BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: pbeumer2001 op 09 August 2017, 21:00:08
-
Beste,
Ik ben me al een 2 weekjes aan het oriënteren om een baan op te zetten en ben me al allerlei scenario's aan het bedenken welke ik tegen ga komen. Daar ik van plan ben de boe via pc te gaan aansturen zal ik de baan inspecties gaan indien met daaraan gekoppeld bezetmelders. Nu de volgende 2 vragen;
Om aan een stuk spoor een bezetmelder te koppelen dien ik dit stuk spoor te isoleren. Ik ga een 2 rail systeem gebruiken en zal dus 1 rail gaan isoleren. Is het belangrijk of ik de + of - rail isoleer en de tweede vraag of ik de draad welke ik aan de geïsoleerde rail zal solderen voor de voeding te herstellen tevens gelijk kan splitten en gebruiken voor de bezetmelder? Of dien ik daar een nieuwe draad op de rail te solderen?
Patrick
-
Ik heb het antwoord volgens mij zelf an gevonden :)
De bezetmelder voedt de geïsoleerde spoorstaaf en meet dat er stroom wordt verbruikt?
-
Inderdaad, de stroom naar de geïsoleerde staaf loopt via de bezetmelder en die kijkt of er stroom loopt.
Aan welke rail je de isolaties maakt mag je zelf kiezen, maar wel allemaal aan dezelfde kant.
Verdere informatie vind je in de handleiding bij de bezetmelder.
-
Merci,
Ik lees in de encylopedie dat je bij een bezetmelder/terugmelder een diodeschakeling op de stukken spoor moet aansluiten die niet aan een bezetmelder gekoppeld zijn om het spanningsverschil a 1,4 volt op te vangen. Klopt dit? Ik lees dit namelijk nergens terwijl in de handleiding van de bezetmelder van digikeijs.
-
Hoi Patrick,
Dat komt, omdat Digikeys ervan uitgaat, dat alles gedetecteerd wordt. In die bezetmelders zit een diodeschakeling om beide richtingen van de stroom te kunnen melden. Persoonlijk laat ik altijd alles via een bezetmelder lopen, zodat geen losgeslagen wagons verloren gaan.
Groet,
Bert
-
Alles via een bezetmelder lopen? Bedoel je daarmee dat alle baanvakken voorzien worden van een bezet/terugmelding inclusief wissels of bedoel je daarmee dat je alle niet gedetecteerde baanvakken van stroom voorziet vanaf een terugmelddecoder zonder daar een code aan te hangen?
-
Hoi Patrick,
Ik heb alles gekoppeld aan de computer en er is dus geen deel, dat niet teruggemeld wordt aan de computer, inclusief de wissels. Ik gebruik iTrain, maar het kan ook met Koploper, RocRail, etc. Bij de verschillende programma's moet je de indeling maken, die voor dat programma het meest geschikt is.
Als je bezetmelders zonder code zou gebruiken, is dat te duur en je ziet nog steeds niet waar alles is.
Groet,
Bert
-
Hoi Bert,
weer wat geleerd :) Ik had her en der gelezen dat wissels nooit tot een baanvak behoorde vandaar dat ik nooit het idee heb gehad mijn baan volledig detecteer baar te maken. Als ik nu dus ook de wissels erbij ga zetten is de volgende tekening dan juist? (dit is niet mijn daadwerkelijk baanplan)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanvakken.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanvakken.jpg)
-
Bij de wissels mis je wat extra onderbrekingen. Waar het weer enkelspoor wordt.
Groeten Ronald.
-
Zo goed?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanvakken_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanvakken_2.jpg)
Ik heb bezig de handleiding van Koploper door te nemen maar hier staat wel weer heel duidelijk in dat wissels niet tot een baanvak behoren??
-
Wissels behoren inderdaad niet tot de baanvak. Maar dit betekend niet dat je ze niet kunt detecteren ;) Je zult dan alleen wel een losse detector voor de wissel moeten gebruiken.
Timo
-
En je geeft in Koploper op welke bezetmeldpunten verwacht worden. Daar geef je die extra melders op de wissels dan ook op. Dan raakt Koploper de weg niet kwijt ;D
-
Nou, ik heb inmiddels al heel wat documentatie van verschillende software producten gelezen en ingeven enkele worden wissels gekoppeld aan tmc apparatuur. De oplossing met een bruggelijkrichter a €2,50 lijkt me dan ook een uitstekende oplossing.
-
encyclopedie.diodeschakeling (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling)
Goedkoper dan €2,50 (https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=454593) zijn ze er ook wel, één losse 1N5408 kost 45 cent, nog minder vanaf 10 st.
-
Klopt maar dan moet je er wel 4 kopen en deze aan mekaar solderen. Niet dat dit een probleem is echter een kant en klare bruggelijkrichter Kun je meer ampère doorheen jagen en diode maar 3 ampère max.
-
Hangt er maar vanaf welke bruggelijkrichter je koopt. En waarom zou je meer dan 3A moeten verwerken? Het hoeft niet meer te zijn dan de centrale of booster kan leveren.
-
Ik heb ergens gelezen dat Digikeijs komt met een bezetmelder met een aparte aansluiting voor niet getecteerde baanvakken.
Ivo
-
Hoi Ivo,
Dat is de z.g. RailCom detector/bezetmelder DR5088RC . Gaat over iets anders ;)
-
@Klaas,
ik heb al eens eerder met diodes gewerkt en deze dingen kunnen flink warm worden naarmate het stroomverbruik toeneemt. En nu dacht ik me te herinneren dat als je flinke overcapaciteit pakt op een diode de warmteontwikkeling hiervan daardoor minder is. Maar ik kan me hier ook in vergissen hoor.
Daarnaast hoef je het voor het geld niet te doen :) Die dingen kosten geen *** en dan zit ik liever een paar ampere hoger dan de centrale.
Wat gebeurt er eigenlijk als en centrale te zwaar belast wordt? Schakelt deze zich dan uit of ga je eerst allemaal rara problemen krijgen op het spoor? Ik lees nergens dat er tussen een centrale/spoor een zekering geplaatst wordt bijvoorbeeld.
-
Hoi,
Wat gebeurt er eigenlijk als en centrale te zwaar belast wordt? Schakelt deze zich dan uit of ga je eerst allemaal rara problemen krijgen op het spoor? Ik lees nergens dat er tussen een centrale/spoor een zekering geplaatst wordt bijvoorbeeld.
Je hebt twee dingen: De centrale die de digitale signalen genereert en een versterker die de signalen versterkt op de baan zet. Bij de meeste centrales zijn die twee dingen in één kastje gebouwd. Die hebben een ingebouwde versterker. Bij overbelasting zal de centrale / Versterker dat aangeven en er mee stoppen. Dan mag je het probleem eerst oplossen door wat materieel van de baan te halen of de baan in meerdere delen splitsen en met meerdere versterkers gaan werken.
Zekeringen zijn pas nodig als je één versterker van bijvoorbeeld 10A gaat gebruiken en zo op de baan gaat aansluiten. Dat is vragen om problemen. Dan is het verstandiger om met meerdere baandelen te gaan werken en deze apart met kleinere waarden af te zekeren.
Groet Ronald.
-
k heb al eens eerder met diodes gewerkt en deze dingen kunnen flink warm worden naarmate het stroomverbruik toeneemt. En nu dacht ik me te herinneren dat als je flinke overcapaciteit pakt op een diode de warmteontwikkeling hiervan daardoor minder is. Maar ik kan me hier ook in vergissen hoor.
Diodes kunnen inderdaad flink warm worden. Maar voordat ze stuk gaan moeten ze boven de 100 graden worden, en dan heb jij allang blaren op je vingers.
Bovendien is het zo dat de digitale stroom eigenlijk een wisselstroom is, die een paar duizend keer van richting omkeert. Dus elke diode hoeft maar de helft van de tijd die 3A te verwerken, terwijl een 3A diode dat continu kan hebben. Ze worden dus maar voor de helft belast.
Maar er is niks op tegen om een bruggelijkrichter te nemen. Montagetechnisch kan dat eenvoudiger zijn.
-
Zekeringen zijn pas nodig als je één versterker van bijvoorbeeld 10A gaat gebruiken
Of als je de oude IB had. Want die wilde nogal eens de magic smoke eruit laten als je ze overbelaste. Vaak werd een autolamps als PTC toegepast.
En ja, diodes kunnen wel goed warm worden maar zouden ze prima aan moeten kunnen. Op 3A verstookt iedere diode ongeveer 1W (0,7V x 3A / 2 = 1A. Volgens de datasheet van een 1N500x stijgt de temperatuur 20 graden per watt. Natuurlijk in gunstige omstandigheden. Maar zelfs als je van het dubbele uit gaat wordt de diode dus maar 40 graden warmer en wordt dus 60 a 70°C. Warm, maar prima voor de diode want hij mag 150°C worden :)
Timo
-
Op 3A verstookt iedere diode ongeveer 1W (0,7V x 3A / 2 = 1W.
Ik denk dat het iets meer is. Bij de maximale continustroom is de spanningsval over een diode eerder 1V. Nog niet verontrustend, want volgens de specs kan hij dat hebben.
-
Ja, je hebt gelijk. Maar mijn factor twee van de thermische weerstand maakt dat wel goed :angel:
Timo