BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 10 October 2017, 17:37:15
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/botlekbrug_Prorail.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/botlekbrug_Prorail.jpg)
foto Prorail
De laatste trein heeft deze brug gepasseerd. De "Oude Botlekbrug" heeft zijn langste tijd gehad. Afgelopen zondag de 8ste oktober 2017 is door de Matador de Val tussen de heftorens weggehaald en naar Vlaardingen vervoerd om te worden onttakeld. (mooi woord voor slopen) De Heftorens en aanbruggen zullen spoedig volgen.
-
Er is nog even sprake van geweest door lokale politici om de brug een paar kilometer zuidelijker te verplaatsen naar het Spui, om de pont daar te vervangen, en zo een extra ontsluiting te krijgen, maar dat voorstel heeft het niet gehaald.
Maar wel bizar wat je op deze foto ziet, en vooral ook niet ziet. Aan deze zijde van de brug ligt de Botlek spoortunnel er ook nog onderdoor, en aan de andere kant de Botlek autotunnel. En de nieuwe Botlekbrug is de grootste en hoogste hefbrug in Europa.
-
en heeft ook de meeste storingen 8) de 100ste is reeds gepasseerd :-\
-
En zo had de Matador ook weer wat te doen. Druk beessie. Zal vast van de week weer eens voor een open Brienenoordbrug staan denk.
-
Allen,
In Januari 2002 zag het er nog zo uit vanaf het water
Arjan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/botlek_brug_01-2002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/botlek_brug_01-2002.jpg)
-
^^ Zo! Dat kun je je nu al bijna niet meer voorstellen, zonder dat grote bakbeest ernaast...
-
Linkje naar een betreffend topic op een collega-forum: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=57265.msg1194352#msg1194352
En naar nog een ander forum: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?p=983424#p983424
-
Ik weet niet of het hier thuis hoort. Maar er is wat vertraging.
https://www.ad.nl/voorne-putten/weer-miljoenenstrop-voor-botlekbrug~aa475f99/ (https://www.ad.nl/voorne-putten/weer-miljoenenstrop-voor-botlekbrug~aa475f99/)
Hoe en wat is uit dit bericht wat lastig te halen.
-
Vreemd artikel weer. Het was toch altijd al de bedoeling om er sporen overheen te leggen (ook al ligt er een spoortunnel)?
Maar daar hebben ze dan bij de bouw geen rekening mee gehouden? Serieus? Dat kan ik me niet voorstellen. Zo dom zijn ze nou ook weer niet bij Rijkswaterstaat. De spoorbaan is ook duidelijk te zien op de foto hierboven. En dan gaat het artikel ineens verder met het verhaal dat het probleem niet is dat de brug er niet voor geschikt is, maar dat eea logistiek gezien niet handig is en het daarom vertraagd?
Wat is het nou?
-
Als volledig civiel ingenieurs analfabeet, en de nodige moeite met lezen maak ik het volgende op uit het stukje in de AD.
Bij de planning is men te optimistisch geweest en activiteiten gerelateerd aan de verwijdering van de voorlopige spoorvoorziening tergelijkertijd met de aanleg van de permanente spoorvoorziening. De daaruit volgende tijdvoordeel is bij aanvang van de daadwerkelijke werkzaamheden niet mogelijk gebleken, daar de afbraakploeg de opbouwploeg in de weg zit.
Het in de weg zitten kan veel meer betekennen dan de letterlijke betekenis. Het kan het fysiek in de wegzitten (een de afbraakploeg draait een schroe los, de opbouwploeg direct weer vast), logistiek (De vrachtwagens van de spoorwerkzaamheden zitten elkaar in de weg) of tegenwoordig een hot item; veiligheid (te veel hotwork op één plek).
Uiteindelijk komt het erop neer dat tijdens de planning bepaalde activiteiten geacht werden tegelijkertijd te worden uitgevoerd, terwijl bij de gedetaileerde dag tot dag planning, dat niet werkt.
De financiele strop bestaat nu dus uit de langere werkzaamheden om het spoor gereed te maken achter elkaar uit te voeren, de voorgespiegelde synergie is geen werkelijkheid geworden. De noeste werkers moeten langer betaald worden.
(Overigens hebben de bruggenbouwers daar geen monopolie op, bij grote projecten in de offshore zie je dat ook. Een ander voorbeeld is de gelijktijdige ontwikkelling van prototypes en productie modellen: Fyra, JSF, ... de lijst is oneindig. Mijn scepsis nivo stijgt dan ook naar onovertroffen hoogtes als een klant het woord synergie bezigt.)
Jan-Peter