BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Peter Kleton op 02 October 2017, 12:00:20
-
Hallo,
Ik heb een zolder van 3m breed en ca 5,5 m lang. Met aan de smalle kanten een raam in de schuine dakkant. In de lange zijwand ,die de zolderverdieping in tweeen verdeelt zit de toegangsdeur ,die (Gelukkig) naar buiten opengaat.
Mijn huidige 0 baan passeert de opening met een opklapbare brug, wat toch echter niet 100 % goed gaat, want de kier moet heel smal zijn. laat staan bij H0 treinen.
Je kan ook een hoge passage maken ,van b.v. 1,40 m hoog ,is ook niet alles, je moet toch bukken om er langs te kunnen.
Of is een hoge passage beter dan een brug ?
Hoe hebben jullie dit opgelost?
In baanplannen zitten de deuren altijd in een hoek of in de smalle ziijde. Dat kan dus bij mij niet. :(
Groeten ,
Peter
-
Ik had in eerste instantie ook iets waar ik onderdoor moest, maar dat gaat toch snel vervelen. Dus heb ik een opklapbare brug gemaakt.
Ik Heb H0. De brug was voor 2 sporen die elk op een iets andere hoogte zaten. En dat ging eigenlijk zonder enige probleem. bijna nooit een ontsporing gehad op dat deel van de baan.
En het grote voordeel dat je gewoon naar binnen kunt lopen, even kijken of er geen treinen aankwamen, brug open ( die dan ook nog de laatste delen van de sporen voor de brug stroomloos maakte, voor het geval je eens niet goed oplette ) er door en brug weer dicht.
Voor als ik lagere tijd weg ging kon de brug in open stand vast gezet worden.
Groet,
Roelco
-
Tsja,
je genoemde opties zijn volgens mij de enige opties.
Maar eventueel de baan in een vorm maken dat brug niet pal voor de deur komt, dat je eerst nog " halletje" hebt om in te staan?
Of E-vorm of W-vorm, kan je ook nog veel dingen doen zonder last te hebben van deur?
Jeroen
-
Bij schaal 0 is zo'n ruimte al gauw vol. Ik veronderstel dat je nu een ovaal hebt langs de randen van de kamer. Je zou er een hondenbot van kunnen maken, dus de lange stukken samengeknepen tegen de achterwand.
Zoiets bedoel ik dus, als grondvorm, er zijn variaties mogelijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hondenbot.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hondenbot.gif)
-
@ Roelco :
Ik heb nu een brug , met het nadeel dat er toch steeds ontsporings gevaar is ,vooral de kant waar hij opent, bij het scharnier is eea minder kritisch.
@ Klaas :
Ja , de baan loopt nu langs de wanden in een ovaal. Helaas zijn de noodzakelijke boogstralen van ca 1,40 m hard nodig om stoomloks door te laten. Daardoor past het niet op deze zolder.De geschatte lengte is trouwens maar 4,75 m hoogstens, op 1,5 m hoogte.
Voor H0 zou het wel kunnen.
Ik heb in dit forum wel eens gevraagd over een opklapbaar deel met 7 sporen en 2 perrons in H0 ,dat was ook niet goed op te lossen.
Ook wel eens gedacht over een "gangetje "direct langs de wand vanaf de deur tot bij de korte wand, maar dan is de beschikbare ruimte maar 2,30m breed ,met de toegang in een hoek, en kan alleen een U vorm bij H0 zonder brug misschhien.
Peter
-
En zoiets? Even heel slordig getekend maar doorgaand op het idee van Klaas, aan beide kanten een keerlus terug. Alleen dan in die lussen een niveau naar beneden zodat je onder het normale station (of wat je ook gaat maken) een schaduwstation kunt maken voor het opstellen van de treinen. De treinen kunnen dan ook in beide richtingen door het station rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplannetje_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplannetje_1.jpg)
-
Martijn, dat gaat niet passen. Lees even de reactie van Peter. De boogstraal moet minstens 1,40m zijn, dus een cirkel beslaat al de volle breedte van de kamer.
Behalve een opklapbaar of ophijsbaar deel voor de deur zie ik ook geen andere oplossing. Met 7 sporen er op moet dat lukken, maar het vergt wel heel nauwkeurig werken.
-
Ja ,dat is een mogelijkheid. (Geldt alleen voor H0 natuurlijk.)
Mijn werktafel zou dan direct naast een van de keerlussen komen ,want die is er ook nog...
Peter
@ Klaas ,ja ,en zo kwam ik op een opklapbare brug uit, iets beters is er niet .
Voor de goede orde :
Ik heb nu een 0 baan ,maar de krapte is wel eens ergerlijk, vandaar mijn gedachten over H0 en 0 .
P.
-
@Peter,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0A592055-84DD-4D75-BEE6-F7A1444FA275.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0A592055-84DD-4D75-BEE6-F7A1444FA275.png)
Ik heb bijna precies zo’n zolder als jij. Ook bij mij gaat de deur naar buiten open. Het smalle gedeelte van de baan loopt voor de deur langs, en kan als een brugdeel makkelijk uitgenomen worden.
Aan de rechterkant komt een traverse, waar de treinen die niet gebruikt worden kunnen worden opgesteld. De (stoom-)locs kunnen keren op de draaischijf. Vanzelfsprekend bespaart deze opzet enorm veel ruimte, want geen keerlus(sen). Deze baan is overigens ontworpen naar een bestaande Britse situatie in Zuid-Engeland. Voordeel van deze baan is dat je er tamelijk lange treinen op kunt laten rijden. Hoewel... ik heb zelf wat meer met scenery dan met materieel...
Gr, Hans
-
Ook boogstralen van 1,40 m in H0? ja, dan gaat er wel heel erg weinig passen denk ik :( Dan kun je net een ovaaltje leggen.
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2015/06/null-86z-.jpg)
Lay-out van mijn 0-baan.
Groet Jaap
-
Idee ( ???), een verrijdbaar stuk dat op een hoek met een scharnier aan de baan vastzit.
Voordeel: alles blijft vlakker, overgang snedes hoeven niet breder te zijn dan die voor een willekeurige stroomonderbreking.
Alleen opletten dat er geen trein op de scheiding staat bij het verrijden.
Jeroen
-
@Martijn,
Nu schiet je wel door. Om technische redenen moet ik rekening houden met de kleinste boogstraal die nog geschikt is voor mijn (Hornby-)locs. Dat is 435mm. Visueel veel te krap natuurlijk. Vandaar dat ik de bogen in de hoeken wegwerk in het landschap. Dat is in een Brits heuvel landschap wel makkelijker dan in een Nederlands polderlandschap. Klaas gebruikt daarvoor het duinlandschap, maar er zijn veel trucjes om je treinen achter te verstoppen, ook in een NL scenery.
Een simpel ovaaltje? Nee, niet als je er binnenin staat. Het is immers onmogelijk om de baan in zijn geheel te zien. Ook een nadeel voor sommigen. Je kunt veelal maar één trein tegelijkertijd in de gaten houden. Meer treinen vraagt dan al snel om gedeeltelijke automatisering.
Gr, Hans
-
@ Roelco :
Ik heb nu een brug , met het nadeel dat er toch steeds ontsporings gevaar is ,vooral de kant waar hij opent, bij het scharnier is eea minder kritisch.
Ik heb/had ook een brug, heeft er jaren gezeten. Had 30+ loks op de baan staan die allemaal hun rondjes reden. En het aantal ontsporingen bij de brug is op 1 hand te tellen. En heb je nog altijd niet alle vingers nodig. Heb wel wat aandacht besteed aan het centreren van de brug. Daar zat, eenmaal op zijn plaats, echt geen speling meer in. Dus werkt echt heel betrouwbaar bij mij en zou ik in een nieuwe baan zo weer gebruiken.
Zelfs de kinderen waren in staat om de brug op en dicht te doen waarbij de aansluiting weer perfect was en de treinen er probleemloos over konden rijden.
het geeft in elk geval minder "afval" in je beschikbare ruimte voor bochtenwerk als je de deur ruimte zou willen ontzien van sporen.
Idee ( ???), een verrijdbaar stuk dat op een hoek met een scharnier aan de baan vastzit.
Voordeel: alles blijft vlakker, overgang snedes hoeven niet breder te zijn dan die voor een willekeurige stroomonderbreking.
Alleen opletten dat er geen trein op de scheiding staat bij het verrijden.
Jeroen
Ook bij mijn opklap brug waren de overgangsneden niet groter dan een willekeurige stroomonderbreking. De truc is om die een beetje schuin weg te zagen.
Hierdoor komt de rails als het ware een beetje op elkaar te vallen.
---||----------//--------
Links scharnierpunt, die ik dan net iets hoger had zitten dan de rails zelf zodat bij opklappen de rails daar gelijk van elkaar afgetrokken wordt. Bij dichtklappen kunnen ze dus zo ongeveer tegen elkaar aan zitten.
Rechts komt hij dan omhoog, en omdat daar alles onder een hoek gezaagd is kan ook daar de rails tegen elkaar aan komen in gesloten toestand en heb je toch de speling die nodig is om het geheel op te klappen. Als je daar ook recht zaagt moet je meer speling houden omdat de onderkant van de rails anders klem komt te zitten. Door schuin te zagen voorkom je dat.
Groet,
Roelco
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2015/07/null-87g.jpg)
Ook nooit problemen gehad met ontsporingen.
Hier meer plaatjes van de "landschapsbrug": http://modeltreinbaan.nl/?p=10925
Groet Jaap
-
Hallo Roelco en de anderen.
Het gaat nog steeds over de bestaande 0 baan . ;)
Dat schuin wegzagen zou wel eens de situatie kunnen verbeteren.
Links bij het scharnier is dat minder kritisch.
De fixatie van de brug aan de zijde van het omhoog gaande deel is afgesteld in horizontale en verticale richting met in of uitdraaibare schroeven. Ik denk dat alleen de opening in lengte richting v h spoor varieren zou kunnen met de temperatuur op de zolder.
Ik heb Slaters wielen onder de rijtuigen en loks zitten ,die erg gevoelig zijn voor horizontale onregelmatigheden aan de rail.
Peter
-
... Het is immers onmogelijk om de baan in zijn geheel te zien. Ook een nadeel voor sommigen. Je kunt veelal maar één trein tegelijkertijd in de gaten houden. Meer treinen vraagt dan al snel om gedeeltelijke automatisering.
Gr, Hans
Dat had ik met mijn eerste baan (enkelvoudig rondje). Daar kon ik ook maar één enkele trein op laten rijden. Bij mijn tweede baan wilde ik in ieder geval een twee-sporige ovaal zodat ik minstens twee treinen tegelijk hun rondjes kan laten rijden, bij voorkeur in tegenovergestelde richting. Dat geeft het geheel een beetje levendiger karakter :)
@Martijn,
Nu schiet je wel door. ..
Was overigens zeker niet lullig bedoeld hoor :)
-
Hallo Jaap,
Ik vind die "Landschapsbrug " van jou wel mooi eigenlijk ! Beter dan die brug van mij ,waar je nergens meer goed bij kan komen. Dan zou ik een wisselverbinding ,die nu voor de brug ligt ,op de l. sch brug zelf kunnen leggen!
Groeten ,Peter
Twee treinen tegelijkertijd in tegengestelde richting kan bij mij niet goed want er zit een stukje enkelspoor in .
en wel precies op de huidige brug... ;D
Mss verander ik het nu...
Peter
-
Peter,
Ik weet niet hoe het met grotere schalen gaat. Heb zelf wel groter, maar dat ligt in de tuin, en gebruik ik geen brug.
De brug bij mij was in H0, en dat ging voor al het materiaal zonder problemen.
En denk dat de oplossing met schuin doorzagen voor elke schaal goed zou werken.
Al zou ik op zich verwachten dat grotere schalen minder gevoelig zouden zijn, maar misschien is dat juist niet het geval.
Voor grotere schalen is het misschien handig om gewoon rond langs de wanden te rijden, maar ook voor kleinere schalen geeft dat het minste bochtwerk, en vaak is dat toch de beperkende factor, zeker als je 90 of zelfs 180 graden moet hebben. En door dan alleen langs de wanden te rijden kun je die van 180 graden in elk geval vermijden, en die van 90 misschien zo maken dat ze nog een beetje lijken.
Roelco
-
Dag Roelco,
Dat zou je denken ,de minste of geringste ongelijke las geeft kans op er uit klimmen van het wiel. Ik vind de flensen een beetje scherp, maar daar is niets aan te doen.
Mijn boogstralen zijn nogal groot natuurlijk, ik heb twee bogen van 180 gr ,de wissels zitten allemaal in de lange rechte stukken.
Bedankt voor het mee denken
Groeten ,
Peter
-
Hallo,
Ook ik heb jaren een opklapbare brug gehad (Ho) zonder enig probleem.
Wel essentieel was dat hij in paspennetjes viel en zodoende zekerheid gaf dat de railstaven tegenover elkaar bleven komen.
moet lukken, ook in 0
groeten jandcargo