BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: pbeumer2001 op 13 August 2017, 17:12:20
-
Beste,
Wegens ruimtegebrek ben ik van plan n spoor te gaan hanteren ipv ho. Nu was ik van plan Peco rails te gaan erbuiten en lees ik her en der dat de electrofrog wissels van Peco kortsluiting kunnen veroorzaken daar het frog stuk onderstroom staat en geschakeld wordt door de tong.
Hele simpele vraag; Kun je deze wissels nooit zomaar toepassen of treed dit probleem alleen maar op indien je een keerlus in je baan hebt zitten?
Is het probleem ook te verhelpen door de wissels compleet geïsoleerd te leggen en het puntstuk van stroom te voorzien?
-
Leggen ze "her en der" ook uit waar die kortsluiting ontstaat? Lijkt mij een indianenverhaal.
-
Patrick,
Je kunt die wissels gewoon gebruiken, maar de aansluitingen op de rails van het puntstuk moet je isoleren.
Lees dit even: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren
Ben
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0509_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0509_5.jpg)
Even snel een foto gemaakt van de handleiding van een 009 Electrofrog, voor N gaat hetzelfde op, volgens mij. Ik hoop dat het plaatje voldoende duidelijkheid geeft.
Groeten,
Gerard
-
Op dat voorbeeld staat waar je de isolatie moet plaatsen en waar je de plus en de min van de rijspanning moet aansluiten na de isolatie.
Dus zoals je kunt zien de puntstukspoorstaven isoleren en zorgen dat er na de isolatie ook voor rijspanning is. That all there is.
Mvg
Wim.
-
Ik neem aan dat het gaat om Peco code 55 rails en wissels. Zoniet raad ik je als N-spoorder aan om code 55 te nemen, het is natuurgetrouwer en naar mijn ervaring steviger vanwege de manier waarop de railstaven in de bielzen zijn verzonken.
Als het gaat om het verschil tussen InsulFrog en ElectroFrog zoals Perco dat noemt; InsulFrig wissels hebben een plastic puntstuk en ElectroFrog een metalen, dat wil zeggen de metalen rails lopen door tot in het puntstuk. Beiden hebben voor- en nadelen, mijn voorkeur heeft ElectroFrog.
Insulfrog:
- voordeel: eenvoudig te leggen, zeker voor de beginner omdat je het puntstuk niet zelf hoeft te isoleren.
- nadeel: zeker bij N-spoor blijven loks er vaak op staan... plastic puntstukken geven geen stroom door wat vooral voor kleine N-loks een ramp is.
ElectroFrog:
- voordeel: veel betere stroomtoevoer, zeker voor kleine N-loks en oudere loks met gebrekkige stroom aanvoer of loks met vieze wielen.
- nadeel: je moet het puntstuk isoleren en als het even kan via een schakeling afhankelijk van de wisselstand van stroom voorzien, anders hangt het af van de wisseltong stand of er stroom op het puntstuk staat...
Succes! :)
-
Ik ga binnenkort aan een n baan beginnen en ga peco 55 gebruiken nu ik dit alles lees over de wissels heb ik zo mijn twijfels over, hoe ik de punt stukken moet isoleren.
Erik
-
Eric, eigenlijk heel simpel te doen met de Peco isolatie raillassen
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/rails-en-wissels/rails-peco-toebehoren/peco-sl311-raillassen-geisoleerd
Of je laat een stukje ruimte over bij de aansluiting van de volgende rail op het puntstuk
-
Oke dan is het inderdaad makkelijk tedoen ik dacht dat ik moest solderen.
-
Niet om te isoleren, wel als je er zeker van wil zijn dat het puntstuk altijd spanning krijgt.
In principe kan het puntstuk spanning krijgen middels de wisseltongen, maar als dat door corrosie verminderd kan het resulteren in spanningsloze puntstukken.
De ervaringen zijn hier heel verschillend in. Er zullen, ook hier, mensen zijn die jaren zonder probleem rijden, anderen zweren bij solderen.
De wissels zijn in ieder geval zo ontworpen dat de puntstukken spanning krijgen afhankelijk van de wisselstand via de wisseltongen. Hierdoor verandert de + en de - dus bij het omzetten van de wissels.
Als je de puntstukken niet isoleert dan zal deze gevoed worden door de rails die je aansluit op het puntstuk en creëer je zelf kortsluiting.
-
En als je het wissel op je werktafel gehad had, dan had je kunnen zien en ervaren dan Peco dat draadje al voor ons aan het puntstuk heeft gemaakt. Iets minder van de theorie uitgaan en gewoon de situatie vanuit de praktijk oplossen, geeft ook minder gedoe op fora's e.d.
Mvg
Wim.
-
Dus de 2 aftakende sporen (totaal 4 spoorstaven) alle 4 isoleren en na de isolatie weer nieuwe bedrading vanaf de centrale aanleggen?
-
Patrick,
Alleen de twee spoorstaven van het puntstuk. Na de isolatie inderdaad weer een voedingsdraad aanleggen.
Ben
-
(y)
-
Na vele jaren intensief gebruik op beurzen het volgende.
1. Kortsluiting is in theorie mogelijk, komt in de praktijk niet voor. De enige keer dat ik het meemaakte bleek een wieltje verschoven op de as waardoor de spoorbreedte fout was.
2. Hartstuk krijgt stroom via de wisseltongen. Als je heel goed kijkt zie je dat deze tongen tegen de rails "veren". Dwz ze schuren eventueel aanwezige oxidatie schoon. Ik heb 1 keer slechte stroomvoeding gehad. Even schoon maken met een glaspotlood deed wonderen.
3. Peco 55 is niet alleen veel mooier, de geometrie is ook veel beter dan code 80.
4. Het is zinvol ALTIJD alle rails van een wissel te isoleren. Bij latere aanpassingen kun je simpel de aansluitingen wijzigen. Achteraf isolatie aanbrengen is vaak bijna onmogelijk zonder grote ingrepen.
Succes.
-
Ronald ik ga binnenkort met peco n 55 starten even over de wissels 'oet ik dan alle spoor staven isoleren of maar 3 spoor staven .
Mvg
Erik
-
Hallo Erik,
Ik isoleer altijd alle spoorstaven. Dus ook de spoorstaven van het hartstuk. In totaal 6 isolaties. Kost bijna niets. Draadjes onder de baan met elkaar verbinden is onbetaalbaar makkelijk tov later een isolatie moeten invoegen.
Groet, Ronald.
-
Dus alles isoleren en niet de rail staven door verbinden.
Groetjes Erik
-
Nee, alleen de spoorstaven van het puntstuk moet je isoleren.
De rest laat je voor zover het gaat doorlopen. Dat minimaliseert het aantal te solderen draadjes en dus ook de draden spaghetti. En komt het totaal overzicht alleen maar ten goede, en vermindert de kans op storingen.
Mvg
Wim.
-
Oke duidelijk binnenkort eens een partij peco bestellen ben benieuwd na deze nieuwe avontuur.
Want ik kijk ook naar schaal TT zie wel paar wagens en locs die ik leuk vind maar in N zie ik toch meer mij voorkeur en wat ik al eerder zei met schaal N is er nog een voordeel je hebt weinig opberg kasten nodig als je alle doosjes van de locs en wagons .
Groetjes Erik