BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Bert Mengerink op 17 August 2017, 00:12:23
-
Hi allen,
Ik ga hopelijk eind September verhuizen en krijg dan de beschikking over een grote ruimte om een mooie treinbaan te bouwen.
De afmetingen zijn een beetje vreemd van vorm, maar uiteindelijk is er ongeveer 14 meter bij 10 meter beschikbaar.
Omdat spoor 1 toch wel wat ruimte nodig heeft, is de ruimte bijna te klein, maar het gaat.
De kleinste boogstraal, die gebruikt wordt is 2321 mm en de wissels zijn allen 10 graden.
Het middendeel wordt nog ingedeeld met een Bahnwerk.
Hier even de plannen zoals ze er nu uitzien:
Even uit LibreCAD:
http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Trein_Zichtbaar.png (http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Trein_Zichtbaar.png)
http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Trein_Schaduw.png (http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Trein_Schaduw.png)
Dan nog in RailModeller (MAC), dus met de echte railgeometrie:
http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Treinbaan.png (http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Treinbaan.png)
De poot aan de bovenkant bestaat uit modules, die ook op andere plekken inzetbaar zijn en al bestaan.
Aan de twee stations kunnen redelijke treinen stoppen. Op het grote station treinen tot 7 meter lengte.
Het schaduwstation is 8 sporig met elk ongeveer 15 meter lengte. Ik wil per spoor twee treinen plaatsen, zodat er 16 treinen opgesteld kunnen worden.
Verder komen er nog genoeg opstelsporen bij het Bahnwerk voor verschillende locomotieven.
Alles zal op den duur worden aangestuurd met een computer. Ik weet nog niet of het iTrain of Koploper wordt.
Ik zal wel gaan kijken of ik enkele wagons van automatische koppelingen kan voorzien, zodat ik ook automatisch locomotieven kan wisselen.
Er is te weinig ruimte in de locomotieven en/of te gevoelig. Alle wagons en rijtuigen worden gekoppeld met schroefkoppelingen, zoals in het echt.
De stations wil ik zelf gaan bouwen met laser-cut. Het hoofdstation wordt iets vergelijkbaars als het station van Minden, verder diverse gebouwen, zoals ook een uitgebreide ronde lokloods met draaischijf.
Hopelijk ben ik hier de komende 10 tot 20 jaar wel mee onder de pannen.
Groet,
Bert
-
Hoi Bert,
Zeer indrukwekkend plan voor de maten in spoor I.
Ik neem aan dat je ook rondom de baan kunt komen? Wat is de maximale breedte van het stuk linksonder, waar het schaduwstation niet direct onder het station is gelegen?
Ik kijk met belangstelling uit naar je vorderingen.
Groeten,
Jelmer
-
Ha Bert,
Dat wordt jouw Magnum opus, als ik het zo zie. Toch, als ik eerlijk ben....met een enorme baan "verdwergt' spoor 1: het hele effect van grote modellen verdwijnt op de één of andere manier, is mijn ervaring, zeker met een grote diepte. Je kan dan net zo goed 0 of zelfs H0 gaan rijden...
Ik weet dat jij van automatiseren houdt, en dit is denk een kolfje naar jouw hand, maar een tweesporige lijn met een tussenstation -langs de wand en op een flinke hoogte (gezien jouw lengte) minimaal 1,40m. Zou mijn voorkeur zijn. Dicht op de modellen, lange strecken waar een flinke trein doorheen slingert......daar zou ik voor gaan....
Als ik zo onbescheiden mag zijn ;)
-
Hoi Bert,
Ik heb aandachtig jou plan zitten te bekijken en te lezen maar als jij zo baan wil bouwen in spoor 1 dan denk ik dat je beter een overstap kan maken naar spoor 0. Zelf hou ik mij bezig met spoor nul als ik zo grote ruimte als jij heb had ik wel zo baan gebouwd maar ja die heb ik jammer genoeg niet.
Ik ben het met Michiel eens je kan beter een mooie dubbele spoor 1 lijn aan leggen met een leuk station in de baan bijvoorbeeld met spoor of vier waar je kan stoppen met een BR 01 met stuk of zes wagons er achter of BR03 /BR 23 of /V200. Misschien is het juist wel leuk om stuk van de Moesel na te bouwen in spoor 1 kan makkelijk in zo ruimte. Daar bedoel ik bijvoorbeeld hang viaduct van Puntrich en de brug van Bullay . De Moesel is een dubbelspoor traject
het is maar een tip van een spoor nul liefhebber maar ik denk dat Michiel een hele goede punt heb in zijn stukje Immers moet je toch genieten van de mooie grote Stoomlocs.
Met vriendelijke groeten,
bernard
-
Hallo Bert,
Moet ik uit je verhaal begrijpen dat een en ander nagenoeg rond is (dan bedoel ik niet de baan)?
In ieder geval wens ik je veel bouw- dan wel speelplezier toe.
Ook aan deze kant zijn we bezig om de zaken weer "op de rails" te krijgen. Ik stuur je nog wel wat.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Hi Bert,
Dat wordt, is het eigenlijk al, een mooi bouw project.
Heb je ook aan TrainController gedacht als besturings-software ? (Wil je een demonstratie?)
Spoor 1 vind ik prachtig maar heb er helaas geen ruimte voor maar het blijft heel interessant dus ik zal je hier zeker blijven volgen.
groet
Harald
-
Allen,
Hartelijk dank voor opbeurende antwoorden en adviezen. Wat betreft een baan langs de wand: ik wil graag met de treinen kunnen rijden en ook keren. Je ontkomt dan niet aan minstens twee keerlussen en in spoor 1 praat je dan over minimaal 5 meter doorsnede. Daarom heb ik ook gekozen voor een soort hondebot, die opgevouwen is. Er komt genoeg om ook te rangeren, etc. met de mooie loks.
Overgang naar een andere schaal is niet meer echt aan de orde. Ik ben pas van H0 naar 1 gegaan vanwege de details en het zelfbouwen van ook kleinere onderdelen. Ik heb ook Z gehad voor mijn H0-tijd. Ook heb ik nu al redelijk wat verzameld en wil zoveel mogelijk op de baan laten rijden.
Het gat tussen het station en het schaduwstation wordt zodanig gemaakt, dat ik er toch nog bij kan komen. Ik wil op strategische plekken luiken maken, zodat ik bij alle wissels, etc. komen kan, zonder op de baan te hoeven klimmen. De lus rechtsonder blijft in ieder geval voorlopig volledig open.
De perikelen rond de verhuizing zijn bijna opgelost, dus hoop ik in oktober aan de slag te kunnen gaan. Het zou kunnen zijn, dat het iets later wordt, als de verbouwing van de ruimte iets op zich laat wachten.
Qua software vind ik TrainController ook wel interessant. Hopelijk kunnen we t.z.t. daar nog eens over filosoferen. Ik ken iTrain erg goed en Koploper heb ik ook al diverse keren gebruikt. Ik moet vooral kijken hoe de grote loks reageren op de software. De detectie is niet altijd identiek, want de voorloopassen willen nog wel eens haperen om een detectie aan te geven en dan scheelt het zo 5 a 10 cm in plek en dus ook variatie in snelheid. Het komt voornamelijk door de druk, die de voorloopassen leveren en met een heel klein beetje vuil is het dan snel geen kontakt meer.
Ik heb nu een beetje tijd om over de baan, etc na te denken. Dat zal midden september wel anders zijn als ik hopelijk in het nieuwe huis kan om het een en ander op te knappen, etc. en daarna nog de verhuizing. Hier is het meeste al ingepakt.
Groet,
Bert
-
Hoi Bert,
Enorm, dat is het gewoon.
Om een dergelijk omvangrijke baan te bouwen wordt dat gewoon een dagtaak en dan dien je daar ook als dusdanig toch wel wat rekening mee te houden. Zelf dacht ik al gezegend te zijn met afdoende ruimte, maar ongeacht de schaal je komt altijd ruimte te kort.
Er volgen een paar vragen,
Gezien de vele tijd die je hier zult door gaan brengen, is dit een souterain, garage, serre, kelder of zolder. Lijkt niet van belang, maar is het zeer zeker. Er zit een trap ingetekend dus of je gaat naar beneden of omhoog, maar ik zie ook (buiten) deuren?
Opgesloten in een kelder of zolder, met weinig daglicht is dit niet echt bevorderend. Een souterain / serre / garage geeft de mogelijkheid om de deuren, ramen open te gooien. Frisse lucht en licht doen wonderen.
Enigszins rekening houden met de arbeidsomstandigheden (alhoewel in de prive-situatie niet wetmatig voorgeschreven) geeft dit input voor een fijne hobby kamer.
Zo wordt mijn zolder straks verbouwd, maar laat ik eerst de architect de tekening maken, vervolgens aan de gang met een binnenhuisarchitect. De beoogde wensen worden dan ook vanuit deskundige hoek beoordeeld. Klinkt flauw maar ik wil er wel een beetje mooi bijzitten.
Mijn idee is dus eerst goed inrichten en mezelf daar de tijd voor gunnen. Een plezierige en sfeervolle (werk)omgeving nodigt ook uit.
Dan volgt nog de bijdragen van de anderen.
gr. Ad
-
Vindt het een mooi ontwerp, snap het ontwerp ook wel. Geeft de mogelijkheid veel materiaal op te slaan op de baan. Geeft ook mogelijkheden om alles te overzien. Dan zie je tenminste ook de treinen rijden, ook al is dat aan de achterkant.
Bij een baan langs de muur loop je altijd het risico dat de trein achter je rug rijd, zie je nog niets.
Was in elk geval een probleem wat ik bij mijn vorige baan had. Iets waar ik bij mijn nieuwe baan rekening mee wil houden.
Wat betreft het ontwerp van je ruimte, kun je naar mijn idee veel beter zelf doen. Of je moet een architect vinden die ook modelspoor als hobby heeft. Mijn ervaring is in elk geval niet zo heel goed met dat soort mensen. Al zal het voor de meesten helemaal niet spelen, die moeten gewoon werken met de ruimtes die er zijn.
Ben wel benieuwd of je in oktober ook daadwerkelijk kunt beginnen, Z'n verhuizing brengt nog wel eens wat meer mee dan voorzien waardoor je toch wat later klaar bent. Al maakt dat natuurlijk niet zo veel uit. Dit is toch geen ontwerp van een paar weken:).
Succes er mee, en zie graag de vorderingen langs komen.
Groet,
Roelco
-
Hoi Ad en anderen,
Met de omstandigheden zit het wel goed. Het is op de begane grond met redelijk wat daglicht en een grote deur, waar zelfs een vrachtauto in kan. Ik wil wel het plafond op een normale hoogte houden en daarboven opslag, vandaar de trap.
Hopelijk is het redelijk snel te regelen om de huidige binnenmuren weg te halen en er 1 grote ruimte van te maken. Het dak rust alleen op de buitenmuren, dus gaat het alleen om de bergruimte boven de huidige ruimte. Helaas is het nu bouwvak en is het lastig mensen te vinden, maar dat is mid-september wel over.
Ik ben me bewust, dat het niet direct klaar is, maar dat moet ook niet. Ik begin met de rails en dan komt de scenery, maar deze moet wel van te voren ingeplanned worden. Ook worden grote delen als modules gebouwd, zodat het eventueel ook makkelijk uit elkaar kan en voor storingen, etc relatief eenvoudig aan te passen is.
Groet,
Bert
-
Ha Bert,
Goed doordacht en gemotiveerd- dan gaat het wel lukken!
Waar ik benieuwd naar ben; wordt het een soort van strakke "design" baan, of helemaal met scenery?
Michiel
-
Hoi Michiel,
Ik hoop heel veel scenery, maar niet zo vol als de diorama's. Het is niet direct zo, maar dat zal wel even duren.
Voorlopig wil ik de bocht rechts onder nog leeg laten, maar de rest zoveel mogelijk vullen. Er komen wel luiken om overal redelijk bij te kunnen komen.
Groet,
Bert
-
Hee Bert,
Ik begrijp dat je met deze ruimte de scenery ook ruimer kunt gaan opzetten. Wordt het enkel mooier en realistischer van.
Tja voor de kleiner behuisden, is het toch wat meer proppen :laugh: zogezegd.
Buiten het bouwen, hobbiedingetjes, heb je ook een bepaalde doelstellingen voor ogen? (samen rijden? gast-lokomotieven op je baan? lekker in je uppie? voor de kleinkinderen (mijn geval)
Ik vind het geweldig in ieder geval. Zie uit naar een koffie momentje op de een of andere beurs, voor een foto uitwisseling.
gr. Ad
-
Hoi Ad,
Ik denk, dat het zeker zo zal zijn, dat vrienden, etc hun treinen ook moeten kunnen rijden bij mij. Het meeste zal natuurlijk het bouwen zijn. Ik ben meer een bouwer, dan een rijder.
Ik ben het volgende weekeinde in Houten bij de stand van PiCommIT aan het helpen.
Als het niet te druk is, kunnen we gerust een tijdje bijpraten. Ik ben helaas aan het einde iets eerder weg.
Groet,
Bert
-
Hee Bert,
Dat zou goed uitkomen. Ik denk erover naar Houten te komen. Daar verwacht ik rond 12:00 te zijn, ik meld me vanzelf wel.
Lukt het me niet dan een volgende keer wel.
gr. Ad
-
Hallo Bert,
Ook ik heb even naar je enorme plannen gekeken. ;D
Ik vind het echt een nostalgisch ontwerp uit de jaren 70 van de vorige eeuw (tp3!).
Uit de lengte van de sporen in je schaduwstation leidt ik af dat je met behoorlijk lange treinen wilt gaan rijden. Wat is je ontwerpmaat? Kan je met die lengte ook de modulesporen rechtsboven wel gebruiken?
Maar zo te zien ben je meer een rijder dan een rangeerder.
Succes!
Hendrik
(spoornuller)
-
Hoi Hendrik,
Ik ben eigenlijk geen van beiden, maar meer een bouwer, die ook nog wat rijdt. Het meeste zal met de computer gebeuren.in het midden links komt nog een Bahnwerk voor het rangeren. In het schaduwstation wil ik minstens twee treinen achter elkaar zetten, die ook nog iets op de module bakken kunnen, waar ook een lok kan omlopen.
Ik heb het ontwerp nog iets aangepast, zodat ik ook het juiste station kwijt kan. Ik wil her station van Minden als uitgangspunt nemen. De afmetingen zijn goed voor een irts aangepaste versie van het sporenplan van dat station, maar uit de beginperiode (1873), want uit de jaren 50/60 worden het veel te veel sporen. Periode 3 was de echte bloeiperiode van dit station. Ik moet nog op zoek naar de originele bouwtekeningen van het station, of het zelf gaan opmeten.
Zie https://de.m.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Minden_(Westfalen) (https://de.m.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Minden_(Westfalen))
Groet,
Bert
-
Hoi Bert,
Wou wel een heel indruk wekkend station wat jij op jou spoor 1 baan wil neer zetten een bijzonder gebouw,
gr bernard
-
Kwa bouwstijl doet Minden me een beetje denken aan Valkenburg (NL).
Uit dezelfde periode lijkt het wel. Erg oud.
Met nostalgisch doelde ik meer op jouw dubbelsporige hondenbot-ontwerp dan het tijdperk van het origineel.
Märklin had in de 60-70er jaren toch van die boekjes met baanontwerpen waar de voorbeelden compleet met stuklijsten per bladzijde groter en duurder werden? Ooo wat hebben we daar eindeloos in gebladerd!
grt
Hendrikjan
-
Dit is nog es een spoor 1 project om u tegen te zeggen, een hele uitdaging waar ik je veel succes bij wens (y) 8)
Grtz,
samuel.
-
Hoi Hendrik-Jan,
Is inderdaad de zelfde periode. Minden is 5 jaar ouder, maar zo apart, omdat het altijd een eilandstation geweest is. Het bekende plaatje met de twee trapgevels is de zijkant van het station, maar tevens de ingang. Ik heb dit ontwerp gemaakt naar aanleiding van de aanwezige ruimte en de minimumboogstralen en het feit, dat ik twee keerlussen wilde, zodat elke trein in beide richtingen rijden kan, want in het begin met H0 kon ik dat niet en dat miste ik toen heel erg. Ik verwacht ongeveer 16 treinen van ongeveer 6 meter te kunnen rijden. Ik zal de lengte varieren tussen 2 en 10 meter hoop ik. Het schaduwstation kan dan variabel worden ingezet. De korte treinen zijn op dit moment een 3-voudige railbus en een 2-delige vliegende Hamburger. De langere zijn dan voornamelijk getrokken goederentreinen en diverse getrokken passagierstreinen. Ook een trek-/duwtrein met BR23 en zilverlingen ligt in de planning.
Hoi Samuel,
Het inderdaad een wat groter project, maar het mag ook wat tijd kosten. Voordat er wat rijdt, zal wel minimaal een jaartje verder zijn. Voorlopig eerst verder met de planning.
Zoals het ernu uitziet kom ik op een hoogteverschil tussen het station en het schaduwstation van 50 cm met een helling van 2,5 %. Dan kan ik er hopelijk goed bij. Ik vrees wel, dat de sporen van het schadowstation iets verder uitelkaar moeten. Het is nu 140 mm, maar ik denk, dat ik naar 156 mm ga, anders gaat het wellicht met lange rijtuigen mis, vooral in de binnenbocht van 2321 mm.
Groet,
Bert
-
Hoi Allen,
Ik heb het baanplan nog iets aangepast, zodat het station van Minden ook echt goed past. Ik ga nu uit van de situatie uit 1873 en niet periode III, want dan wordt het me te druk met sporen. Als station op de onderbaan wordt waarschijnlijk het station in het noorden van de stad, waar nu de museumbaan gevestigd is.
Het zichtbare deel zal er dan zo uit komen te zien, nog zonder de lokloods, etc.:
https://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Minden_Zichtbaar.pdf (https://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Minden_Zichtbaar.pdf)
en het schaduwstation is ongewijzigd:
https://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Minden_Schaduw.pdf (https://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Minden_Schaduw.pdf)
Ik ben nog wel op zoek naar informatie, tekeningen, etc van het station, de seinhuizen, de lokloods en de draaischijf. Ik heb al wat op het internet rondgekeken en hieruit geconcludeerd, dat het wel zal gaan passen, dus station met perrons en voorplein en viaducten. De compromis is nu alleen, dat het linker deel van het station in een bocht komt te liggen.
Het hoogteverschil tussen de onder- en bovenbaan wordt overbrugd door middel van een spiraal van anderhalve ronde. Hierdoor kan ik een afstand van 30 cm halen tussen boven en beneden met een helling van slechts 1,5%. Tussen de niveau's in de spiraal is het dan 20 cm en dat is voldoende voor stoom- en dieselloks. Ik maak waarschijnlijk een segment van 30 graden scharnierbaar, zodat het makkelijker wordt om binnen de lus te komen. Ook op andere plekken komt dat.
Groetjes,
Bert
-
Hallo Bert,
Twee punten mijnerzijds.
Eerst een puntje ter ondersteuning en vervolgens een puntje kritiek. :-X
Wat de tekeningen betreft van de gebouwen heb ik goede ervaringen met de DB afdeling onroerend goed.
Van verscheidene stations in Duitsland heb ik van hun bouwtekeningen ontvangen. Gewoon even kijken op internet waar je moet zijn (Duitsland is verdeeld in regio's) en dan sturen ze die gratis(!) in digitale vorm op.
Van één loods waren geen tekeningen meer beschikbaar en toen heeft uiteindelijk een gemeenteambtenaar een aantal foto's gemaakt op basis van mijn aanwijzingen. Echt geniaal.
Aangezien dit soort gebouwen een hele historie achter zich hebben, is het altijd goed opletten welke versie je op de tekeningen ziet. Verder zijn tekeningen en de werkelijkheid altijd verschillend. Je staat soms verbaasd hoe groot de afwijkingen kunnen zijn die ontstaan doordat men tijdens het bouwen vaak besluit dingen gewoon anders uit te voeren.
Maar hoe meer informatie hoe beter natuurlijk.
Dan mijn tweede punt. Station Minden is best fors voor modelspoor vind ik. Zeker een eilandstation heeft veel ruimte nodig om enigszins relaxed over te komen.
Misschien heb je mijn spoornul baan Vivat Viadukt wel eens gezien. Dat is in de basis een ovaal met een rechte zijde van 7 meter (zou in spoor 1 neerkomen op 10 meter). Op deze lengte krijg ik net 3 stationssporen gerealiseerd die vanaf de hoofdbaan bereikbaar zijn. Oftewel 2 wissels aan beide zijden. En dan heb ik nog niet eens een perron tussen de sporen liggen!
Als ik naar jouw tekeningen kijk, denk ik dat je met de keuze van Minden een behoorlijk verkrampt sporenplan krijgt dat je bovendien amper nuttig kan gebruiken. Persoonlijk zou ik naar een veel simpeler sporenplan gaan en een stationsgebouw kiezen dat in verhouding is tot je baan.
Minden kan je natuurlijk altijd nog bouwen maar dan voor op de schoorsteenmantel. ;D
Groet en succes!
Hendrikjan
-
Hall Hendrik-Jan,
Ik zal eens kijken bij de DB. Mooie tip.
Ik hoop, dat het baanplan, zoals ik het nu gedacht had niet te complex is. Daarom heb ik ook gekozen voor de zeer oude variant en niet de latere variaties.
Ik zal het straks in het echt een uitwerken in 1:1, zodat ik zie wat het echt inhoud. Het hoofdperron is nu ruim 13 meter lang, dus hopelijk goed voor lange treinen.
Tijd zal het leren.
Groet,
Bert
-
Hey Bert,
Hoe staat het met de bouw van deze baan?
We zijn inmiddels 5 jaar verder. Rijden de treinen al?
Ben benieuwd!
groet
Hendrikjan