BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: NS264 op 29 July 2017, 22:43:32
-
Heden 24/7 spoorwerkzaamheden ter hoogte Tiel.
In Tiel gebeurd nooit viel zeggen ze hier, maar zo'n kettinghor is dan toch enorm groot van zo dichtbij.
Morgen wordt de profronde van Tiel gereden, op tweewielers.
Dan moet de overweg op de Kijk Uit, zo heet de straat nou eenmaal, vrij zijn voor deze wielerronde.
Bij deze wat platen:
Overzicht van de werkzaamheden. Een ploeg haalt met shovel de oude meuk eruit en legt het aan de kant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170729_145603.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170729_145603.jpg)
Bij het gesloten emplacement Tiel wordt het oude ballast verzameld en afgevoerd door kiepwagens.
Daar heb ik nog geen foto van, was iets verder weg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170729_143526.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170729_143526.jpg)
Daar staat ie dan, de precieze werking weet ik niet maar er gebeurd van alles tegelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170729_143854.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170729_143854.jpg)
Een deel werd weer aangekoppeld aan het deel wat er al stond.
Werkpaardje van Volkerrail.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170729_144007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170729_144007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170729_143603.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170729_143603.jpg)
De werkzaamheden zijn onderdeel van het plan om het hele baanvak Tiel-Elst rails en ballast te vervangen. Er rijdt dus ook geen trein.
Ik heb van EdwardBerry (http://www.archiefedwardbary.nl/) begrepen dat hier ook het afkoppelen en opheffen van raccordement Kesteren valt.
Er zou wel 1 opstelspoor voor calamiteiten blijven bestaan.
Kijken of ik dat nog op de lens krijg.
Gr Koen.
-
Filmpje kettinghor (https://youtu.be/eNdG_OlfC0Y)
Een kettinghor graaft de oude ballast weg, zeeft die, en stort die met toegevoegde schone / nieuwe ballast terug
Er is ook een variant waarbij tegelijkertijd de dwarsliggers en de rails vervangen wordt ::) ::)
-
Er circuleerde hier op het forum ook nog het filmpje: KLIK (https://www.youtube.com/watch?v=L1o0zud3wus)
Marius.
-
Letterlijk en figuurlijk een staaltje techniek :).
Gr Koen.
-
Er is ook een variant waarbij tegelijkertijd de dwarsliggers en de rails vervangen wordt ::) ::)
In dit geval zijn de dwarsliggers reeds vervangen door een ombouwtrein die al iets verderop richting Kesteren bezig is.
In Kesteren worden/zijn o.a. de kruisingen door de hoofdbaan verwijderd met behulp van de Obelix!
Groeten,
Edwin
-
Worden de knikken aan beide zijden van de A15 ook verwijderd. Toen ik daar een paar jaar geleden overheen reed, dacht ik dat de trein zou gaan ontsporen. Het omleggen t.b.v. de Betuweroute vind ik benedenmaats: vroeger rechtuit; nu met vier kronkels. Wie verzint zoiets?
-
Tsja, ruimte gebrek? dan kun je soms niet anders dan je in een paar bochten wringen ;D
-
Als je de route door Rivierenland volgt van boven zul je zien wat de reden is van al die bochten.
Ter hoogte van Tiel en Dodewaard wordt het allemaal heel smal tussen de rivieren en de constructie van de Betuwelijn, A15 en goederenlijn komen dichtbijelkaar.
Hier gaat alles over A'dam-Rijnkanaal.
Als je op hogere plekken staat ri Elst, zie je links de Rijn en rechts de Waal, hoe dichtbij alles ligt.
De lijnen volgen de loop van de rivieren als in een vallei tussen de Heuvelrug en Brabant.
We liggen ook duidelijk lager dan de rest van de omgeving.
Gr Koen.
-
Zo zie je nog eens een getrokken trein in Tiel :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1327_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1327_4.jpg)
[edit] had nog een plaatje, stopmachine langs het perron.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1319_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1319_1.jpg)
-
Ook vandaag in verband met de werkzaamheden verderop weer eens wat anders dan GTW's en SLT's in Tiel (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1348_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1348_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1353_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1353_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1354_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1354_2.jpg)
-
"Tiel is nie viel" zeggen ze/we hier. Maar nu staat Tiel toch heel even op de kaart :D
Ga morgen weer even kijken.
-
Mmm, en ik woon hier in Tiel al ruim 15 jr en al die tijd dacht waar zitten die treintjes hobbyisten hier.
Nog nooit een tegengekomen hier. :P
-
Moet zeggen dat ik er ook niet veel ken, maar ze zitten er wel degelijk! :) (misschien lopen Tielenaren niet zo te koop met hun hobby?)
-
Dat terwijl er voor elke hobby hier wel een vereniging is.
Leegstand zat hier voor een clubruimte.
-
Als je de route door Rivierenland volgt van boven zul je zien wat de reden is van al die bochten.
Vroeger zaten die 4 bogen er niet in. :o En dat had bij het ombouwen zo kunnen blijven.
-
Bedoelen we nu deze bogen voor dit viaduct ?
A15
A15, 4053 IJzendoorn
https://goo.gl/maps/QnZQ4RRRJ6J2
Een minder haaks viaduct had beveel langer moeten zijn en daarmee nog een heel stuk duurder..
En zo gek krap zijn die bogen toch niet ?.
-
Volgens mij in de "vork".
De rest is aardig recht.
-
Helaas gisteren net te laat. Anders was ik ook even bij de getrokken trein op Tiel Hauptbahnhof gaan bekijken.
-
Bedoelen we nu deze bogen voor dit viaduct ?
Ja, vooral de eerste boog vanaf Tiel nabij de Saneringsweg/Veldsteeg is flut, dat geldt in mindere mate ook voor de 4e boog vanaf Tiel (= 1e boog vanaf Kesteren).
-
plaatjes van de werkzaamheden:
De ombouwtrein is inmiddels klaar en weer vertrokken:
(https://farm5.staticflickr.com/4302/36080350962_cbf575a28f_n.jpg) (https://flic.kr/p/WYiejA)
203-1_Echteld_290717 (https://flic.kr/p/WYiejA) by florisdeleeuw (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/), on Flickr
Er wordt volop nieuwe ballast gelost
(https://farm5.staticflickr.com/4356/36301114516_fd9ceac38f_n.jpg) (https://flic.kr/p/XiNGCL)
203-2_Tiel_010817 (https://flic.kr/p/XiNGCL) by florisdeleeuw (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/), on Flickr
-
Bedoelen we nu deze bogen voor dit viaduct ?
Die 4 bogen bij de A15 zijn een gevolg van de aanleg van de Betuwe goederenspoorlijn. Voorheen lag de spoorlijn laag, en de snelweg A15 hoog. Omdat het nogal duur en moeilijk in te passen was om de betuwespoorlijn ook hoog te leggen (voor zware goederentreinen moet je een minder steile helling hebben, voor de oude betuwe-personenlijn kunnen die hellingen veel steiler), is er voor gekozen om de boel om te draaien. De A15 (en de nieuwe betuewegoederenlijn) zijn na de wijziging laaggelegen, en de oude spoorlijn Tiel-Kesteren hooggelegen.
Dat kun je niet in een weekendje doen. Daarom heeft men eerst naast de betuwelijn (personenlijn) een nieuw grondlichaam aangelegd. Ook het viaduct werd nieuw (naast spoorlijn en naast A15) aangelegd. In e-e-n weekend/week werd de boel toen omgedraaid.
Je ziet het in het landschap nog terug. Kijk maar op goegel-meps. De spoorlijn Tiel-Kesteren lag vroeger recht en nu met enkele bochten. De A15 lag vroeger iets zuidelijker, en is iets naar het noorden opgeschoven. De betuwegoederenlijn is er uiteraard toen nieuw bijgekomen.
Dat de bochten als scherp worden ervaren is een gevolg van de gekozen ontwerpcriteria, blijkbaar nog aanvaardbaar bij de gereden snelheid.
Wim K
-
Ja hoor, we zijn echt in Tiel. RailPro zelflossers én SGM langs het perron, 3 augustus 2017.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1400_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1400_8.jpg)