BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Bjor op 19 August 2017, 23:24:37
-
Voor mijn kleinkinderen in de kleuterleeftijd ga ik een opvouwbaar speelbaantje maken van 160 x 90cm. Niets meer dan twee ovaaltjes met ieder een eigen trafo en in het midden een weg voor autootjes,
bij ieder ovaal een klein stationnetje met een goederenloodsje, een hijskraantje met magneet, een dieseltankplaat en dan is er nog genoeg ruimte voor Lego huisjes e.d.
(https://farm5.staticflickr.com/4433/36624561876_b122a86b06_n.jpg)
Op Marktplaats voor een paar centen de nodige oude Piko rails gekocht, alsmede twee Fleischmann 4200's. Simpele lokjes, maar robuust, zonder veel breukgevoelige details en een bijna onverwoestbaar motortje, ook al hebben ze na ca. 40 jaar al heel wat (kilo)meters op hun tellertje.
Op een testspoortje dat ik even naast mijn N-baan heb gelegd (wat lijkt mijn N-materieel in eens nietig naast die enorme H0 lok ) mochten ze hun eerste metertjes maken.
Eén van de twee liep direct als een zonnetje, maar de andere reed wel, maar met een rauw motorgeluid en hij stonk naar olie.
Die kon meteen naar de lijnwerkplaats.
Na demontage bleek al snel de oorzaak. Een dikke zwarte streep op de collector gaf aan waar de koolborstels wat te enthousiast contact maakten met de collector. En de reden daarvan was dat een vorige eigenaar de collector eens lekker met (te grof) schuurpapier had schoongemaakt.
(https://farm5.staticflickr.com/4331/36274840160_42559e2a97_n.jpg)
De krassen waren goed zichtbaar nadat ik het koolstof met wat alcohol had verwijderd:
(https://farm5.staticflickr.com/4340/36532367661_9e1df202a7_n.jpg)
In diverse draadjes op o.m. dit forum las ik dat de collector polijsten met polijstpapier (héél fijn schuurpapier van > korrel 500) de oplossing zou zijn. Dat ben ik dus gaan halen. Mijn modelspoorhandelaar had echter een tip die volgens hem beter zou zijn: polijsten met een railgum.
Hij boort een gaatje in een railgum, laat de collector draaien en polijst hem zo glad. Deze methode heeft het voordeel dat de druk op de collector overal zoveel mogelijk gelijk blijft, zodat er geen dikteverschillen in de koperlaag ontstaan.
Aldus thuis deze truc uitgevoerd:
(https://farm5.staticflickr.com/4387/35861546993_49882b143a_n.jpg)
en na een minuutje polijsten was het kris-kras krassenpatroon vrijwel geheel verdwenen:
(https://farm5.staticflickr.com/4378/36532372491_dc3e45c551_n.jpg)
Op de foto's is het verschil niet zo goed te zien, maar het is opmerkelijk!
Na het lokje weer in elkaar te hebben gezet een testritje gemaakt. Het rauwe motorgeluid was verdwenen en de olielucht was bijna weg. Omdat er toch weer een zwarte streep op de collector werd getrokken en de olielucht nog een beetje te ruiken was, zijn de koolborstels, ondanks dat ik ze goed had schoongemaakt blijkbaar toch door olie vervuild geraakt. Nog maar even terug naar de winkel voor een nieuw setje.
De tip van mijn handelaar bleek in ieder geval een goede. Bij vlakke collectoren een simpele en effectieve polijstmethode. Weer wat geleerd (y)
Ben
-
Zo een 1306 / 4200 heeft bijna het eeuwige leven, zolang de wielen niet versleten zijn blijft het rijden.
Enige waar je mee op moet passen is dat in S-bochten met kleine boogstralen de loc bij hoge snelheid op 2 wielen gaat rijden.
Ander aandachtspuntje is die dikke ontstoring spoel... de lak op de draad gaat na verloop van tijd loslaten.
-
zeer gevaarlijke methode met dat schuurblokje.
Als je net even de teveel druk geeft op de print met koperen lamellen, dan blijft die stilstaan, of verdraaid iets ten opzichte van de as, gevolg draden breken af en de rotor kan in de kliko.
Dat er wat krasjes op het koper zitten, is helemaal geen probleem, alleen het koolstof tussen de lamellen uithalen en nieuwe borstels was en is meer dan afdoende om weer jaren plezier te beleven aan het locje.
Groetjes
-
Wim,
Van dat risico was ik me wel bewust, maar het waren niet een paar krasjes; de collector was flink mishandeld. Op de foto's is dat misschien niet goed zichtbaar, maar in werkelijkheid wel.
Maar je hebt gelijk: voorzichtigheid is in deze de moeder van de porceleinkast. Rustig laten draaien, geen grote druk uitoefenen en de collector was nadien voelbaar gladder.
Ben
-
Die krasjes hebben geen invloed op de werking, gewoon zo laten.
Mvg
Wim.