BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Stephan op 30 July 2006, 20:01:48
-
Hallo,
Binnenkort wil ik (eindelijk) modellen gaan verbouwen. Omdat ik dus nog totaal geen ervaring heb begin ik met een project dat niet al te moeilijk moet zijn.
Ik wil namelijk een Roco ICK 1e klas gaan deklasseren naar een 2e klasser. Dat houdt onder andere in dat ik transfers moet bestellen om de logo's van de tweede klas op het rijtuig te plaatsen.
Verder moet het model ook gespoten worden, om wat 1e klas strepen en de oude 1e klas logo's te verwijderen. Maar nu vraag ik mij een aantal dingen af:
1) Moet hiervoor het hele model (opnieuw) gespoten worden of alleen het deel wat ik wil veranderen?
2) Wat voor spuit moet ik gebruiken en waar is/zijn die te halen?
3) Wat zijn de beste manieren om te schuren en waarmee?
groeten,
Stephan
-
Beste Stephan,
Veel vragen en ik hoop dat ik je wat antwoorden kan geven.
1) Het mooiste is altijd als je het hele model overspuit dan krijg je nooit kleurverschil met de rest van de bak.
2) Het mooiste is als je dit met een airbrush doet maar met deze spuitjes moet je wel leren werken en kun je niet zomaar gelijk je model omspuiten het vergt nogal veel oefenen en uitproberen. (voor een beetje airbrush en compressor ben je toch wel gauw 300euro kwijt maar dan kun je ook een goede tijd vooruit). Zelf heb ik hem gekocht bij airbrush services almere, hier geven ze goede uitleg en hebben zeer veel kennis. (ze staan ook af en toe op de beurs in houten)
3) Het beste kun je schuren met zeer fijn waterproof schuurpapier en dan nog het liefst nat schuren.
hopelijk heb je wat aan de tips.
succes
Bart
-
wat zijn de problemen die je tegen komt als je airbrush voor het eerst gebruikt?
-
De problemen die je kan ondervinden als je voor het eerst spuit met de airbrush is dat je
1) moet leren hoe je de airbrush vast moet houden en hoe je de verf doseert, zodat je een mooie spuitnevel krijgt.
2)weten hoe je je verf moet aanmaken/ verdunnen en wat de juiste dikte van je verf is om lekker mee tew spuiten.
3) leren hoe ver of hoe dichtbij je van het te spuiten oppervlak je airbrush heen en weer moet bewegen.
En mijn ervaring is dat je beter meerdere dunnen lagen kunt aanbrengen dan 1 dikke.
Voor de rest is het gewoon veel oefenen.
groeten bart
-
Ik kan dit alleen maar be-amen, ben juist in deze procedure... A-S-Almere is een toptent overigens! Maak eens een afspraak en laat je voorlichten!
-
Bedankt voor je snelle antwoord!
Zijn er ook goedkopere manieren om te spuiten of kom je dan al gauw op verven uit?
Stephan
-
Een aantal kleuren is in spuitbussen verkrijgbaar, maar of je dan per saldo goedkoper uit bent weet ik niet. Je hebt dan wel te maken met de beperkingen van een spuitbus ten opzichte van de veel geavanceerdere spuitpistolen en de beperking van het aantal beschikbare kleuren.
Je leest regelmatig dat alleen de laatste transparante afdeklaag uit de spuitbus komt.
groeten,
Gert van den Berg
-
Vaak geven spuitbussen zeer veel verf en is er niet echt mooi mee te spuiten,
maar das mijn ervaring.
-
Precies, ik ben daarom gestopt met spuitbussen, ze gaven me niet het gewenste resultaat.