BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Bert Mengerink op 31 August 2017, 00:40:12

Titel: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: Bert Mengerink op 31 August 2017, 00:40:12
Ik kom een stuk te kort om een redelijke keerlus lengte te maken. Daarom denk ik erover om toch een wisselovergang bij het keerlus gedeelte te betrekken.

Hierdoor wordt de goede lengte wel gehaald. Even kort een schets van de situatie:
http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Keerlus_Opstelling.png (http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Keerlus_Opstelling.png)

Ik wil twee keerlus modules gebruiken en het onderste en bovenste spoor met een aparte module bedienen.
Standaard rijden de treinen rechts en van links boven naar rechts onder. De aftakking rechts boven wordt alleen gebruikt voor opstelmogelijkheden met de hand.
Voor het onderste spoor wordt dan de onderste wissel onderdeel van de onderste keerlus, terwijl de bovenste wissel en de keerlus deel en wellicht het hele opstelterrein deel uitmaken van de bovenste keerlus. Bij het standaard rondjes rijden is het geen probleem voor de keerlussen. Bij het afbuigen naar het opstel gedeelte zal ik iets extra's moeten bedenken.

Ik denk er nu over standaard het opstelterrein met de bovenste keerlus te laten meeschakelen en om de treinen, die van links komen de onderste keerlus en de bovenste keerlus tegelijkertijd te laten schakelen, indien de trein naar het opstelterrein gaat. Dit kan volgens mij wel met behulp van logische akties in iTrain en Koploper. Wellicht bedenk ik ook nog een schakeling, zodat het onafhankelijk van de software kan geschieden, door de uitgang van de wisselmotor te gebruiken en er voor te zorgen, dat er geen trein tegelijkertijd van rechtsonder naar linksboven kan rijden. Hiervoor zou ik het deel voor de kruiswissel af kunnen schakelen met een relais. Bij iTrain of Koploper hoeft dat natuurlijk niet, want er mag nooit een trein doorrijden.

Groet,
Bert
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: maartenvanderburgt op 31 August 2017, 10:36:04
Kun je een beter (groter overzicht) plaatje geven, want hier kan ik geen wijs uit.  Waar zitten die keerlussen?
En misschien een idee, omdat blijkbaar de kruiswissel (hele of halve Engelse wissel) ergens deel uit maakt van een keerlus:  misschien alleen de kruiswissel door een keerlusmodule laten schakelen  ???
Maarten.
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: Bert Mengerink op 31 August 2017, 12:21:17
Hoi Maarten,

Het totale plan staat onder mijn topic voor de hele baan.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74954.0.html (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74954.0.html)

Op het plaatje is alleen het deel van de keerlus te zien. Linksboven en rechtsonder komen weer samen, ertussen zit het schaduwstation met 8 parallelsporen en gaan dan in een spiraal naar boven. In het hoge niveau komen ook twee keerlusmodules.

De baan bestaat dus eigenlijk uit twee dubbele keerlussen met op het hoge niveau een groot doorgangsstation en op het lage niveau een schaduwstation.

Groet,
Bert
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 August 2017, 13:20:07
Heb je het plaatje waar je in de startpost naar linkt zelf al bekeken? Daar valt toch niks uit op te maken?
Ik verwijs even naar het totaalplan van de spoorbaan:
(http://www.huismanspoorhobby.nl/wp-content/extern/Treinbaan.png)
De simpelste oplossing is om elk van de blauw gestippelde sporen een eigen keerlusmodule te geven.
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: W. Thomas op 31 August 2017, 14:28:54
Maar er zitten 2 keerlussen in. In het schaduwstation en in het gewone station.

Dan zouden de 4 sporen in het gewone station ook een module moeten krijgen.
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 August 2017, 16:16:07
Daar heb je gelijk in. Maar dan mag Bert aan de hand van dit totaalplan aangeven wat precies zijn probleem is.
En misschien wat teksten in het plan zetten zodat duidelijk is waar het over gaat.
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: Frans Peeters op 31 August 2017, 16:57:42
In het geval van de zichtbare sporen zou ik de keerlussen niet in de stationssporen leggen maar in de grote aanloopboog na de engelse wissels en de stationsingang. Dan hou je de polariteit van de sporen in het station tenminste simpel.
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: Bert Mengerink op 31 August 2017, 19:01:52
Allen,

Hartelijk dank voor de reacties, maar de situatie is niet zo eenvoudig, dat er op andere plekken genoeg ruimte is voor keerlusschakelingen.
Zie hier het komplete beeld van de onderbaan:
(http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/keerlus_onder.png)
Op het hoofdstation op de bovenste laag is voldoende ruimte om de lange treinen te laten stoppen.
Hier zijn ook een keerlusschakelingen gepland, die ruim voldoende lengte hebben.

De ruimte van wissel tot de aftakking is te kort voor de langste treinen.
Het gaat dan om goederentreinen en sneltreinen, die toch niet stoppen bij het kleine station.
Daarom dacht ik toch om de dubbele aftakking bij de keerlussen te betrekken met alle gevolgen.
ik heb de delen aangegeven zoals gebruikelijk is bij keerlussen met A t/m E. De opstelsporen kunnen naar believen ook worden omgepoold.
De opstelsporen worden in verhouding weinig gebruikt en tijdens sommige beurzen zelfs volledig buiten gebruik, omdat dan de modules weg zijn.

Groet,
Bert
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 August 2017, 19:13:28
Op dat gele stukje heb je inderdaad te weinig lengte.
Daarom moet je het in de lus zelf zoeken. ik had al eerder as oplossing gegeven om elk blauw spoor een eigen keerlusmodule te geven. Dat is het meest overzichtelijk en het meest flexibel wat de treinbewegingen betreft, maar ook kostbaar want het kost je 8 modules.

Je kan het ook per bundel bekijken. Het zijn twee bundels van ieder 4 sporen. Geef elke bundel een module. Dat is goedkoper, maar ook minder flexibel. Als je b.v. op een spoor van de bundel een trein laat binnenkomen, dan kan je niet tegelijk van een ander spoor van dezelfde bundel een trein laten vertrekken.
,
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: Bert Mengerink op 31 August 2017, 19:57:32
Hoi Klaas,

Dat lijkt een oplossing, ware het niet, dat er in het schaduwstation vaak twee of zelfs 3 treinen per spoor zullen staan. Dan wordt de oplossing daar wel erg lastig, want er zijn natuurlijk maar enkele lange treinen, waarvan er twee achterelkaar in het schaduwstation passen.
De enige andere oplossing zou zijn, om de spiraal 4-sporig te maken, maar daar ben ik geen voorstander van, omdat het dan veel extra rails en wellicht ook plek voor scenery kost.

Groet,
Bert
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: maartenvanderburgt op 31 August 2017, 21:19:52
ik heb de delen aangegeven zoals gebruikelijk is bij keerlussen met A t/m E.
Om reden A t/m E haak ik af, daar heb ik geen verstand van. Wel van andere keerlusmodules. ;)
Maarten.
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: Peter Kleton op 31 August 2017, 21:24:38
Hallo Bert,
 Kan je het stuk tussen A en E niet langer maken door de wisselgroep bij A naar links te schuiven en de wisselgroep (Waar de letter D  bij staat ) naar rechts te schuiven? De opstelsporen blijven dus even lang.
 Ook de aansluitwissels van het kopstation schuiven mee naar links,met als voordeel dat de sporen daar wat langer worden als je dat zou willen.
De tunnelopeningen schuiven ook gewoon mee.
Groeten ,
               Peter
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: maartenvanderburgt op 31 August 2017, 21:35:17
Toch nog even: kun je niet A en B naar links schuiven tot in de rode sporen ?  Dan krijg je dus 4x A parallel en 4x B parallel, maar dat is geen bezwaar, want er kan toch maar 1 trein tegelijk in rijden.  Heb je wel je rijlengten.
Maarten.
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: Bert Mengerink op 31 August 2017, 21:50:04
Hoi Peter en Maarten,

De ruimte is helaas beperkt en opschuiven wordt lastig. De rechter wissels liggen al zoveel mogelijk naar rechts, omdat daar de spiraal ligt, die al bijna tegen de wand gepland is. Als ik  de linker wissels naar links verschuif, dan blijft het probleem identiek, want de splitsing zit nog steeds in het midden van de keerlus. Dit is pas opgelost, als ik de delen A en B volledig in het gele deel leg, maar dan is de maximale treinlengte wel heel erg kort.

Het A-deel in de wissels verwerken geeft inderdaad nog wat extra lengte.

In mijn ontwerp was ik even de keerlusproblematiek vergeten, omdat ik vroeger altijd met 3-rail reed en het toen geen probleem gaf. Met 2-rail is het toch iets anders. Ik denk nog wat dieper na over de mogelijkheden.

Groet,
Bert
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: Peter Kleton op 31 August 2017, 21:54:25
Sukses ermee ,Bert.
 Zolang het plan nog op "papier "  staat ,kan je alles nog veranderen.
  Doe maar rustig aan daarom.
 Peter
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: maartenvanderburgt op 31 August 2017, 21:57:27
, want de splitsing zit nog steeds in het midden van de keerlus.
Volgens mij zit de splitsing naar het rangeerdeel in 2 keerlussen tegelijk, maar die kleur je allebei geel.
Dat lijkt mij een redelijk onoplosbaar probleem, want je wil 2 rijwegen tegelijk kunnen berijden en omschakelen.  Door de doorverbinding op het rangeerdeel wissel je ook nog eens van een deel aan "keerlus 1" naar een deel aan "keerlus 2"
Hoe wil je dat gaan doen ? 
Handmatig kan natuurlijk altijd nog. ( Lees: door het instellen van rijwegen over een aantal van elkaar geïsoleerde stukken rail)
Maarten.
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: Wim Ros op 31 August 2017, 23:34:01
Ik denk dat ik er wel een oplossing voor zie, maar je hebt sowieso 2 keerlus modules nodig voor deze situatie. Ik zal daar morgen eens verder over nadenken.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: Bert Mengerink op 06 September 2017, 21:41:39
Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik kom uiteindelijk op een schakeling met 5 relais en 10 actieve bezetmelders in totaal en 14 om te schakelen railstaven.
(http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Keerlus_Schakeling_Beschrijving.pdf)

Figuur 1:
(http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Keerlus_Schakeling_Extern.png)

Figuur 2:
(http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Keerlus_Schakeling_Overzicht.png)

Figuur 3:
(http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Keerlus_Schakeling_Besturing.png)

Hierbij is bedrijf mogelijk van alle zijden.

Groet,
Bert
Titel: Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
Bericht door: rjr op 07 September 2017, 08:59:45
Maak je het jezelf niet heel erg lastig?

Als je de keerlussen in het schaduw station deel doet, heb je 2 keerlus schakelingen nodig.
Je kunt ook doen wat Klaas aangaf, dan heb je voor elk spoor een keerlus schakeling nodig.
Maar volgens mij is 1 per set ook goed.
De beperking is dat er per set dus niet een trein kan vertrekken en binnen komen, maar gezien de afstanden lijkt me dat toch niet echt wenselijk. De wissels waar ze bij elkaar komen zijn dan nog maar net vrij als de andere er al weer over wil. Dus volgens mij moet het helemaal geen probleem geven om te wachten tot de binnen komende trein gestopt is alvorens de volgende weg te sturen.
En die belemmering is dan ook nog maar alleen voor die set van 3 sporen. Van de andere 3 kan er gewoon een trein vertrekken.

Bij all die wissels hoef je dan helemaal geen moeilijke zaken te doen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_alternatief2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_alternatief2.jpg)
In het rode gedeelte kun je de ene kant van de keerlus secties maken. Hier kun je dan de wisselstraten in betrekken. De om te polen sporen zijn dan per keerlus 3 opstelsporen.
In het blauwe gedeelte kun je de keerlus secties zelfs buiten de wissels houden.

Of er dan op die blauwe sporen 1, 2 of meerdere treinen staan maakt niets uit. Zolang er maar niet een trein vertrekt op moment dat er ook 1 binnen komt.
En als je met iTrain of Koploper gaat rijden zijn die prima in staat om het wegsturen van de trein uit te stellen tot de binnen gekomen trein stilstaat.

Als je het zelfs met koploper (en waarschijnlijk ook wel iTrain) rijd heb je helemaal geen keerlus module nodig.
Per spoor een relais die dat spoor omschakelt. Afhankelijk van welke kant de trein het spoor binnen komt of verlaat laat je het programma dan het relais goed schakelen zodat je daar geen kortsluiting krijgt.
Dus als het programma de wissels in die stand zet dat de trein aan de onderkant het spoor binnen rijd of vertrekt dan schakel je in die wisselstraat actie ook relais van dat spoor in stand A.
Als de trein aan de bovenkant het spoor binnen rijd of vertrekt dan schakel je in die wisselstraat actie ook relais van dat spoor in stand B. Je kunt dan nog altijd niet per spoor binnen komen en vertrekken, maar die beperking is dan alleen maar per spoor.

Voordeel, geen lastige schakelingen met keerlussen, en dus ook geen ruimte gebruik.
Nadeel, je kunt nooit een keer handmatig een trein rond laten rijden omdat het programma altijd het relais goed moet schakelen.
(of je moet handmatig dat relais tussendoor ook schakelen. )

Groet,
Roelco