BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: HansKarel op 17 September 2017, 15:32:28
-
Even een korte vraag aan de specialisten:
Ik zie dat NME binnenkort graanwagens gaat uitbrengen met dcc sluitlicht.
Er is een uitvoering met constant licht en daar staat bij te lezen dat die uitvoering voor Duitsland zou zijn.
Nu woon ik in Twente en zie hier diverse goederentreinen richting Oldenzaal rijden maar ze zijn, op een belgische na, allemaal met reflecterende platen op de laatste wagen uitgerust.
Ik vraag me dus af: rijden er dan ueberhaupt nog moderne graanwagens door Duitsland met een constant sluitlicht?
-
Kort door de bocht......nee.
Sluitplaten is standaard in Nederland en Duitsland.
In Belgiƫ gaan de sluitseinen ook verdwijnen....waarschijnlijk al per december dat men daar ook met sluitplaten mag gaan werken.
Groeten Chris
-
Bedankt Chris, dat is duidelijk. Ik vermoedde het al maar kon het zo op internet niet vinden.
-
Over die Belgische sluitseinen heb ik nog een vraag. Jaren geleden heeft NS Belgische rijtuigen gehuurd, ik dacht M2. Die hadden aan beide einden opgeschilderde sluitborden. Was dat dan wel afdoende?
-
Hoi Klaas,
Dat waren de K4 rijtuigen, die waren voorzien van reflecterende stickers, dat was in ieder geval voor NL afdoende. De M2 rijtuigen waren gewoon uitgerust met sluitseinen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/K4_(spoorwegrijtuig)
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/M2_(spoorwegrijtuig)#/media/Bestand%3AM2groenw.jpg
Groet Dennis
-
K4, dat reken ik ook goed. ;D
Ik heb dat altijd een vreemde oplossing gevonden, want het gaat helemaal voorbij aan de oorspronkelijke bedoeling van een sluitsein, nl. aangeven wat de laatste wagen van de trein is. Zo'n trein kan een wagen verliezen, maar dat zie je niet, want de wagen die dan de laatste is heeft ook sluitborden.
-
Gelukkig kom je niet ver als je onderweg een rijtuig verliest ;D
gr marc
-
Hoi HansKarel,
Zoals de collega's reeds schreven:
Er rijden geen moderne graanwagens in Duitsland met constant sluitlicht. Althans voor zover ik weet niet.
De betreffende DB sluitseinlantaarns werden einde tijdperk III, begin tijdperk IV uitgefaseerd nadat, langzaam maar zeker, de reflecterende rood/witte sluitseinbordjes hun intrede deden.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/16236/fad3q2sla.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/16236/fad3q2sla.jpg)
Groeten uit Waldberg,
Sven
-
Ja duidelijk. Ik snap alleen niet hoe NME dan met wagens met sluitlicht kan komen...
En nog moderne ook.
Zal wel commercieel bedoeld zijn.