BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: HansvM op 22 October 2017, 20:15:09
-
Beste Forum,
Ik heb een Fleischmann spoor rijden onder Dinamo ( aangesloten op OC32) en iTrain 4.0.8
Nu heb ik een Fleischmann profi kruising 6167 (linkskruisend) welke aangesloten is met 1 magneetaandrijving 3 draads (zwart/lichtbruin/donkerbruin) welke richtingkeuzes heeft van Cc-BD-BC. AB richting rijden is niet mogelijk bij instelling van een enkelvoudige kruising.
Weet iemand ik in deze hoe ik de werking van deze kruising als dubbele kruising kan instellen zodat ook AB richting mogelijk is. Zou mooi zijn.
-
Hans,
Naar mijn weten hebben de Fleischmann aandrijvingen 2 standen, het 'schuifje' naar links of naar rechts. Met de 6167 kun je met die 2 standen zowel AB, CD, AD en BC krijgen. In iTrain stel je dit instellen door het type wissel 'Engelsman dubbel' en een enkel adres voor de sturing. iTrain laat dan alle 4 de opties zien. Vergeet niet om daarna nog een VA te doen ;)
-
Hallo Hans,
Ze zoek je in het begin wezenloos in i Train.
Onderstaand mijn instellingen van een Fleischmann Engelse wissel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/itrain_Engelsman.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/itrain_Engelsman.jpg)
Deze instelling werkt al jaren op een OM32 OC is ook geen enkel probleem.
Wat wel een probleem kan zijn is dat de OC32 uitgang niet sterk genoeg is om de wisselspoel te bedienen.
Vergeet ook niet met je relais de bloksturing goed in te stellen.
-
Hoi Marco,
Dank je voor de info.
Als ik eea doe zoals je aangeeft krijg ik onder de tab "Toestandterugmelding" in iTrain /magneetartikel 2 uitgangen met een adres meer te zien die niet bij deze kruising horen. Is dat correct hoe iTrain dit zo automatisch vermeld?
Overigens kan ik virtueel wel de kruising in alle standen zetten, maar rijden ( virtueel) naar de 4 mogelijkheden niet . De AB richting doet ie niet.
En wat bedoel met: " met je relais de bloksturing goed instellen" ?
Alsvast dank voor je reactie.
-
Hoi Mark,
Dank voor je reactie. Wat bedoel met nog een VA doen?
-
Hallo Hans.
Bij mij staat de toestandsterugmelding op geen terugmelding
De Engels man hangt met mijn Dinamo syteem via een relais aan twee blokken.
Blok X of blok Y (1 of 6 bij mij)
Ik gebruik deze in Dinamo Classic
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/itrain_layout_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/itrain_layout_klein.jpg)
Dat moet je dan nog wel "even" inregelen,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/itrain_relais.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/itrain_relais.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/itrain_relais_wissel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/itrain_relais_wissel.jpg)
Het baantje staat op Eurospoor op de beneluxspoor stand als demo, daar zou je het eventueel life kunnen zien.
Onderstaand ook even een voorbeeld van een Servo gestuurde Fleischmann Engelsman met 1 servo.
Ook hier zijn de toestandsterugmelding "geen terug melding"
En deze zit bij mij in een Dinamo plug en play opstelling
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Itrain_engelsman_Servo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Itrain_engelsman_Servo.jpg)
En die hangt wel weer aan een melder van Dinamo PnP daar heb je 4 melders per blok en classic maar 2 per blok
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/itrain_engelsman_Servo_bezet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/itrain_engelsman_Servo_bezet.jpg)
Die hoef je dan niet met een relais te sturen, bij PnP.
-
Marco,
Heel erg bedankt. Ben content met deze uitvoerige reactie/info.
Met vriendelijke groet,
Hans van Minnen
-
Wat bedoel met nog een VA doen?
= Vul automatisch
-
Dat bedoelde ik inderdaad, wat ook te zien is op de afbeeldingen van Marco.