BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Christoffel van Hees op 30 July 2006, 23:00:04

Titel: Koolborstels vervangen
Bericht door: Christoffel van Hees op 30 July 2006, 23:00:04
Ik heb een paar oude Fleischmann locomotiefjes die ik weer rijdend wil krijgen. Eerst heb ik ze al helemaal schoongemaakt met wasbenzine en ultrasoon, maar er is nog geen beweging in te krijgen. Heeft iemand een tip hoe ik de koolborstels het best kan vervangen?
Titel: Re: Koolborstels vervangen
Bericht door: De eerste Ivo op 31 July 2006, 07:09:02
Normaal gesproken zit er een dekseltje op een rond bus op het motorschild. Dekseltje eraf, borstel+veertje eruit, nieuwe erin, klaar.

Ivo
Titel: Re: Koolborstels vervangen
Bericht door: mmhajvth op 31 July 2006, 10:29:34
@ Christoffel van Hees
Kan je ons misschien vertellen om welke loc het gaat en welke schaal je rijd?
Ik rijd zelf ook FL* maar wel schaal N. Dus mocht je dat hebben kan ik je in detail uitleggen waar je op moet letten. Heb je H0 kunnen +/- 100 andere leden je precies uitleggen hoe en wat. We moeten alleen wel weten waarover jij praat.  ;)

Voor schaal N werkt het zo:
Wanneer je de kap er af hebt en het motertje ziet liggen zie je aan beide zijkanten een koper kleurig cilindertje zitten. het cilindertje heeft op de kop waarop je kijkt een klein randje. Het zwatre onderdeel waarin het cilindertje is ingestoken, heeft een sparingkje. Te samen is dat genoeg om een schroevendraaiertje tussen te zetten en de cilinder uit het zwatre huisje te wippen. Let op! De eerste mm gaan stroef maar daarna schiet het zaakje uit elkaar en raak je bijna gegarandeerd het veertje kwijt!
Wees met het het openen dus heel rustig en houd altijd een vinger boven de cilinder zodat hij niet weg schieten kan!
Als de cilinder er uit is kijk je in een rond zwart gaatje.
Wanneer je alles rustig hebt gedaan zie je meteen een veertje uitsteken. (wanneer je het niet rustig hebt gedaan ligt dat veertje ergens in de kamer!  ;D) Je kan het veertje en daarbij automatisch ook het overblijfsel van het koolborsteltje er uit halen zonder enige stroefheid.
Mocht je vermoeden dat niet alles er uit is kan je het gaatje even op z'n kop houden. Het hoort niet vast te zitten dus het moet er dan wel uitvallen. Dan de veer (voor de veer mag je ook de oude gebruiken en de nieuwe bewaren) en vooral de koolborstel vervangen door FL* 6518 (Schaal N) Er bestaat ook een 9517 koolborstelsetje, maar dat werkt al bij het openmaken heel anders. Daarbij word die laatste variant niet zo vaak gebruikt.
waneer de koolborstel vervangen is en het veertje eventueel ook kan het kopere cilindertje weer terug geplaatst worden. Bewaar de overgebleven veertjes want het zal echt nog wel een keer van pas komen!  ;)

Tot zover het koolborstelverhaal voor N loc's Misschien dat het bij h0 ook zo werkt maar dat durf ik niet te zeggen.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Koolborstels vervangen
Bericht door: Christoffel van Hees op 31 July 2006, 10:40:39
Beste Mark,

Het zijn H0 locomotiefjes. Eén stoomlocje uit een startset uit de jaren 60 en de andere een 3 assig stoomlocje van een paar jaar later. Ik had nooit eerder zelf koolborstels vervangen, maar begeep na de tip van Ivo (bedankt :)) gelijk hoe het zit. Als het vanavond lukt, durf ik het ook aan om mijn NS 1200 te reviseren en ook weer aan de praat te krijgen. Ik heb iets teveel treintjes die niet meer rijden omdat het spul héél erg lang in een kist opgeslagen is geweest.


Christoffel