BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: trainiac op 29 August 2017, 10:32:20

Titel: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
Bericht door: trainiac op 29 August 2017, 10:32:20
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de type-aanduidingen (Gattungszeichen) op goederenwagens van de DRG uit tijdperk 2. De DRG nam gesloten goederenwagens over van de Länderbahnen, waaronder het type G Hannover, het latere type G 02 van de DB. Deze aanduiding werd toegepast op de gesloten goederenwagens van de Pruisische (type Gml), de Beierse (Gm) en Saksische (Gm) spoorwegen. Brawa heeft er een model van uitgebracht (48201) met de aanduiding Gu Hannover. Nu gaat het mij om de letter "u" in de type-aanduiding. Dit Nebengattungszeichen werd op gesloten goederenwagens alleen gebruikt na 1939. Tussen 1939 en 1948 duidde deze letter aan dat de wagon niet geschikt was voor militaire transporten. Na 1948 betekende het dat de wagon niet geschikt was voor personenvervoer. De letter "u" zou tussen 1914 en 1939 niet gebruikt zijn. Vóór 1914 werd de letter alleen toegepast bij platte werkwagons en betekende dat de wagon niet geschikt was voor het normale treinverkeer. De letter "u" moet ook niet verward worden met "u" tussen vierkante haken. Die tekencombinatie werd tot 1921 gebruikt om aan te duiden dat de wagon niet geschikt was voor het vervoer van militaire voertuigen. Overigens weer alleen in combinatie met open, platte wagens.

Maar wat betekende de "u" in combinatie met gesloten wagons vóór 1939? Of is dit een foutje van Brawa? Wie kan mij helpen? Het enige wat aan het model van Brawa opvalt is dat het model vlakke stalen deuren heeft i.p.v. houten deuren. Uit de nieuwtjesfolder van Brawa (2006) blijkt overigens dat de oorsprong van deze wagen (en de stalen deuren) de Württembergse spoorwegen zijn geweest.
Titel: Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
Bericht door: ex44 op 29 August 2017, 12:56:50
Hoi Harry,

Wikipedia geeft hier (https://de.wikipedia.org/wiki/Gattungszeichen_deutscher_Eisenbahnwagen) een, voorzover ik dat kan beoordelen, mooi compleet overzicht van alle letters die op zowel personen- als goederenwagens (hebben ge)staan. Voor speciaal de "kleine lettertjes" zie hier (https://de.wikipedia.org/wiki/Gattungszeichen_deutscher_Eisenbahnwagen#Nebengattungszeichen_f.C3.BCr_G.C3.BCterwagen).
Titel: Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
Bericht door: trainiac op 29 August 2017, 14:21:01
Hallo Jan,

Dankjewel. Daar was ik ook al op gestoten in mijn zoektocht. Maar daaruit blijkt m.b.t. de "u" het volgende:

u: (bis 1914) ungeeignet für Züge des öffentlichen Verkehrs
u (tussen vierkante haken): (bis 1921) ungeeignet zum Verladen von Militärfahrzeugen
u: (1939 bis 1948) ungeeignet für Militärtransporte

Carstens geeft dezelfde informatie, helaas. Ik vermoed dat de "u" ook vóór 1939 bedoeld was om aan te geven dat deze gesloten wagens niet voor het vervoer van soldaten of paarden gebruikt mochten worden. Misschien wel vanwege de stalen deuren? Ik geef het nog niet op en blijf verder zoeken, bijvoorbeeld bij de Württembergse staatstpoorwegen. Desnoods stel ik de vraag aan Brawa. Ik moet binnenkort toch weer eens onderdeeltjes bestellen.
Titel: Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
Bericht door: ex44 op 29 August 2017, 14:44:21
Ja, nu je het zegt... er blijft wel ruimte voor vragen. Bij mij rijst dan de vraag: wat wordt er precies bedoeld met het "öffentlicher Verkehr"? Naar mijn idee mogen ze dan alleen voor intern gebruik (dus voor doeleinden tbv de spoorwegmaatschappij zelf) ingezet worden.
En ook: hoe zat het dan tussen 1921 en 1939?
Misschien voor "mijn periode" allemaal niet zo relevant, maar eenmaal de vraag gesteld is het antwoord ook wel wenselijk.
Titel: Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
Bericht door: trainiac op 29 August 2017, 14:56:26
Hallo Jan,

Het voorschrift tot 1914 is alleen van toepassing op Gattung X en dat zijn vaak werkwagons, dus ik denk ook dat bedoeld wordt dat ze niet in het normale treinverkeer ingezet mochten worden. Vanaf 1948 (de demilitarisering van Duitsland) betekende de "u" dat de gesloten goederenwagon niet voor personenvervoer gebruikt mocht worden. Vanaf 1952 (ik neem aan tot vandaag de dag) staat de "u" (nu Nebenzeichen genoemd) voor een kiepinrichting bij open wagons. Zodra ik een antwoord heb, zal ik het natuurlijk hier plaatsen. We zoeken vrolijk verder  :P
Titel: Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
Bericht door: trainiac op 01 January 2018, 12:57:05
Tja, bij Brawa weten ze het ook niet. Helaas.

Een goed 2018 voor eenieder die dit leest  (y)