BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: j.terhuijzen op 20 October 2017, 16:33:03
-
Ik zie heel vaak bij wissels dat er consequent een wit geverfde betonnen steen ligt. Ik kan zelf niet bedenken wat de functie hiervan is, maar ik zie ze wel bijna overal, steeds tussen de sporen bij een wissel. Zie de foto hieronder voor wat ik bedoel.
Waarvoor zijn die stenen?
(https://static0.persgroep.net/volkskrant/image/a40e43f3-472f-4a39-bb68-031c0ee530ba?width=664&height=374)
-
De zgn. "vrijbalk"
Tot daar kan rollend materieel komen zonder het andere spoor te hinderen.
In Duitsland gemarkeerd met een paaltje met een rood/wit geblokte kop.
Groeten,
Kniesoor
-
En in Italie hebben ze ook van die stenen ,maar dan van de ene rail naar de andere. ;)
Peter
-
En even heel formeel volgens bijlage 4, behorende bij artikel 24 van de Regeling spoorverkeer:
Aanduiding van de uiterste grens op een spoor waar spoorvoertuigen geplaatst kunnen worden zonder in aanraking te komen met spoorvoertuigen op het nevenspoor.
-
^^ Dat alles natuurlijk in het geval dat de wissels zodanig staan dat de treinen met elkaar in conflict kunnen komen ;)
-
Staat allemaal in onze encyclopedie beschreven.
-
^^ Dat alles natuurlijk in het geval dat de wissels zodanig staan dat de treinen met elkaar in conflict kunnen komen ;)
De wisselstand heeft er niet zoveel mee te maken, als ik mijn trein een meter voorbij de vrijbalk zet, en het wissel ligt afbuigend de andere kant op dan komt het opgestelde materieel echt wel binnen het Profiel Vrije ruimte van de andere treinbeweging.
Ligt het wissel andersom, krijg je gewoon een frontale aanrijding... ;)