BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: speedie op 05 September 2017, 17:37:47
-
Beste mensen,
Wat is nu het verschil tussen een NS of DE baan.
Ik ga weer eens beginnen en wil mij nu eens aan een thema houden.
-
Even in grote lijnen;
-Seinen
-Architectuur van gebouwen
-Meer geaccidenteerd terrein in Duitsland met wat je noemt "duitse" keerwanden
- en ook veel vrachtwagens met korte laadbakken en een idem aanhanger.
-
Hi Coen,
Wat zou je zelf willen, een platte-, een heuvelachtigebaan of eentje met bergen?
groet
Harald
-
Ik hou toch meer van heuvelachtige banen. Heb zelf nog nooit een platte baan gemaakt. Vond dat altijd saai.
De baan die ik nu ga maken is voor iemand anders als die klaar is.
Ik liet alleen altijd alles toe aan gebouwen en dergelijke. Wat mijn portomonee aan kon, kwam op de baan.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
Als je de baan voor een ander bouwt ,zou je die kunnen vragen wat hij wil met de bovenstaande opmerkingen van Harald erbij.
Als je nog beginnen moet ,kan je ook alle kanten nog op. ;)
Sukses ,
Peter
-
In plaats an algemeen in DE of NS termen te denken. Misschien overleggen of een gebied in wereld je aanspreekt. Heuvelachtig kan nog steeds in NL of DE. En het tijdperk maakt ook nog veel uit.
Ga eens rondkijken wat je leuk vindt en welke gebouwen je het meest aanspreekt. En wat jeog hebt en weer wilt gebruiken.
Gr. Joke
-
We gaan eens kijken wat de persoon zelf wilt. Maakte hem niet uit en wil alleen maar zelf de locs en wagons kopen. Voor de rest was het van leef je maar uit🤣
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
Dan lijkt me het materieel waarmee hij wil gaan rijden ook wel een factor...
-
Hoi Speedie,
Moet het niet zijn NS of DB ? DE is de afkorting van Diesel Electrisch.
Behalve het landschap en de wat oudere treinen van NS en DB zit er ook veel verschil in bovenleiding en de lichtseinen. De seinen in Duitsland hebben meer seinbeelden als in Nederland en ook nog heel wat types seinen naast de hoofdseinen. Er zijn speciale boekjes om het Duitse seinenstelsel te leren begrijpen, terwijl met een klein beetje rondkijken het Nederlandse seinstelsel voor bijna iedereen te begrijpen is.
En om het nog lastiger te maken is ook het tijdperk van de baan. Wil degene echt oude stoomtreinen laten rijden, of jaren 50,60,70, 80, 90 of het allermodernste materieel wat nu rondrijdt ?
Pas als je al deze vragen beantwoord hebt kun je gaan bouwen. Dus in het kort;
Schaal N, TT of H0 ( bij H0 ook nog kiezen tussen gelijkstroom of wisselstroom )
Tijdperk
Land
Thema ( goederentreinen, sneltreinen of combinatie )
Stoom, diesel of electrisch
Als er nog meer vragen zijn zien we die hier wel weer verschijnen.
M.v.g. Ruud B.
-
De Nederlandse rail layout is wat rechtlijniger / in een wat strakker stramien gelegd.
De Duitse rail layout is wat meer "go with the flow", al is het niet zo extreem als een UK sporenlayout.
-
In plaats an algemeen in DE of NS termen te denken. Misschien overleggen of een gebied in wereld je aanspreekt. Heuvelachtig kan nog steeds in NL of DE. En het tijdperk maakt ook nog veel uit.
Ga eens rondkijken wat je leuk vindt en welke gebouwen je het meest aanspreekt. En wat jeog hebt en weer wilt gebruiken.
Gr. Joke
Heuvelachtig in NL kan alleen als je Zuid-Limburg als Thema hebt.
En dat kan bijzonder mooi zijn.
Jos.
-
DE is de afkorting van Diesel Electrisch
Gek dat ze allemaal DE op hun nummerplaten hebben staan... :P
-
Nou, daar staat toch echt alleen maar een D. ;D
Ben
-
Nou het is duidelijk nu.
Het moet een DB baan worden met wat heuvels, tunnels, brug enz.
Op de baan gaan we combinatie maken van typisch Duitse/Beierse huizen en industrie.
Of te wel ook een beetje go with te flow.
Nu maar eens een traject gaan maken met een geschikt programma.
Het wordt allemaal Fleishmann N Spoor digitaal.
-
Nou, daar staat toch echt alleen maar een D. ;D
Ben
Dan is het dat wat ik op mijn verzendlabels gebruik, komt altijd aan :P
-
Heuvelachtig in NL kan alleen als je Zuid-Limburg als Thema hebt.
Er zijn toch nog wat meer plekken. Utrechtse Heuvelrug, Veluwe, omgeving Steenwijk, duinen tussen Haarlem en Zandvoort. En ergens in Drente is een spoorlijn die dwars door een heuvel is gegraven, maar ik kan niet zo gauw terugvinden waar dat precies is.
-
@Coen,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0532.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0532.png)
Als je je nog aan het oriƫnteren bent, denk ook eens aan Engeland, Wales of Schotland. Ook daar heb je heuvels. Kijk maar eens op de Litter Bin (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36295.0.html) draad hier op het forum. Een groep BNLS'ers met een focus op Brits modelspoor die steeds groter wordt.
Gr, Hans
-
Ik ben herbeginner en ik ben me weer lekker suf aan het lezen maar wat is nou in hemelsnaam BNLS wat ik overal tegenkom? ???
Ruud
-
BNLS = BeNeLuxSpoor ;D
-
Oh is het zo simpel? Lekker gekozen afkorting :-X
Ha ha ha , dank je !
-
En ergens in Drente is een spoorlijn die dwars door een heuvel is gegraven, maar ik kan niet zo gauw terugvinden waar dat precies is.
dat is tussen Gasselte en Gieten op de voormalige nolsspoorlijn, hier werd de Hondsrug doorkruist om zo weinig mogelijke stijging te creƫren.
bron http://www.nols-maatschappij.info/.
mvgr Evert en Bas
-
Dat is niet de doorgraving die ik bedoel. Wat ik jaren geleden heb gezien is een doorgraving voor de hoofdlijn op het traject Hoogeveen-Assen-Groningen.
-
BNLS = BeNeLuxSpoor ;D
Niet te verwarren met BLNS!
-
Als we toch aan het muggenziften zijn over de titel van het topic, "NS of DE" werd verbeterd in "NL of DB"... maar dat rijmt natuurlijk net zo min met elkaar :P
;)
-
Zucht...
-
Wat ik altijd opvallend Duits heb gevonden is het feit dat de goederenloods in Duitsland vaak aan het stationsgebouw vast zit (vooral bij nebenbahnen). Het bijbehorende goederenspoor daarvan wordt soms zelfs voor het stationsgebouw doorgetrokken. Als je als reiziger naar het perron wil, moet je eerst dat spoor overbruggen. Nederlandse goederenloodsen staan meestal los van het stationsgebouw en wat verder weg van het perrongebeuren. Dus ook even kijken naar de inrichting van Duitse emplacementen.
-
Dat is niet de doorgraving die ik bedoel. Wat ik jaren geleden heb gezien is een doorgraving voor de hoofdlijn op het traject Hoogeveen-Assen-Groningen.
Ik rijd toch zo af en toe van Groningen via Zwolle en ik probeer mij die doorgraving te herinneren. Dat lukt niet echt? Viaductweg, Onnen (https://www.google.nl/maps/@53.1469723,6.632795,3a,60y,359.02h,78.02t/data=!3m6!1e1!3m4!1sHmAddNq5ZG6g7aeBchL-aw!2e0!7i13312!8i6656), Hereweg, Groningen (https://www.google.nl/maps/@53.2107734,6.5712921,3a,60y,247.86h,72.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAV-0oFB5CwWUG1aEZbaNmA!2e0!7i13312!8i6656)? Of is het misschien de spoorlijn naar Leeuwarden die van Meppel tot Steenwijk ook door Drenthe loopt. Hoewel hij vlakbij de Havelterberg loopt, wordt die niet echt doorsneden (https://www.google.nl/maps/@52.7673851,6.1702859,3a,60y,4.37h,72.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1sfygGAWdX_9ZDvJjLAkgwGg!2e0!7i13312!8i6656).
-
Het is lang geleden dat ik die doorsnijding heb gezien, dus het kan heel goed zijn dat ik me deerlijk vergis in de lijn. Het zou goed kunnen dat het in de omgeving van Steenwijk is.
-
Ik denk hoe moderner je gaat bouwen, hoe minder de verschillen worden, beide bedrijven worden toch zo 'kosten-technisch-minimalistisch' aangepast.
In Duitsland zul je heuvels, bergen en vlak land tegen komen, in Nederland kom je vlak land tegen, wat heuvels en veel stadsgezichten.
Wat je bij een Duitse baan kunt wegwerken met bergen, kun je bij een Nederlandse baan wegwerken met steden, viaducten en tunnels.
Ik ben wel benieuwd of je een tijdperk gekozen hebt.
Groet,
Arbhin
-
ergens in Drente is een spoorlijn die dwars door een heuvel is gegraven
Dat zou een geval van grafschennis kunnen zijn!? :)
Groet van oudebiels