BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: speedie op 06 October 2017, 18:53:51
-
Wie kan mij uitleggen wat hier nu verkeerd gaat. Rij ik de andere richting er overheen dan gaat het goed.
https://youtu.be/i94z0Xigdfg (https://youtu.be/i94z0Xigdfg)
Dank je wel Bert.
-
Ik weet wel wat er verkeerd gaat. Je stelt een heel onduidelijke vraag, dat gaat er verkeerd 8)
(Edit: ah.... nu is er een filmpje)
-
???
Leg eens uit, wat doe je en waarmee?
Merken en equipment maken meer duidelijk!
Fototje erbij maakt nog meer duidelijk.
Hier kunnen we nix mee!!!
-
Wil je ook een foto plaatsen van de draad aansluitingen van beide rail ovalen? Net buiten beeld van het filmpje.
-
Ik wordt gek.
Wij ook. ;D
Groet Jaap
-
Dus als je de ene kant op over de wissels rijdt, geeft hij kortsluiting? En de andere kant op niet? Misschien een beetje gek idee maar als je de loc 180 graden draait? Is de kortsluiting dan ook alleen als je de andere kant op rijdt?
-
Moet je draadjes als deze serieus nemen? :-\
Ja. De man stelt een vraag en ondanks dat het niet erg duidelijk is heeft hij wel een probleem. Ik denk zelf dat het of in de wissel zit of de loc ergens bij het wissel kortsluiting veroorzaakt. Persoonlijk ben ik geen voorstander van Fleischmann wissels maar goed, daar kun je nu niks mee.
Ik zou de wisselverbindingen iets verder uit elkaar zetten, dus met een bv halve rechte rail er tussen. Dat zou maar zo kunnen helpen.
Wij ook. ;D
Groet Jaap
Dat was je al ;D Het is trouwens "ik word" maar da's mierenneuken ;)
-
Sorry was het filmpje vergeten.
Andersom gebeurt het niet.
-
Hallo Coen
Heb je nog een oude zwarte centrale die eerst bij de multimaus geleverd werd ? ik heb deze problemen ook gehad met een 1200 van Fleischmann , en met keerlus schakelingen. Bleek dat de z21 eerder afsluit dan de oude centrale . De oude centrale heb ik toen gebruikt als booster op de baan en toen was het probleem weg rijdt nu al meer als een jaar zo en geen problemen meer.
vr groet Arie
-
Als het andersom ook gebeurdt zou je in ieder geval zeggen dat het aan de rails ligt, niet aan de loc. Heb je wellicht nog van diezelfde wissels liggen zodat je die kunt omwisselen en proberen?
-
Het is een ongeschreven wet dat je wissels zo niet tegen elkaar moet leggen. Eerst iets uit elkaar en het kan maar zo weg zijn. Feit is dat er een kortsluiting ontstaat en als de zwarte 300 euro duurdere Z21 hem niet ziet betekent niet dat er geen sluiting ontstaat. Je moet een probleem bij de bron aanpakken en dat zijn denk ik toch de wissels.
-
Hallo Ronald
Dit is niet de zwarte Z21 maar het oude type kasje die vroeger bij de muis zat weet zo gauw even het nummer niet.
Wat ik dus erg vreemd vindt is dat twee centrale's van dezelfde fabriek , dat de ene (oude van de muis niet afslaat )en de witte z21 wel.
Als ik dus toengeen witte z21 had gekocht had ik ook niets van een of andere sluiting geweten , dit is pas boven gekomen toen ik de z21 kocht.
Dat heb ik toen gedaan om met mijn kleinzoon op zijn tablet te kunnen rijden.
vr groet Arie
-
Sorry, ik heb niet goed gelezen. Je bedoeld de booster van de muis en dat is dacht ik de 10764 of aanverwant. Die zullen een langzamere kortsluitbeveiliging hebben denk ik. Heb zelf de witte z21 een tijdje gehad en die was idd erg snel met een sluiting. of dergelijks.
-
Sorry voor de verwarring maar was even de kluts kwijt door het forum op een telefoon te gebruiken.
Als ik de lok omdraai is het probleem er inderdaad niet.
-
Dus als je de ene kant op over de wissels rijdt, geeft hij kortsluiting? En de andere kant op niet? Misschien een beetje gek idee maar als je de loc 180 graden draait? Is de kortsluiting dan ook alleen als je de andere kant op rijdt?
Als ik de lok omdraai, is er inderdaad geen probleem meer??
Hoe kan dit ?
-
Ik heb er even een betere titel van gemaakt... Dit was totaal onduidelijk!
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Vertel nou eerst eens welke schaal, merk loc, rails (Fleischmann ;) ). Maak het verhaal wat duidelijker.
-
Hallo,
Het is allemaal N spoor Fleischmann.
-
Als je de loc omdraait is het dus weg? Kan het zijn dat de stroomafnemers (die kopere stripjes tegen de wielen aan) aan de ene kant van de loc iets lager zitten en daardoor de rails raken? Of zit er iets anders onder de loc wat in de weg zit?
-
Ik zie zo snel niks maar als ik met een hogere snelheid erover heen gaat dan gebeurt het niet.
Het is toch alsof de rails een kortstondige kortsluiting geeft waar de "booster" niet tegen kan.
-
Nu de lok omgedraaid is, kan het zijn de het opnieuw ontstaat als de lok van links naar rechts rijdt, maar dan over de andere wissels, ook weer van buiten naar binnen.
(Maar ook heel goed mogelijk dat het nu wel goed gaat, zou ik het ook in de lok stroomafnemers zoeken (het is natuurlijk ook wel klein hè, vergeleken met een H0 rijder)).
-
Is de polariteit tussen de binnenste en de buitenste ovaal wel gelijk?
Maar die vraag had ik in post 3 ook al gesteld. Foto graag van die aansluiting.
-
Is de polariteit tussen de binnenste en de buitenste ovaal wel gelijk?
Maar die vraag had ik in post 3 ook al gesteld. Foto graag van die aansluiting.
Die is helemaal correct.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171006/d699757e67b94b40acad145a87dc10e3.jpg)
-
Je heb gelijk, hier zie ik het probleem ook niet in.
Die wissels, zijn dat mee denkende wissels? (bij H0 kan dat, weet niet of dat ook kan bij N).
-
Het probleem is opgelost.
Ik heb wissel waar de lok stopte vervangen en het is opgelost!
-
Wat ga je met het wissel doen?
Doormeten en/of (laten) repareren.
-
Het probleem is opgelost.
Ik heb wissel waar de lok stopte vervangen en het is opgelost!
Dan was mijn vermoeden juist :)
Ik blijf er bij dat je de wisselverbindingen iets verder uit elkaar moet zetten. Nu heb je een aantal S-bochten na elkaar. En dat kan vervelend uitpakken bij langere aan elkaar gekoppelde wagons.
-
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Ik heb de wissel voor de grap op een andere plek gebruikt en nu is er geen probleem mee.
Bijzonder gevalletje ?
-
Met je neus er boven op gaan zitten en kijken wat er gebeurd en wanneer het gebeurd. Misschien is het wel een verkeerd afgestelde wiel afstand. Meten en kijken is weten.
Mvg
Wim