BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: speedie op 05 September 2017, 17:37:47

Titel: Verschil tussen Nederlandse of Duitse baan?
Bericht door: speedie op 05 September 2017, 17:37:47
Beste mensen,

Wat is nu het verschil tussen een NS of DE baan.
Ik ga weer eens beginnen en wil mij nu eens aan een thema houden.
Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: Carel Ruysink op 05 September 2017, 17:53:38
Even in grote lijnen;
-Seinen
-Architectuur van gebouwen
-Meer geaccidenteerd terrein in Duitsland met wat je noemt "duitse" keerwanden
- en ook veel vrachtwagens met korte laadbakken en een idem aanhanger.
Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: Haradigi op 05 September 2017, 18:09:14
Hi Coen,

Wat zou je zelf willen, een platte-, een heuvelachtigebaan of eentje met bergen?

groet
Harald
Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: speedie op 05 September 2017, 18:35:06
Ik hou toch meer van heuvelachtige banen. Heb zelf nog nooit een platte baan gemaakt. Vond dat altijd saai.
De baan die ik nu ga maken is voor iemand anders als die klaar is.
Ik liet alleen altijd alles toe aan gebouwen en dergelijke. Wat mijn portomonee aan kon, kwam op de baan.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: Peter Kleton op 05 September 2017, 18:43:47
Als je de baan voor een ander bouwt ,zou je die kunnen vragen wat hij wil met de bovenstaande opmerkingen van Harald  erbij.
Als je nog beginnen moet ,kan je ook alle kanten nog op. ;)
Sukses ,
Peter
Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: Tulpendaal op 05 September 2017, 18:49:41
In plaats an algemeen in  DE of NS termen te denken. Misschien overleggen of een gebied in wereld je aanspreekt. Heuvelachtig kan nog steeds in NL of DE. En het tijdperk maakt ook nog veel uit.

Ga eens rondkijken wat je leuk vindt en welke gebouwen je het meest aanspreekt. En wat jeog hebt en weer wilt gebruiken.

Gr. Joke
Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: speedie op 05 September 2017, 19:04:56
We gaan eens kijken wat de persoon zelf wilt. Maakte hem niet uit en wil alleen maar zelf de locs en wagons kopen. Voor de rest was het van leef je maar uit🤣

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: borotof op 05 September 2017, 19:14:18
Dan lijkt me het materieel waarmee hij wil gaan rijden ook wel een factor...
Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: Forever Rocofan op 05 September 2017, 20:20:13
Hoi Speedie,

Moet het niet zijn NS of DB ? DE is de afkorting van Diesel Electrisch.

Behalve het landschap en de wat oudere treinen van NS en DB zit er ook veel verschil in bovenleiding en de lichtseinen. De seinen in Duitsland hebben meer seinbeelden als in Nederland en ook nog heel wat types seinen naast de hoofdseinen. Er zijn speciale boekjes om het Duitse seinenstelsel te leren begrijpen, terwijl met een klein beetje rondkijken het Nederlandse seinstelsel voor bijna iedereen te begrijpen is.

En om het nog lastiger te maken is ook het tijdperk van de baan. Wil degene echt oude stoomtreinen laten rijden, of jaren 50,60,70, 80, 90 of het allermodernste materieel wat nu rondrijdt ?

Pas als je al deze vragen beantwoord hebt kun je gaan bouwen. Dus in het kort;

Schaal N, TT of H0 ( bij H0 ook nog kiezen tussen gelijkstroom of wisselstroom )
Tijdperk
Land
Thema ( goederentreinen, sneltreinen of combinatie )
Stoom, diesel of electrisch

Als er nog meer vragen zijn zien we die hier wel weer verschijnen.

M.v.g. Ruud B.

Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: guest7823 op 05 September 2017, 20:33:44
De Nederlandse rail layout is wat rechtlijniger / in een wat strakker stramien gelegd.

De Duitse rail layout is wat meer "go with the flow", al is het niet zo extreem als een UK sporenlayout.
Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: Jos B. op 05 September 2017, 21:03:34
In plaats an algemeen in  DE of NS termen te denken. Misschien overleggen of een gebied in wereld je aanspreekt. Heuvelachtig kan nog steeds in NL of DE. En het tijdperk maakt ook nog veel uit.

Ga eens rondkijken wat je leuk vindt en welke gebouwen je het meest aanspreekt. En wat jeog hebt en weer wilt gebruiken.

Gr. Joke

Heuvelachtig in NL kan alleen als je Zuid-Limburg als Thema hebt.
En dat kan bijzonder mooi zijn.


Jos.
Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: Martin Welberg op 05 September 2017, 21:30:55
Citaat
DE is de afkorting van Diesel Electrisch

Gek dat ze allemaal DE op hun nummerplaten hebben staan... :P
Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: Bjor op 05 September 2017, 21:36:55
Nou, daar staat toch echt alleen maar een D. ;D

Ben
Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: speedie op 05 September 2017, 21:49:30
Nou het is duidelijk nu.

Het moet een DB baan worden met wat heuvels, tunnels, brug enz.
Op de baan gaan we combinatie maken van typisch Duitse/Beierse huizen en industrie.
Of te wel ook een beetje go with te flow.

Nu maar eens een traject gaan maken met een geschikt programma.
Het wordt allemaal Fleishmann N Spoor digitaal. 
Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: Martin Welberg op 05 September 2017, 22:42:47
Nou, daar staat toch echt alleen maar een D. ;D

Ben

Dan is het dat wat ik op mijn verzendlabels gebruik, komt altijd aan  :P
Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 September 2017, 23:20:12
Heuvelachtig in NL kan alleen als je Zuid-Limburg als Thema hebt.
Er zijn toch nog wat meer plekken. Utrechtse Heuvelrug, Veluwe, omgeving Steenwijk, duinen tussen Haarlem en Zandvoort. En ergens in Drente is een spoorlijn die dwars door een heuvel is gegraven, maar ik kan niet zo gauw terugvinden waar dat precies is.
Titel: Re: Verschil tussen NL of DB-baan?
Bericht door: Hans van de Burgt op 06 September 2017, 00:57:59
@Coen,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0532.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0532.png)

Als je je nog aan het oriƫnteren bent, denk ook eens aan Engeland, Wales of Schotland. Ook daar heb je heuvels. Kijk maar eens op de Litter Bin (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36295.0.html) draad hier op het forum. Een groep BNLS'ers met een focus op Brits modelspoor die steeds groter wordt.

Gr, Hans
Titel: Re: Verschil tussen NL of DB-baan?
Bericht door: rudolf op 14 September 2017, 14:44:59
Ik ben herbeginner en ik ben me weer lekker suf aan het lezen maar wat is nou in hemelsnaam BNLS wat ik overal tegenkom?  ???
Ruud
Titel: Re: Verschil tussen NL of DB-baan?
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 September 2017, 14:51:23
BNLS = BeNeLuxSpoor  ;D
Titel: Re: Verschil tussen NL of DB-baan?
Bericht door: rudolf op 14 September 2017, 14:55:44
Oh is het zo simpel? Lekker gekozen afkorting :-X
Ha ha ha , dank je !
Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: mass am see op 14 September 2017, 15:20:50
En ergens in Drente is een spoorlijn die dwars door een heuvel is gegraven, maar ik kan niet zo gauw terugvinden waar dat precies is.

dat is tussen Gasselte en Gieten op de voormalige nolsspoorlijn, hier werd de Hondsrug doorkruist om zo weinig mogelijke stijging te creƫren.

bron  http://www.nols-maatschappij.info/.

mvgr Evert en Bas
Titel: Re: Verschil tussen NL of DB-baan?
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 September 2017, 15:29:54
Dat is niet de doorgraving die ik bedoel. Wat ik jaren geleden heb gezien is een doorgraving voor de hoofdlijn op het traject Hoogeveen-Assen-Groningen.
Titel: Re: Verschil tussen NL of DB-baan?
Bericht door: ex44 op 14 September 2017, 17:24:04
Citaat
BNLS = BeNeLuxSpoor  ;D

Niet te verwarren met BLNS!
Titel: Re: Verschil tussen NL of DB-baan?
Bericht door: VictorPM op 14 September 2017, 22:43:39
Als we toch aan het muggenziften zijn over de titel van het topic, "NS of DE" werd verbeterd in "NL of DB"... maar dat rijmt natuurlijk net zo min met elkaar  :P
 ;)
Titel: Re: Verschil tussen Nederlandse of Duitse baan?
Bericht door: Bert van Gelder op 14 September 2017, 23:06:39
Zucht...
Titel: Re: Verschil tussen Nederlandse of Duitse baan?
Bericht door: VFR op 15 September 2017, 08:01:42
Wat ik altijd opvallend Duits heb gevonden is het feit dat de goederenloods in Duitsland vaak aan het stationsgebouw vast zit (vooral bij nebenbahnen). Het bijbehorende goederenspoor daarvan wordt soms zelfs voor het stationsgebouw doorgetrokken. Als je als reiziger naar het perron wil, moet je eerst dat spoor overbruggen. Nederlandse goederenloodsen staan meestal los van het stationsgebouw en wat verder weg van het perrongebeuren. Dus ook even kijken naar de inrichting van Duitse emplacementen.
Titel: Re: Verschil tussen Nederlandse of Duitse baan?
Bericht door: MR op 15 September 2017, 11:31:44
Dat is niet de doorgraving die ik bedoel. Wat ik jaren geleden heb gezien is een doorgraving voor de hoofdlijn op het traject Hoogeveen-Assen-Groningen.
Ik rijd toch zo af en toe van Groningen via Zwolle en ik probeer mij die doorgraving te herinneren. Dat lukt niet echt? Viaductweg, Onnen (https://www.google.nl/maps/@53.1469723,6.632795,3a,60y,359.02h,78.02t/data=!3m6!1e1!3m4!1sHmAddNq5ZG6g7aeBchL-aw!2e0!7i13312!8i6656), Hereweg, Groningen (https://www.google.nl/maps/@53.2107734,6.5712921,3a,60y,247.86h,72.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAV-0oFB5CwWUG1aEZbaNmA!2e0!7i13312!8i6656)? Of is het misschien de spoorlijn naar Leeuwarden die van Meppel tot Steenwijk ook door Drenthe loopt. Hoewel hij vlakbij de Havelterberg loopt, wordt die niet echt doorsneden (https://www.google.nl/maps/@52.7673851,6.1702859,3a,60y,4.37h,72.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1sfygGAWdX_9ZDvJjLAkgwGg!2e0!7i13312!8i6656).
Titel: Re: Verschil tussen Nederlandse of Duitse baan?
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 September 2017, 13:06:30
Het is lang geleden dat ik die doorsnijding heb gezien, dus het kan heel goed zijn dat ik me deerlijk vergis in de lijn. Het zou goed kunnen dat het in de omgeving van Steenwijk is.
Titel: Re: Verschil tussen Nederlandse of Duitse baan?
Bericht door: Arbhin op 15 September 2017, 20:00:44
Ik denk hoe moderner je gaat bouwen, hoe minder de verschillen worden, beide bedrijven worden toch zo 'kosten-technisch-minimalistisch' aangepast.

In Duitsland zul je heuvels, bergen en vlak land tegen komen, in Nederland kom je vlak land tegen, wat heuvels en veel stadsgezichten.
Wat je bij een Duitse baan kunt wegwerken met bergen, kun je bij een Nederlandse baan wegwerken met steden, viaducten en tunnels.

Ik ben wel benieuwd of je een tijdperk gekozen hebt.

Groet,

Arbhin
Titel: Re: Verschil tussen NS baan of DE
Bericht door: oudebiels op 28 September 2017, 09:44:15
ergens in Drente is een spoorlijn die dwars door een heuvel is gegraven
Dat zou een geval van grafschennis kunnen zijn!?   :)

Groet van oudebiels