BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: j.terhuijzen op 20 October 2017, 16:33:03

Titel: Waarom witte steen bij wissel?
Bericht door: j.terhuijzen op 20 October 2017, 16:33:03
Ik zie heel vaak bij wissels dat er consequent een wit geverfde betonnen steen ligt. Ik kan zelf niet bedenken wat de functie hiervan is, maar ik zie ze wel bijna overal, steeds tussen de sporen bij een wissel. Zie de foto hieronder voor wat ik bedoel.
Waarvoor zijn die stenen?

(https://static0.persgroep.net/volkskrant/image/a40e43f3-472f-4a39-bb68-031c0ee530ba?width=664&height=374)
Titel: Re: Waarom witte steen bij wissel?
Bericht door: guest7823 op 20 October 2017, 16:40:34
De zgn. "vrijbalk"

Tot daar kan rollend materieel komen zonder het andere spoor te hinderen.

In Duitsland gemarkeerd met een paaltje met een rood/wit geblokte kop.

Groeten,

Kniesoor
Titel: Re: Waarom witte steen bij wissel?
Bericht door: Peter Kleton op 20 October 2017, 16:44:39
En in Italie hebben ze ook van die stenen ,maar dan van de ene rail naar de andere.  ;)
Peter
Titel: Re: Waarom witte steen bij wissel?
Bericht door: WilcoV op 20 October 2017, 18:19:36
En even heel formeel volgens bijlage 4, behorende bij artikel 24 van de Regeling spoorverkeer:
Aanduiding van de uiterste grens op een spoor waar spoorvoertuigen geplaatst kunnen worden zonder in aanraking te komen met spoorvoertuigen op het nevenspoor.
Titel: Re: Waarom witte steen bij wissel?
Bericht door: VictorPM op 20 October 2017, 19:10:15
^^ Dat alles natuurlijk in het geval dat de wissels zodanig staan dat de treinen met elkaar in conflict kunnen komen  ;)
Titel: Re: Waarom witte steen bij wissel?
Bericht door: Deka op 20 October 2017, 19:12:22
Staat allemaal in onze encyclopedie beschreven.
Titel: Re: Waarom witte steen bij wissel?
Bericht door: Thom op 20 October 2017, 22:46:25
^^ Dat alles natuurlijk in het geval dat de wissels zodanig staan dat de treinen met elkaar in conflict kunnen komen  ;)
De wisselstand heeft er niet zoveel mee te maken, als ik mijn trein een meter voorbij de vrijbalk zet, en het wissel ligt afbuigend de andere kant op dan komt het opgestelde materieel echt wel binnen het Profiel Vrije ruimte van de andere treinbeweging.

Ligt het wissel andersom, krijg je gewoon een frontale aanrijding...  ;)