BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Erik op 30 July 2017, 18:14:52

Titel: Een beginnende N spoorder
Bericht door: Erik op 30 July 2017, 18:14:52
Hallo allemaal,
Zoals de titel vermeld ben ik een beginndende N spoorder.
Ik heb altijd H0 gereden nu ik een jaar in een flat woon is er plots een beetje plaats gevonden voor een kleine N baan de maten weet ik nog niet precies maar dat komt nog wel.

Ga nu eerst rustig rond kijken wat er allemaal is in N spoor en ook ideeën doen voor een leuke baanplan.

Mvg
Erik
Titel: Re: Een beginnende N spoorder
Bericht door: Erik op 01 August 2017, 11:10:53
Hoi,

Jongens ik heb even een vraag ben bezig om een baanplan te maken ik heb altijd met H0 gereden en binnenkort met N , maar om een baan te maken moet ik dezelfde maten gebruiken als bij H0 en hoeveel cm moet er tussen 2 sporen zijn?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met deze nieuwe uitdaging.

groetjes
Erik
Titel: Re: Een beginnende N spoorder
Bericht door: Bob R. op 01 August 2017, 11:40:48
Zie deze pagina in de encyclopedie: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Schalen (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Schalen)  :)
Titel: Re: Een beginnende N spoorder
Bericht door: Erik op 01 August 2017, 11:46:55
Blijkbaar heb ik niet goed gezocht dank je Bob.
Titel: Re: Een beginnende N spoorder
Bericht door: geospoor op 01 August 2017, 12:00:53
hier kijken kan ook helpen. www.n-spoorforum.nl
Titel: Re: Een beginnende N spoorder
Bericht door: Erik op 01 August 2017, 12:13:43
Tot nu toe iedereen bedankt ik kan weer verder .
Titel: Re: Een beginnende N spoorder
Bericht door: gvandersel op 02 August 2017, 14:26:02
Pas op, maten zijn afhankelijk van de soort rail waarmee je gaat rijden. Bv Fleischmann is de hart op hart afstand 33,6 mm., terwijl bij peco code 55 de hart op hart afstand 22,5 mm is.
Voor een baanplan gebruik je het beste een tekenprogramma op de computer (bv. SCARM). Hierin zitten van de verschillende fabrikanten de rails in bibliotheken en kun je met de wissels een spooroversteek maken, om de juiste railafstand voor deze merken te krijgen.

Groet en welkom als N-rijder.

Gerard van der Sel.

Titel: Re: Een beginnende N spoorder
Bericht door: Erik op 02 August 2017, 16:07:46
Bedankt Gerad voor je antwoord ik heb SCARM geprobeerd maar ik vind het geen fijn programma ik teken liever een baanplan met Wintrack .
Ik ga voorlopig alles in Fleischmann rails maken maar wat is dan precies het verschil tussen Peco 55rails en die van Fleischmann.

Erik
Titel: Re: Een beginnende N spoorder
Bericht door: Ronaldp op 02 August 2017, 16:48:00
Peco rails heeft geen bedding. En  bestaat voornamelijk uit flex rails
Persoonlijk zou ik zelf voor peco rails gaan.
Veel mooier en goed koper als je het besteld in Engeland. Veel goedkopen dan fleischmann rail.
Zelf ook begonnen  met fleischmann rails.
Had veel problemen met wissels die niet goed schakelde of treinen die stil stonde op de wissels.
Over gegaan op peco code 55 en wat een verschil.
Rijd nu perfect.
Kijk bv ook eens op nspoor forum.
Dit is een forum wat alleen over n spoor gaat.

mvg ronald
Titel: Re: Een beginnende N spoorder
Bericht door: Erik op 03 August 2017, 11:31:16
Eindelijk ik heb een baanplan gemaakt ben benieuwd naar jullie meningen.

Erik
Titel: Re: Een beginnende N spoorder
Bericht door: gvandersel op 04 August 2017, 13:57:54
Bedankt Gerad voor je antwoord ik heb SCARM geprobeerd maar ik vind het geen fijn programma ik teken liever een baanplan met Wintrack .
Ik ga voorlopig alles in Fleischmann rails maken maar wat is dan precies het verschil tussen Peco 55rails en die van Fleischmann.
Verschil voor de treinen: Geen.
Verschil voor de mens (om er naar te kijken): Veel. Zelfs zoveel dat in N hoofdzakelijk op Peco code 55 gereden wordt. Maar blijf rustig op Fleischmann rijden. Ik heb het zelf het grootste deel van mijn modelbaan cariere gedaan en heb er geen spijt van. Maar zoals gezegd Peco ziet er beter uit en de wissels zijn doordat ze eenvoudiger aan servos te koppelen zijn betrouwbaarder. En niet onbelangrijk de prijs (circa 50% goedkoper dan Fleischmann).

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Mocht je het baanplan ergens geupload hebben, vermeld dat dan even.