BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Menno op 09 December 2007, 21:23:50
-
Goedenavond,
Na een aantal keer geoefend te hebben op het spuiten van verf en plamuurwerk, heb ik vandaag gewoon eens de stoute schoenen aangetrokken en gewoon eens de zaag gezet in de meest toegetakelde kopbak van mijn verzameling Lima hondekoppen.
De mastica zijwand heb ik al gedeeltelijk in elkaar zitten (nummers 68, 60 r en de nieuwe deuren)
Maar... de lijm die ik gebruikt heb (de bekende Revell lijm in het blauwe flesje met lange 'naald') lijkt niet geschikt voor dit werk: ik heb alle verbindingen licht opgeschuurd voor het verlijmen, maar toch laten de onderdelen geregeld los: zelfs na een uur of 4 drogen: wanneer ik dan met m'n vingernagel voorzichtig de lijmresten wil verwijderen blijkt het plastic een dik deegachtige substantie geworden te zijn.
Ik krijg dus sterk het idee dat ik de verkeerde lijm gebruik, maar welke ik dan wel moet hebben kan ik niet vinden hier op het forum.
Dus mijn vraag: wat is de beste lijm die ik kan gebruiken voor het ombouwen van mijn Lima Hk viertje?
Alvast dank.
-
Secondenlijm.
-
Frank: secondenlijm == secondelijm
Secondelijm werkt uitstekend als je snel wilt werken. Revell werkt ook prima, maar heeft een lange uithardingstijd. Na het lijmen moet je het zeker een halve dag laten uitharden
-
Doordat Revell (of als je een iets snellere uitharding wil : UHU of Kibri) het plastic enigszins oplossen kun jer ook delen mee verlijmen die niet helemaal passen. Dat gaat niet met cyanoacrylaat lijm (in de volksmond secondelijm). Nadeel is dat deze lijmen het plastic verweken en daardoor een langere uithardingstijd hebben.
Hans
-
Revell werkt ook prima, maar heeft een lange uithardingstijd. Na het lijmen moet je het zeker een halve dag laten uitharden
Dat is niet mijn ervaring, ik bouw altijd lustig door met Revell. Tegenwoordig gebruik ik ook veel Faller Expert, lijmt ook fijn. Zeker geen halve dag droging. Er is natuurlijk wel verschil tussen "het zit gelijmd" en "je kunt het mechanisch belasten"...
-
Je kan ook 2-componentenlijm gebruiken. Vult gelijk eventuele naden op. Na uitharding glad schuren en je hebt een mooie, strakke wand.
-
Er is natuurlijk wel verschil tussen "het zit gelijmd" en "je kunt het mechanisch belasten"...
Nou, toen ik het wandje na een uur of 6 oppakte lieten de deuren spontaan los... dus zeker geen (zware) mechanische belasting.
Overigens heb ik het wandje opnieuw gelijmd, en zie ik het morgen wel, het hele mastica-hondekop gebeuren is me tot nu toe al beter afgegaan dan ik had verwacht... dus ach (ik was vooral bang het zagen compleet te verknoeien...)
-
Da's niet goed inderdaad...
-
Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat je misschien teveel lijm gebruikt? na 6 uur zit het toch echt wel vast bij een normale hoeveelheid en het plastic wordt deegachtig dus de lijm werkt erop. Revell is inderdaad wat sterker spul dan bijvoorbeeld uhu, maar daarom heb ik juist liever revell, ik heb het idee dat de verbiningen sterker zijn (met wat beleid kun je uhu-verbindingen vaak nog los krijgen met revell kun je t vergeten)
-
Heb je niet toevalig zo'n 'Mastica' setje van Spoorcuriosa waar gegoten Resin delen ( beige kleur ) in zitten ??
Ik weet dat die setjes er zijn en ook wie ze giet... :P
In dat geval is secondelijm, of beter nog industrielijm ( b.v. Olba ) de aangewezen lijm !
Grtzz,
Karst
P.S. Al di polystyreenlijmen waar hier over gesproken wordt, bereiken hun eindsterkte pas na enkele dagen....
-
Heb je niet toevalig zo'n 'Mastica' setje van Spoorcuriosa waar gegoten Resin delen ( beige kleur ) in zitten ??
Goeie vraag, want resin is niet te lijmen met revell...
-
Ik heb even zin om arrogant te doen. 8)
In de afgelopen 20 jaren heb ik honderden Mastica wanden in elkaar gelijmd. De eersten zijn met diverse soorten lijm in elkaar gezet. Maar al snel kwam ik er achter dat de secondenlijm* mij het meest ligt. Tegenwoordig een grote fles Olba. Het vergt een bepaalde aanpak (papier gebruiken als plamuur &zo :o) maar het samenstellen van de wanden en het in de bak zetten doe ik met deze lijm en dat gaat erg goed.
Er zullen nog vele volgen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0712.jpg)
* nieuwe spelling :P
-
Heb je niet toevalig zo'n 'Mastica' setje van Spoorcuriosa waar gegoten Resin delen ( beige kleur ) in zitten ??
Ik weet dat die setjes er zijn en ook wie ze giet... :P
In dat geval is secondelijm, of beter nog industrielijm ( b.v. Olba ) de aangewezen lijm !
Grtzz,
Karst
P.S. Al di polystyreenlijmen waar hier over gesproken wordt, bereiken hun eindsterkte pas na enkele dagen....
Ja... dat moet 't zijn... het zijn inderdaad de lichtgele/beige spoorcuriosa setjes. Net bij het voorzichtig passen lieten beide deuren alweer los... dus kreeg ik toch echt zo'n vermoeden dat er iets niet klopt.
Ik ga eens op zoek naar Olba.
Overigens, mispoes: ik lees dat jij papier gebruikt als plamuur: moet ik het me dan voorstellen dat je verschillende lagen papier op elkaar lijmt, en dat later bijwerkt (schuren en vijlen)
Ik heb tot nu toe wat met autoplamuur (alabastine) gewerkt op wat stukjes styreen, en vond dat redelijk goed werken (vooral het opvullen van 'per ongeluk' gemaakte krassen en kuiltjes ging beter dan ik dacht)
-
Hallo Frank,
Volgens de nieuwste spelling(2005) moet het echt secondelijm zijn. Seconde heeft een dubbel meervoud op -n en -s. Je krijgt dan geen tussen -n. Ik vermoed dat je met de nieuwe spelling bedoelt, dat je voor het gemak je eigen regels maar volgt. ;)
Terug naar het onderwerp.
-
Secondeslijm
-
Overigens, mispoes: ik lees dat jij papier gebruikt als plamuur: moet ik het me dan voorstellen dat je verschillende lagen papier op elkaar lijmt, en dat later bijwerkt (schuren en vijlen)
Ik heb tot nu toe wat met autoplamuur (alabastine) gewerkt op wat stukjes styreen, en vond dat redelijk goed werken (vooral het opvullen van 'per ongeluk' gemaakte krassen en kuiltjes ging beter dan ik dacht)
Ik zal dat even toelichten. Als ik zijwanden samenstel ga ik als volgt te werk.
-eerst maak ik alle stukjes pasklaar
-ik verwijder aan de buitenkant als het kan alle oneffenheden die boven de gehele zijwand uitkomen zoals de dakgoten boven de deur en de stootstrips onder de bagagedeuren
-het aan elkaar lijmen van de delen gaat dus met secondenlijm (Gluton voor Andries) waarbij ik de delen met de bovenkant langs een stalen lineaal leg op een vel papier op een vlakke ondergrond met de buitenkant naar beneden
-na het lijmen voorzichtig de zijwand van het papier halen, het papier zal scheuren en er zullen restjes achterblijven op de naden
-deze gewoon afschuren en later met plamuur (ik gebruik veelal Putty van Tamiya) nabehandelen
Op deze manier zit er dus ook papier in de naden, soms meer dan dat er plamuur in zit!
De stootstrips worden naderhand weer aangebracht, de regegoten niet. Nergens voor nodig, het regent niet op de modelbaan.
Andries bedankt, vanaf hier secondelijm, ik leer graag iets bij.
-
IK rij altijd met dag - en/of kunstlicht, daarom is verlichting op mijn baan en in de treinen ook niet nodig ;D
SK
-
Ook al geen speld tussen te krijgen.....
-
de regegoten niet. Nergens voor nodig, het regent niet op de modelbaan.
O Frank, kijk eens op sleutelspoor bij Chatham :-X
SK
-
Ik heb het gezien! Wat een bende.....
-
IK rij altijd met dag - en/of kunstlicht, daarom is verlichting op mijn baan en in de treinen ook niet nodig ;D
SK
Ik heb het gezien! Wat een bende.....
Mis ik iets?...
Nou ja, in ieder geval een flesje secondelijm gekocht, en het spul blijft nu wel zitten ;D was in een paar minuten klaar. Dat het stevig is bewees de val van de gehele wand van m'n werktafel wel... daarna zat alles nog muurvast aan elkaar.
Hieronder even een foto:
http://www.m-voorloop.nl/benelux/wand1hk.jpg
-
Ga je hem nog versmallen? ;D
-
@ stig: grapjas. Nee was het maar zo: op dit moment vind ik het al heel wat dat de eerste wand toch redelijk perfect in het model past (ok, er zit nog geen plamuur e.d. overheen, de nieuwe wand is nog niet in het originele model gelijmd, en het geheel is nog niet opnieuw gespoten)
Versmallen doe ik niet (niet nu althans, maar ik denk ook niet in de toekomst)
Rest alleen nog een klein vraagje: ik heb vrolijk de linkerwand in elkaar zitten zetten, maar kom nu tot de ontdekking dat er geen plaats is voor de koersrol: moet ik die zelf uitvijlen? of heb ik de verkeerde wand te pakken (aangezien ik voor dat laatste toch echt geen wand kan vinden die WEL een koersol uitsparing heeft, denk ik niet dat het daar aan ligt)
Foto van mjin probleem:
(http://www.m-voorloop.nl/benelux/wand2hk.jpg)
-
Jij maakt dus een IC-vier?
-
Jep. Overigens kan ik op het viertje dat in mijn kamer hangt (ok, de tekening ervan) geen koersrol ontdekken, maar op een van de tekeningen van www.arthurstreinenpagina.nl kan ik deze wel ontdekken... Dus ga ik er vanuit dat ze er wel in moeten (ook omdat bij het mastica setje glas voor de koersol meegeleverd wordt)
-
De koersrol is op zich niet het grootste probleem wat je tegen zult komen. Mastica voorziet niet in een IC plan F, heb je daar al rekening mee gehouden?
-
Of ik ben minder thuis in het hele gebeuren dan ik dacht, of ik weet niet precies wat een IC plan F inhoud.
Mijn gedachte achter een IC plan F:
Een vierrijtuigen stel, met een blauwe baan over de ramen en deuren.
De bijbehorende gebruiksaanwijzing van Mastica rept alleen over een plan F, dus dat zal wel een 'reclamebaan' versie zijn...
Maar omdat er in het betreffende setje wel glas voor de koersrol aanwezig is, ben ik het spoor een beetje bijster wat benamingen van plannen betreft...
-
Dat heb ik ook nooit begrepen. Bij een IC-uitvoering kom je met de bagageruimte niet uit. In RailMagazine 228 heb ik in een artikeltje beschreven hoe je toch een IC kunt maken.
-
Kijk, zo goed bekend ben ik niet met die materie... In ieder geval moet ik natuurlijk ergens beginnen als ik ook in de toekomst modellen om wil bouwen, en dan vind ik dit leuk om mee te beginnen.
Dat putty van tamiya: breng jij dat aan met een paletmes? of knijp je het vanuit het tubetje gewoon in de naad, en vijl en schuur je het teveel daarna weg...
Overigens zitten de zijwanden voor de 1ste klas ook al in elkaar.
-
Een viertje is dan het gemakkelijkste om mee te beginnen, alleen niet de IC-vier vanwege de bagageruimte.
Geen van beide. Zodra de wanden een beetje zijn opgeschuurd om de ergste oneffenheden weg te krijgen plaats ik aan beide zijden van iedere naad (afstand ca. 4 mm) afplakband dan gaat de putty met de vingers er op. Nadat alle naden zijn voorzien van putty, het afplakband weghalen. Dag laten drogen en dan afschuren met schuurpapier (gradatie ca, 300) niet vijlen.
Met de koersrollen heb ik het nooit zo moeilijk gedaan: ik heb (eigengemaakte) papieren transfers met de gewenste bestemmingen gemaakt. Niks ovalen uitvijlen, kost allemaal veel te veel tijd.
-
Frank, schuur je de wand dan plaatselijk uit de losse hand, of over een vlakte met daarop het schuurpapier?
-
Plaatselijk met een schuurkurk* gradatie ca. 300 en over de hele lengte naschuren met kurk 600.
*zijkant is favoriet bij mij, zo plaatselijk dus
-
Hmm, weer iets nieuws geleerd... schuurkurk, nog nooit van gehoord, maar daar ga ik eens naar op zoek.
Het enige waarom ik voor een viertje gekozen heb is vanwege het feit dat ik de kano's op een van kopbakken niet hoef weg te snijden/vijlen/zagen (wat bij een tweetje wel het geval is)
Dat over die koersrol neem ik maar over, transfers komen tegen die tijd wel.
Nu heb je me alleen aan het twijfelen gemaakt of ik nu wel of niet een IC-vier moet maken of niet... ik vind de IC vier met de blauwe baan over de ramen wel erg imposant namelijk.
Extra... ik heb nog eens heeel goed naar tekeningen gekeken, en vooral naar de mastica handleiding.... allemachtig, bedankt dat je me hiervoor behoed hebt! :D
Ik zie het nu pas dat er stevig wat verschil tussen zit ja..... 100 maal dank... het wordt dus GEEN IC-viertje...
-
Hmm, weer iets nieuws geleerd... schuurkurk, nog nooit van gehoord,
Als je het ziet herken je het vast meteen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0770.jpg)
Het enige waarom ik voor een viertje gekozen heb is vanwege het feit dat ik de kano's op een van kopbakken niet hoef weg te snijden/vijlen/zagen (wat bij een tweetje wel het geval is)
Dat maakt een een viertje inderdaad gemakkelijker te maken.
Dat over die koersrol neem ik maar over, transfers komen tegen die tijd wel.
Nu heb je me alleen aan het twijfelen gemaakt of ik nu wel of niet een IC-vier moet maken of niet... ik vind de IC vier met de blauwe baan over de ramen wel erg imposant namelijk.
Extra... ik heb nog eens heeel goed naar tekeningen gekeken, en vooral naar de mastica handleiding.... allemachtig, bedankt dat je me hiervoor behoed hebt! :D
Ik zie het nu pas dat er stevig wat verschil tussen zit ja..... 100 maal dank... het wordt dus GEEN IC-viertje...
Als je het IC-viertje toch graag wil hebben "moet" je die natuurlijk gewoon bouwen. Het ontbrekende deel, het compartiment met de 2 extra sprinterramen wil ik wel voor je maken (1x) als je de andere zijde dan precies zo namaakt kun je alsnog de IC maken. Ik heb nog wel wat materieel liggen hiervoor. Interieur vraagt ook nog de nodige extra aandacht.
-
Aha, juist, dat herken ik wel ja... ik dacht bij de benaming 'schuurkurk' aan een stuk kurk waar de schuurkorrels letterlijk opzaten... Maar dat blokje is mij niet onbekend.
Over het wel of niet IC, een IC zou alleen maar makkelijker zijn omdat ik daar de verf al voor heb. Voor een niet-IC-vier zal ik op zoek moeten naar een kleur voor de deuren, en omdat ik geen airbrush heb, moet ik in het dupli-color assortiment zoeken. Dus dat zou een IC-vier makkelijker maken: simpelweg het feit dat ik de kleur blauw voor over de ramen al heb (het geel blijft voor beide uitvoeringen hetzelfde;P dus daar hoor je me niet over)
-
Ik vind een IC veel lastiger af te plakken qua kleurpatroon. De horizontale blauwe baan over het hele treinstel moet van bak tot bak even hoog zitten, het minste of geringste foutje wordt direct afgestraft met geen gezicht..... Geef mij maar geel met blauwe banen en grijze deuren, veel gemakkelijker.
Een combinatie van beide, IC in kleine coachuitvoering (blauwe horizontale banen, onderbroken door grijze deuren (plan P 780-787)), gaat binnenkort in de maak.
-
Daar heb je wel gelijk in. Ach, eerst maar eens de nieuwe wanden erin zetten: tot nu toe gaat het me allemaal makkelijker af dan ik van te voren dacht.
-
Zodra de wanden een beetje zijn opgeschuurd om de ergste oneffenheden weg te krijgen plaats ik aan beide zijden van iedere naad (afstand ca. 4 mm) afplakband dan gaat de putty met de vingers er op. Nadat alle naden zijn voorzien van putty, het afplakband weghalen. Dag laten drogen en dan afschuren met schuurpapier (gradatie ca, 300) niet vijlen.
Argh... hoe eenvoudig kan het zijn als je het zo opschrijft. Nog nooit over nagedacht om de bak af te plakken voor het plamuren. ::)
Ik zit nu dus met een totaal verzaagde en met plamuur bekladde Lima-kopbak en wat losse Mastica-wandjes die ik niet goed geplaatst kreeg. Ergo: de bak gaat in de prullenbak en op MP ga ik wel op zoek naar twee oude Lima-kopbakken. Of de kit voor eeuwig in de kast laten liggen zodat mijn ego niet dagelijks aan wordt herinnerd aan dit mislukte project.
Misschien kan ik de Mastica-set voor het tweetje via MP omwisselen voor een Benelux-set. Die is nog leuk om te maken nu ik de Hondekop-twee van Piko al in huis heb gehaald.
Argh! :-[
Grt.,
E_V (die misschien iets meer uitzoekwerk had moeten doen voor hij vijftien jaar geleden aan het Hondekop-tweetje begon)
Maar bedankt voor je tips, Mispoes!
-
Je moest eens weten hoeveel domme fouten er over heen zijn gegaan voor ik deze wijze ging toepassen.
Het mooiste resultaat krijg je als je de gehele zijwand eerst klaar maakt alvorens hem in de bak te plaatsen.
-
De eerste Mastica-wand is inderdaad al netjes verlijmd en geplamuurd, dat was niet het lastigste karwei.
Ik ben alleen destijds erg enthousiast gaan zagen in de kopbak waardoor er her en der kieren van 2 millimeter zijn ontstaan tussen inzetwand en kopbak. Die zijn lastiger te dichten. Verder is één van de cabinedeuren per abuis weggeschuurd, die moet dus nog van dun styreen worden nagemaakt en opgeplakt. Misschien met een 'verse' kopbak meer succes.
Voordat ik het project weer oppak, wil ik eerst weer wat handigheid opdoen met simpeler klussen. Heb al gekeken naar een Dg (plot-bouwpakket of zelf frotten) of een heel eenvoudige Kleinspoor-kit van een ander model. Of herstel van een toegetakelde Roco 2252 (maar daarover in een ander draadje meer).
Gr.
E_V
-
Goed, de eerste wand zit in de plamuur, nu maar wachten tot morgen.
Overigens was dat putty nogal wat aggresiever dan ik in eerste instantie dacht: vrijwel direct na het opbrengen verwonderde ik me er over dat de massa zwart werd: de verf van het dak kwam vrijwel meteen na het opbrengen los.
-
Dat kan, er zitten oplosmiddelen in... Met alabastine heb ik het ook af en toe.
-
Overigens was dat putty nogal wat aggresiever dan ik in eerste instantie dacht: vrijwel direct na het opbrengen verwonderde ik me er over dat de massa zwart werd: de verf van het dak kwam vrijwel meteen na het opbrengen los.
Was de putty zo vloeibaar dan? Ik laat de tubes meestal een half jaar liggen opdat er niet zo'n dunne soep uitkomt.
-
Was de putty zo vloeibaar dan? Ik laat de tubes meestal een half jaar liggen opdat er niet zo'n dunne soep uitkomt.
Vloeibaar niet echt, beetje als gemiddelde chocoladepasta voor op brood. Maar omdat dit mijn eerste tube is ga ik die niet een half jaar laten liggen. Daarnaast vond ik het moeilijker dan ik dacht, dus was het misschien ook nog een uitkomst dat het nogal vloeibaar was.
-
Hallo, Ik weet dat dit een levenloos draadje is maarrrr.... Ik ben momenteel in aanbouw met een mat 54 set met mastica onderdelen. Zijn er nog bouwers?? Foto`s??
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hondekop_Benelux.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hondekop_Geel_twee.jpg
Koos Jabaaij.
-
Een paar foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_036_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_036_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_037_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_037_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder_034_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder_034_1.jpg)
Meerdere foto's van mijn verbouwing staan ook in het topic wat zijn we aan het bouwen en zoek even op mat'54.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10930.0.html
Grt, Ronald.
-
Een detailtje van de Bk 723 in wording (geel met L-sein en instaptredes)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_Scan_002_723_detail_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_Scan_002_723_detail_1.jpg)
en er zullen er ongetwijfeld nog vele volgen op deze basis! De wandjes en raampjes van Mastica vind ik persoonlijk nog steeds erg overtuigend overkomen. Ook voor ander (ouder) stroomlijnmaterieel trouwens.
groet
Peter
-
Hallo,
Ik heb gewoon de plastic lijm gebruikt van Revell. Na twintig jaar zitten de zijwanden en raampjes nog steeds vast van m'n viertje. (was wel even eng om de zaag in een spiksplinter nieuwe trein te zetten.)
Eerst de zijwanden lijmen en zeker een dag, liever een paar dagen laten drogen.
Vervolgens m.b.v. de pasmallen telkens een zijwand verwijderen, de nieuwe passen, schuren en vervolgens plakken. Weer een paar dagen laten drogen.
Eventuele naden dicht smeren met plastic plamuur en weer schuren.
Ik ben nog steeds bezig met twee benelux hondenkoppen met mastica, tacomodels supersset en sommerfeld pantograven.
Moet nog schuren, brr, het minst leuke van de ombouw projecten. De grondverf was te dik gespoten en gerimpeld op gedroogd.
Ik heb een viertje, en twee tweewagen stellen al klaar.
Groetjes
Wil
-
Secondeslijm
wat voor slijm?? ;D
BTW Bison heeft ook een seconde...gel. Verkrijgbaar bij de bouwmarkt. Kan je ook mee vullen.
Ik heb er een gebroken onderstel meegelijmd, na een paar uurtjes gevijld, daarna droog schuren P800 en zonder grond NS blauw er over.
Super strak en je ziet nix (nog nieuwere spelling)van de breuk en dat er een stukje miste.
Groet,
Jakop
-
wat voor slijm?? ;D
Ha ha! Die grap duikt telkens weer op en in al minimaal een paar jaar oud. Kijk maar onderaan deze pagina: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7495.0.html
mvg,
Gert
-
Hij doet ut gewoon express! :D