BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dirk op 18 August 2017, 13:49:16
-
Heren,
Ik ga zo stilaan beginnen aan de terugmelding, Is het van belang op welke draad, rood( bij mij noord) of bruin (zuid). De bruine draad is de doorlopende, en de rode is die draad die onderbroken wordt oa bij de wissels.
mvg
Dirk
-
rood
-
Maakt dat uit dan? Volgens mij maakt het niet uit als je maar consequent de zelfde draad pakt voor de terugmelding. Correct me if i'm wrong
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
-
In rood is het meest gebruikelijk. Welke terugmelders heb je (of ga je aanschaffen)? Kijk dan in de handleiding naar de aansluitvoorbeelden.
-
Ik heb nu Rosoft melders, met een loconet tussenstuk, en mss in de toekomst digikeys terugmelders ook op loconet. Als die samen kunnen werken, maat ik denk het wel omdat ze beide loconet zijn. Maar mijn vraag is vooral omdat de bruine draad altijd door loopt maat met bezetmelding dan toch onderbroken wordt. Vandaar.
Dirk
-
Doe maar de rooie.... dan detecteer je tenminste iets meer dan dat je hele baan bezet is.........
-
Nou Walter, dat is wel een beetje kort door de bocht. Je kan natuurlijk ook de rode rail laten doorlopen en de isolaties in de bruine rail maken. Dan zet je de bezetmelders tussen de bruine draad van de ringleiding en de secties van de bruine rail.
Maar mijn advies aan Dirk is: lees de handleiding van de Rosoft melders en doe wat daar in staat. Volgens mij zitten die altijd aan de rode kant. Niet gaan experimenteren als je het niet helemaal begrijpt.
-
Ik heb nu Rosoft melders, met een loconet tussenstuk, en mss in de toekomst digikeys terugmelders ook op loconet. Als die samen kunnen werken, maat ik denk het wel omdat ze beide loconet zijn. Maar mijn vraag is vooral omdat de bruine draad altijd door loopt maat met bezetmelding dan toch onderbroken wordt. Vandaar.
Dirk
De melders zitten in de rode draad.
Mvg
Wim.
-
Klaas, hij heeft z'n onderbrekingen aan de rode kant zitten zoals je kunt lezen....
W
-
Dan zitten ze aan de juiste zijde. :-X
Mvg
Wim.
-
;D ;)
-
Om nog even terug te komen op de bezetmelding, het is dus de rode draad, maar ik heb nu een diodebrug geplaatst op een apparte ringleiding en daar de Rosoft servodecoders aangesloten volgens het plan. Nu was ik van het idee dat ik zou zien dat de lok die van een ongemelde sectie op de wisselstraat zou komen dat die zou vertragen, maar ik zie geen vertraging. Alles werkt zoals het moet, maar ik weet dus niet of die diodebrug zijn werk doet. Is dat zo? kan ik geen snelheidsval zien?
Dirk
-
Waarom verwacht je een snelheidsval?
-
Omdat Dirk overal een probleem van maakt :-X :angel:
Als het goed werkt is dat toch goed. Waarom verwacht je dan problemen?
Die diodebrug is er dus juist om dat snelheidsverschil te voorkomen .
-
De diodebrug dient er voor om te zorgen dat bezetmelders goed werken naast een ongedetecteerde sectie. Staat uitgelegd in de Encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling).
De digitale spanning heeft maar weinig met de snelheid te maken. De meeste moderne decoders hebben cruise control aan boord. Die zorgt ervoor dat de snelheid constant blijft, ook bij variërende spanning.
-
Wat Dirk bedoeld is een denk ik een diodebrug in de ongedetecteerde stukken, om zo spanningsverschil tussen gedetecteerd en ongedecteerd te voorkomen. Dan moet er dus alleen een brug in de stukken die niet via de terugmeld module gevoed worden, en dus niet in de rode die naar de Rosoft terugmelders gaat.
-
OK, dan zal het wel goed zijn, met mijn boerenverstand dacht ik dat er een spanningsverschil was tss de ongedetecteerde secties en de gedetecteerde secties, daar ik nog geen detectie heb en omdat nu alleen de wisselstraat spanning krijgt van de diodebrug veronderstelde ik dat er dan een snelheidsval zou zijn, maar idd de decoder zal dat wel opvangen. Anyway, bedankt voor de info.
Dirk
Omdat Dirk overal een probleem van maakt :-X :angel:
tja, een simpel mens heeft meer vragen dan een wijs mens antwoorden. :D
-
Wat Dirk bedoeld is een denk ik een diodebrug in de ongedetecteerde stukken, om zo spanningsverschil tussen gedetecteerd en ongedecteerd te voorkomen. Dan moet er dus alleen een brug in de stukken die niet via de terugmeld module gevoed worden, en dus niet in de rode die naar de Rosoft terugmelders gaat.
Ja dat bedoel ik
Dirk
-
Je zou eens bij een loc de cruise control kunnen uitschakelen. En dan kijken of je wel een snelheidsverschil ziet.
-
OK, dan zal het wel goed zijn, met mijn boerenverstand dacht ik dat er een spanningsverschil was tss de ongedetecteerde secties en de gedetecteerde secties, daar ik nog geen detectie heb en omdat nu alleen de wisselstraat spanning krijgt van de diodebrug veronderstelde ik dat er dan een snelheidsval zou zijn, maar idd de decoder zal dat wel opvangen. Anyway, bedankt voor de info.
Dan hangt alles dus nu aan de diodeschakeling?
Dan is het uiteraard logisch dat er geen spanningsval is. Alles heeft immers hetzelfde potentiaal.
Je hebt blijkbaar de delen die je later wel wilt gaan detecteren even tijdelijk aan de diodeschakeling gehangen om te kunnen testen? Anders zal je trein steeds vallen op de delen waar nog geen detectie is. Simpelweg omdat ze dan geen spanning krijgen.
Later zal de detectieschakeling de werking van de diodeschakeling overnemen en zal je ook niets merken.
-
neen,niet alles hangt aan de diodeschakeling, ik heb nog geen terugmelding, maar de wisselstraat met puntstuk polarisatie is toch geïsoleerd van de rest van de baan, ik heb toch isolatiestukjes geplaatst en die wisselstraat krijgt toch spanning van de servodecoder via het puntstukpolarisatie, toch de rode kant, de bruine is niet onderbroken.
Maar ik zal het wel verkeerd hebben en wil zeker weer geen polemiek opstarten die dan uit de hand loopt. Ik heb begrepen dat DCC voor mij niet logisch is, dus "doe ik maar wat er in staat".
mvg
Dirk
-
Delen die je niet via een bezetmelder voed zal je via de diodeschakeling moeten voeden. Ook de puntstukken van de wissels ;)
Timo
-
maar de wisselstraat met puntstuk polarisatie is toch geïsoleerd van de rest van de baan, ik heb toch isolatiestukjes geplaatst en die wisselstraat krijgt toch spanning van de servodecoder via het puntstukpolarisatie, toch de rode kant, de bruine is niet onderbroken.
Je moet niet de hele wisselstraat aan de puntstuk polarisatie hangen.
Alleen het puntstuk van de betreffende wissel die door de servodecoder wordt aangestuurd.
Dus elke wissel zijn eigen puntstuk polarisatie (volledig geïsoleerd van de rest).
En alle andere delen of via een bezetmelding of via de diodeschakeling.
Nu schakel je dus een hele wisselstraat via één puntstuk polarisatie.
Dat gaat gegarandeerd fout en is ook niet de bedoeling.
Lees nog eens goed wat hierover in de encyclopedie staat en wat Wim in zijn handleiding aangeeft.
Maar ik zal het wel verkeerd hebben en wil zeker weer geen polemiek opstarten die dan uit de hand loopt. Ik heb begrepen dat DCC voor mij niet logisch is, dus "doe ik maar wat er in staat".
En dat is jouw grote makke. Je doet niet wat erin staat of met de tips die je krijgt.
-
Jawel hoor, daar was ik van op de hoogte, de wisselstraat is prima, alles werkt zoals het hoort, geen problemen op dat vlak, dat heb ik vermeld. Mss is mijn vraagstelling niet duidelijk genoeg voor jou. Maar ik kom er uit en geen idee wat "makke" is maar het zal wel als je het zegt. Soms is een topic lezen wel iets moeilijker dan het op het eerste zicht lijkt.
mvg
Dirk
-
Makke = probleem ;)
Maar ik twijfel echt nog steeds of je het goed hebt aangesloten.
Jij hebt het over wisselstraat. Dat impliceert meerdere wissels achter elkaar. Oftewel, iedere wissel heeft zijn eigen servo decoder.
En van elke wissel moet het puntstuk apart aangesloten worden op de bijbehorende servo decoder zodat hij het berijden het punt stuk van die wissel de juiste polariteit heeft. Wat er bij andere wissels gebeurt is niet interessant.
Als je de puntstukken via de servo decoder voedt krijgt de rest geen spanning. Die moet je dus rechtstreeks voeden. Al dan niet via de diodeschakeling. Zonder zal je trein steeds stilvallen op de stukken tussen de puntstukken.
Zoals ik het lees voedt je nu een hele wisselstraat (dus meerdere wissels en puntstukken) vanuit een puntstuk aansluiting van een servo decoder.
En op je eerdere twijfel terug te komen. Zolang je nog geen detectie gebruikt zal je niet zoveel verschil merken als je van een sectie rijdt die direct gevoed wordt of via een diodebrug. De decoder zal door de cruise controle de decoder zelf bijregelen en de snelheid constant houden.
Pas als je wel van detectie gebruikt gaat maken ga je een verschil merken. Niet echt in snelheid maar in het wel of niet detecteren. Stroom volgt de weg van de minste weerstand. Als je dan niet gedetecteerde secties gebruikt (en geen diodeschakeling) zal je niet of slecht detecteren omdat de stroom dan niet door de detectieschakeling loopt maar via de ongdetecteerde secties. Daarom moet je dus die diode schakeling gebruiken om geen potentiaal verschillen te krijgen.
-
Zoals ik het lees voedt je nu een hele wisselstraat (dus meerdere wissels en puntstukken) vanuit een puntstuk aansluiting van een servo decoder.
neen, elke wissel heeft zijn eigen puntstuk polarisatie, de lok neemt probleemloos elke richting in de wisselstraat, 4 wissels en 5 sporen
Stroom volgt de weg van de minste weerstand. Als je dan niet gedetecteerde secties gebruikt (en geen diodeschakeling) zal je niet of slecht detecteren omdat de stroom dan niet door de detectieschakeling loopt maar via de ongdetecteerde secties. Daarom moet je dus die diode schakeling gebruiken om geen potentiaal verschillen te krijgen.
Dit is nu eens heldere taal, voor de techneuten is het simpel, maar je uitleg van de minste weerstand maakt me echt veel duidelijk, thnx
Dirk
-
Je was al verwezen naar de Encyclopedie. Daar staat het ook duidelijk uitgelegd. Heb je dat wel gelezen?
-
neen, elke wissel heeft zijn eigen puntstuk polarisatie, de lok neemt probleemloos elke richting in de wisselstraat, 4 wissels en 5 sporen
Dit is nu eens heldere taal, voor de techneuten is het simpel, maar je uitleg van de minste weerstand maakt me echt veel duidelijk, thnx
Dirk
Nee, er is geen sprake van de minste weerstand.
Het gaat om een verschil in spanning. En als overal de spannings niveau gelijk zijn, kun je ook geen spannings verschillen meer meten. En is wat de stroomdetectie doet. die meet een spanningsval over 2 antiparallel geschakelde diodes.
Dus als de meetsectie via de achterdeur dezelfde hoogte van de spanning binnen krijgt zullen de spanning overal gelijk zijn zeg maar even voor het gemak overal 18V.
Vandaar dat de spanning omlaag gebracht moet worden voor de secties zonder detectie, en dat doe je dus met dezelfde diodeschakeling die ook in de terug/bezetmelders wordt gebruikt. Kan de meetsectie nooit meer via de achterdeur een hogere spanning binnenkrijgen.
Mvg
Wim.
-
Goedemiddag allen,
Om even terug te komen op de wisselstraat en de terugmelding, is het mogelijk om van de wisselstraat (4 wissels) de draden van het puntstuk samen op 1 ingang van de terugmeldingsmodule te steken zodat de hele wisselstraat gemeld wordt of zit ik fout? Is het beter om 4 meldpunten te gebruiken of gewoon niet te melden ende draden van het puntstuk allemaal op de leiding met de diodebrug te verbinden en dus niet terug te melden?
mvg
Dirk
-
Als er op de wisselstraat maar één trein tegelijk mag komen, is één meldpunt genoeg.
Wel of niet melden is een andere discussie.
-
Wat jij wil Dirk, het is jouw baan. Jij bepaald wat beter is in de verschillende situaties.
Mvg
Wim.