BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 14 September 2017, 10:39:45
-
Het Havenbedrijf Moerdijk heeft het startsein gegeven voor de aanleg van een tweede opstelspoor op het haven- en industrieterrein Moerdijk. Dit tweede opstelspoor komt naast het voormalige Shell-spoor. De opstelcapaciteit voor goederentreinen op het haven- en industrieterrein wordt hiermee aanzienlijk vergroot. De afgelopen anderhalf jaar is het aantal containertreinen op Moerdijk flink toegenomen. Medio 2016 is het voormalig Shell-spoor in gebruik genomen en dit wordt intensief ingezet voor het opstellen van containertreinen met voornamelijk consumentengoederen. De huidige opstelcapaciteit van het spoor op het haven- en industrieterrein Moerdijk is een knelpunt om het groeiende containerverkeer per spoor af te wikkelen. Dat blijkt uit de Planstudie spoor, een onderzoek naar de spoorcapaciteit dat het Havenbedrijf Moerdijk onlangs heeft laten uitvoeren. Een relatief snelle oplossing is het realiseren van een tweede opstelspoor. De terminals in de haven kunnen door deze extra capaciteit efficiƫnter opereren en het beantwoordt de vraag van de shortsearederijen in Moerdijk om de groei van de containershuttles (containertreinen) mogelijk te maken. Het havenbedrijf heeft daarom besloten dit opstelspoor zo spoedig mogelijk aan te leggen. De provincie NoordBrabant herkent het knelpunt en ondersteunt het havenbedrijf in de aanleg van dit tweede opstelspoor door een subsidie toe te kennen.
bron;Havenbedrijf Moerdijk
-
Binnenkort dus wat extra treintjes per dag naar China.
-
ProRail heeft hier ook actief op aangedrongen bij het havenbedrijf aangezien het voor ons bijna niet meer te doen was de boel in goede
banen te leiden. Vrijwel dagelijks staan treinen/vervoerders op elkaar te wachten vanwege gebrek aan sporen en rangeermogelijkheden.