BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: wimk op 06 September 2017, 13:21:28
-
Beste mensen,
Op mijn vorige baan heeft een Lima V216 loc gedacht dat hij een vliegtuig was, en heeft een luchtreis gemaakt vanaf de baan naar de begane grond. Gevolg was een knalharde kortsluiting. Omdat het toch maar een tweedehandsje was heb ik die loc toen een stationaire staanplaats op de kast gegeven en er verder niet meer naar gekeken. Als ik met de multimeter over de twee polen van de motor meet, dan meet ik nul ohm weerstand, kortsluiting dus.
Toch zou ik het eigenlijk wel leuk vinden als ik deze weer zou kunnen repareren. Maar zoveel verstand van het innerlijk van locs heb ik niet. Ik weet niet wat ik kan openschroeven, of hoe ik dit probleem kan tackelen.
Hieronder twee foto's van de loc, het uiterlijk en het motortje.
Aan het motortje zitten links en rechts twee schroefjes. Kan ik die zonder probleem openen? Of valt het hele motortje dan uit elkaar? Of is er een andere manier om de kortsluiting op te heffen?
Graag wat advies.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-kortsluitingvraagloc-001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-kortsluitingvraagloc-001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-kortsluitingvraagloc002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-kortsluitingvraagloc002.jpg)
-
Je kan beginnen met één van de draden aan de koolborstelhouders los te solderen. Dan kan je meten of de kortsluiting in de motor zit of ergens anders.
-
kortsluiting zit in het motor-deel.
-
Als je nog een andere (sloop) Lima loc hebt, kun je de motor verwisselen. Waarschijnlijk zit de kortsluiting in een van de motorwikkelingen.
Misschien eerst nog even controleren of de koolborstels er nog juist inzitten. Mogelijk zijn die door de klap ertussenuit. Ze horen onder de twee metalen lipjes te zitten onder een veertje.
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Ik heb de motor nu open geschroefd. Zie foto hieronder.
Wat m opvalt is, dat dat ronde koperen ding met drie groeven erin wat vuil is. Kan het zijn, dat er koolstof in die groeven zit dat de sluiting veroorzaakt? Hoe kan ik dat schoonmaken? Met wasbenzine?
En bij beter meten lijkt het erop, dat de weerstand tussen de drie koperen delen ongeveer 100 ohm is, en niet nul. Misschien toch geen kortsluiting? Wat is een normale waarde?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-kortsluitingvraagloc-003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-kortsluitingvraagloc-003.jpg)
Wim K
-
Misschien zijn de lipjes van de koolborstelaansluitingen door de klap verbogen en raken ze elkaar. Controleer even het motorschild op de kortsluiting.
-
Wim, de collector ("het ronde koperen ding") met een wattenstaafje met wasbenzine reinigen. let erop dat het ringetje op de ankeras niet verdwijnt.
Gr, Rob
-
De groeven tussen de lamellen van de collector kan je schoonmaken met een cocktailprikker als je het met een wattenstaafje niet goed schoon krijgt.
De koolborstels lijken me aan de korte kant, daar kan je beter nieuwe in zetten.
Intussen even een soortgelijk motoranker gemeten. Ik vind waardes tussen 10 en 15 ohm.
100 ohm is te veel. Bedenk dat zo'n motor bij volle spanning in geblokkeerde toestand ongeveer 1A trekt. Met 100 ohm gaat dat niet lukken.
Is je meter wel in orde? Digitale universeelmeters willen nog wel eens rare waardes aangeven als de batterij begint op te raken.
-
Heren,
Groeven schoongemaakt. Koolborstels opnieuw erin gezet. Weer in elkaar gezet. Tandwielen gesmeerd. Stroomafname nagekeken en bijgebogen. Wielen schoongemaakt.
Nooit geweten, dat een volledige motorrevisie ook tot mijn mogelijkheden zou behoren.
De loc rijdt weer als vanouds. Nee, beter gezegd, hij rijdt veel beter dan hij op mijn vorige baan reed.
Bedankt voor het meedenken.
P.S. Wat betreft Klaas zijn opmerking over de multimeter, dat klopt. Het batterij-icoontje brandt ten teken dat de batterij bijna leeg is. Wisselspanning meet ik correct (235 volt in het stopcontact). Maar gelijkspanning meet ik 16 volt waar ik toch echt afvlak met een LM7812 (dus 12 volt). De weerstandsmeting zal dus ook wel niet kloppen. Tijd voor een nieuwe batterij.
Wim K
-
Nooit geweten, dat een volledige motorrevisie ook tot mijn mogelijkheden zou behoren.
Blijkt toch vrij eenvoudig te zijn. Gewoon een kwestie van durven. Ik haalde al dingen uit elkaar toen ik nog op de lagere school zat, en meestal kreeg ik het ook weer in elkaar. 8)
-
[...]
Nooit geweten, dat een volledige motorrevisie ook tot mijn mogelijkheden zou behoren.
De loc rijdt weer als vanouds. Nee, beter gezegd, hij rijdt veel beter dan hij op mijn vorige baan reed.
Er kan aan Lima's dan ook weinig stuk en een val zal zelden het motor-anker zo zwaar beschadigen dat er sluiting optreedt. Ik vermoed dat hier een nogal bekend Lima-euvel opgetreden is: door de klap is een van de koolborstels inclusief veer onder het motorschild terecht gekomen en heeft, via de collector, direct contact gemaakt met de koolborstel ernaast.
Als je het motorschild netjes losschroeft, springt het veertje inclusief borstel vaak netjes terug zoals het hoort. Alleen vooraf door de sleuf aan de bovenkant kijken (de sleuf in het motorschild) zal dan het euvel tonen.
-
Menno,
Deze motor is inderdaad erg simpel. Ik heb achteraf inderdaad ook zo'n vermoeden, dat de koolborstel en veertje losgeschoten zijn. Ik kan het niet meer hard maken, want toen ik het schild eraf haalde vielen de koolborstels en veertjes los op de tafel. Ze zitten gewoon los in een kokertje. Of ze nog vastzaten of inderdaad, zoals je zegt, losgeschoten waren, dat kan ik niet meer vaststellen. Maar je uitspraak klinkt aannemelijk.
Het openmaken van de motor heeft ook onbedoelde bijwerkingen, want na de schoonmaakbeurt en beter vastzetten van de stroomafname lipjes rijdt de loc nu veel beter dan vroeger.
Hartelijke groeten
Wim K
-
Ik haalde al dingen uit elkaar toen ik nog op de lagere school zat, en meestal kreeg ik het ook weer in elkaar. 8)
Ik ook maar hield meestal onderdelen over ;D ;)