BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: vleesman op 02 September 2017, 14:05:22
-
beste medespoorders,
ik ben bezig met een schaduw station ontwerp en wil graag wat advies ontvangen over keerlussen. Ik heb 2 helixen en wil de mogelijkheid hebben dat een trein die aan 1 zijde vertrekt ook aan die zijde weer terug komt (daarnaast kan die ook aan de "andere kant" weer boven komen). Daarom heb ik rond iedere helix een omloopspoor. Mij lijkt alleen de onderste een keerlus omdat ik in de bovenste niet zie hoe een trein kan omdraaien. Ik heb een derde kandidaat die tussen de twee opstelsporen aan de noordzijde is gesitueerd.
Het lijkt mij voor de hand liggen om de twee omlooplussen met een keerlusmodule uit te voeren zodat ik eventueel aan de bovenzijde beide sporen zonder probleem kan verbinden (mits niet een omdraaing). Adviezen welkom!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170902-kelderbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170902-kelderbaan.jpg)
met vriendelijke groet jean-paul
-
Jean-Paul,
Belangrijk om weten is of je digitaal dan wel analoog gaat rijden.
Dit is belangrijk om te weten hoe je de sporen gaat aansluiten op de voeding.
Uit je vraagstelling kunnen we afleiden dat je 2-rail gaat rijden.
Als je analoog gaat rijden zoals het er nu bij ligt, heeft enkel het spoor bovenaan dat tussen de 2 bundels ligt een keerlusschakeling nodig. Hou er dan wel rekening mee dat je een heel stuk "tegenspoor" moet rijden (tot je uit de spiraal komt of terug het omloopspoor neemt).
Rij je digitaal, dan zou ik inderdaad de 2 omloopsporen voorzien van een keerlusmodule en de parallelle sporenbundels identiek aansluiten (J op buitenrail / K op binnenrail).
Belangrijk voor de beide schakelingen is wel wat je boven op het zichtbare deel gaat doen. Als je daar ook nog kruisingen en mogelijkheden tot tegenspoor rijden gaat voorzien, kan het plaatje er helemaal anders gaan uitzien.
-
In dit deel zie ik geen keerlus situaties. Dit is een hondenbot, Wat er op de rest van het plan gebeurd is voor ons een verrassing.
Mvg
Wim.
-
Mee eens, heb een tijdje zitten kijken maar er is vooralsnog geen kortsluiting te vinden.
Gr, Ben.
-
Heren ik staar me er ook een beetje blind op dank voor jullie inzichten. Ik rijd inderdaad digitaal 2 rail.
Voor wat betreft de bovenkant zijn er 2 scenarios danwel zitten er tussen de 2 sporen die in iedere spiraal omhoog gaan geen verbinding danwel, en dit is het meest waarschijnlijke scenario. Zit er wel een verbinding tussen bijvoorbeeld bij een station of een industrieterrein komt er een oversteek (een engelse wissel staat de "buitenbaan" toe de "binnenbaan" over te steken naar een opstelterrrein). Mij lijkt dan dat op dat moment de twee omrijdlussen mogelijk een keerlus module moeten krijgen om problemen op het bovenblad te vermijden
-
Let eens op dat rode spoortje bovenaan, tussen de 2 stations in... ?
-
In dit deel zie ik geen keerlus situaties. Dit is een hondenbot...
Nee, er zit een keerlus in het bovenste deel.
Het lijkt een keerdriehoek, als je vanaf het rechter blauwe spoor komt, eerste wissel links, doorgaan over het volgende wissel, dan achteruit kom je op het linker blauwe spoor uit, dan kun je helemaal via de bocht linksboven rondrijden, terug naar het rechter blauwe spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170902-kelderbaan-lus.jpg)
-
Idd daar zit een oversteek.
Dan geeft dat de volgende oplossing
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_21.jpg)
In de rood gemaakte sporen een keerlus module dus in totaal 2
Mvg
Wim
-
Heel goed. (y)
-
bedankt maar geloof niet dat ik begrijp waarom het vertikaal gemarkeerde gebied een keerlus module nodig zouden hebben ???
misschien moet ik het wat eenvoudiger maken, zodat ik het zelf nog begrijp ;)
-
Dan maak je er dit van, een opgevouwen hondebot zonder keerlus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170902-kelderbaan-2.jpg)
-
Geef eerst even schematisch aan hoe het zichtbare deel van je baan er uit zal zien.
Zorg dat je daar zonder kortsluiting of keerlusmodule kan rijden en rangeren. Wat er dan in het schaduwstation "moet" gebeuren zal dan van zelf naar voor komen.
-
Dank allemaal voor de suggesties. Ik heb de plannen voor de bovenwereld nog niet uitgewerkt maar ik geloof niet dat het qua polariteit spannend gaat worden. Ik ga in de bovenste langste poot een station positioneren, aan de rechterzijde een industriespoortje en mogelijk aan de onderzijde nog een klein stationnetje als zijlijn. Wat ik wel graag zou willen kunnen doen is de twee sporen verbinden als in
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/weert.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/weert.jpg)
er is dus een 2 sporige hoofdlijn die tussen de 2 spiralen loopt die op sommige momenten verbonden is.
-
Dus creeer je daar ook keerlus situatie, doormiddel van de oversteken. Een compleet overzicht in deze is altijd van belang, kom je ook niet voor verrassingen te staan, en kun je beter plannen hoe aan te leggen, en te bedraden. Je geeft zelf al aan dat je de uitleg van de 2 keerlus situaties (oplossingen) niet snapt, dus wordt het voor de rest ook een probleem.
Mvg
Wim.
-
Ik zal de vraag nog eens herstellen als ik ook de bovenbaan wat verder uitgewerkt heb. Bedankt allen zo ver