BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: HansKarel op 05 August 2017, 10:23:39
-
Ik doe hier verwoede pogingen mijn 22378 Trix BR-189 (rode DB uitvoering) net zo zijdezacht te laten lopen als mijn Trix Vincent van Gogh. Deze laatste heeft af-fabriek een decoder aan boord. Ik heb in de BR-189 type 22378 een Esu V4.0 dcc gezet en na lang puzzelen met CV52 t/m 56 e.e.a. aanvaardbaar rijdend gekregen maar het is nog steeds niet helemaal zoals t hoort.
Als ik nu de decoder uit de Vincent van Gogh pak en in de 22378 zet dan loopt deze loc perfekt.
Dus...heb ik de cv's van de Vincent van Gogh overgenomen in de ESU: slechte resultaten, schokkend rijden.
Al met al: kennelijk kan ik de cv waarden tussen decoders van verschillende fabrikanten niet overnemen?
Type motor is in beide locs een E192730. Is dat nu een hochleistungsmotor?
PS. CV54 op 0 zetten en de auto instelling gebruiken werkt hier niet. Ook dan schokkerig rijgedrag.
Als ik nu een Marklin 60972 decoder koop, is de kans dan groot dat ik de cv's wel over kan nemen van de goed rijdende loc?
En zou ik die 60972 decoder in kunnen stellen met mijn z21?
-
ESU eruit, Doehler & Haass erin.
Trix gebruik de ssd techniek van DH door hun decoders te gebruiken en daar een eigen firmware op te zetten.
Het langzame kruipen van DH kan je met een ESU wel behalen maar dat kost je enorm veel tijd en inregelen.
Groetjes
Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
-
Al met al: kennelijk kan ik de cv waarden tussen decoders van verschillende fabrikanten niet overnemen?
NEE. Er zijn zoals bekend een aantal door de NMRA gestandaardiseerde CV's, denk aan CV1 voor het adres, CV3, CV4, CV29 (een belangrijke). Een aantal zijn verplicht (mandatory) om überhaupt DCC compatibel te zijn, een aantal zijn vrijwillig (recommended) maar is wel de werking vastgelegd.
Maar echt overgrote deel is vrij door de fabrikanten te gebruiken.
Het overnemen van waardes in andere decoders (andere merken of zelfs types) is dan ook altijd een slecht idee.
Je hebt geen idee welke effecten je dan krijgt zonder de functies van een CV te kennen. Daarvoor zul je de handleidingen erbij moeten houden.
Zelfs al gebruiken fabrikanten dezelfde CV's voor bepaalde functies (bv de motorregeling), dan nog kan het effect heel anders zijn. De firmware van een decoder kan hier heel anders mee omgaan.
NOOIT doen dus.
Als ik nu een Marklin 60972 decoder koop, is de kans dan groot dat ik de cv's wel over kan nemen van de goed rijdende loc?
Eerst de handleiding raadplegen, maar ik verwacht van niet.
-
Oh, ik ging ervan uit dat veel meer cv's gestandaardiseerd waren omdat ik zowel in de Marklin programmeer software als in de esu lokprogrammer software de parameters K, I enz. tegenkom bij die CV52 - CV56. Voor een leek is dan snel de keus gemaakt om de cv's over te zetten....
Trix gebruikt Doehler en Haas? En Marklin dan? In de gebruiksaanwijzing van de Trix loc staat dat er een Marklin 60942 (inmiddels opgevolgd door 60972) in zou moeten. En ik denk dan weer....als in mijn Trix met sound een Marklin decoder zit dan zou het toch maar zo kunnen dat als ik die cv's overneem op een 60972 e.e.a. goed werkt....
Ik ga zo de decoder fabriek gegevens eens uitlezen bij de Vincent van Gogh.
Een vervangende locsounddecoder die in die Vincent van Gogh zit is trouwens momenteel niet leverbaar dus de meest simpele oplossing, namelijk exact dezelfde decoder kopen voor mijn andere loc, zit er niet in.
-
In de gebruiksaanwijzing van de Trix loc staat dat er een Marklin 60942 (inmiddels opgevolgd door 60972) in zou moeten. En ik denk dan weer....als in mijn Trix met sound een Marklin decoder zit dan zou het toch maar zo kunnen dat als ik die cv's overneem op een 60972 e.e.a. goed werkt....
Als er een zelfde decoder inzit zou het kunnen.
Maar dan zou ik wel eerst de 60942 met de 60972 vergelijken.
-
Bedankt voor de reactie, Eric. Inmiddels heb ik plaatjes zitten kijken op internet en het blijkt dat in de Trix Vincent van Gogh gewoon een 60945 Marklin decoder zit. Althans qua print en componentopbouw is hij exact hetzelfde.
Dat zou inhouden dat ik 60942 (zonder sound) zou kunnen toepassen.
De opvolger 60972 heeft standaard al wat andere cv instellingen dus ik ben bang dat m dat niet gaat worden.
Maar ns naar Houten voor zo'n oude 60942.....
-
Heb je ook al eens het automatisch inregelen geprobeerd? Het is niet zaligmakend maar het kan je een idee geven. Daarvoor eerst even met CV53 de maximale snelheid instellen (altijd een goede eerste stap).
Daarnaast zoals gezegd is motor management aan de fabrikant. De meeste maken dan wel gebruik van een vorm van PID regelaar (waar de I en K parameters vandaan komen) maar de schaling en range van deze waarden is aan de fabrikant. Zo heeft ESU bij de LoPi 4 bijvoorbeeld nog een K-small parameter.
Timo
-
Door het uitlezen van CV8 kun je er achter komen van welke leverancier een decoder is. Daarna moet je ook nog kijken in CV7, het software versie nummer gelijk is als dat niet het geval is zal het overnemen van de CV waardes weinig succes opleveren omdat dezelfde CV's hele andere betekenissen kunnen hebben laat staan de waardes.
Ik weet niet hoe je via CV waardes kunt zien welk type decoder je hebt (esu lokpilot v3 of v4).
Want dat zou best handig zijn bij het zoeken van de handleiding voor de decoder.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Voor CV7 kan je gewoon de lijst van de NMRA (https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/appendix_a_s-9.2.2.pdf) bekijken. Voor CV8 zijn er wel wat lijstjes her en der te vinden maar het staat de fabrikant vrij. Het is dus daarvoor handig specifiek op de fabrikant te zoeken of gewoon handleidingen af te gaan. Maar als je de fabrikant weet is dat natuurlijk wel een stuk makkelijker. 8)
Timo
-
Dat zou inhouden dat ik 60942 (zonder sound) zou kunnen toepassen.
Dat kan prima.
Check dan van de Vincent lok de waarden de volgende CV's en zet die over in 189. Redelijkerwijs heb je dan het hetzelfde rijgedrag.
CV52 motortype en CV53, CV54, CV55 en CV 56 van de motorregeling.
Nog even over de ESU: ik las eerder dat je de Sinus motor instellingen hebt gebruikt (?) Dat kan nooit goed werken want dan staat de motorregeling helemaal uit. Best pak je de preset instellingen van de Buehler motor.
Gr, Ben.
-
Nee, ik heb niet de Sinus motor instellingen gebruikt maar die die horen bij hochleistungsmotor c90. Ik ga er dan maar van uit dat die motor erin zit.
De decoder in de goed werkende Vincent loc is een 60946 maar dan voorzien van andere sound en mogelijk andere software/firmware. Hij heeft dan ook een heel ander nummer gekregen en is niet te bestellen (als ik dat al zou willen want hij kost 80 euro). Maar de componentopbouw is exact gelijk aan een plaatje dat ik zag van de 60946.
Ik ga voor de 60942 alleen moet ik die eerst nog zien te vinden omdat er allang nieuwere opvolgers door Marklin zijn uitgebracht.
Automatisch instellen door cv54 op 0 en F1 aan ken ik en werkt hier ook uitstekend bij mijn Roco locs maar NIET bij deze Trix.
-
De hochleistungsmotor c90 is de oude koffiemolen motor van MaTrix en die zit er zeker niet in. Jij hebt een min of meer standaard motor met vliegwiel.
Gr, Ben.
-
Oh dat verandert de zaak, Ben. Tja ik weet het typenummer wel maar dan nog niet wat voor motor dat is. (Ja 3 polig ben ik inmiddels achter via duitse fora). Maar of dat dan hochleistung, klein anker, groot anker (en wat is dan groot en klein) is..
Ik ga die instellingen die jij voorstelt eens opzoeken.
-
Nee de Buehler preset is t ook niet, al lijkt het er wel aardig op. Behalve CV52 die ergens rond de 20 uitkomt en CV56 op 24.
53,54,55 komen aardig overeen.
Ik heb weer eens zo'n auto instelling laten doen en ben daar, met de Buehler preset tabel erbij, wat mee aan het manipuleren geweest.
Resultaat is dat de loc prima rijdt, ook rangeergang, maar optrekken en remmen gaat merkbaar schokkerig dus ik ben er nog niet.
Iemand hier toevallig een oude Marklin 60942 decoder over die m voor een zachte prijs wil verkopen?
-
Wat je ook doet, stel CV53 gewoon in op de maximale snelheid dit je wilt (met CV5 gewoon op max). Ook zet ik zelf CV2 altijd op 1. Daarna auto afregelen en/of zelf bezig. Na auto afregelen of de tabel als basis kan je altijd zelf nog spelen met de andere instellingen. Wijzig ze een kant op en kijk hoe de decoder reageert.
Timo
-
Sorry ik ben verkeerd geinformeerd, hier zit inderdaad de Marklin in.
Excuus
Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
-
Ook ik heb enorme problemen met dit type lok en decoder.
Blijkbaar heeft marklin/trix hier een eigen afwijkende norm waardoor enkel de door marklin/trix aanbevolen decoder functioneert.
Mijn esu lopi 4 ging hier zelfs bij de eerste keer gelijk in rook op.
Op de Duitse forums vind je hier ook aardig wat info over.
De marklin 60942 ben je bijna al verplicht te gaan gebruiken voor dit type lok.
Helaas is deze decoder ook niet echt goed. Sinds ik de lok een keer op analoog gebruikt heb wil de IB hem niet meer herkennen op DCC en valt ze niet meer uit te lezen, aan te sturen of zelfs maar te resetten. Maw totaal dood maar zodra de decoder in een 3 rail lok wordt geplaatst blijkt deze daarin wel te functioneren.
Maw dus ook op zoek naar een nieuwe 60942 of een oplossing voor dit probleem wat toch typisch voor dit type van Trix lok blijkt te zijn.
-
Tsja, dat is het grote manco van de MTC21 connector.
Het verschil zit hem in al dan niet versterkte functie uitgangen. Als je een loc hebt waar de versterkers op de hoofdprint zitten moet je een decoder gebruiken met onversterkte uitgangen en omgekeerd.
En helaas zijn de fabrikanten daar niet altijd even duidelijk in in hun handleidingen wat je precies nodig hebt. En dan kan het wel eens fout gaan.
Gelukkig is dat met PLUX connectoren wel eenduidig.
-
Hallo
De 22378 heeft een decoder met oversterkte AUX3/4 nodig om de schijnwerpers te kunnen activeren.
Met de Märklin 60942 decoder heb je dus geen schijnwerpers.
Je kunt er wel een Mld/3 inzetten en AUX3/4 als logisch instellen of een 60940 nemen.
Met een lokpilot moet hij echter ook gewoon goed lopen. Het probleem zit meestal in de (wat ik vind overbodige ::)) CV52.
Zet deze eerst eens op 0 en stel hem dan af.
Bart
-
Met een Lokpilot brandt deze decoder door ! Spreek hier uit ervaring helaas. Heeft te maken met de MTC21 connector die Marklin gebruikt en die anders is geconfigureerd dan de standaard DCC norm hiervoor.
Vraag me niet alle details ( heb ze nog wel ergens liggen ) maar blijkt een gekend probleem te zijn. Anders had ik allang in mijn lok terug een Lopi geinstalleerd.
Op het Stummi forum vind je hierover ook wel het een en ander geschreven.
Mvg
Peter
-
Volgens de 21mtc-normering (nem660) mogen aux3 en hoger met maximaal 0,5 mA door de lok worden belast. Als die uitgangen op de decoder zijn versterkt, voldoet de decoder volgens mij nog steeds aan de norm. Maar een lok die ervan uitgaat dat die uitgangen zijn versterkt en meer stroom vraagt dan die 0,5 mA, voldoet niet aan de norm. Zie tabel onderaan pagina 4 en toelichting oplagina 5.
https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem660_d.pdf (https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem660_d.pdf)
Staat er op de doos of de handleiding eigenlijk mtc21 of zoiets als 21-polige stekker?
-
Met een Lokpilot brandt deze decoder door ! Spreek hier uit ervaring helaas.
Hallo
Ju zult hem wel fout erop gestoken hebben. Hetzij verkeerd om, of een pootje verschoven.
Een decoder of printplaat gaan niet stuk van de foute combinatie versterkt/onversterkt.
De 189 waar we het hier over hebben heeft de TTL 5V nodig om de transistoren van de schijnwerpers in geleiding te kunnen brengen.
Een versterkte uitgang trekt deze torren naar GND, waardoor je lichtjes het niet zullen doen.
Wat MTC betreft...volgens mij is ESU zo ongeveer nog het enige merk dat met onversterkte AUX3 en 4 werkt. ;D
Bart
-
Doehler & Haass (door Martin aanbevolen op de vorige pagina) heeft MTC21-versies met en zonder versterkte AUX3/4.
http://doehler-haass.de/cms/pages/produkte/fahrzeugdecoder/dh21a.php
-
Maakt ook niet uit. Door de maximale belasting van 0,5 mA volgens norm is het al of niet versterken van aux3 en hoger op de decoder in feite facultatief. Als het niet werkt, is het altijd de lok die niet aan de mtc21 norm voldoet. Bij meerdere Trixmodellen is dat linksom of rechtsom het geval. Vermoedelijk omdat het model oorspronkelijk voor Märklin was ontworpen. Bij het drierailmodel plaatst Märklin de juiste decoder en is de norm minder belangrijk. Vaak staat op de Trixdoos dan ook niet het mtc21-logo.
Niet dat je daar als lokeigenaar veel mee opschiet. Toch handig zo'n forum om te achterhalen welke decoders bij je Trixmodel wel werken.
-
Doehler & Haass (door Martin aanbevolen op de vorige pagina) heeft MTC21-versies met en zonder versterkte AUX3/4.
ESU heeft die keuze ook. Maar dat is niet het probleem.
Gr, Ben.
-
Nee, de vraag ging over rijeigenschappen.
Trix zal toch wel een advies geven in de gebruiksaanwijzing? Altijd uit de eigen stal natuurlijk, maar als dat het probleem oplost.
-
Zekers. ;)
In de gebruiksaanwijzing van de Trix loc staat dat er een Marklin 60942 (inmiddels opgevolgd door 60972) in zou moeten.
-
Ja precies, er moet een 60942 in...en dan zal ik toch echt wel schijnwerpers hebben dunkt me.
Maar ik laat t voorlopig even zo. De loc rijdt in 90 procent van de snelheden prima.
V.w.b. die CV52. Die stel ik hier niet op 0 maar zet m wel een stuk naar beneden en experimenteer dan verder.
Ondertussen kijk ik nog uit naar een normaal geprijsde 60942, gewoon om uit te proberen.
Overigens kan Trix het allemaal best want mijn Trix Vincent van Gogh (af-fabriek digitaal sound) kan zich qua rij-eigenschappen prima meten met de Esu V4.0 Roco's hier aanwezig.
En de metalen tandwieltjes...het nylon of ander hard kunststof spul van Roco zal best goed zijn maar dit voelt kwalitatief beter, maar off-topic.
-
Hierbij kopie van mijn correspondentie met Mä/Trix hierover in 2013
Enfin lees zelf maar : ( wel in het Engels )
Oh ja...voor goede orde.. ik ben geen anti-marklinist en heb dus niets tegen MATRIX, 3 rail systeem rijders of wat dan maar ook. Had op dezelfde manier gereageerd als ik me in de zak gezet voel bij om het even ander merk dat probeert de boel te verdraaien omdat ze onduidelijke info hebben gegeven.
En laat de rest maar een tip wezen waar anderen hopelijk niet intrappen al vrees ik gezien de vele reacties ook op andere fora dat er nog menigeen zal vloeken als men een gewone decoder in een moderne Trix wil plaatsen.
"Quote :
Van: Service@maerklin
Verzonden: donderdag 7 februari 2013 17:05
Aan: Peter Spruit
Onderwerp: AW: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5
Dear Mr. Spruit,
in our user manuals we tell you an decoder, which you can use. If you decide to take another decoder, you have to ask this company, whether you can use this version or not.
Sincerely yours,
Your Maerklin Customer Service
Frank Mayer
Gebr. Maerklin & Cie. GmbH
Customer Service
Von: Peter Spruit
Gesendet: Mittwoch, 6. Februar 2013 13:26
An: Service Märklin
Betreff: RE: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5
Good afternoon Mr Mayer
I do not fully agree on this.
It is not a matter about who developed certain norms but realy a matter about informing the consumer about this.
That Marklin is using specific developed norms for their 3-rail system is know.
But in this case we are speaking about a 2-rail product under the brandname Trix.
In the digital 2 rail system the MOROP norm is the standard norm where apparently you are defining other specifications to this norm.
For instance the norm NEM 660 is described as :
--Die NEM 660 - Elektrische Schnittstelle 21MTC definiert eine einheitliche Schnittstelle namens 21MTC zum sicheren und schnellen Einbau oder Austausch von Elektronikbaugruppen. Sie besitzt den Status einer Empfehlung—
Under Morop for instance the exits of Aux3/4 are marked to be max 0,5mA.
However under the NMRA standards this can be a regular exit with a higher output!
The Trix version therefore is apparently as per NMRA standard and not conform the 21MTC Morop norm and this is giving problems with consumers who in good faith install a standard 21MTC decoder as per Morop norms where in addition to the standard Aux1/2 exits for light , you used the Aux3/4 for this functions.
In addition I have attached a copy of the manual and box info:
The box info only mentions the international Morop symbol of a 21 pin connector
The manual does not give any other clear info about the fact that the model will not properly operate with other type of decoders and only refers to 2 Trix decoders which can be used ( meaning 21 pin decoders will be suitable ) and where even the Trix decoders mentioned are not available anymore in the trade!
The point is Mr Mayer that the info given is unwilling misleading and incomplete and thus causing frustration and damages to many 2-rail modelrailroaders.
This easily can be resolved in future to give correct info with your models and to have this updated. It would save a lot of us extra costs and perhaps would lead us to keep buying Trix models as well where more and hobbyist are complaining these days about this type of problems occurring.
If I read for instance the comments and complaints made on the German Stummi Forum, I think Marklin should take some positive actions out of this.
Many users/ buyers of the Traxx version are complaining about the same problems and incidents I am complaining about.
Think this proves indeed that there is a huge need of some more detailed info and clear mentioning of type of decoders to be used and this must be made clearly visuable to the consumer by mentioning this on the packaging and added leaflet .
Going from the understanding that 2-rail modelrailers are supposed to know that marklin/trix, although offering same standard 21 pin connecters are using in SOME models other configurations and standards defined by marklin/trix themselves is in my opinion the wrong approach and only leading to unpleasant situations as we have now.
Still hoping that this feedback will be appreciated in a customer service point of view, I would be pleased to hear back and hope that we might find a solution soon for this pending claim.
Kind regards
Peter Spruit
Van: Service@maerklin
Verzonden: dinsdag 5 februari 2013 17:14
Aan: Peter Spruit
Onderwerp: AW: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5
Dear Mr. Spruit,
that isn’t right, what you are saying. We have first made this norm. We have given from the start all customers the necessary informations about this norm.If other companies have problems to make products for this norm, this isn’t our responsibility.
Sincerely yours,
Your Maerklin Customer Service
Frank Mayer
Gebr. Maerklin & Cie. GmbH
Customer Service
Von: Peter Spruit
Gesendet: Montag, 4. Februar 2013 15:21
An: Service Märklin
Cc:
Betreff: RE: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5
Good afternoon Mr Mayer
This is quite some interesting approach from the side of Marklin/Trix.
You at least confirm that this is a non –standard norm and that the norm has been made by Marklin/Trix themselves without informing the consumer.
Please explain me then why Marklin / Trix even does not take the responsibility to clearly mention this on their description of the modell or even on the packaging .
In the contrary Marklin/Trix only mentions a 21 pin connector. Without any further additional info or explanation.
Is this been done deliberatately to upset buyers of Trix products or what is the idea behind this.
Still feel that Marklin/Trix made a serious mistake and gave misleading and wrong information to the customer.
With kind regards
Peter Spruit
Unquote
En verder ook nog :
Na wat na spitten op vooral de Duitse forums blijkt de combinatie Lopi4 met Trix Crossrail loks 22636 en 22632 ( en denkelijke met andere gelijklopende Trix modellen ) een rokende combinatie te zijn.
MA/TRIX zijn hier zelf een eigenzinnige weg ingeslagen door bepaalde zaken in hun pinconnector te wijzingen waardoor dat in alle gevallen de lokverlichting en lichtwisseling niet werk en in diverse gemelde gevallen op bepaalde uitgangen een overbelasting optreedt met doorbranden van de decoder tot gevolg.
Dit probleem blijkt zich redelijk frequent te stellen en men adviseert dan ook om in dit type van trix loks geen Lopi te plaatsen .
Als geschikte decoder beveelt men een Doehler & Haas DHP250 of specifieke Ma/Trix decoder. Ook de Zimo's zouden blijkbaar zonder problemen functioneren.
Lopi 4 kan enkel mits men zelf enige aanpassingen maakt in de electronica om aldoende de verlichting correct gestuurd te krijgen en in de hoop dat ie ondertussen niet uit fikt.
Vraag me niet teveel technische details.... dat gaat me net iets te ver maar wil dit toch wel even delen dat er inderdaad in deze combinatie rare dingen kunnen gebeuren.
Mij heeft het 2 goede decoders gekost... Dus men weze gewaarschuwd
Peter
en ook nog :
Het officiele antwoord van Ma/Trix was ook lekker " duidelijk " en dubbelzinnig ..... ( had ze een kwaaie mail gestuurd )
Quote
The decoder from Esu is not able to support all technique in this model. We prefer a Marklin decoder 60949 for this model.
We can only tell you that this 21 pin connection ... en nu komt de spreekwoordelijke aap uit de Marklin mouw .... is defined by us and that we are in this norm with this model.[/u]
Unquote
Maw woorden ze geven toe dat het een zelf ontwikkelde normen hebben die dus afwijken van de bij de meeste mensen gekende normen -lees reguliere - standaard 21 pins decoders en dat deze special van toepassing zijn op dit model waarbij het model dus onder normale omstandigheden enkel met de specifieke door Marklin ontwikkelde decoder goed kan functioneren.
Mvg
Peter
( ps : wel tzt netjes van Esu de 2 opgeblazen 21MTC decoders vervangen gekregen en dat mag ook vermeld worden ! )
-
Ja dat is helemaal waar, Timo, dat met die auto-instellingen werkt hier ook prima BEHALVE bij deze Trix...
Uiteindelijk krijg ik de beste resultaten door een Roco BR-189 automatisch te laten instellen en deze instellingen vervolgens als leidraad te gebruiken bij deze Trix 22378. (Ja uiteraard een andere motor en overbrenging).
Laat ik de Trix de auto instelling uitvoeren dan lijkt t helemaal nergens op en danst ie over de baan.
-
@Peter, dat is precies waarop ik in mijn eerdere post doelde. Een deel van de Trixmodellen met 21-polige stekker voldoet niet aan nem660, zijnde de mtc21 normering. Trix zal in die gevallen ook nooit in de handleiding beweren dat het model aan die norm voldoet, maar je hebt gelijk dat de toelichting hoe het dan wel zit, onvoldoende is.
Dus ik snap je frustratie, maar het heeft niet met het probleem van HansKarel te maken.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trix_22378.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trix_22378.jpg)
Dit staat er in de gebruikaanwijzing, gedownload van de Trix site.
Ik zie daar toch een 21 polig MTC teken staan, dus kennelijk is de 22378 geschikt voor elke 21 polige MTC decoder.
-
@Peter: misschien praten we over 2 verschillende locs. Die van mij werkt, elektrisch gezien, prima met een Lopi V4.0 dcc. Als de decoder opgeblazen wordt zit ik ook te denken of je m niet verkeerd om op de printconnector hebt gezet.
-
Als ik het goed lees ging die correspondentie over een Crossrail 185. Die verwacht versterkte uitgangen op aux3 en aux4 en voldoet dus niet aan nem660. Een decoder zonder versterkte aux3 en aux4 overleeft dat niet.
Maar het is dus geen 189.
-
Ging mijn niet zozeer over het type van loc maar wel over de problemen met de MTC21 connector waar Trix/MÄ dus met hun systeem afwijken. Blijkt dat ESU trouwens ondertussen dit jaar een speciale aangepaste decoder voor deze nieuwe Marklin/Trix locs heeft uitgebracht met juist de extra versterkte uitgangen volgens het Trix/MÄ protocol
Dit onder nummer 64618 M4 MKL
@ HansKarel : " Ik zie daar toch een 21 polig MTC teken staan, dus kennelijk is de 22378 geschikt voor elke 21 polige MTC decoder. "
Dat staat op mijn doos en bijlage idem dito vermeld. Maar het probleem zit hem dus in de versterkte uitgangen op Aux3 en 4 die een standaard Lopi DCC decoder niet heeft.
Vandaar ook dat ze opgeblazen werden.
Ik ga alleszins de Esu 64618 eens uitproberen en kijken wat dat geeft.
Mvg
Peter
-
Die 64618 kende ik helemaal niet! Jammer, anders had ik daar wel voor gekozen.
V.w.b. die AUX uitgangen, dat is 4x 250 mA bij de 618 maar ook bij de Esu V4.0 dcc en ook bij de bewuste Marklin decoders, althans ongeveer.
Dat kan ook wel kloppen want de V4.0 dcc zit nu een week of 3 in mijn loc en dat gaat nog steeds probleemloos. Ook met schijnwerper erbij aan.
Tis alleen......zo mooi zijdezacht als met de Marklin decoder rijdt de loc niet.
-
Ahhh ik ziet het al, het gaat erom dat de normale decoders een logische uitgang hebben en deze 64618 niet.
Daarin schijnt Marklin dus van de norm af te wijken. Kennelijk heb ik dan geluk dat ik net het goede type loc had, anders was hier ook een decoder in rook op gegaan.
Volgende keer zal ik toch s wat voorzichtiger zijn. Ik nam klakkeloos aan dat 21 MTC overal gelijk is....en dan zetten ze bij Trix nog eens dat 21MTC logo erop ook! Tis dat ze mooie locs maken maar anders....
-
Inderdaad HansKarel daar zit het verschil en heeft menigeen al zuur opgebroken ;)
-
Hoi
Volgens mij ben jij de enige die er problemen mee heeft. ::)
Bart
-
Ik nodig je uit de proef op de som te nemen Bart. Standaard DCC Lopi 4 zonder versterkte uitgangen op de Aux 3 & 4 in een TRIX BR 185.5 artikel n° 22636 & 22633
Lees ook maar eens bij ESU waarom ze de ESU 64618 M4 MKL decoder hebben ontworpen/uitgebracht begin dit jaar.
-
Ik nodig je uit de proef op de som te nemen Bart.
Hoi
Je hebt geluk. Ik heb nog een trixtraxx en meerdere DCC lopi 4.
Morgen even de IB en een rocoline rail uitgraven en dan bericht ik ;D
Ik heb er vol vertrouwen in dat er niks gaat roken, en dat F3 en F4 natuurlijk niet doen wat ze moeten doen.
Bart