BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: rolfm op 01 August 2017, 10:47:28
-
Hallo,
Ik ben opzoek naar informatie over welke Duitse Stoomlocomotieven er in de jaren 1930 -1940 reden op het traject Nijmegen Kleef en vice versa
Ook zou ik graag weten welke Duitse personenwagons er werden ingezet in die periode.
Natuurlijk heb ik zelf al wat onderzoek gedaan en nu is er genoeg te vinden mbt de materiaalinzet in de periode na 1947 maar voor het genoemde tijdperk is het lastiger om informatie te vinden.
Uit de special Spoorlijn Nijmegen - Kleef 125 jaar en dit topic https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=19125.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=19125.0) heb ik achterhaald dat oa de BR 17 en BR 38 actief waren op dit traject in de genoemde periode maar ik neem aan dat de inzet niet beperkt bleef tot deze twee types.
Over het gebruikte personenmaterieel heb ik tot nu toe nog nagenoeg niets kunnen vinden.
Groeten Rolf
-
Van '36 - '39 was het KBS 220 nu Strecke 2610 (zie NRWBahnArchiv). Als je dat koppelt aan een Kursbuch van die periode zou je iets moeten kunnen vinden. Zie bv
www.deutsches-kursbuch.de . Daar vind je het Kursbuch 1939, en dan op www.deutsches-kursbuch.de/3_97.htm vind je de treinen D107, E295, 1419, E291, 1427 en D163, en als laatste de E289.
Daarna wordt het idd een hele puzzel....
In 1934 reed ook de D68/67 via Kleve/Kranenburg, vanaf 1935 reed die al via Arnhem -Emmerich.
Walter
-
Probeer het eens op het Duitse forum www.drehscheibe-online.de, onderdeel Historische Bahn.
Dirk
-
Maasbuurtspoor of Modelspoorteam de Maaslijn al benaderd??
Ronald Visser
-
Ik heb enkele foto's gezien.
17 augustus 1934: 17 258 met D 68/D 279
juni 1935: 17 258, waarschijnlijk met D 68
-
Met BR17 en P8 zijn in die periode de hoofdrolspelers wel genoemd.
Je zou je kunnen indenken dat in de goederendienst ook BR55 en BR57 werden gebruikt, maar misschien werd bij de goederentreinen tussen DR en NS ook al in Kleve of Kranenburg van loc gewisseld?!
Stel de vraag zoals dwem aangeeft maar eens in het HiFo van Drehscheibe, daar zitten specialisten die je ongetwijfeld kunnen helpen.
grtz,
Wim
-
ik ken ook wel een foto van een Br 24 met een stoptrein in Nijmegen, maar dat is er denk ik een van na de oorlog. Maar waar die foto ook alweer stond...
-
http://www.eisenbahnstiftung.de/bildergalerie Zoeken op Nijmegen en Kleve
-
Bijna alle foto's die je kan vinden met Duitse locs op dit traject zijn van na 1945. Een groot deel van de vooroorlogse periode reden veelal Nederlandse stoomlocs op het traject en werd in Kranenburg of Kleve van lok gewisseld. Met name na 1918 kwamen vaker Duitse locs voor, maar foto's uit die tijd zijn zeldzaam. De twee foto's die ik heb gevonden stonden in het boekwerkje Spoorlijn Nijmegen-Kleef 125 jaar, Railkroniek Speciaalnummer 80-1
-
Iedereen hartelijk dank voor de gegeven tips en links
Dit biedt in ieder geval voldoende aanknopingspunten om mijn zoektocht voort te zetten.
Groeten Rolf
-
Vooral ingezet materieel:
Sneltreinen:
Br 01
Br 03
Personentreinen:
Br 38
Goederentreinen:
Br 50
Br 56
Br 57
Br 58
Nederlandse:
3700
6100
Dit is geen complete lijst. Maar zijn types die ik zo vooral op fotos in mijn archief terug vind.
-
Ruben. Goed werk!
Ronald Visser
-
Hallo Ruben,
Hartelijk dank voor het uitgebreide overzicht
Ben nu wel erg benieuwd naar de foto's uit jouw archief van het genoemde materiaal
Zijn deze op het traject Nijmegen - Kleef gefotografeerd?
Zou je misschien wat foto's hier kunnen plaatsen. Ik ben met name benieuwd naar de BR58 aangezien ik daar een model van bezit.
Alvast bedankt
Groeten Rolf
-
Inmiddels ook een oproep geplaatst op het Drehscheibe forum
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8265084 (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8265084)
Ook uit de reacties daar gegeven tot nu toe lijkt mbt de genoemde periode niet zo heel veel informatie beschikbaar laat staan foto's
Wel min of meer een bevestiging gekregen mbt de BR55 / BR56, deze wordt oa genoemd in het boekje van Alex Wouters en ook nu in een reactie van Niek Opdam op het Drehscheibe forum. Daarnaast ook al genoemd in dit draadje door Ruben en Sneek
Groeten Rolf.
-
Hoi Rolf,
Ik heb even voor jou gekeken maar in 1934 en 1935 werdt gebruik gemaakt van de 17 honderd serie dit was een drie cilinder Pruisische stoomloc
Meer info heb ik even niet kunnen vinden ik denk dat door de tweede wereldoorlog veel archief materiaal verloren is gegaan.
Met vriendelijke groeten,
bernard