BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ETH023 op 08 September 2017, 12:56:39
-
Hallo,
Ik heb een vraag over het aansluiten van een Peco SLE-99 driewegwissel, deze komt in mijn module en zal digitaal met een servo worden aangesloten!. Welke spoorstaven van de wissel moet ik nu isoleren als de baan opgedeeld is in blokken? De wissel ligt vrij van de blokken. Ik weet niet of mijn vraagstelling duidelijk is anders verneem ik het graag.
Met vriendelijke groeten,
Erwin
-
Je moet in ieder geval de spoorstaven achter de puntstukken isoleren.
En verder de spoorstaaf aan de kant waar in de aangrenzende blokken de bezetmelders zitten. Die staaf moet je dan wel via een diodeschakeling van spanning voorzien.
-
Erwin, je hebt een PM.
Leen.
-
Hallo Klaas, en Leen,
Bedankt voor jullie reactie, als ik het goed begrijp dan zoals in de onderstaande foto aangegeven.:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Peco_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Peco_1.jpg)
Er zitten aan de onderzijde nog 2 draden, moeten deze ook aangesloten worden?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Peco_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Peco_2.jpg)
Met vriendelijke groeten,
Erwin
-
Dat is de voeding van je punt stukken.
-
Linksonder heb je geschreven: geen isolatie. Is daar geen aangrenzend blok?
-
@ Klaas
Linksonder gaat naar het hoofdspoor wat niet in het automatisch rijden meedoet!
Met vriendelijke groeten Erwin
-
... Er zitten aan de onderzijde nog 2 draden, moeten deze ook aangesloten worden?
Ja, zie ook de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren#Driewegwissel).
-
Erwin, als je volgende week langskomt, neem anders het wissel dan even mee.
Leen.
-
Leen,
Het is Erwin maakt niet uit! Misschien mis ik wat maar wat is er volgende week?
Mvg Erwin
-
Sorry ik haalde even wat door elkaar. :-\
Nee, Gerard meldde dat hij langs wilde komen en stom genoeg dacht ik even later blijkbaar ineens dat hij dat probleem had i.p.v. jij :-[
Maar goed, jij moet ook verder.....
Die 2 draden zitten aan het puntstuk vast en die sluit je aan op de schakelaar die de rijstroom schakelt, bijv. de Peco PL-13, één zo'n draad per schakelaar.
Aan de PL-13 zitten dan 3 draden, nl twee van de rijstroom en die van het puntstuk. Om het wissel te schakelen gebruik je twee wisselmotoren bijv. die van Peco. Voor jouw wissel heb je dan twee PL-10's met PL-13's nodig.
Als je dan het wissel met de PL-10 motor omschakelt, dan gaat de daarop bevestigde PL-13 mee en wordt het puntstuk onder de juiste spanning gezet.
Je kan ook SEEP PM-1 motoren gebruiken. Daar moet je dan 6 draden aan vastsolderen, nl. 3 om het wissel te schakelen, twee vanaf de rijstroom en één vanaf het puntstuk. Op mijn bak gebruikte ik de PM-1's en ik vind ze plezieriger in gebruik dan die van Peco.
Leen.
-
Leen,
Ik wil het met servo's aansturen! Is het aansluiten dan anders?
Met vriendelijke groeten Erwin
-
In principe is het aansluiten van het wissel dan hetzelfde, maar de aansturing niet.
Hoe wil je dan het puntstuk aan gaan sturen?
De makkelijkste manier is met een frogjuicer (http://www.tamvalleydepot.com/products/dccfrogjuicers.html), maar dat is niet het goedkoopste.
Op mijn bak wil ik de wissels ook met servo's aan gaan sturen, met Mardec (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68257.msg3221767459.html#msg3221767459) of met een Uhlenbrock decoder (http://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/servdec/I26ABADF-001.htm!ArcEntryInfo=0004.3.I26ABADF).
De 5 of 6 puntstukken van de wissels in het hoofdspoor worden met een hex frog juicer aangestuurd om kortsluiting van de gehele baan te voorkomen.
Het rangeerterrein is, ook om die reden, elektrisch gescheiden van het hoofdspoor en komt op een aparte centrale.
Ik moet wel nog even kijken of ik het puntstuk met Mardec op een prettige - bij voorkeur niet mechanische - manier geschakeld kan krijgen.
Ik ben niet zo kapot van een microswitch die je heen en weer moet bewegen, al is dat waarschijnlijk wel het goedkoopste.
Leen.
-
Ik wil het met servo's aansturen! Is het aansluiten dan anders?
De wisselaandrijving kan vanalles zijn, ook een servo. Dan maak je een microschakelaar aan de servo die wordt ingedrukt door de servo-arm, de schakelaar schakelt dan het puntstuk aan de linker of rechter rail. Zie tekening.
-
Er zijn ook servodecoders waar een extra contact in zit om het puntstuk te schakelen.
-
De Uhlenbrock decoder die ik heb is er een die het puntstuk kan schakelen.
Leen.
-
Hallo Allen,
Bedankt voor het meedenken, @ Leen ik heb de Mardec in huis en wat ik begrijp uit de handleiding dat je met een Relais het puntstukpolarisatie moet doen!
Ik wilde in eerste instantie weten waar ik de isolatieassen moet plaatsen en dan verder met de servoaansturing.
Linksonder heb je geschreven: geen isolatie. Is daar geen aangrenzend blok?
@Klaas moet daar nu wel of geen isolatie?
Met vriendelijke groeten,
Erwin
-
Hangt er vanaf wat er op dat aangrenzend stuk spoorstaaf gebeurt. Als daar een bezetmelder zit moet er een isolatie tussen.
-
Hallo,
Ben mijn wissel van draad aan het voorzien! 2 groene voor het puntstuk en rood en blauw voeding van de baan. Moet ik nu nog op meer draad solderen voor de voeding? Of is dit voldoende?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180307_122327.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180307_122327.jpg)
Alvast bedankt met vriendelijke groeten Erwin
-
Peco wissels doen dat toch zelf?
Zie ook encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren#Driewegwissel).
-
Ze doen het wel zelf, maar het is betrouwbaarder als een extern contact het polariseren regelt.
Ik soldeer zelf ook voedingsdraden aan de wissels, maar dat komt omdat ik elke spoorsectie een eigen draad geef. Ik vertrouw niet alleen op de railverbinders.
-
Erwin,
Vergeet je niet een puntstuk?!?
Volgens mij heeft dit wissel er nog een.
-
In een driewegwissel zitten twee puntstukken aan elkaar, die worden gezamenlijk geschakeld.
-
... die worden gezamenlijk geschakeld.
... door twee afzonderlijke bedieningselementen (veelal: relais).
'Gezamenlijk' moet in dit verband opgevat worden als: tegelijker tijd.
-
Dat bedoel ik. Het middelste puntstuk zit elektrisch vast verbonden met één van de buitenste. Dat kan omdat in de rechtdoor stand de polariteit van het middelste puntstuk er niet toe doet. In plaats van met relaiscontacten kunnen de puntstukken ook geschakeld worden met hulpcontacten op de aandrijving.
-
Hallo,
Allen bedankt voor jullie hulp en advies (y).
Mvg Erwin