BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Jeroen Water op 05 October 2017, 17:16:08
-
De Piko (H0) Hondekop is technisch een prima model. Qua uitvoering ook als je de prijs van het model vergelijkt met diverse andere modellen van andere merken.
Maar eerlijk is eerlijk, de Piko Hondekoppen vallen wel qua detaillering uit de toom bij de andere merken.
Zou het voor een fabrikant (van mij part Piko zelf of Artitec) rendabel zijn wanneer zij losse mooi gedetailleerde kappen en draaistelframes produceren die op eenvoudige wijze op de Piko onderstellen zijn te zetten?
Uiteraard kost dat de consument wel het nodige, maar dan staat er wel een prachtige Hondekop op de baan!
Ik ben benieuwd naar jullie meningen over dit idee. Niet over hoe de Piko Hondekop er nu uitziet.
Jeroen
-
Ik denk zelf dat het voor Piko rendabel zou zijn om een nieuw kap en nieuwe draaistelbekleding te ontwerpen. Genoeg mensen die verbeterde modellen kopen. Verkopen ze dezelfde modellen nog een keer.
-
mee eens (y)
-
Heel graag !!! Doe mij maar een paar verbeterde modellen !
Kan er iets normaals achter de Frie Hondekop viertjes ;D
Groeten Ruud B.
-
Ik vind het ook een prima idee. Jammer dat Kleinspoor geen brood hier in ziet. Ik zou best nog steeds wel een glaswolstel willen hebben met ribbeldak en schuifraampjes zoals het museumstel. Ik begin niet meer aan een nieuw Hondekop project denk ik... of...? ;D
Behalve de naad in de neus en de tweedimensionale draaistellen valt het toch wel mee dacht ik? Persoonlijk vind ik de ramen noet mooi, niet omdat het geen schuifraampjes zijn, maar omdat het raam aan de binnenkant niet vlak is waardoor je met binnenverlichting een rare dubbele rand ziet zitten. Ook mag er iets meer reliëf ziten in de schuifdeuren. Los opgezette handgrepen en zo mag natuurlijk ook en niet te vergeten de zij ruitjes van de cabine.
Mvg,
Robert.
-
Behalve de naad en de vlakke draaistellen klopt de raampartij van de cabine niet erg. En Piko weet hoe het wel moet, zoals blijkt uit het fraaie schaal n model. En na een paar jaar dan maar door naar een viertje. :D
-
Nieuwe kappen op het huidige model is toch een beetje weggegooid geld. Wat blijft is de duidelijk zichtbare motorafdekking, het matige interieur, het hobby motortje (waarvan ik er al 2 vervangen heb), de matige seinen, geen stroomafname op alle draaistellen, enz. Velen w.o. ik hebben al veel geïnvesteerd in verbeteringen met lichtsetjes, koppelingen, enz. Dan is het liever wachten op een vernieuwde uitgave of een viertje (als het al komt).
Gr, Ben.
-
Alsjeblieft geen lapwerk! Laat Artitec maar gewoon een compleet model maken. De Plan U van dit merk heeft al aangetoond dat we dan massaal naar de winkel hollen.
Piko heeft zijn kans gehad en gegrepen, maar het model is anno 2017 eigenlijk net zo matig als dat een Lima Hondekop begin deze eeuw was.
Steyn
-
Hoi Jeroen,
Ik vind jouw idee helemaal niet zo raar.
Zelf heb ik eens (uit onvrede over de lompe uitvoering van de kap) een Trix H0 BR141 onderstel van een
gebruikte Piko 141 kap voorzien.
Daar de rijeigenschappen en het geluid van de Trix verder prima op orde waren is de 141 na nog wat kleine uiterlijke verbeteringen nu helemaal naar wens.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/16236/pikotrixvergleichfroniisws.png) (https://images.beneluxspoor.net/abload/16236/pikotrixvergleichfroniisws.png)
Het Trix onderstel met daarop de Piko kap, rechts de Trix interpretatie van de 141.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/16236/pikotrixschraeghinten1qs9s.png) (https://images.beneluxspoor.net/abload/16236/pikotrixschraeghinten1qs9s.png)
Oost en West in prima harmonie ;)
Groeten uit Waldberg,
Sven
-
Het is jammer dat losse kappen altijd zo duur zijn, anders had ik dit ook inderdaad wel eens gedaan bij een aantal locs :(
-
Ik doe ook wel eens aan een kapwissel. Niet een ander merk kap naar een bestaand onderstel, maar meer het creeren van een goedkopere oplossing dan een compleet model kopen.
Voorbeeld, er is een BR218/V160 in bezit. Mooi rijdend model, kap vind ik ook OK, maar model is in oudrood. Dat past prachtig bij silberlingen, maar minder bij de rotlingen uit tijdperk V. Met een verkeersrode kap is er dan ook een passend model voor tijdperk V gecreeerd.
Nadeel is van kap moeten wisselen, en het model is maar 1x tegelijkertijd inzetbaar.
In mijn huidige ideeen voor baan en rijmogelijkheden is dit echter goed te overzien en ben ik voor de kapwissel gegaan. Scheelt voor dit model toch zo'n 150 euro (gangbare prijs verkeersrood model van dit merk op Ebay vs prijs van de kap die ik via hetzelfde medium heb aangeschaft.).
Groeten,
Jelmer
-
In de reacties tot nu toe is een duidelijke tweedeling te zien.
Enerzijds zijn er mensen die mooie gedetailleerde kappen en draaistellen op en onder de Piko onderstellen enorm toejuichen, anderzijds zijn er mensen die nog liever een geheel nieuw ontwikkelde Hondekop zien verschijnen, zodat ook het interieur fraaier wordt en het motorblok onder de vloer verdwijnt.
Het blijft natuurlijk de vraag of een fabrikant brood ziet in de ontwikkeling van een geheel nieuwe Hondekop. Gezien de hoeveelheid Hondekoppen die Piko in de markt heeft gezet, vraag ik mij af of een compleet nieuwe Hondekop er de komende jaren in zit. Zeker omdat voor diverse modelspoorders een Plan U, een Plan V en een Hondekop allemaal hetzelfde is....
Vandaar mijn idee of het produceren van gedetailleerde kappen en draaistelframes misschien eerder lonend kan zijn voor een fabrikant dan een geheel nieuwe Hondekop te ontwikkelen.
Jeroen
-
Denk dat er veel mensen wachten op een goede en mooi gedetailleerde hondekop 4, tot op heden durft er nog geen enkele fabrikant het aan, zou mooi passen bij Artitec bijvoorbeeld.
-
Exact-Train had toch een hondekop aangekondigd?
Mvg, Erich
-
Liefst een nieuwe ontwikkeling en dan een Artitec mat 54 alle varianten neem ze allemaal dan (y)
-
Kapwissel zou voor mijn piko’s ideaal zijn en anders de piko’s erut en een verbeterde hondekop erin.
Mvg,
Antal
-
Liefst een nieuwe ontwikkeling en dan een Artitec mat 54 alle varianten neem ze allemaal dan
Ahaa.. u woont aan het eind van die regenboog?? :D ;D
Ik denk dat er nog best wel ruimte op de markt is voor een perfecte Mat 54,al ben ik eigenlijk wel redelijk tevreden met mijn piko s
groet Wim.
-
Hallo,
Ik vind alles goed, als men nu maar eens de moeite nemen de straal van de afronding op de neus en de hoeken van de schuine vlakken van de neus eens op te nemen en goed te vertalen naar het model.
Ik vond de afronding zelfs bij de blauwe Benelux hondekoppen in Ho van Philotrain niet goed. Te grote straal.
Het is frappant te zeggen, maar bij de Lima hk's waren die afrondingen het best getroffen.
Ja ik weet het, de kap was veel te breed.
Ik heb ze daarom lang geleden verbouwd, 2 x 2.5mm versmald. En ze zijn in de ingekorte lengte schaal, maar dat was toen normaal. Maar dat ter zijde.
Foto's uit de oude doos, een verbouwde Lima h.k.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0024_2226x1480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0024_2226x1480.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0005_2226x1480_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0005_2226x1480_2.jpg)
Met vriendelijke groeten,
Wim Mesu