BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: zuylen op 02 October 2017, 12:09:32
-
Beste mensen,
Afgelopen weekend is Driebergen Zeist met de grond gelijk gemaakt. Persoonlijk vind ik dat niet zo erg. Ik vond het een lelijk gebouw.
De oude overkapping van spoor 2/3 blijft gehandhaafd. Deze staat waarschijnlijk onder monumentenzorg. Werd ook een aantal jaren geleden opgeknapt.
-
Zo zie je maar, smaken verschillen. Het was weliswaar geen architectonisch hoogstandje, maar het ademde voor mij wel de sfeer van de jaren '60, toen ik nog heel jong was. Een soort jeugdsentiment, dus.
Als het project Driebergen klaar is, dan zal er helemaal weinig meer over zijn van de sfeer van vroegâh. Geen mooi seinhuis meer, geen luchtbrug, geen kruisende benzo's. Die overkapping is dan nog maar een schamel restant.
-
De oude overkapping wordt in de nieuwe situatie hergebruikt.
Hier een paar plaatjes van de nieuwe situatie.
( In Jakarta zijn we druk doende met het tekenen van de uitvoeringstekeningen van de betonconstructies )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6656_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6656_3.jpg)
-
RIP Driebergen Zeist. Kan er ook niet zo om treuren maar toen de stationsrestauratie er een paar jaar geleden nog inzat, en het was druk met 1:1 Preisers, dan had de gehele sfeer toch iets Faller achtigs.
-
Toch jammer dat ook dat weer weg is.
Kan mij de tijd van het Seinhuis aan(op) de hoofdweg nog goed herinneren.
groet
Harald
-
( In Jakarta zijn we druk doende met het tekenen van de uitvoeringstekeningen van de betonconstructies )
Waarom gebeurt dat in Jakarta en niet gewoon in Nederland, als ik vragen mag?
Steyn
-
Vroeger tekende wij hier in Nederland voor Indonesië en nu tekenen ze in Indonesië voor Nederland. Gewoon de boel eens omgedraaid. Moet kunnen tog
-
Waarom gebeurt dat in Jakarta en niet gewoon in Nederland, als ik vragen mag?
Steyn
Goedkoper :( Zet er één iemand neer met verstand van zaken en de rest gaat toch per email. Pech voor de tekenaars hier >:(
-
Hoelang gaat dat viaduct eigenlijk worden? Nog geen artist impression van gezien.
Groeten, Richard
-
Het seinhuis is al langer weg. Dat heb ik niet meer life gezien. En de stationsrestauratie was ook al tijden gesloten. Dat dat ooit open was kan ik me nog wel herinneren! Met name de krakende deuren die automatisch open gingen als je door de stationshal naar buiten liep, zijn in mijn herinnering gegrift.
-
Die stationsrestauratie was een jaar of 5 geleden nog open, de uitbater was een particulier.
-
In Juli was ik er om nog even een paar plaatjes te schieten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9237.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9237.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9238_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9238_2.jpg)
voor meer informatie betreffende het station: https://www.stationdriebergenzeist.nl/
Groet,
michel
-
Hoi Modelbahnwagen
Voor de lengte van het viaduct, zie de rechter boven foto in de artist impressie van de post van Hans G.
op deze pagina. Daar kun je zien hoe het viaduct over de driebergse weg heen gaat en zo de overweg overbodig maakt.
(en dat wordt hoog tijd, vooral in de spits :-X)
Grappig is wel te zien dan men aan de andere kant van de wereld met iets bezig is wat bij mij "om de hoek" is.
Gr. Ron
-
Waarom gebeurt dat in Jakarta en niet gewoon in Nederland, als ik vragen mag?
Steyn
Dit gebeurd vanwege kosten aan de ene kant. Aan de andere kant: Als je hier in Nederland een ontwerp maakt, en je verstuurd deze dezelfde avond naar Jakarta, dan kan daar iemand aan werken terwijl hier in Nederland iedereen slaapt.
Tegen de tijd dat de Nederlandse mensen weer aan het werk gaan, ligt de uitgewerkte tekening al klaar.
Groet,
Arbhin
-
Hallo Ron,
Ik zat eigenlijk te denken, wat gebeurt er juist voorbij de kruising met de Driebergse weg. Het zal wel een helling op een aarden baan worden. Echter als je nog een keer naar de impressies kijkt, zou je ook kunnen concluderen dat het spoor op maaiveld hoogte blijft liggen maar dat het hele voorplein verdiept word aangelegd. Men heeft het in de plaatselijke pers nl. soms over de tunnelbouw om de overweg (idd broodnodig) te kunnen vervangen. Op het plaatje rechtsboven zie je overigens het fietspad in een helling liggen wat dan uitkomt op het niveau van het plein.
Groeten, Richard
-
(...) zou je ook kunnen concluderen dat het spoor op maaiveld hoogte blijft liggen maar dat het hele voorplein verdiept word aangelegd
Volgens mij is dit het geval. De graafwerkzaamheden zijn al begonnen aan de zuidkant van het spoor en er is ruimte gemaakt voor het aanleggen van de zuidelijke sporen op maaiveld niveau. Ik had eerder al een linkje (https://www.stationdriebergenzeist.nl/) geplaatst waarin de werkzaamheden wordt uitgelegd.
groet,
michel
-
Hoi
Ik zou eigenlijk gewoon eens moeten gaan kijken naar het echte werk.
Ze zijn met van alles en nog wat bezig.
Logisch lijkt me echter in ieder geval dat de weg naar beneden gaat, Niet echt duidelijk dus wat er met het station gebeurd.
Dat lijkt uit dit plaatje wel te gaan zakken :-\
edit: Van de site van prorail:(daar staat ook nog een andere impressie op)
Nieuw station
Er komt een nieuw station, met een nieuw busstation én een nieuwe parkeergarage met ongeveer 600 parkeerplaatsen. Ook aan de fietsers wordt gedacht. Onder het station komt een fietsenstalling waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien krijgen de fietsers hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen.
Stationsplein ónder de sporen
In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Dat betekent: geen onveilige situaties meer waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.
Gr. Ron
-
Waarom in Jakarta tekenen?
We doen dit al sinds 2004: alles in 3D met Allplan software. Daarin zijn wij gespecialiseerd.
En ja, het is al geschreven: goedkoper en 5-6 tijdsverschil werkt in ons voordeel.
-
Ah wat betreft de ligging is nu een en ander duidelijker, dank heren. (y)