BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: henk op 08 October 2017, 15:43:44
-
Heb een flachlaufer van SB Modellbau voor een Sprinter. Is zoiets als een Modeltorque maar dan een platte klokanker. Allemaal keurig pas, maar ik krijg het tandwieltje niet op de motoras. Het asje is dunner dan het gat in het tandwiel en moet met een extra buisje worden bevestigd. Ik krijg dat buisje niet in het tandwiel. Geprobeerd erin te tikken met een hamertje, persen in de bankschroef, maar het wil niet. Weet iemand wat de truc kan zijn?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2454_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2454_2.jpg)
-
Tandwieltje warm stoken, zet uit, misschien past het dan?
Gr. Ed
-
Het pas-pijpje bedoel je?
Gr. Erik.
-
Henk, als het laten uitzetten van het ronsel niet lukt dan zou je ook kunnen proberen om een dun stukje krimpkous om de as te krimpen en daarover het ronsel te persen.
Heb dat eens ergens in een hobbyblad gelezen.
Vr. Groet,
Wiebe
-
Nou, het is me voorlopig gelukt het pijpje krom te maken. :P
-
Hoe groot is het verschil in diameter? Je zou het buisje overlangs aan één kant kunnen inzagen. Dan kan je het een beetje in elkaar knijpen. Maar dan heb je ook kans dat het niet meer op de as past.
-
Asje is 1,5 mm en het pijpje heeft een buitendiameter van 2,5 mm. Dan zal het gat in het tandwiel iets krapper zijn, maar dat kan ik niet meten.
-
Ik zou er even een mailtje richting SB Modellbau aan wagen. Ik heb twee van die Flachlaufers in twee verschillende Fleischmann loks gestopt en daar paste alles perfect. Er waren zelfs twee verschillende maten rondsel meegeleverd voor verschillende generaties model.
Dus.... ik vermoed dat er een verkeerd busje is meegeleverd, want het hoort gewoon prima te passen.
Reinout
-
Buisje in de boormachine en met vijl of schuurpapier het te veel verwijderen?
-
Dat zou best een idee zijn geweest Jaap, maar het buisje is inmiddels niet zo bruikbaar meer, ben ik bang.
@Reinout, dikke kans dat je gelijk hebt. Het buisje is nageleverd, omdat het in eerste instantie ontbrak, samen met nog wat onderdeeltjes.
Maar goed, inmiddels een aanbod gekregen om wat anders te proberen. :)
-
Mocht gisteren bij Rob ‘Silvolde’ en zijn partner langskomen. Werd meer dan hartelijk ontvangen. (y) En Rob kan goed overweg met de draaibank. Dus hij heeft een staafje messing omgezet in een pijpje waarop aan de ene kant het rondsel past en dat aan de andere kant om de motoras klemt. Na enig inlopen, loopt het draaistel goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACB79BBC-6D4F-4392-BA0F-E8C74386FCC7.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACB79BBC-6D4F-4392-BA0F-E8C74386FCC7.jpeg)
Het motordraaistel in de Sprinter gebouwd en daarmee op de decoder aangesloten. Op de rollenbank de cv’s aangepast, zodat het klokankermotortje goed loopt. Mooi, mooi, mooi.
Dat was het goede nieuws.
Toen de Sprinter op de rails gezet. Zonder asb komt de motorbak alleen nauwelijks vooruit. Als drietje slippen de wielen door en verder niks. De wielen met asb maar weer teruggezet. Dan rijdt het drietje wel recht vooruit, maar in een R4 boog loopt hij klem. Geen helling op mijn baan te bekennen Kortom, de Flachläufer trekt het gewoon niet. :-\
Dat weten we dan weer. Ik heb nog wel ergens een Sprintermotortje. Maar eerst een paar dagen naar Ameland.
-
Wat een teleurstelling, Henk!
Ongetwijfeld ter overvloede, maar loopt de rest van het stel wel soepel?
Je hebt er in ieder geval een leuk bezoek bij Rob aan overgehouden!
Geniet van je tijd op Ameland
-
En verzwaren op het draaistel
-
Hallo Henk,
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom de SB-Flachläufer moeite heeft om jouw drie-delige Sprinter goed van zijn plek te krijgen.
Ik kan ook alleen maar bedenken dat ofwel de rest van de assen niet lekker soepeltjes over de spoorstaven lopen en/of er niet genoeg gewicht op het draaistel rust om een optimale trekkracht te krijgen.
Zelf bezit ik een Fleischmann BR78 die ik onlangs van een SB-Flachläufer heb voorzien en ik herken het probleem van te weinig power eigenlijk niet als zodanig. ???
(https://images.beneluxspoor.net/abload/16236/gfn78dkcsa4.png) (https://images.beneluxspoor.net/abload/16236/gfn78dkcsa4.png)
Hier het inmiddels motorloze 78-frame met het onderwerp van dit draadje op de voorgrond.
Hier een filmpje van de loc in bedrijf:
https://www.youtube.com/watch?v=YdB0t6eytv0
-
Vond zo'n platte klokanker eigenlijk wel interessant lijken, alleen de prijs niet zo heel erg. Wat is de reden dat je de Fleischmann motor wilde vervangen eigenlijk? Behalve dat ik het super lelijk vind om een motor door de raampjes te zien, rijden ze meestal best wel goed. Ook digitaal.
Mvg,
Robert.
-
Het is een nieuw concept en dat probeer ik graag uit Robert. Zoveel Fleischmann-modellen met de rondmotor heb ik niet meer en de aandrijving van de Sprinter vind ik toch wel de minste. Helemaal soepel lukt nooit en als ze ouder worden moeten sommige motortjes op gang komen. Pas na 10 minuten warmlopen bereiken ze dan de ingestelde snelheid. Bij digitaal geautomatiseerd rijden met geijkte modellen kan je dat eigenlijk niet hebben. Al eens een cd-motortje geplaatst, maar dit leek me nu een mooi concept.
De Sprinter rijdt verder zo licht of zwaar als een Sprinter kan rijden. De motorloze bak is net zo zwaar als de motorbak en deels asgelagerd (dummy motorhuis). Het prima rollende tussenrijtuig voegt daar weinig aan toe. De gewone motor en ook de cd-motor hadden geen trekkrachtprobleem. Deze flachläufer kennelijk wel.
Het is verder best wel een doordacht concept, keurig pas en zo. Alleen had ik dus een verkeerd pijpje gekregen. Het motortje heeft een tijdje liggen wachten op de stapel projecten. Nog reclameren bij SB Modellbau heeft weinig zin naar mijn ervaring. Slecht voor het humeur en weinig kan op succes. We verzinnen wel wat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D697DED4-7367-4C62-8B54-653D23A0A0AC.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D697DED4-7367-4C62-8B54-653D23A0A0AC.jpeg)
-
Hij blijft slippen ook met ASB? Of blokkeert het motortje gewoon? Ik vind het ook wel een interessant concept. Ik heb ergens nog een Fleischmann BR 218 liggen met een ouderwetse motor. Ik wilde er eigenlijk een Roco aandrijving in frutten maar dan passen de interieurs van de cabines niet meer. Ik was van plan om nog een Fleischmann motordraaistel er in te bouwen met 2 platte 6 volt pannekoek klokanker motoren in serie.,maar dit is weer zo'n project wat blijft liggen :P
Mvg,
Robert.
-
De in het filmpje getoonde, met Flachläufer omgebouwde Fleischmann BR78, trekt met gemak 5 stuks 303mm lange rijtuigen.
Gisterenavond nog een beetje getest door nog wat wagens extra toe te voegen aan deze trein.
Pas bij 8 rijtuigen begonnen de drijfwielen in de bogen door te slippen.
Met andere woorden: De flachläufer zelf heeft op zich power genoeg. Echter bij de Sprinter kan deze motor door een ander aandrijfconcept zijn krachten niet goed op de rails overbrengen door vermoedelijk een gebrek aan gewicht boven en nabij de motor.
Wellicht kan het aanbrengen van betere antislipbanden (Märklin schijnt hele goede te hebben) en wat lood verbetering brengen.
-
Als de aandrijving inderdaad slipt kan dat helpen. Als de aandrijving niet meer rond wil draaien dan is er wat anders aan de hand. Misschien pech en een defecte motor? Toen ik laaang geleden een Tenshodo spud in de Fleischmann Sprinter prakte moest ik de plak lood uit het niet aangedreven koprijtuig vervangen door iets lichters. Maar die Tenshodo wieltjes zijn dan ook spekglad en hebben totaal geen grip lijkt het wel.
Mvg,
Robert.
-
Bij het plaatsen van de flachläufer levert een model denk ik enige trekkracht in. Meestal zal er voldoende overblijven, maar bij de Sprinter kennelijk niet. Zal nog eens kijken of minder gewicht in de stuurstand en meer bij de motor wil helpen. Maar het was de bedoeling dat het beter werd, niet lastiger. Verkeerde hobby gekozen zou Floris zeggen. ;D
-
Nee, Floris vraagt gewoon wat t probleem nou was, slippende wielen of een motor die t voor gezien hield?
-
Bij het plaatsen van de flachläufer levert een model denk ik enige trekkracht in. Meestal zal er voldoende overblijven, maar bij de Sprinter kennelijk niet. Zal nog eens kijken of minder gewicht in de stuurstand en meer bij de motor wil helpen.
Beste test: leg het motordraaistel eens met originele onderdelen op een keukenweegschaal en vergelijk het gewicht met de Flachlaufer.
Ga daarna kijken of het evenwichtspunt verschoven is (en er dus meer gewicht op 1 kant van de wielen rust dan de andere kant).
Dat doe ik zelf door het motordraaistel met een dun latje te gaan kantelen en te kijken wanneer het omvalt. Origineel zal dat vrijwel even snel zijn, maar als dat met de Flachlaufer naar 1 kant veel makkelijker gaat dan naar de andere kant, weet je dat het gewicht niet lekker verdeeld is.
-
Het zwaartepunt kan eigenlijk niet zijn verschoven, maar het gewicht is wel minder nu ik er aan denk. Het anker en de ringmagneet zijn er uit.
@Floris, zoals een paar berichten eerder beschreven was ik nooit erg enthousiast over de aandrijving van de Sprinter. Dus in de loop der jaren een en ander geprobeerd, vaak uit nieuwsgierigheid. Een cd-motor deed het lekker, maar ging stuk. De Flachläufer leek me ook een leuk concept dus eens proberen.
Komend weekend wat gewicht toevoegen. Eerst zwemmen in de Noordzee. :)
-
Zelfde ervaring bij een Fleischmann BR38. Met een flachläufer totaal geen trekkracht meer. Na inbouw van een totale ombouwset van SB ArtikelNr.:14002 rijdt de lok perfect.
Koos Jabaaij.
-
Ja, is alleen de vraag nog niet beantwoord: slippende wielen (motor dus krachtig genoeg) of blijft de motor gewoon stilstaan bij teveel belasting? Uit t verhaal met die br38 krijg ik weer de indruk dat die motoren gewoon niet sterk genoeg zijn, of is het dat niet?
-
Als je verder niks verandert is de trekkracht met de Flachläufer kleiner dan met de oorspronkelijke motor. Een Sprinter drietje trekt met moeite weg en loopt klem in R4. Bij de br78 is er kennelijk nog genoeg over voor een aardige trein. Dat zal wel met het gewicht en de aandrijving op 8 wielen te maken hebben.
De Sprinter is aangedreven op vier wielen met beperkt gewicht er boven en heeft verder nog een niet er soepel lopende kopbak aan de haak. De Fleischnann-motor redt dat gemakkelijk, de Flachläufer niet meer.
-
Zucht.... SLIPT IE OF SLIPT IE NIET EN STAAT DE MOTOR STIL? Klemlopen klinkt als dat laatste maar je hebt t ook over gewicht, dat zou dan natuurlijk niet helpen.
-
Ja klem is stil, met asb draait er niks meer. Zonder asb slipt hij een beetje op het rechte stuk, maar komt niet echt op gang.
-
ah... das niet best dan. overbrenging loopt verder soepel? dat ie geen kracht verliest omdat het rondsel te hard in t volgende tandwiel geprakt zit?
-
Het lijkt op de oplossing die jaren terug is bedacht met Lemo-Solar motortjes voor in Hamo loc's. Ik heb destijds mijn 1139 eens opgeknapt, vernummerd en voorzien van zo'n motor, maar die had echt te weinig koppel voor de loc. Dat lijkt hier ook het geval.
-
.... dat ie geen kracht verliest omdat het rondsel te hard in t volgende tandwiel geprakt zit?
Daaraan moest ik ook nog denken. Niet dat ik twijfel aan jouw modelbouwtechnische vaardigheden, maar door een kleine onachtzaamheid is de boel ongemerkt zo verknoeid:
Het resultaat van dit soort motoromruilingen valt of staat met het exacte aanhouden van de juiste onderlinge afstand tussen rondsel en aangrenzend tandwiel.(tandzijde-methode tijdens de verlijmfase)
Groet,
Sven
-
Tja, deze Flachläufer heeft een messing randje rond de motoras die precies in het gat valt waar het bronzen lager in zat (zie eerste foto). Al zou ik het willen, dan valt het nog niet mee om het verkeerd te doen. Aan de tandwielen verandert niets. Het rondsel is vakkundig gemonteerd. Het geheel was na montage even lawaaiïg, maar dat was na inlopen met het nieuwe tandwiel snel weg. Gare motor? Zal wel niet.
Sven, 8 rijtuigen is meestal mooi zat, maar ook weer geen bewijs van grootse trekkracht. Ik heb nog een br65 met de originele motor maar zonder asb en die vindt 8 rijtuigen een leuk beginnetje.
Wel iets anders. Deze set staat bij SB niet aangegeven als bedoeld voor de Sprinter, alleen voor de br628. Deze stellen hebben exact dezelfde aandrijving, maar misschien zijn er andere verschillen. De gewone ombouwset voor beide stellen is weer identiek.
-
Sven, 8 rijtuigen is meestal mooi zat, maar ook weer geen bewijs van grootse trekkracht. Ik heb nog een br65 met de originele motor maar zonder asb en die vindt 8 rijtuigen een leuk beginnetje.
Henk,
Het lag ook niet in mijn bedoeling om jou grootse trekkracht bij de BR 78 met ingebouwde flachläufer te bewijzen, maar om te laten zien dat de flachläufer op zich zeker geen zwakke motor is en dat normaal gesproken het aandrijven van een verkort twee-/driedelig treinstel geen enkel probleem zou moeten zijn.
Succes verder.
-
Ja, is alleen de vraag nog niet beantwoord: slippende wielen (motor dus krachtig genoeg) of blijft de motor gewoon stilstaan bij teveel belasting? Uit t verhaal met die br38 krijg ik weer de indruk dat die motoren gewoon niet sterk genoeg zijn, of is het dat niet?
Bij de BR38 slippen de wielen niet, maar is de motor niet krachtig genoeg. Het tweede probleem is dat bij stilstand op een helling door het gewicht van de rijtuigen de trein zachtjes verder rolt. De helling is nog geen 2%, dus niet te stijl. En nee, de rijtuigen ziijn ook niet te zwaar. Met ombouwset zoals aangegeven rijdt de lok zonder problemen met dezelfde rijtuigen er achter.
Koos Jabaaij.
-
Vandaag wat maatregelen genomen voor een laatste poging. Om te beginnen al het nodeloze gewicht uit de motorloze kopbak gehaald. Dat is nogal wat. Zat net zoveel metaal in als in de motorbak. Daarna de rolweerstand van het dummy-motordraaistel met een druppie olie en soepeler stroomafnemertjes verminderd. Tot slot asb kruislings op het motordraaistel gemonteerd zodat beide assen nu een asb hebben. En zowaar, het stel rijdt rondjes. (y)
Wat de doorslag geeft, weet ik niet. Ik denk de aanpak van de motorloze bak, waardoor er minder tekkracht nodig is.
-
Hoi Henk,
Top dat de Sprinter het nu toch goed doet en leuk dat je hierover nog even feedback geeft (y)
-
Klinkt een beetje als Roco blokkendoos Mk1, waar de bijwagen ook veel meer gewicht en wrijving meebrengt dan noodzakelijk. Mooi dat het treinstel nu vooruitkomt.
-
Gaaf, sprinter met klokanker (y)
Mooi dat het gelukt is.
Mvg,
Robert
-
Nice. Ik heb sowieso nooit begrepen waarom een treinstelbak zwaarder moet zijn en stugger moet lopen dan een willekeurig rijtuig... Maar redt ie het nu makkelijk of blijft t kielekiele?
-
De twee bakken van de Fleischmann Sprinter zijn in feite identiek, behalve dat het motorhuis leeg is in één bak. Alleen het dak verschilt verder. Dat zal wel vanwege het kostenvoordeel zijn gedaan. Om mij duistere redenen voegt Fleischmann dan ook nog al het losse ijzerwerk toe aan de motorloze bak. Maar goed, de originele motor trekt het allemaal wel.
Het marcheert nu ook en ik merk op mijn baan verder niks bijzonders. De Sprinter rijdt voorspelbaar genoeg om mee te draaien in automatisch verkeer. Of het bij hellingen ook nog zou gaan, weet ik niet. Mijn voorkeur gaat uit naar de ombouwset die SB al lang geleden voor de BR628 en de Sprinter op de markt bracht. Die heb ik weleens gemonteerd in een Sprinter die ik alweer jaren geleden heb verkocht. Duurder, veel lastiger te monteren, maar meer trekracht en door het vervallen van een deel van de tandwielen ook nog soepelder. Met beide ombouwsetjes blijft asb nodig en dat zit me nooit lekker.
Maar, na nog wat geschuif met cv’tjes, trekt het model nu soepel genoeg op en ik hoef ook niet meer 10 minuten te wachten voordat de Sprinter reageert zoals Koploper dacht te hebben onthouden.
-
Hallo Henk,
Goed te horen dat de aanhouder uiteindelijk toch gewonnen heeft.
Groetjes van ons van Gozo.
-
Hm. Tja een sprinter zonder bandjes laten rijden lijkt me inderdaad wat meer werk. sowieso een middendraaistel onder de niet-aangedreven kop zetten zodat alles puntgelagerd is, zo soepel mogelijke stroomafname en dan maar met de gewichtsverdeling klooien... ofwel, gewicht weghalen overal waar geen aandrijving zit. Eigenlijk gewoon een nieuw licht frame maken voor de niet-aangedreven bak en bij de aangedreven bak zorgen dat driekwart van t gewicht op het aangedreven draaistel ligt.
-
Of de conclusie trekken die Roco jaren geleden al heeft getrokken bij de Blokkendozen, dat 1 aangedreven draaistel te weinig is.
-
ja voor 8 bakken wel... zeker met van die handrem-slepertjes op de assen voor de verlichtingsomschakeling.
Maar al heb je acht bakken en je bent niet echt anti-bandjes, waarin is een treinstel anders dan een oude fleischmann-draaistelloc met 1 aangedreven draaistel en 7 rijtuigen erachter? Dat dat gewoon werkt staat niemand verbaasd van te kijken... kwestie van gewichtsverdeling en rijtuigen met normale puntlagering en niet teveel fratsen...