BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: peterha op 26 August 2017, 17:16:21
-
Momenteel ben ik bezig met de bouw van een spoor 0 CHD-veewagen van Tagh0train.
In de kit zit ook dit onderdeel (messing gietstuk).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3889_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3889_1.jpg)
Op een foto van Tagh0train van de onderkant van een veewagen zit bijgaand onderdeel gemonteerd, met aan beide uiteinden een leiding.
Alleen is niet te zien waar deze exact naar toe gaan.
Het onderdeel zou dus hier op mijn onderstel moeten komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3890_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3890_1.jpg)
Ik wil de wagen maken zonder remmen, maar wel met een doorgaande remleiding, dus op beide bufferbalken een remkraan/-slang.
Moet ik dit onderdeel gebruiken om in de doorgaande remleiding te zetten of moet deze alleen gebruikt worden bij een wagen met remwerk?
Of moet ik een rechtstreekse leiding maken van remslang naar remslang?
-
Dat is een voluutveer, de leidingen die jij bedoelt zijn de trekstangen naar de beide koppelhaken.
-
Bedankt, de term voluutveer is nieuw voor mij en dus heb ik weer wat om uit te pluizen op internet ;D
Dit betekent dus dat dit onderdeel (deze voluutveer) inderdaad op bedoelde plek in het midden van het onderstel komt met daar vanuit twee trekstangen naar beide schroefkoppelingen?
Ook enig idee of dan de luchtleiding gewoon van remkraan naar remkraan loopt?
Ik heb hier geen afbeelding van dus zou niet weten hoe deze dan moet lopen.
-
Zoek het bouwdraadje van Ivo over de Dutzrail groentewagen, dat geeft een aardig beeld.
-
... dat geeft een aardig beeld.
Bedankt, het draadje heb ik gevonden, zal ik doorlezen maar ja dat beeld....
Alle foto's die in dat draadje staan, geven een foutmelding van Photobucket. ???
-
Is een wagen met zgn "doorgaand trekwerk". Dwz een vaste verbinding van trekhaak naar trekhaak. De krachten van deze trekstang worden via deze geplaatste veer (gedempt) overgebracht op de wagenbak.
De naam "voluut" zegt iets over de vorm van de veer. Niet over de functie
Modern materieel hebt zelden meer doorgaand trekwerk. Daar vormt de wagenbak zelf de verbinding tussen de twee (afgeveerde) trekhaken
Ea heeft dus niets te maken met het remwerk
-
Je heb helemaal gelijk Paul, voluutveren zie je ook in open korf buffers.
-
Een van de SHM fluitketels heeft (open) buffers met voluut veren. Als ik d'r aan denk zal ik d'r even een plaatje van maken. Met een beetje mazzel vind ik zelfs nog wel een bak met doorgaand trekwerk waar ik even onder kan kruipen ......
-
Perfect, dan ben ik daar uit.
Nu alleen nog duidelijk krijgen hoe de doorgaande remleiding onder de wagen zat ???
-
Bedankt, het draadje heb ik gevonden, zal ik doorlezen maar ja dat beeld....
Alle foto's die in dat draadje staan, geven een foutmelding van Photobucket. ???
Daar had ik niet bij stil gestaan, sorry!
-
Via Google (https://www.google.nl/search?newwindow=1&safe=off&client=firefox-b&biw=1600&bih=736&tbm=isch&sa=1&q=voluutveer+beneluxpoor&oq=voluutveer+beneluxpoor&gs_l=psy-ab.3...4102.18625.0.20894.16.15.1.0.0.0.131.1208.8j5.13.0....0...1.1.64.psy-ab..2.0.0.EtTIrRC_4P8#imgrc=_) is er nog wel wat van te zien :)
-
Zoek het bouwdraadje van Ivo over de Dutzrail groentewagen, dat geeft een aardig beeld.
Probleem is dat het BNLS nog niet is gelukt mij de mogelijkheid te geven de foto's te vervangen. Maar een paar plaatjes kan ik wel uploaden naar de BNLS plaatjesserver en ze dan hier linken. Het kan overigens per type wagen verschillend liggen. Ik wist voor deze wagen ook niet waar de voluutveer voor was.
Een paar plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5066_800x600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5066_800x600.jpg)
Voluutveer
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5100_800x600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5100_800x600.jpg)
met remwerk in opbouw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5109_800x600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5109_800x600.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5415_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5415_1024x768.jpg)
Met doorgaande remleiding gekoppeld aan het remwerk. Ook een stang van de voluutveer zit er al aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5452_800x600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5452_800x600.jpg)
Hier ligt er ook nog een doorlopende gasleiding naast
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5454_800x600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5454_800x600.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5456_800x600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5456_800x600.jpg)
Van de situatie rond de bufferbalk kan ik zo snel geen foto's vinden.
mvg,
Ivo
P.S., toch wel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5422_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5422_1024x768.jpg)
Hier de oplossing voor 2 remslangen aan de bufferbalk. De dikke leiding hier nog niet aan een aansluiting vastgezet is de gasleiding en de nikkelzilveren leiding is de remleiding. Aan welke kant deze ligt hangt af aan welke kant de remcylinder hangt. De remleiding ligt aan de andere kant van de cylinder.
-
@Eric, bedankt. Via Google zijn ze inderdaad te zien.
@Ivo, ook bedankt voor het uploaden. Ga ze even rustig bestuderen.
-
Geen idee welke serie die wagen van jou is, maar neem dit eens als voorbeeld.
http://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=921&minr=34146702&miq=1120835884&miview=inv2&milang=nl (http://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=921&minr=34146702&miq=1120835884&miview=inv2&milang=nl)
Eigenlijk is alles wel te zien.
-
De doorgaande luchtleiding bij dit soort wagens was gewoon een leiding van kopwandkraan naar kopwandkraan.
Op de tekening van ingenium zie je dat de leiding steeds aan de linkerzijde van de koppeling zit, en dus oversteekt onder de bak van links naar rechts.
Maar ik vind ook genoeg foto's waar de enkele luchtslang aan de rechterzijde van de koppeling zit.
Bij modernere wagens (die ook in personentreinen mochten rijden) kwamen de slangen links en rechts voor, zie de foto's van Ivo.
Groeten Arjen
-
@ingenium
Bedankt voor de link en de tekening. N.a.v. de link kan ik nu eindelijk ook iets opzoeken, was me tot nu toe nog niet gelukt. (y)
@Arjen
De doorgaande luchtleiding is zo te zien makkelijk te maken. Ik heb (qua bovenaanzicht) de kranen links en rechts zitten; moet dus onder de bak een oversteekje maken.
-
Waar zouden we toch zijn zonder ........ het boek der boeken onzer jeugd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-08-27-HW-01-PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-08-27-HW-01-PB.jpg)
"Voor de seinen veilig gaan, A.P. Berkhout, uitgeverij Thieme"
Later werd deze kennis natuurlijk wat beter onderbouwd met dat andere "boek der wijsheid"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-08-27-HW-02-PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-08-27-HW-02-PB.jpg)
"De locomotief, G.J. Harterink & M.W. Mook, uitgeverij Gaastra"
In dat laatste boek zijn ook afbeeldingen te vinden van een voluut veer zoals die gebruikt werd in buffers
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-08-27-HW-03-PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-08-27-HW-03-PB.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-08-27-HW-04-PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-08-27-HW-04-PB.jpg)
Op die pagina komt ook deze buffervariant voor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-08-27-HW-05-PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-08-27-HW-05-PB.jpg)
Maar strikt genomen is dat volgens mij geen voluutveer omdat deze niet uit plaat maar staf gemaakt is
Groeten,
Kniesoor ;D
-
Die onderste is een spiraalveer, of hij uit staf of draad is gemaakt laten we maar in het midden ;)
-
Wat enorm leuk om die oude tekeningen te zien. :)
Het moest toch allemaal maar gedocumenteerd worden......
-
Zou je de naam van de gasleiding veranderen in een stoomleiding , voor als de wagen in de winter in een personentrein meeloopt .
In mijn 40 jaar bij NS heb ik nog nooit een gasleiding onder een wagen zien zitten .
-
Dan heb je waarschijnlijk (net als ik) het tijdperk van de gasverlichting niet mee gemaakt.
Onder personenwagens zaten wel degelijk gasleidingen van gastanks naar de gaslampen in de kap.
Maar in dit geval gaat het om een onberemde goederenwagen met doorgaande remleiding.
-
Als je de tekeningen van het Utrechtsargief goed bestudeer , dan zie je 2 dingen . De luchtleiding gaat naar boven en wordt met een plugkraan afgesloten . Daaronder vind je de aansluiting van de stoomkoppeling , die met en knevel op het haakse aansluitpunt verbonden wordt .