijnlijk anders zijn dan die 100% jouw eisen.
En wat betreft het nieuwe bloed: het is natuurlijk 'gaaf' en 'cool' en 'vet' en zo dat je met een tablet de trein kan besturen, maar dan zit zo'n vers bloed persoon naar het beeldscherm te staren en niet naar de trein :P Weet niet of dit wenselijk is. Dan kunnen ze net zo goed een simulator draaien. Ik denk ook niet dat een jong iemand die daadwerkelijk geïnteresseerd is in modeltreinen afknapt op het feit dat hij of zij een decoder moet kopen, tenzij de verkoper daar heel moeilijk over doet :P Onze hobby heeft nu eenmaal een 'suf' imago. Ik denk niet dat alles gedwongen digitaal maken daar wat aan veranderd.
Er wordt door dat nieuwe bloed al genoeg naar die schermpjes gekeken, is juist goed voor ze om eens niet naar schermen te kijken. Laat ze genieten van wat de hobby allemaal te bieden heeft, je eigen landschap maken, met je handen bezig zijn, ook werken met techniek, maar dan ook echt zelf werken met techniek, en niet via vegen over een scherm enkel gebruik maken van de techniek van anderen.
Groet,
Roelco
-
Als treintjes verplicht digitaal zouden worden en daarmee de prijzen verder stijgen, haakt een heel grote groep voorgoed af en de rest begint er niet eens meer aan.
Ik vraag mij af hoe groot die groep nu werkelijk is ??? ???.
Van mij mogen er af fabriek decoders in (y). Kunnen de "analogen" ook eens ervaren hoe het is om een lok te moeten openen om er een brugstekker in te steken voor ze kunnen rijden :laugh:. Ik zal blij zijn als ik mijn lok bij thuis komst direct op de baan te zetten en rijden maar (y)
Marius.
-
Gewoon een vraag, is er iemand op dit forum die digitaal rijd terug gegaan naar analoog? En zo ja wat was dan de reden?
Pauw
-
Als treintjes verplicht digitaal zouden worden en daarmee de prijzen verder stijgen,
Dat is een absolute misvatting, ze zouden er alleen maar goedkoper door worden. Bron: modeltreinindustrie. ( en hiervoor ook al aan gerefereerd)
Overigens ben ik van mening, dat er alleen nog maar houten treintjes uitgegeven mogen worden. En elektriciteit, dat tot prijsverhoging leidt, verboden moet worden. ;D
-
Bijna. Gelukkig kwam ik er in de winkel op tijd achter dat wat ik wilde digitaal niet ging. En dus beter af was met analoog materiaal met een zelfbouw digitale regeling. Omdat met een analoge regeling ook niet ging wat ik wilde. Dus gewoon een kwestie van een oplossing zoeken bij een probleem en niet andersom... 8)
-
Gewoon een vraag, is er iemand op dit forum die digitaal rijd terug gegaan naar analoog? En zo ja wat was dan de reden?
Ja, naar Brio. Dure electriciteit.
-
Waar baseer je op dat 85 % van de modelbanen analoog is?
Waarom zijn de meeste startsets digitaal? een analoog startsetje moet je echt zoeken al jaren.
Wat me opvalt is hier, van ikke als analoog of ervaren digi rijder wil echt geen standaard/basis decoder erin nee echt mooi niet!!!
Hoe moeilijk is het voor jou als analoog rijder om een decoder UIT je lok te halen en de NEM stekker terug te plaatsen, of een decoder wisselen?
Gaat algemeen over beginners dat een startsetje gekocht heeft en verder wil uitbreiden en vaak onverwacht extra kosten mee krijgt, en de kennis niet echt heeft om een dure lok van 100 euro te openen en niet durft ivm schade... dan maak je het niet makkelijker voor die groep.
-
Gewoon een vraag, is er iemand op dit forum die digitaal rijd terug gegaan naar analoog? En zo ja wat was dan de reden?
Voor mij was de reden om terug te gaan naar analoog de versimpeling binnen de modelbouw. Problemen die ik had met een decoder kon ik niet zonder het forum te raadplegen oplossen, terwijl ik dat met een analoge lok wel kan. Daarnaast stoorde ik mij ontzettend aan loks die even stilvielen op een slecht stukje rails. De digitale loks beginnen dan opnieuw. Dus als je een langzame aanzet had geprogrammeerd, kreeg je het volgende beeld:
De lok rijdt op snelheid, stopt abrubt om dan gelijk weer langzaam op te trekken. Daardoor viel de stroomstoring erg op. Bij analoog verkeer stottert de lok eventjes, om op dezelfde snelheid weer door te gaan. Voor mij was dat minder hinderlijk.
En voor het langzame rangeerverkeer hoefde ik niet digitaal te rijden, dat kan met pulsbesturing ook. En zo'n kastje koop je gewoon kant en klaar op internet. Het enige 'nadeel' dat ik toen kreeg was dat ik niet meer met verschillende lichtbeelden kon rijden (zoals rangeerlicht). Daar kon ik best wel mee rijden. Een voordeel is dat ik bijna elke lok gewoon uit een derdehands krat kon kopen en op de baan kon zetten (alleen Lima geeft nog wel eens problemen).
En dat geluid....... Stoomloks die niet stil uitrijden, maar een langzamere uitslag laten horen, diesels die bijna altijd te hard staan en treinen die om de haverklap toeteren, m.a.w. ik ben er niet weg van.
Met een heel belangrijk verschil: TV kijken blijven de mensen ook doen als digitaal wordt opgelegd, zie maar wat er gebeurde toen het antennesignaal uit te lucht verdween. Mensen waren niet blij met de gedwongen kosten maar gingen overstag.
Nee hoor, de TV ging de deur uit en ik stopte met TV kijken (dit was in 2006). Sindsdien niets meer gemist :)
Dus gewoon een kwestie van een oplossing zoeken bij een probleem en niet andersom... 8)
(y)
Groet,
Michel
-
Hoe moeilijk is het voor jou als analoog rijder om een decoder UIT je lok te halen en de NEM stekker terug te plaatsen, of een decoder wisselen?
??? En bewust dingen kopen die je niet nodig hebt ???
Zoals een smartphone, een tablet, een vaatwasser, een flat screen... ;D ;D ;D
-
senseo ;D
Maar weer OT, voor een fabrikant zou het misschien wel aardiger zijn als er een basisdecoder in zou zitten ipv dat nepding dat er nu in zit. Je zet de lok op de baan en je kunt er direct mee rijden. De verlichting wisselt en dat is het. Dan kan je analoog rijden en digitaal. Wil je meer, dan betaal je meer, of moet je zelf aan de slag. Net als nu eigenlijk.
groet,
michel
-
Als je zo redeneert als Max moet je je ook afvragen of je treintjes wel nodig hebt. Deze discussie kunnen we beter sluiten, laat de toekomst maar uitwijzen wat het wordt.
-
Ja, die treintjes heb ik juist wel nodig - dat is een van de dingen die ik leuk vind. Zolang ik maar zelf kan kiezen...
-
Waarom zijn de meeste startsets digitaal? een analoog startsetje moet je echt zoeken al jaren.
Hoe moeilijk is het voor jou als analoog rijder om een decoder UIT je lok te halen en de NEM stekker terug te plaatsen, of een decoder wisselen?
Digitale startsets zijn minder dan 50% van het actuele aanbod, AC en DC bij elkaar opgeteld.
Een analoog rijder wil helemaal geen decoder uit zijn loc halen, laat staan er voor betalen. Wat ik al eerder zei: natuurlijk het is mogelijk een platform te ontwikkelen waar softwarematig bepaald wordt wat de basis van een lok is en of hij geoptimaliseerd is voor analoog of digitaal gebruik en volgens welk protocol. Tenslotte is vrijwel elke recente lok voorbereid voor een decoder. Maar om dat zonder meerprijs te doen t.o.v. analoog is een schaalgrootte nodig die niet bereikt wordt zolang de diverse fabrikanten hun eigen systemen blijven promoten. En geef ze eens ongelijk, er is veel geïnvesteerd.
-
Hoi
Het zou toch eenvoudiger wezen als je voor toegang tot de decoder de loco niet hoeft open te maken.
Dus waarom niet an de onderkant van de loc ruimte maken zodat je daar een decoder wel of niet in plaats en afgesloten met een klepje.
Of is het een te moeilijke stelling aanname.
Groeten Frans
-
Nope, dat roepen winkeliers al jaren.
Piko heeft het een tijdje gedaan, maar is er al weer mee gestopt.
-
In een ideale wereld kon je je lok kopen met firmware die probleemloos analoog gebruik mogelijk maakt, zonder dat er een meerprijs is t.o.v. analoog opbouwen: door uploaden van de gewenste software via bv micro-usb kun je dan elke functie kiezen die je wil.
Zo moeilijk zou dat niet zijn, de loc moet immers nu al helemaal zijn voorbereid op inpluggen van een decoder en aansturen van alle onderdelen.
-
Van mij mogen er af fabriek decoders in (y). Kunnen de "analogen" ook eens ervaren hoe het is om een lok te moeten openen om er een brugstekker in te steken voor ze kunnen rijden :laugh:. Ik zal blij zijn als ik mijn lok bij thuis komst direct op de baan te zetten en rijden maar (y)Marius.
Marius, de door jou gekenschetste analoge rijders weten meestal maar al te goed een loc geopend moet worden, al is het alleen al om het noodzakelijke onderhoud (aslagers en zo) uit te voeren. Het is een utopie om een loc zo uit de verpakking op de baan te zetten en direct in dienst te stellen. Meestal moeten er nog verschillende onderdelen aangebracht worden en wordt sowieso door elke fabrikant aanbevolen om de loc eerst rustig te laten inlopen. Voorts lees ik op diverse fora dat er na het uitbrengen van een nieuw model vaak CV waarden aangepast moeten worden om het rijgedrag te verbeteren.
Groet, Rob
-
In een ideale wereld kon je je lok kopen met firmware die probleemloos analoog gebruik mogelijk maakt, zonder dat er een meerprijs is t.o.v. analoog opbouwen: door uploaden van de gewenste software via bv micro-usb kun je dan elke functie kiezen die je wil.
Zo moeilijk zou dat niet zijn, de loc moet immers nu al helemaal zijn voorbereid op inpluggen van een decoder en aansturen van alle onderdelen.
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, zoiets ja
-
Marius, de door jou gekenschetste analoge rijders weten meestal maar al te goed een loc geopend moet worden,
Inderdaad, is een van de eerste dingen die ik doe bij een nieuwe loc. Eerst een proefrondje en dan de kap er af.
-
Vanuit de fabrikant gekeken, waarom zou je een product duurder maken door er een decoder in te bouwen? Even voor 2-rail sprekend. Daar is geen winst op te behalen.
Dat een kap loshalen lastig is, om een decoder in te pluggen, lijkt me ook niet geloofwaardig, omdat elke winkelier dat voor je wil doen. Ok, oude modellen hebben waarschijnlijk geen 6-8 polige interface, maar daar gaat de vraag ook niet over.
Ik zie een decoder standaard ingebouwd voor 2-rail niet zo snel gebeuren... Heeft voor niemand voordelen.
Gr, Bert
-
(y)
-
Ik zie een decoder standaard ingebouwd voor 2-rail niet zo snel gebeuren... Heeft voor niemand voordelen.
Gr, Bert
Bert,
Probeer dit de bobo's bij Matrix eens wijs te maken.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Ja, bij Matrix zit het er dan wel in maar daar is de prijs ook naar.
En een standaard uitgeklede decoder erin.....ik moet er niet aan denken.
Dan zit je weer met een schokkerige lastregeling, of helemaal geen regeling etcetera.
Het kost al moeite genoeg om een topdecoder als de Esu lokpilot V4 op sommige locs goed in te stellen.
Overigens heb ik hier een werkelijk perfect rijdende Trix Vincent van Gogh met af-fabriek sound, maar dan moet je de sound wel aan laten staan.
Zonder sound klinkt er een tamelijk hoogfrequent gesnerp als de loc voorbij komt van een niveau waar ik bij de Lokpilot V4 nog nooit last van heb gehad.
Al met al, doe maar analoog, decoders kopen kan ik zelf ook.
-
Ja, de Piko GTW stellen hadden een prachtige oplossing kapje eraf print erin en rijden maar, zonder schroevendraaiers/stokjes/hamer? gebruiken ombouwen.
Roco 1700 gaat prima open, maar een Rivarossi 1300 ben je toch even bezig...
-
hoi,
Probeer dit de bobo's bij Matrix eens wijs te maken.
Marklin heeft van vroeger uit dat het met wisselstroom werkte. Dus een omschakelrelais nodig hadden. De decoder heeft dat deel overgenomen. Het is voor hun goedkoper en makkelijker om een decoder in te bouwen dan een (elektronisch) schakelrelais. Dan bedienen ze meteen de analoge markt en ook de digitale markt. Daardoor is het niet echt normaal dat je als 3railer je locomotief open maakt om de standaard märklin-decoder eruit te halen en te vervangen door een ander merk. Bij de 2rail Trix-varianten brengen ze meestal een analoge versie uit, dus zonder decoder.
Alles digitaal? Nee, dank je. Je bent dan ook overgeleverd aan de grillen van de fabrikant. Het ene jaar Uhlenbrock dan Esu en jaar later misschien Zimo als standaard decoder? Een uitgeklede versie? tja... Dan heb je nog diverse merken decoders in je loks zitten. Goed dat is niet echt erg maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen dat wil.
Tegenwoordig zijn alle nieuwe loks voorzien van een decoderstekker en kan je zo een decoder in (laten) prikken. Ben het ermee eens dat fabrikanten het mogelijk wat makkelijker kunnen maken door zoals Piko een tijd heeft gedaan met een apart vakje voor de decoder.
Denk dat het nog wel een tijdje blijft dat de fabrikanten gewoon de diverse "smaakjes" (analoog digitaal voorbereid, digitaal, digitaal met sound, enz....) blijven leveren. :) Dat zal niet snel veranderen denk ik zo.
Groet Ronald.
-
Ronald,
Dat van 3-rail zal ik niet bestrijden, we hebben het echter al een tijdje over 2-rail. Daar heb ik op gereageerd. En verder. Trix vaak zowel analoog als digitale modellen. Wel in 2016 werden nog, ik heb even snel gekeken, 4 nieuwe analoge modellen aangekondigd. In 2017 slechts 1. In N, mijn schaal, is het al een tijdje droevig gesteld. Ik koop dus GEEN Minitrix locs meer. Dat is pech voor Matrix, want ze hadden de afgelopen 1 1/2 jaar er zo'n 14 aan mij kunnen slijten. Nu hebben Fleischmann en Piko die omzet gekregen.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Ik zie dat probleem bij minitrix niet zo. De minitrix 1800 is goedkoper dan bijvoorbeeld een piko 1200 of 2200. De loc is weliswaar digitaal, maar wel voorzien van een decoderstekker. Een dummyprintje is gewoon meegeleverd.
-
Denk dat het nog wel een tijdje blijft dat de fabrikanten gewoon de diverse "smaakjes" (analoog digitaal voorbereid, digitaal, digitaal met sound, enz....) blijven leveren. :) Dat zal niet snel veranderen denk ik zo.
Afgezien van mijn mening, maar ook voorkeur, alles digitaal uit te geven, zal de toekomst waarschijnlijk meer in de logistieke hoek zitten.
Je hebt dan 2 opties: kaal of naar wens. Naar wens bedoel ik mee, dat bij de bestelling (dus bijna alles wordt uitsluitend op bestelling geleverd) de klant aangeeft welke uitvoeringsgraad de loc in de fabriek meekrijgt.
De autoindustrie is daarbij het goede voorbeeld: een bepaalde standaard bij de dealer "uit voorraad leverbaar" en de rest naar wens op bestelling. Of de kale versie dan goedkoper is, blijft de vraag, want bij auto's is dat vaak niet het geval.
Of de modeltreinindustrie dit niveau ooit haalt is de grote vraag: dat hadden ze allang moeten doen en nu is grotendeels (bijna) overal het geld op. Bovendien zijn de productielijnen (lees: het productie-denken) nu totaal ongeschikt.
Dweilen met de kraan open dus. Vooral met het middeleeuws denken van de modelbaanindustrie, die is blijven steken op het tsjoeke tsjoek niveau. Net als de meeste van hun huidige klanten overigens (mening).
-
Het ging erover wel of niet standaard een decoder. Je verhaal laat zien dat dit helemaal niet standaard het een of het ander hoeft te zijn. Het moet toch kunnen dat de klant gewoon een model met of eentje zonder decoder kan bestellen.
Blijft de vraag of het al of niet plaatsen van een decoder in de fabriek moet gebeuren. Dat hoeft niet de meest doelmatige manier te zijn. Een modeltreintje is geen auto en in de autoindustrie worden de varianten ook getrapt samengesteld; fabriek, importeur en dealer hebben daarin een rol. Artitec laat de plan U in een Chinese fabriek produceren, maar plaatst zelf decoders op basis van de bestellingen. De detailhandel kan dat zelf ook. Het enige waar het de klant om gaat is of er in de (web)winkel een model met en zonder decoder kan worden aangeschaft.
Vooral met het middeleeuws denken van de modelbaanindustrie, die is blijven steken op het tsjoeke tsjoek niveau. Net als de meeste van hun huidige klanten overigens (mening).
Dit is vaag geroep zonder onderbouwing. Het is een hobby en dan is het toch fijn als de klant zelf mag bepalen wat een leuke manier is om de hobby te beoefenen. Geen idee wat je bedoelt met tjoeke tjoeke niveau van de industrie.
-
De autoindustrie is daarbij het goede voorbeeld: een bepaalde standaard bij de dealer "uit voorraad leverbaar" en de rest naar wens op bestelling.
Die vergelijking gaat niet echt op. Een autofabriek richt een productielijn in en produceert vervolgens een paar honderd auto's per dag, jaren achter elkaar. Ook gaat het om andere bedragen voor het product zelf en dan is er ook meer geld voor sales beschikbaar. Procentueel misschien niet meer, maar in absolute bedragen en dus tijd zeker.
Verder blijft het persoonlijke voorkeur wat de klant wil. En zolang er voldoende vraag naar de diverse varianten blijft bestaan, blijft ook het aanbod bestaan. Uiteindelijk wordt een loc digitaal voorbereid gefabriceerd, en is het voor de fabrikant ook weer niet zo ingewikkeld om er nog een decoder in te prikken. Het programmeren van de decoder laat je dan gewoon aan de decoder-boer. Bij voldoende afname doet hij dat tenslotte ook graag.
-
Verder blijft het persoonlijke voorkeur wat de klant wil. En zolang er voldoende vraag naar de diverse varianten blijft bestaan, blijft ook het aanbod bestaan. Uiteindelijk wordt een loc digitaal voorbereid gefabriceerd, en is het voor de fabrikant ook weer niet zo ingewikkeld om er nog een decoder in te prikken. Het programmeren van de decoder laat je dan gewoon aan de decoder-boer. Bij voldoende afname doet hij dat tenslotte ook graag.
Uiteraard, maar niet alleen dat. Het gaat er ook om wat een klant wenst te betalen, afzetmarkten, handelsrelaties en overige micro en macro economische factoren. Maar ook ontwikkelingen op (productietechnisch) gebied. Kan je allemaal platslaan tot vraag en aanbod overigens.
En ik denk dat de vraag heel erg gaat veranderen met de nieuwe generaties.....
Dus de aanbod kant is net zo belangrijk: aanbod is alleen niet relevant waar toetredingsdrempels/ investeringen bijna niet nodig zijn om aan de vraag te voldoen. Dan is het namelijk supermakkelijk om te roepen "u roept, wij draaien".
-
Even dacht ik dat hier een poster zijn punt probeerde te maken........maar anders is het wel een mooie demonstratie van enkele argumenten......
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75939.msg3221780664/topicseen.html#msg3221780664
;D
Gerard
-
maar volgens mij zijn er, naast Artitec inderdaad, meer fabrikanten die de koper de keus geven. Bij brawa kan de verstokte analoog-rijder kiezen voor een uitvoering die ook echt analoog is, dwz. er zit ook geen digitale stekker in. Wil je zelf je decoder kunnen kiezen kan je een versie met stekker kiezen of je koopt er een met decoder.... prima toch?
-
Ach, een connector met brugstekker is ook analoog.
Maar welk type connector???
-
Vanuit de fabrikant gekeken, waarom zou je een product duurder maken door er een decoder in te bouwen? Even voor 2-rail sprekend. Daar is geen winst op te behalen.
Maar waarom heeft Roco dan eens een lok uitgebracht die alleen maar met een sounddecoder geleverd werd? Ik denk om er extra op te verdienen.
En omdat dat ding analoog niet vooruit te branden was kon ik er apart een losse dummystekker bijkopen en plaatsen. Weer kassa.
Stephan.
-
maar volgens mij zijn er, naast Artitec inderdaad, meer fabrikanten die de koper de keus geven. Bij brawa kan de verstokte analoog-rijder kiezen voor een uitvoering die ook echt analoog is, dwz. er zit ook geen digitale stekker in. Wil je zelf je decoder kunnen kiezen kan je een versie met stekker kiezen of je koopt er een met decoder.... prima toch?
Op dat gebied vindt ik Brawa wel super :
Je hebt Analog Basic, letterlijk zo analoog als maar kan, dan Analog Extra, welke als ik goed voor hebt een digitale connector aan boord heeft, maar geen decoder en eenmaal digitaal gemaakt beperkt digitale functies.
Dan heb je Digital Basic, denk ook zonder digitale decoder, maar met iets meer digitale opties.
Vervolgens Digital Extra welke alle toeters en bellen heeft incl geluid.
Dus keuze te over eigenlijk voor zowel de die hard analoog rijders, als de digitale rijder die er alles op en aan wil hebben.
-
.....kon ik er apart een losse dummystekker bijkopen en plaatsen. Weer kassa.
Een dummy stekker bats je toch zelf in elkaar van een paar stukjes telefoondraad?
-
Dat hangt nogal van de dummystekker af. Soms maken ze alleen verbindingen, maar er zijn er ook met een verbazende hoeveelheid componenten erop.
-
Dat een dummystekker wel wat meer is dan alleen een plaatje met stifjes zie je wel bij trix dummystekker en bij
b -models waar een dummy stekker al wat weg heeft van een 21polig decoder
-
Stephan had het over Roco, en daar ken ik alleen dummy stekkers met verbindingen.
Als het over dummy's gaat met componenten er op, dan pruts je die er gewoon bij. Als je er achter kan komen wat er op hoort te zitten.
-
Dan ken je niet alle Roco stekkers. ;D
Het is natuurlijk niet waar dat iedereen zoiets even zelf in elkaar zet.
Maar hoeft ook niet. Ik heb wel een conclusie bereikt. Juist vanwege het bestaan van die aansluitpluggen is het voor fabrikanten niet erg ingewikkeld en ook niet erg kostbaar om versies met en zonder decoder aan te bieden. Dan zien we vanzelf wel wat het best verkoopt en of dat gaat verschuiven.
-
Laat dan de plek voor decoder dan aan de onderkant zitten en makkelijk bereikbaar. Is niet de mogelijkheid om een decoder te ontwikkelen die net als een simkaart in te steken is?
Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
-
Next18 lijkt daar erg op, maar dat is ook niet echt doorgezet tot nu toe.
Maar een systeem als bij een bv microSD kaart zou erg goed zijn.
Plat, klein en een druk/klik systeem.
-
Hm, de tigste variant, kweeniehoor.
Er moet versterking op dus plat is eindig.
-
Volgens mij gaat het meer om het gemak van insteken en verwisselen. Ik kan me voorstellen dat een decoder het makkelijkst te plaatsen is via een aansluiting in de bodem, Plux of Next prik je er als LEGO dan zo in. En als je er als fabrikant al een speaker hebt ingebouwd is sound ook bereikbaar.
-
Speakers zouden ze ook als insteekversie kunnen leveren.
-
Roco doet dat al (oa bij de NS 1200)
-
Het is natuurlijk niet waar dat iedereen zoiets even zelf in elkaar zet.
Ja, ik redeneer iets te veel vanuit mijn eigen positie. Aangezien al mijn tractiematerieel wordt verbouwd naar Permaloog pluis ik altijd eerst de elektrische uitrusting na en dan kom ik vaak dingen tegen die me niet helemaal aanstaan. En dan is het: dat gaan we even veranderen. ;D
-
Chris:
Maar een systeem als bij een bv micro SD kaart zou erg goed zijn.
Plat, klein en een druk/klik systeem.
Er moet versterking op dus plat is eindig.
Dan zijn we er toch helemaal uit (y) Elk merk zorgt voor een goede motoraansturing, dus ook voor analoog, en voor de nodige voorziene functies (ledjes met weerstanden, andere versterkte uitgangen) op de toch al aanwezige print. Meerkosten: verwaarloosbaar. Micro SD kaartje erin (vanaf de buitenkant uiteraard), en na betaling de software downloaden zoals jij die wil en van het merk dat je wil. En wie Permaloog wil, sloopt blijkbaar toch alles er uit, ook nu al, dus daar hoeven we geen (extra) rekening mee te houden (sorry Klaas).
Dus we gaan eindelijk volledig vrij volledig digitaal :) Dat is nog eens zjoef zjoef denken in plaats van tsjoeke tsjoeke (als verduidelijking op een eerdere opmerking)
Chris (y)
-
Nou, ik denk dat dat zomaar ook een richting kan zijn. Gemak dient de mens. Maar er zullen er hier nog een hoop zijn die zeggen: dan betaal ik alsnog voor iets wat ik niet gebruik.....
-
Sja, ik heb ook een trammodel voorbij zien komen die zonder motor even duur was als met. Omdat een motor uitbouwen en terug in de onderdelenbak doen blijkbaar even duur is als m gewoon met het model in rekening te brengen. Oftwel; eruit halen of eruit laten als speciale wens kost ook geld.
-
Het Porche (of andere supercar) model:
wilt u geen vloerkleden (want extra gewicht is nadelig voor performance), dan als optie tegen bijbetaling zonder vloerkleden.
wilt u geen radio (zelfde reden), dan als optie tegen bijbetaling zonder radio.
etc.
etc.
etc.
Dus hoe kaler de auto, hoe meer je betaalt
;D
-
Dat bedoel ik ! ;D
-
dan betaal ik alsnog voor iets wat ik niet gebruik.....
Precies. Alle mensen die digitaal rijden en teveel betalen voor een stekker, diode's, condensatoren en zo nodig ook nog smoorspoelen. Bovendien ook nog een of andere interface, niet standaard in de electronica, dus veel te duur.
En wat dacht je van de winkelier, die maar wat graag alle modellen, die op een ***-manier open moeten, van een decoder voorziet, maar waarbij de extra tijd en alle risico's op beschadiging bij hem neergelegd worden. En andere klanten moeten maar wachten.
Ik vind overigens ook, dat er voortaan geen wielen meer onder het materieel moeten, want ik rij met ...... norm wielen, dus ik betaal veel te veel voor al die waardeloze niet-aan-de-schaal wielen. Of vierkante.
M.a.w. analoog-rijders beklagen zich er over 3 centen teveel te betalen (wat de vraag is of dat juist is), terwijl digitaal-rijders juist veel te veel moeten betalen voor analoge modellen, zelfs als ze al digitaal gekocht worden, want al die analoge troep had er uit gelaten kunnen worden, zodat het hele concept een stuk goedkoper was.
-
Conclusie : we hebben met ze'n allen een echte k*thobby !! :D
Misschien dat we toch maar gewoon moeten gaan jeu de boulen ofzo. Of kaartenloten. Minder stress, meer genieten (y)
-
Mijn vrouw heeft een *** hobby, serieus geen grapje.
Tot die tijd speel ik wel lekker met treintjes
Cheerz mates
-
Helemaal met Maarten eens. Zo jammer dat die oude garde en daar bedoel ik mee, degene die krampachtig aan het oude blijft vasthouden het schijnbaar toch steeds weer voor elkaar krijgen dat we niet vooruitkomen en zij de hobby onnodig duur houden.
We gaan in de toekomst over op electrisch rijden geen auto zal dan nog op een fossiele brandstof rijden. Het gaat zelfs verboden worden met een benzine of dieselmotor te rijden. Maar ja we kunnen natuurlijk niet tot een verbod op analoog rijden overgaan helaas
Pauw
-
Ach heren
Zullen we het geen hullie en zullie verhaal maken? Het ging juist zo een goede kant op met de filosoferen welke kant het op zou kunnen gaan met de hobby.
-
Maar ja we kunnen natuurlijk niet tot een verbod op analoog rijden overgaan helaas
Ach, met een overheid als de onze weet je maar nooit - hoop doet leven... 8)
-
....degene die krampachtig aan het oude blijft vasthouden het schijnbaar toch steeds weer voor elkaar krijgen dat we niet vooruitkomen en zij de hobby onnodig duur houden.
Maak dat eens concreet. Wat bedoel je met "krampachtig vasthouden aan het oude" en met "niet vooruit komen" en "onnodig duur houden"?
-
nee pauwes het is de detaillering van een model en beperkte oplage dat maakt de hobby duur
-
Detaillering? Het is veel leuker om een groep de schuld te geven van, eh..... ja waarvan eigenlijk.
-
Volgens mij gaat het meer om het gemak van insteken en verwisselen. Ik kan me voorstellen dat een decoder het makkelijkst te plaatsen is via een aansluiting in de bodem, Plux of Next prik je er als LEGO dan zo in. En als je er als fabrikant al een speaker hebt ingebouwd is sound ook bereikbaar.
De ETR220P van LE Models (http://tinyurl.com/ycnesvx3) heeft precies dat, maar dan achter een klep die met een schroefje vastzit. Werkt fantastisch.
-
Misschien ben ik wel zo'n ouderwetsche rekel maar ik snap echt niet waarom er hier verkondigd wordt dat mensen die een decoder stekker wel best vinden, de hele boel ophouden. Wil je een digitale trein? Dan zet je er een decoder in, kan je dit niet? Dan laat je het doen door je winkelier. Wil deze dat niet? Zoek een andere winkelier of vraag het aan iemand hier op het forum. Nu is er klaarblijkelijk een groep die vind dat alles uit de doos precies aan hun eisen moet voldoen. Maar een andere groep vind weer dat de modellen aan hun eisen moeten voldoen. Kortom: je schiet er geen klap mee op.
Het is onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken. En ik zie nog steeds een aantal zeggen: jamaar, een digitaal model kan toch ook analoog? Dat werkt alleen prima met ouderwetse transformatoren die in oude startsets zitten. De serieuze analoge gelijkstromer heeft een pulsbreedte modulatie regelaar die een decoder flink in de war kan brengen. Dus doe je overal een decoder standaard in, dan heeft een groot deel van de analoge gelijkstromers een model wat niet goed werkt, en als je alles analoog houd met een decoder stekker, dan is een gedeelte van de digitaal rijders niet blij omdat ze nog een decoder er in moeten stoppen.
Ik heb er geen spijt van dat ik overgestapt ben op digitaal. Maar om een nieuw model te testen voordat ik er een decoder in doe, gebruik ik nog steeds mijn PWM rijregelaar. En als dit model onverwachts toch digitaal is, dan kan een decoder rare bokkesprongen maken :P
Persoonlijk zou ik het prima vinden als alles af fabriek al digitaal was, als het niet meer kost dan voorheen en ik alsnog zelf een decoder naar mijn zin kan plaatsen. Maar even rekening houden met anderen die dit niet willen mag toch wel? Zelfs de ingebakken decoders van de Artitec DDM stuurstand en Pec vind ik super irritant omdat ik ze niet makkelijk aan kan passen met de Lokprogrammer. Maar ik heb ze nog niet vervangen omdat deze helemaal geïntegreerd zitten in het model. Ook de Zimo geluidsdecoder van de NS 1201 is stom :P . Ik heb een Esu Plux22 klaarliggen om er in te stoppen, dan maar geen toeter. Maar dan kan ik tenminste makkelijk functiemappen.
Mvg,
Robert
-
Ik ben het eens met Robert. En wat een enorme hoeveelheid onzin, geldingsdrang en halsstarrigheid komt hier voorbij. Je moet dit en zal dat...er wordt totaal voorbij gegaan aan de grote groep modelbouwers voor wie natuurgetrouwe scenery en het beleven van een verkleinde werkelijkheid prioriteit zijn. Creativiteit is het uitgangspunt en die stomme treintjes zijn bijzaak. Laat staan al dat digitale gezeik, het is een kostenverhogend noodzakelijk kwaad geworden met als enige voordeel dat je natuurgetrouw geluid kunt toevoegen. Als ik spreek voor mezelf: zonder geluid heeft digitaal voor mij geen enkele toegevoegde waarde. Programmeren vind ik niet leuk en heeft voor mij niks met de hobby te maken. Ik zal er ook nooit een euro meer aan verspillen dan strikt noodzakelijk. Hou ik nu de vooruitgang tegen en jaag ik digifreaks op kosten? Wat een kul. Maar het is niets waar ik plezier aan beleef dus maakt geen deel uit van mijn hobby. En als ik geen analoge treinen meer mag kopen, bouw ik ze zelf wel...
-
Vooral de eerste zin = (y)
-
De serieuze analoge gelijkstromer heeft een pulsbreedte modulatie regelaar die een decoder flink in de war kan brengen.
Ik niet. Ik rij met een Teichmann regelaar.
-
Kijk ik lees weer zinvolle reacties.
Ik ben gelukkig met mijn Dinamo systeem waarbij ik analoog en digitaal kan rijden via de computer.
Mijn broer rijdt heel gelukkig met een dr5000 combinatie.
Een goede vriend vindt een handregelaar geweldig
Een andere goede vriend heeft nog gewoon trafos en relaisschakelingen. Die techniek vindt hij fijner en uitdagender.
Weer een andere vriend bouwt zijn eigen digitale systeem...
Joh zoveel smaken en niemand die Het wat MOET. Ja poepen moet....
Groetjes
-
@Ed,
Per stuk 10 pond (€ 11,23) of per 10 voor 94 pond (€105,55)
Ik heb bij Hattons gekeken maar de decoders zijn nu al 15 pond per stuk(28 oktober)
gr Hans
-
En ik zie nog steeds een aantal zeggen: jamaar, een digitaal model kan toch ook analoog? Dat werkt alleen prima met ouderwetse transformatoren die in oude startsets zitten.
Ook met een gewone trafo is het gedrag van een decoder in analoog bedrijf waardeloos.
-
Ja, wat dat betreft is er ook een verschil tussen drierail en tweerail. Bij het Märklinsysteem lag de startspanning van de trafo vrij hoog, vier tot vijf volt, en dat is hoog genoeg voor de decoder om gelijk goed te functioneren. De startspanning van een klassieke tweerailtrafo ligt eerder tussen twee en drie volt en ook na gelijkrichten en stabiliseren op de decoder is dat net te laag. Het rijgedrag op lage snelheid houdt dan vaak niet over.
-
Zolang er nog hobbyisten zijn die analoog willen rijden, en dat is hun goed recht, moeten nieuwe modellen niet standaard van een decoder worden voorzien.
Rij je wel digitaal dan graag bij aankoop kunnen aangeven welke decoder je er in wilt hebben en dan ook met of zonder geluid.
Naar mijn mening zouden fabrikanten veel meer aandacht moeten besteden aan het vereenvoudigen van het programmeren van een decoder. Ipv cv's die in een document (vaak in het duits) opgezocht moeten worden, gewoon benoemen wat de functie voorstelt. Ipv het werken met opgetelde bits gewoon dmv vinkjes aangeven wat je wilt. Waarom heeft zo'n CV niet als input alleen een waarde of alleen een aan/uit optie?
De fabrikanten moeten dus software meeleveren om het inregelen te vergemakkelijken. Zo zal de overstap van analoog naar digitaal voor een grote groep aantrekkelijker worden.
Groet, Marcel
-
Ook met een gewone trafo is het gedrag van een decoder in analoog bedrijf waardeloos.
Dat kan ik alleen maar beamen helaas.
-
Deze discussie in stilte gevolgd te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat het tijd is om ook eens te reageren. Het gaat hier om het wel of niet uitleveren van nieuwe producten met een decoder. Voor mij hoef dat dus niet en wel om de volgende redenen. Ik zie aan het digitaliseren van het model geen enkele toegevoegde waarde. Ook ik bezit maar twee handen en die heb ik meer als vol als ik een trein/locomotief op mijn baan wil laten rijden. Wissels en seinen worden net als in het grootbedrijf met trekdraden bediend. Verlichting op mijn stoomlocs is absolute onzin daar deze overdag toch niet te zien zijn. Trouwens, al mijn treinen rijden overdag in het volle licht en dan is pure verspilling. Geluid; Ik heb 1 treinstel , een DEIV, waar geluid uit komt. Na 5 minuten, en dat is al erg lang, ben je het zo zat dat je hem weer snel van de baan haalt en hem lekker rustig op het schap zet. Buiten dat het geluid dominerend voor de omgeving is, zijn de rijeigenschappen ook niet je van dat. Een kleine stroom onderbreking en het hele circus begint weer helemaal opnieuw. Stel dat ik al mijn materiaal van geluid zou voorzien dan lijd dat regelrecht naar een echtscheiding en mij naar een dwangbuis. Wat mij erg stoort in deze discussie is dat de oudere gaarde, die al van uit de jaren 60 van de vorige eeuw met deze hobby bezig is, en graag vast wil houden aan het analoge, als een stel halsstarrige nuddebillen word weggezet. Ook hier probeert een kleine groep zijn wil door te drijven.
Een heel belangrijke en niet onbetekende factor om niet volledig digitaal te gaan zijn de pecunia. Ik weet niet wat een decoder met inbouw kost, ik heb veel DJH en de wat oudere modellen van Fleischmann en Roco, maar zit zo rond de 70 stuks die voor ombouw in aanmerking zouden komen. Gezien de ervaringen van enkele posters hier is motorwissel van modellen niet geheel ondenkbeeldig. Daarbij komt dan ook nog bij de aanschaf van de voeding, centrales en randartikelen. Kortom bedragen die je waarschijnlijk met drie nullen moet schrijven. Kortom het is voor mij heel simpel. Nieuwe modellen die alleen digitaal uitkomen komen er bij mij dus niet meer in. Ik hou het wel op Taferail en het verfraaien van een niet van een standaard decoder voorzien exemplaar. Als we ieder in zijn waarde laten dan kunnen we nog veel plezier aan onze mooie hobby beleven.
-
Wat mij erg stoort in deze discussie is dat de oudere gaarde, die al van uit de jaren 60 van de vorige eeuw met deze hobby bezig is, en graag vast wil houden aan het analoge, als een stel halsstarrige nuddebillen word weggezet. Ook hier probeert een kleine groep zijn wil door te drijven.
Volstrekt onjuist, volstrekt niet mee eens. (mening) Waar haal je dat uit alle bovenstaande ???
Overigens behoor ik ook tot de "oudere garde" uit de jaren 60, maar voel me nog erg (digitaal)-jong.
Als we ieder in zijn waarde laten dan kunnen we nog veel plezier aan onze mooie hobby beleven.
[/quote]
Volstrekt mee eens. Betekent nog niet dat ik dezelfde mening heb.
-
De post van Sobat Kras is inderdaad het ultieme voorbeeld van iemand van de oude garde (niet "oude gaarde" ) die zo flexibel zijn als een stuk beton. "Verlichting op een stoomloc is absolute onzin" Hij heeft waarschijnlijk ook geen verlichting op zijn auto want rijd alleen overdag. Zo kun je alles wat krom is recht redeneren. En wat zijn nu "halsstarrige nuddebillen"?.
Laat inderdaad iedereen in zijn waarde en gun een ander ook zijn mening, heb zelf meer dan 45 jaar analoog gereden, dus heus wel de nodige ervaring, maar zou voor geen goud meer terug willen naar analoog met zijn enorme beperkingen en realistisch rijden is er echt niet bij.
Pauw
-
... knip ... Laat inderdaad iedereen in zijn waarde en gun een ander ook zijn mening ... knip ...
Inderdaad, dan kunnen we alles zo houden als nu zodat iedereen zelf de keus kan maken (y)
Een handige user interface voor programmeren zoals bij de Lokprogrammer zou inderdaad super zijn. Dan moet de hele digitaal industrie eens om de tafel gaan zitten voor afspraken. Ik denk dan zelf aan een standaard pc interface met usb naar een programmeerspoor, en elk merk kan daar dan een programma voor schrijven die deze interface kan aansturen en de decoder kan herkennen en programmeren. Dit programmaatje zou dan ook moeten werken op centrales die al een computer aansluiting hebben.
Verder zou het fijn zijn als het oerwoud aan decoder stekkertjes wat werd gesnoeid. Uiteindelijk is dat weer handiger voor de fabrikanten want dan hoeven ze niet meer elfendertig versies te maken van een decoder met stekkervarianten en kan het ook weer goedkoper.
Het is overigens vrij belachelijk dat er nog locs verkocht worden zonder interface, zoals de Roco Sik. Is het nu echt zo lastig om hier een interface in te maken?
Mvg,
Robert
-
Tuurlijk kan Roco een interface maken in de Sik. Maar waarom zou Roco dat doen?
Ik lees een paar berichten terug vanuit het "pro-digitaal kamp" dat we niet krampachtig aan het oude moeten blijven vasthouden. Dus dan ook geen Roco Sik op je baan, maar alleen nog treinen van tijdperk 6 ;D.
Iedereen beleeft de hobby op zijn manier. Zelf ben ik nu bezig met een analoge modelbaan. De spanning op de rails wordt gegenereerd door 3 dynamo's die worden aangedreven door een Wilesco stoommachine. Dus je mag me heel ouderwets noemen.
Maar in 2013 heb ik een 3D printer gebouwd en rond 2002 had ik mijn eerste digitale modelspoorbaan. En bouwde in 1998 geleden al internetpagina's, toen half Nederlanders nog nooit van internet hadden gehoord. Dus blijkbaar ben ik nu ook weer niet zo ouderwets.
Kortom, ik ga mee met veranderingen als het voor mij interessant of een verbetering is.
En nu ga ik naar mijn werk, het oplossen van stroomstoringen veroorzaakt door onder andere moderne elektrische auto's ;D.
-
De print is al wel voorbereid, enkel de componenten weghalen en de decoder met 4 draadjes erop solderen.
Heb de ESU nano erin zitten, was zo gedaan.
Groetjes
-
Martin...nu graag in het Nederlands.....
Misschien auto correct eens uit zetten ;)
mvg ronald
-
Viel wel mee waren maar twee woordjes, kan nog veel erger martians
-
De sik was slechts een voorbeeld. Er zijn genoeg mensen die liever niet aan hun nieuwe loc(omotor) gaan solderen. Ik heb ook één sik digitaal gemaakt. Was inderdaad niet lastig. maar het punt van de hele discussie was nu juist dat een aantal mensen puur analoog willen blijven en een aantal de modellen liefst meteen digitaal heeft. Een interface stekker is dan een compromis zodat iedereen in 5 minuten een trein digitaal heeft zonder garantie te verknoeien.
Mvg,
Robert
-
Dat laatste is ook dan aan de orde. Staat in de voorwaarden dat alleen bij gebruik van hun eigen decoder de garantie behouden blijft. Gebruik je een decoder van een ander merk dan vervalt de garantie.
Logisch ook.
-
Ik snap niet wat daar logisch aan is.
-
Op zich wel, als jij er een slechte decoder in doet waarvan de motorbeveiliging of kortsluitbeveiliging slecht is kan er schade ontstaan.
Buiten het commerciële feit dat een fabrikant dan jouw uit angst kan dwingen om hun decoders aan te schaffen
Maar die slechte decoders worden nu niet meer gemaakt. De huidige generatie is gewoon goed.
Net als met je auto, als je daar onderdelen ook zet die niet origineel zijn is je garantie ook weg.
-
Waar in welke voorwaarden van welke fabrikant kan ik lezen dat de garantie vervalt als ik een decoder naar keuze plaats? Kan dat echt nergens vinden.
-
Ff zoeken, weet dat het bij Minitrix en Trix een paar jaar geleden in de bijgesloten garantie verklaring stond van de locs. Althans daar las ik het voor het eerst.
Waar het momenteel staat geen idee, kijk er nooit naar.
Ik weet dat het toen in de vorm verwerkt was dat er altijd originele onderdelen van de fabriek gebruikt moeten worden. Daaronder valt dus ook de decoder.Q
-
Ben benieuwd, maar je eerdere post suggereerde dat het zo’n beetje gebruikelijk is bij modelspoorfabrikanten en dat is zeker niet waar. En verder kan Trix schrijven wat ze willen. Als een goede decoder is geplaatst, waarvan het niet waarschijnlijk is dat die schade veroorzaakt, heeft Mätrix geen poot om op te staan.
Trix wil nog weleens een 21-polige stekker plaatsen die niet aan de 21-MTC norm voldoet. Dan misschien.
-
Helemaal mee eens, van mij kunnen ze ook gewoon de .... Krijgen maar het is niet gek en gebeurt overal. Zit vaak verwerkt in kleine letters en via slinkse omwegen.
Heb Trix zelfs al een defecte sound loc zien weigeren omdat er een te hoge baanspanning was gebruikt volgens hun.
Toen ik hun om bewijzen vroeg zat er spontaan een beetje ballast in een draaistel en was dat de echte oorzaak.....
Ze vinden echt wel een manier als ze dat willen.
-
Na dit draadje gevolgd te hebben is dan eigenlijk niet de conclusie dat de fabrikanten gewoon locs standaard moeten maken met een interface waar je de decoder van je keuze kunt insteken. Dat lost volgens mij de problemen op voor Iedereen. De anloge rijders hebben geen probleem en de digitale rijders stopped er een decoder naar keuze in.
Als je dan als analoge rijder op een dag digital wil gaan dan hoef je alleen maar decoders er in te pluggen. Ik denk dat de meerderheid wel een loc kan open maken om een decoder er in te steken. Duidelijke handleiding en foto erbij maakt het nog makkelijker.
Het solderen van draadjes in een loc is misschien niet voor iedereen een haalbare zaak. Het ombouwen van je oudere locs is misschien weer een heel andere uitdaging voor sommige.
My 2 cents
Arjan
-
@Ed,Ik heb bij Hattons gekeken maar de decoders zijn nu al 15 pond per stuk(28 oktober)
gr Hans
Hans inderdaad, ze hebben nog net voor het uitbrengen de prijs met 50 % omhoog gegooid. Wellicht waren ze vergeten dat ze ook nog winst moeten gaan maken op die dingen.
Ed
-
Een decoder van 15 pond... dat is ook een manier om je loc te verzwaren ;D .
Kleine lettertjes zijn altijd stom. Als Trix of wat voor fabrikant dan ook alleen eigen decoders toestaat dan moeten ze maar lekker een eigen interface verzinnen en niet toestaan dat anderen decoders maken met deze interface. Dan kunnen we met zijn allen lekker voor de andere fabrikanten kiezen die ons wel de keuze laten. Ik kan mij overigens niet voorstellen wat een decoder stuk kan maken aan een motor of verlichting. Stoppen ze er een 6 volt motortje in dan?
Trix en Märklin hebben wel geprobeerd een eigen interface te bakken, maar deze interface wordt nu ook gebruikt door anderen. Wat ik begrepen heb is dat de 21 polige MTC interface eigenlijk ontwikkeld werd om de C-sinus motoren aan te kunnen sturen. Heb je geen C-sinus motor dan zijn er veel pinnen van de 21 mtc interface overbodig. De PluX interface maakt beter gebruik van alle beschikbare pinnen. Toen de PluX interface werd geïntroduceerd vond ik het maar raar, waarom weer een nieuwe interface verzinnen met maar één pinnetje meer? (heb ze niet nageteld maar volgens mij hebben ze fysiek zelfs hetzelfde aantal pinnen omda er één blind is) Nu denk ik dat PluX de beste kans maakt om een universele interface te worden. In ieder geval voor twee rail banen :P . Ik denk niet dat Märklin/Trix ooit PluX gaan gebruiken, al lijkt het er op dat ze geen c-sinus motoren meer gebruiken en dus de mtc interface ouderwetsch ende oubollig is geworden
Mvg,
Robert.
-
Wat ik begrepen heb is dat de 21 polige MTC interface eigenlijk ontwikkeld werd om de C-sinus motoren aan te kunnen sturen. Heb je geen C-sinus motor dan zijn er veel pinnen van de 21 mtc interface overbodig.
........ dus de mtc interface ouderwetsch ende oubollig is geworden
Dan heb je iets gemist. De Esu 21MTC MKL decoder heeft inmiddels naast de 2 lichtuitgangen ook 6x AUX. Dus zo oubollig is dat niet.
Na dit draadje gevolgd te hebben is dan eigenlijk niet de conclusie dat de fabrikanten gewoon locs standaard moeten maken met een interface waar je de decoder van je keuze kunt insteken. Dat lost volgens mij de problemen op voor Iedereen. De anloge rijders hebben geen probleem en de digitale rijders stopped er een decoder naar keuze in.
Dat is veelal de situatie van heden. De wens is nu juist (lees ik) meer smaken dus ook een versie lok waarbij af fabriek in een ingestelde decoder wordt voorzien. Juist dan is er wat te kiezen.
Voorbeelden zijn al gegeven: van Biervliet en Artitec. En zou Piko dat doen met bijvoorbeeld haar nieuwe 2200 dan scheelt dat voor gebruikers die weinig affiniteit hebben met CV gepruts en functiemappen veel werk om de juiste seinbeelden te toveren.
Gr, Ben.