BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Jaap Post op 08 December 2007, 23:29:52
-
Hallo...
Ik ben op zoek naar ondervloerse aandrijvingen deze moeten via een wisseldecoder (k83 of viessmann 5211 ) geschakeld worden. (zonder exstra printjes etc)
Wat is daar zoal bruikbaar voor, en werkt goed en is niet al te duur .
Jaap
-
En voor welk merk en type railmateriaal moet dit dan zijn?????
Mvg
Wim.
-
Sorry Wim
Ik gebruik rocoline rails maar zonder bedding
Jaap
-
Conrad dingetjes?
-
Hoi Willem,
Maar bij die conrad wisselaandrijvingen moet je toch weer een exstra printje bouwen?? dat is volgens mij ook het geval bij een hoffmann en een tortoise aandrijving, of heb ik dat mis??
Jaap
-
En wat is daar dan het bezwaar tegen, die printplaatjes bedoel ik?
Mvg
Wim.
-
Dat is voor jou misschien deel van de hobby en voor Jaap misschien niet.
Ik ken de printjes niet maar (onder voorbehoud) de volgende nadelen aan extra printjes:
ze moeten nog bestukt worden
extra bedrading
-
Roco Line wissels:
- hartstuk moet je polariseren
- Mag sturing met de Viessmann 5213 ook?
Opties:
1. motorsturing
2. relaissturing
Voordeel 1: altijd kracht op omzetten, motor slaat pas af (of blijft staan) op het moment dat wissel om is. Afhankelijk van type motorsturing is een 5211 (relaisdecoder) of een 5213 (schakeldecoder) nodig.
Voordeel 2: het is de normale manier van werken, 5211 decoder is goedkoper dan 5213.
Ik heb gekozen voor de Tortoise wisselmotor (zie mijn site) tezamen met een 5213. De Tortoise heeft 2 omschakelcontacten (1 voor ompoling en 1 voor terugmelding), is een motorsturing zonder eindafschakeling, verbruikt heel weinig stroom en is zeer betrouwbaar en makkelijk in te bouwen.
Doe je eigen ding.... dit waren mijn keuzes.
Eddy
-
Ik heb gekozen voor de Tortoise wisselmotor (zie mijn site) tezamen met een 5213. De Tortoise heeft 2 omschakelcontacten (1 voor ompoling en 1 voor terugmelding), is een motorsturing zonder eindafschakeling, verbruikt heel weinig stroom en is zeer betrouwbaar en makkelijk in te bouwen.
En dat is ook mijn reactie Jaap, zie ook mijn site, al gebruik ik de Viessmann 5209 voor DCC format.
met groet, Jan
-
Hoi Willem,
Maar bij die conrad wisselaandrijvingen moet je toch weer een exstra printje bouwen?? dat is volgens mij ook het geval bij een hoffmann en een tortoise aandrijving, of heb ik dat mis??
Jaap
Jaap je kunt ook kiezen voor een ander type wisseldecoder, bijvoorbeeld de LS150 van Lenz. Ten minste als je digitale systeem dat kan besturen. Dan heb je geen extra printjes nodig en kun je gewoon Tortoise of Conrad wisselmotoraandrijvingen gebruiken. Anders gewoon de standaard ondervloer aandrijving van Roco de 10030.
Mvg
Wim.
-
Hallo allemaal,
Op dit moment worden er 4 wissels geschakeld met hele oude wisselaandrijvingen van Roco, die geschakeld worden door een K83 van Marklin.
Nu heb ik op dit moment ook wisselaandrijvingen van Roco (de nieuwere 10030) , maar die vind ik erg veel lawaai maken ( klapt met een vorse tik om,)
en zijn mij eigenlijk te prijzig, (30,00 per stuk.)
Liver dus iets anders.
Zelf dacht ik meer aan een tortoise of een Hoffmann.
Nu wil ik liever niet daar ook nog een printje bij maken, tenzij het echt niet anders kan.
Maar heb ik zowel bij een hoffmann als een tortoise aandrijving dat nodig?? als ik deze wil schakelen met een K83 9 of zijn deze aandrijvingen daar niet mee te schakelen.??
((Ik rij gelijkstroom met behulp van IB en computerprogramma))
( op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een hoffmann (13,00)
MVG Jaap
-
Al het gaat om de klap en het geluid, dan moet je zeker geen Hofmann of Conrad aandrijvingen aanschaffen, die gaan met donderend geweld om.
Even algemeen iedere wisselaandrijving op basis van een echte motor, heeft die extra schakeling nodig bij het gebruik van een normale wisseldecoder bedoeld voor elektromagneten.
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim,
Ik ging er van uit dat een aandrijving die relais geschakeld is , altijd veel meer lawaai ( klapt) dan een motor-gestuurde aandrijving.
Nu las ik in een oude (modelspoormagazine ) daar een artikel over, waar in beschreven wordt dat deze langzaam om gaan ( dus niet met een klap ) en uitermate geschikt zijn voor de digitale baan, (daar wordt niets gezegd over eventueel een exstra printje ).
Wim, jou voorkeur gaat dan ook uit naar een tortoise aandrijving begrijp ik.
maar daar heb ik dan wel een exstra printje voor nodig, die ik tussen de tortoise en de K83 plaats. ( klopt dit?? )
Jaap.
-
Jaap, wat schrijf ik nu in mijn hierbovenstaande bericht??
Mvg
Wim.
-
Hoi Wim
Dus de wisselaandrijving van Hoffmann is er één met een motor, maar het is geen ECHTE motor. ( wat is het verschil dan?? )
Wil je ook uitleggen waarom de Hoffmann toch ook met veel lawaai omgaat??
ondanks dat die er één seconde over doet om de wissel om te leggen.
En tot slot de vraag, wat voor een printje moet er bij gemaakt worden voor een (hoffmann en/of een tortoise aandrijving ) om het te laten werken mbv een K83??
Jaap
-
De wel om bekende LA010 van Lenz, dus twee transistoren en twee weerstanden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LA010.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LA010.gif)
De Conrad is een kloon van de Hoffmann
En in beide zit een hele echte motor. Net zoals bij de schildpad.
En waarom ik denk dat het met veel geweld omgaat, noem het praktijk ervaring.
Mvg
Wim.
-
In de Conrad aandrijving zit een echte motor. Maar ik heb eens tandjes zitten tellen. En dan blijkt dat die motor helemaal 8 omwentelingen moet maken om de aandrijving van het ene uiterste naar het andere uiterste te brengen. Voor een motortje dat naar schatting zo'n 15000 omwentelingen per minuut maakt betekent dat dus een totale slagtijd van 0,03 sec. Dat is tamelijk rap, niet echt iets wat je verwacht van een motoraandrijving.
Wil je echt een mooie aandrijving, neem dan de Tortoise. Ik hoor het gemor al komen: ja, maar,....... tig keer zo duur als een Conrad. Inderdaad, alle waar is naar zijn geld. Je moet gewoon kiezen tussen dat wat technisch het beste is, en wat financiëel het beste is, en die twee vallen zelden samen.
-
De Conrad aandrijving werkt verder prima, is goedkoop en betrouwbaarder dan welke magneetaandrijving dan ook.
Alleen als je een mooi traag omgaand wissel wil, dan is een Tortoise een absolute aanrader.
-
Oké
Het gaat de Tortoise worden dus.
Kost wel iets meer, maar altijd nog veel goedkoper dan de Roco 10030.
Oké dat wordt dus onderdelen bestellen bij conrad
Transistors (welk type) en/of bestelnr
Weerstand (welk type) en/of bestelnr
Het zullen dan mijn eerste elektonica soldeerprintje worden.
MVG, Jaap
-
Wie niet vies is van printjes solderen kijk eens bij MBronic (http://www.mbtronik.de/cmsmadesimple-1.0.2/)
Servoaandrijving, analoog en digitaal per wissel voor ongeveer 20 euro.
Als je de servo's bij conrad koopt en zelf de mechanische verbinding maakt kun je besparen en ben je goedkoper uit.
Geen wisseldecoders nodig, zit allemaal in de servoprint ingebakken.
Werkt perfect (ben zelf aan het toepassen voor wissels in het zicht)
Ik zeg net dat dit moet, ik geeft alleen aan dit dit ook een mogelijkheid is :-|
En niet roepen dat dit te duur is, wie levert voor deze prijs per wissel een complete digitale aansturing ::)
Mvg, Johan
-
De (huidige) Hoffmanns gaan zeer zeker niet met een klap om. Ze zijn stiller dan bv tortoises, en gaan als je wilt langzamer (instelbaar). Als je een decoder gebruikt met instelbare schakeltijd (bv lenz LS150) heb je ook geen extra electronica nodig.
Joeri
-
Wie niet vies is van printjes solderen kijk eens bij
http://members.home.nl/robert.evers/
Conrad motorwissel decoder
Servo decoder
't zijn wel MM decoders.... Met een IB / Mrdirect / Tams ok,
maar met andere systemen als Lenz en TC niet bruikbaar...
Voor pure DCC rijders zie ook
http://www.opendcc.de/
Robert
-
Heeft ook iemand de gegevens/bestelnr van welke transistors en weerstanden ik voor de print moet gebruiken??
Kan ik dat vandaag nog gaan bestellen bij Conrad.
MVG,
Jaap
-
De weerstanden zijn 10k.
De transistors zijn NPN darlington power transistors, b.v. BD 677, BD 679, BD 681.
-
Oké Klaas,
bestelling is inmiddels de deur uit,
Allen bedankt voor de geboden hulp.
Jaap
-
De Tortoise wisselaandrijvingen zijn binnen gekomen,
Nu alleen nog een klein printje solderen,(komt tussen de aandrijving en de K83) en aansluiten maar,
Maar mijn engels is zo slecht dat ik daar eigenlijk niets/weinig van snap
Alleen de vraag is hoe moet die aangesloten worden??
Wat moet waar op aangesloten worden??
IK gebruik IB en K83 decoders en gebruik Rocoline wissels (HO)
verder moeten de wissels gebruik maken van het gepolariseerde hartstuk.
Ik heb 8 kontacten,
Wat gaat waarheen??
Jaap
-
Jaap,
Kun jij de gebruiksaanwijzing scannen ? Of staat die op Internet ? Wil ik hem wel voor je vertalen.
Hans
-
Hallo Hans
hier de gevraagde link.
www.tonystrains.com/download/man-tortoise.pdf
Jaap.
-
Jaap,
Eerst de makkelijke zaken, nl. de polarisatie van het puntstuk :
Puntstuk op aansluiting 4, ene railaansluiting op 2, andere op 3.
De tortoise heeft twee omschakelcontacten. Je kunt de tweede b.v. gebruiken voor een wisselstandindicatie.
Vervolgens de aansturing van de motor. De Tortoise heeft een gelijkstroommotor met eindafschakeling. Daarvoor heb je een hulpschakeling nodig (zoals de LA010). Volgens mij heeft Wim Ros die eerder in dit draadje weergegeven maar ik kan de afbeelding niet meer zien. In ieder geval moeten de aansluitingen die daar uit komen op aansluiting 1 en 8. Draait de motor dan de verkeerde kant op: gewoon omdraaien.
Hans
-
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/LA010.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/overal.jpg)
http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/LA010.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/overal.jpg
Nogmaals
Mvg
Wim.
-
.....De Tortoise heeft een gelijkstroommotor met eindafschakeling.
Even voor de goede orde: de Tortoise heeft geen eindafschakeling. Je kunt de spanning er gewoon op laten staan, en volgens de handleiding moet dat eigenlijk ook. De motor trekt draaiend of stilstaand slechts 12 mA, en dat kan hij permanent hebben.
-
De K83 is dan niet geschikt voor de tortoise, ook niet met de LA010 schakeling.
Mvg
Wim.
-
Wim, op zich kun je een Tortoise wel aansturen met een k83 een een transistorprintje.
De belangrijkste reden waarom de spanning er op moet blijven is dat dit het wissel gefixeerd houdt. Als je de spanning afschakelt loop je de kans dat de aandrijving door de veerkracht langzaam terugloopt.
-
Klaas & Wim,
Voordat we Jaap helemaal confuus maken.. Is het dan niet veel simpeler om gewoon een schakeldecoder (Viessmann 5213, Littfinski SA-DEC-4MM o.i.d.) te gebruiken. Dan kun je wel permanent de spanning er op laten staan.
Hans
-
Hans , Klaas en Wim,
Het is de bedoeling om deze tortoise te laten schakelen dmv de K83.
Ik ben er vanuit gegaan dat het met het printje van Wim zou gaan werken.
Daar heb ik de onderdelen al voor besteld bij conrad.
Maar als dat toch te veel probelemen gaat opleveren, dan zit er niets anders op dan een 5213 tegaan bestellen,(had ik dat dan maar eerder geweten) :'(
En hoe sluit ik de 5213 op de Tortoise dan aan??
Jaap
-
Jaap,
Nogmaals: 5213 met Tortoise draait op mijn baan al jaren prima....
Zie mijn site onder het kopje:
http://www.eddytrain.com/nltechniek_dt1.html
voor alle aansluitgegevens. Zoals je zult zien: alleen maar draad met wat stekkertjes.
Eddy
-
Jaap,
1 ding vergeten... de beide diodes zijn kleine dingen: 1N4148 en de spanning tussen geel en bruin is 'gewoon' 16V wisselspanning, komt bij mij uit een oude Maerklin trafo.
De motor draait daarmee op halve fase spanning (+/- 8V) en gaat mooi langzaam om.
Eddy
-
Hoi Eddy,
Misschien een 'Noob' vraagje: maar vanwaar de twee diodes?
Zijn die echt nodig?
Groet,
Joost
-
Joost,
de uitgang van de 5213 is feitelijk een wisselcontact. Dat staat of van wit naar rood, of van wit naar groen.
Tussen de bruine en de gele draad staat wisselspanning. Als het contact in de decoder naar rood staat zorgt de linkse diode ervoor dat er een plus naar de Tortoise gaat. Staat het contact naar groen, dan zorgt de rechter diode ervoor dat er een min naar de Tortoise gaat.
-
Dank!
Groet,
Joost
-
Op welke van de 8 pennen moet ik mijn draden van de tortoise aansluiten nu ik de 5213 ga gebruiken.
bij de 5213 komen 3 uitgangen uit geel , rood en groen.
(2 t.m 4 wordt ge bruikt voor het polariseren van het wissels) en de rest??
En heb ik ook diodes nodig??
Jaap
-
Jaap,
Aansluitingen 1 en 8 van de Tortoise zijn voor de sturing van de motor (dus de groene en de rode aansluiting van de 5213 daar op aansluiten).
2 t/m 4 is een omschakelcontact en 5 t/m 7 is een omschakelcontact.
Zie de gebruiksaanwijzing van de Tortoise voor de schakeling.
En ja, als je het doet zoals ik het heb gedaan, heb je 2 dioden nodig.
Eddy
-
Mensen,
Nog even voor de duidelijkheid het volledige plaatje zoals ik dat naar Jaap heb gestuurd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/figure3_digwissel.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/figure3_digwissel.gif)
Eddy