BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: maxNL op 07 October 2017, 16:08:02
-
Sinds een tijdje rijdt mijn ROCO 2209 (analoog) nog maar één richting; achteruit. Ik ben al een tijdje bezig met de oorzaak ervan op te sporen, maar tot nu toe heb ik geen idee hoe ik dit kan oplossen.
Heeft iemand misschien een idee?
p.s.
Aan de transformator/rijregelaar ligt het niet.
(https://gm1.ggpht.com/BoGeNivrjbymZGVuP7dY2zngeWF-Aih940Xe286Ur-YkZHEu-WH2MGmJPpX6r4957ScpJDTIm-LIGsTVNejWDE-KlGxiWgivaFvjRK2NcQOoP4OCf6q5o0vmJaF1Gpsyu82XMQTKwcgOj2NB7wJC_IP0KxIaxBNyFVr-y77btlYahIZMsYeCmQSPRY9pUfp5iGM4Q6SeYXl2MhlaHTovGtdhuG7Mf27A7fu1RNRUekd2pKFnM1b9uzJQuu4MIofiefOVlhIaWpZaMYsuxu3ZrHKyrfnmCUHPDkkycuu9LFNUhN1zh71i-QisGuh-SGBqWmWQvz9b37jYrtFcn2U9sjsMZidu9qXEJqSezPjKNjCL9DJBjdm_9CuOvRyzVY68niXl9UB6nSJTojKk8cJK2E9r15rXK2zJh_iGZwv5dFDDTP_oKdFm6NVFR_JmA-87K5eXaRqxGmTrd5Y1FSwb6rY8eeG5CaHbysr_10qKHNGm9jW8WusX0NzdGfM4EQDIWCc14N_uTC17hGSX8RjWDNIQ5NCLt_hB1KOBnpmwJD0FQ9svPzxrUeI4DdDBZPpmYVnYfO1EvnUQGuJezoKNV5R2fBo_Zl_PMmF-Ml4O2E-3VPSnbJJqhUc0SMs2vXGFe5Ca9fKz22oTRW-hvUjOOMF6beOZf52PPLH4wrffo5YMR4ufWJ5NXrwj3Q=w1600-h720-l75-ft)
-
Achteruit als hij kan alleen nog met de cabine voorop rijden? Met de huif voorop gaat niet meer?
Gaat de trafo in kortsluiting als je probeert met de huif voorop te rijden?
-
Al geprobeerd om hem andersom op de baan te zetten?
-
Hij geeft geen kortsluiting, de trein geeft geen kik als ik h'm de andere richting op wil rijden. Tot voordien heeft hij altijd 2 rijrichtingen gehad, dus mijn vraag is hoe het zou komen dat hij nu nog maar één rijrichting heeft.
Alvast bedankt voor het meedenken (y)
-
Maar wat bedoel je nu met rijrichting? De lok rijdt nooit naar rechts? De lok rijdt nooit naar links? Of wil de lok nooit met de huif vooruit rijden?
Brandt de verlichting nog als de lok niet wil rijden?
-
Heb je een analoge 2- of 3-rail locomotief?
-
Ik denk dat de lamellen van de motor te ver open of zelfs gekanteld staan.
Dan gaat het een kant op goed, maar als de lok de andere kant op wil rijden dan haken de koolborstels vast op/in de groeven.
Hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar ik heb het al wel een keer gehad.
Kan uiteraard even getest worden door de motor te verwijderen en handmatig links of rechtsom te draaien.
Fred
-
Ik denk dat de lamellen van de motor te ver open of zelfs gekanteld staan.
Dan gaat het een kant op goed, maar als de lok de andere kant op wil rijden dan haken de koolborstels vast op/in de groeven.
Hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar ik heb het al wel een keer gehad.
Kan uiteraard even getest worden door de motor te verwijderen en handmatig links of rechtsom te draaien.
Fred
Bedankt voor het meedenken, maar dit is het helaas ook niet. En als ik draadjes van een 9v batterij tegen de contactpunten van de motor zelf hou, kan hij wel ineens 2 kanten op(links en rechts i.pv. alleen met de huif voorop)
-
Welke foto zie niks?
-
En een stapje verder? Oftewel het onderstel testen op versleten/geblokkeerde tandwielen?
Fred
-
Ik denk dat je probleem met printplaat hebt gekregen
-
Denk het ook.
En als ik draadjes van een 9v batterij tegen de contactpunten van de motor zelf hou, kan hij wel ineens 2 kanten op(links en rechts i.pv. alleen met de huif voorop)
Eindelijk antwoord op één vraag. Maar gaat de verlichting wel branden als je de trafo openzet en de lok niet wil gaan rijden?
Zo niet, dan is er denk ik toch sprake van sluiting of overbelasting. En dat zou kunnen zijn omdat één van de diodes in de lok kapot is. Als een diode doorslaat, dan zal bij de manier waarop de verlichting bij deze lok is geschakeld, een kortsluiting ontstaan.
Plaats anders eens een fotootje van het interieur.
-
Denk het ook.
Eindelijk antwoord op één vraag. Maar gaat de verlichting wel branden als je de trafo openzet en de lok niet wil gaan rijden?
Zo niet, dan is er denk ik toch sprake van sluiting of overbelasting. En dat zou kunnen zijn omdat één van de diodes in de lok kapot is. Als een diode doorslaat, dan zal bij de manier waarop de verlichting bij deze lok is geschakeld, een kortsluiting ontstaan.
Plaats anders eens een fotootje van het interieur.
Het lampje(omcirkeld in foto) doet het inderdaad ook niet in de 'defecte rijrichting' (wel in de werkende rijrichting). Er is waarschijnlijk is mis met de diode en het betreffende lampje is waarschijnlijk ook stuk. Deze zullen dus moeten vervangen worden. :-[
(https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=6f2cf02741&view=fimg&th=15efc4f60d99690b&attid=0.1&disp=emb&realattid=ii_j8itnrjp0_15efc4ee7dacf749&attbid=ANGjdJ_RRezqmDB6BjZiewZC9f38zxTnk88U0V-L3Y9z6Gv4ttsuV8gmPldpd2vSNuFJecGrCeFR8WzLvcZUTDio61QeuceHa7loosLGVp1Xzkn_ivjQ804fbLF5P1M&sz=w994-h560&ats=1507471618510&rm=15efc4f60d99690b&zw&atsh=1)
(hij rijdt alleen nog maar in de richting van de pijl)
Bedankt voor het meedenken!
-
Ik zie de foto niet.
-
Ik zie de foto niet.
(https://gm1.ggpht.com/3d0gQt1tBqSoAt4SISAmscMtbfH0ABo5s4lKoCOBc28kDGGpHLquM9O3Fu9ujaLxApFoTLN7iGTudwncjQAPbG0_STMawrEnnUfP1Gdi4aRLkUzgkzr6Rv64uMKeVV46B00_U39_nm8sQOckx0tumuzTLzgRMGcsY3z6i4du6gsoJrbCnUGLUtfb-JFxZMSSn6OgFeSxlEXoU2qf2YnmoCvAO9tGCZCVidia42LGhkTXIZBy_uwIvY8HNajMz02OM3CoZ-dPVpWX_YpHJ2cB6kRZNlLMiJuvRwnqv06RinJE11wRI6KTNRUJB4YN84Z7x5JnWpleBGqxMM0nXjcklUXUdF2aiqxBv0tMk8Qyp8iNSROIwOahBfkuO-qUHpnjY3Hesd7NWvw6dx7h-LF9QXu8iAyncOypgKkUwl7T4a3PbBP4kPeGUGkV0z3_RbcEk18ve8xjp_psP18YAnEeo6bGPnE4NIWzp__bHpRRBanjAaEdR_qT3l9o3O6nZKnC0zq3FXvAalEjiRUuYBuanEw2IKlOB8pm8r86vEjrK30HgEzg_yVCXIsZ9PybxAnDf3GnTRgVGlN4bVgphAHdBsk7IqFTdLCNsjBxEYKv7Bn3JDkXaQgtXCMxn2Tw5gMIuDoavx8TWk-GOf6UqLao7ceJzsfHSg60UtNDeif-LUK7jZ1iaXOwuJWYhQ=w994-h560-l75-ft)
Nu wel?
-
Nee, nog niet.
Waar is die foto geupload?
-
Probeer de foto eens op deze manier te plaatsen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52398.0.html
Mvg ronald
-
Bedankt voor de tip!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns_2200_defct.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns_2200_defct.jpg)
-
Ik kan de foto nu wel zien, maar ik kan er niet uit opmaken waarom de loc niet vooruit wil rijden.
Heb je een meetinstrument? Dan zou je in de niet werkende richting eens kunnen meten of er wel spanning op de motoraansluitingen staat.
Je kan ook eens aan het vliegwiel draaien om te voelen of hij in één richting mechanisch blokkeert.
-
Hallo Max,
Aan de cabine zijde zit een te grote soldeerklodder.
probeer daar eens wat aan te doen.
Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE
-
@Max,
Aan de cabine zijde zit een te grote soldeerklodder.
probeer daar eens wat aan te doen.
Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
Daar zal ik ook nog even naar kijken inderdaad! En anders is het toch de diode.