BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Falcon10 op 26 July 2017, 08:45:09
-
Heb al ondervonden dat er op het forum enkele treinfanaten zitten die voor hun dagelijkse job met de 1:1 modellen mogen rondkarren door de Benelux, en heb dus eigenlijk een (misschien raar) vraagje voor hen.
Wat houdt jullie job nu eigenlijk in ? Is deze heel technisch ( je moet de tranformator in je trein kunnen repareren als ie stuk is ( vermoed wel van niet, dat dat eerder voor het werkplaatspersoneel is )), of is het eerder : trein aankoppelen aan de lok, vertrekken, seinen "lezen", aankomen op bestemming, treintje afkoppelen en retour ? Om het kort ( en waarschijnlijk volledig fout ) te zeggen.
Reden van de vraag ( en nu vooral niet lachen ) : mijn vrouw zou misschien willen solliciteren voor treinbestuurder op de goederendienst bij een spoorvervoerder.
Ze zit nogal vastgeroest in haar huidige job, zonder enige kans om verder door te groeien in het huidige bedrijf, terwijl dit paar jaar geleden nog wel ging.
Nu kwam het afgelopen week beetje als grap ter sprake toen ze thuis kwam van haar werk dat ze zei : "ja, daarstraks weer voor de spooroverweg gestaan, en er kwam een DB Schenker diesel voorbij met allemaal Ermewa en GATX tankwagons, zoals jij er ook int klein hebt".
Nu zeggen meer vrouwen wel eens dat ze voor de spooroverweg hebben gestaan en er een trein voorbij kwam, maar was toch wel onder de indruk dat ze tegenwoordig ook al de spoorvervoerders en wagoneigenaars kent en de verschillende lokomotiefreeksen. Komt natuurlijk deels doordat ze met mij oa in Houten de treinbakken doorneusd op zoek naar de dingen die ik nog zoek.
"Misschien moet ik treinbestuurder worden", kwam er vervolgens nog uit haar mond, waarna ik bijna van men stoel op de grond viel.
Nu anderzijds moet ik eerlijk toegeven zie ik haar dat wel succesvol doen : ze werkt nu reeds vrij zelfstandig op haar huidige job, boekhoudkundig/administratief/costumer care achtige functie, waar ze regelmatig haar bazen en boekhouder op fouten wijst, dus lomp is ze ook niet, al heeft ze nooit hoger onderwijs gedaan. En ze is ook niet bang om haar handjes vuil te maken. Tijdens de bouw van onze woning heeft ze mee de handen uit de mouwen gestoken, kon ze na wat uitleg stopcontacten aansluiten, met de boormachine gaten in de muur maken ( en op de juiste plaats ook nog ;) ), en ze kan haar mannetje wel staan.
Maar wat moet ze eigenlijk kunnen, of zijn pluspunten om in aanmerking te kunnen komen voor functie van treinbestuurder ?
Ik weet dat je zobiezo opleiding krijgt eenmaal aangenomen, maar kan iemand van de treinbestuurders wat meer info geven ?
Of hebben jullie iets van : gewoon doen !?
Thanks.
-
Ik zeg als niet treinbestuurder, Gewoon doen en zien waar het schip strand. Ik heb als stuurman zeesleepvaart ook gesolliciteerd bij Wegener als advertentie verkoper. Dit zonder enige ervaring en opleiding en toch aangenomen. Was ook nog eens vrij succesvol in die functie. Niet geschoten is altijd mis!! :)
-
Als ze het echt wil moet ze dat gewoon gaan doen. Als ze om de een of andere reden niet geschikt is dan zal dat bij het eerste gesprek wel blijken. En bij dat eerste gesprek kan ze gelijk doorvragen over wat het allemaal inhoudt.
-
Op stoptreinen (slt) zitten hier volgens mij regelmatig vrouwelijke machinisten, net als op de metro en tram (en bus) in Amsterdam. Bij een slt zal de benodigde kennis van techniek ook beperkt zijn, de machinist zal maar weinig verstoringen kunnen verhelpen.
Ik zou gewoon solliciteren!
-
Op de personentreinen zitten inderdaad veel vrouwelijke machinisten. Maar mevrouw wil op goederentreinen gaan rijden, en ik heb zo maar een vermoeden dat daar fysiek wat meer bij komt kijken. Hoeft geen belemmering te zijn, er zijn genoeg vrouwen die hun mannetje staan.
-
Op stoptreinen (slt) zitten hier volgens mij regelmatig vrouwelijke machinisten, net als op de metro en tram (en bus) in Amsterdam. Bij een slt zal de benodigde kennis van techniek ook beperkt zijn, de machinist zal maar weinig verstoringen kunnen verhelpen.
Ik zou gewoon solliciteren!
Er is geen onderscheid in machinisten dat ze alleen stoptreinen rijden of alleen een bepaald materieel soort, dus die vrouwelijke machinisten op een SLT zul je net zo goed tegen kunnen komen op een Intercity met een ICM bijvoorbeeld.
Reken er op in de goederendienst dat je naast Machinist ook de functie van Rangeerder en Wagenmeester zal bekleden.
Oftewel, eventueel het samenstellen van goederentreinen, omrijden van lokomotieven, aan- en afkoppelen etc.
Als wagenmeester onderzoek je of de trein veilig te vervoeren is, oa dus een controle van de lading op de wagens, het controleren van de wagens zelf en het uitvoeren van een remproef.
-
Er bestaat al een leuk draadje, genaamd "vraag een machinist het hemd van zijn lijf". Staat in de rubriek "grootspoor" (dank voor de suggestie Ronald).
Kan ze (de draadjes) om een of andere reden niet samenvoegen..
Gr, Bert
Team moderatoren..
-
Hier een leuk filmpje over een Duitse mevrouw die haar eigen 194 bezit en nog regelmatig inzet :
https://youtu.be/SP_iNhaUxgU
-
Hoi Falcon10,
Laat je vrouw hier eens kijken:
https://www.consolid.nl/vacature-zoeken/7202/opleiding-machinist-wagencontroleur-start-11-09-2017-rotterdam-railvervoer-regio-rotterdam-waalhaven (https://www.consolid.nl/vacature-zoeken/7202/opleiding-machinist-wagencontroleur-start-11-09-2017-rotterdam-railvervoer-regio-rotterdam-waalhaven)
Consolid heeft ook nog meer vacatures in het spoorvervoer. Misschien kan ze hier eens een beetje informeren over het hoe, wat en welke....
Groet,
Johan (zelf machinist)
-
Beste Falcon10.
Houd rekening met het volgende.
Er word minimaal mbo diploma gevraagd. (liefst technisch)
Ze zal tegen onregelmatige werktijden,lange werkdagen moeten kunnen wat erg veel energie kost.
Er is geen 9:00-17:00u mentaliteit!
Zware medische keurig.
Zware psychologische keurig.
En dan door naar de machinistenopleiding,maar daar heb je in het goederenwerk niet voldoende aan.
Tegenwoordig moet je ook Wagenmeester en Rangeerder en Gevaarlijke stoffen diploma hebben.
Kijk er aub niet te licht tegenaan.
Als ze die diploma's behaald heeft zal ze voor elke terminal,baanvak en materieeltype nog een appart certificaat moeten behalen.
Dat is ook de reden waarom er steeds meer vrouwen Reizigerstreinen rijden.
Daar hoef je GEEN terminalbekendheid,gevaarlijke stoffen,Rangeerder of wagenmeester diploma's te behalen.
Mvg Jamie
-
Zware medische keurig.
Zware psychologische keurig.
Hoezo zwaar? ???
-
Als wagenmeester onderzoek je of de trein veilig te vervoeren is, oa dus een controle van de lading op de wagens, het controleren van de wagens zelf en het uitvoeren van een remproef.
Moet je bij NSR in de rangeerdienst ook gewoon doen hoor ;)
( op de lading controleren na dan )
-
Volgens mij voer jij geen dagelijkse controles uit als Mcn bij NSR, die verantwoording ligt bij de controleurs van Nedtrain.
-
Als ze die diploma's behaald heeft zal ze voor elke terminal,baanvak en materieeltype nog een appart certificaat moeten behalen.
Dat is bij reizigers treinen toch net zo?
Dat is ook de reden waarom er steeds meer vrouwen Reizigerstreinen rijden.
Daar hoef je GEEN terminalbekendheid,gevaarlijke stoffen,Rangeerder of wagenmeester diploma's te behalen.
Mvg Jamie
Die moet je mij eens uitleggen, waarom zou het halen van die diploma's voor een man makkelijker zijn dan voor een vrouw?
Ik zie de relatie daar niet zo in eigenlijk...
-
Er zijn overigens wel vrouwen die goederentreinen rijden, in elk geval zijn (of waren?) er enkele bij DB Cargo.
-
Die moet je mij eens uitleggen, waarom zou het halen van die diploma's voor een man makkelijker zijn dan voor een vrouw?
Het ging Jamie niet om het verschil mannen/vrouwen, maar om het verschil reizigerstrein/goederentrein.
-
Dat is ook de reden waarom er steeds meer vrouwen Reizigerstreinen rijden.
Daar hoef je GEEN terminalbekendheid,gevaarlijke stoffen,Rangeerder of wagenmeester diploma's te behalen.
Daar lees ik toch duidelijk wat anders... ::)
-
Mij lijkt het vrij duidelijk wat er staat. Voor het besturen van een reizigerstrein hoef je een aantal dingen niet te weten of te kunnen die je voor een goederentrein wel moet doen.
-
Maar dat geld voor een man eveneens....
Hij schrijft juist dat het voor vrouwen een reden is om niet voor goederen te kiezen, en al die zaken kan een vrouw ook prima...
-
Het is niet dat een vrouw ze niet zou kunnen maar meer dat in de praktijk minder vrouwen voor de goederendienst kiezen :) Overigens best wel heel wat wat je moet kunnen inderdaad.
-
Alvast bedankt allen voor de vele antwoorden en ook enkele PB'tjes met info.
Men vrouw kan best haar mannetje staan, in een vorig leven was ze de schrik van menig kamping en deed ze aan trekking op vakantie.
Gisteren heeft ze trouwens haar CV/sollicitatiebrief verstuurd, dus nu is het even afwachten.
Ik hou jullie zeker op de hoogte hoe het haar vergaat.
We wonen trouwens in Belgie, dus sollicitatie is bij een Belgische vervoerder.
-
Maar dat geld voor een man eveneens....
Een vrouw krijgt net zoveel geld voor hetzelfde werk.
-
Hoezo zwaar? ???
De medische keuring is een fluitje van een cent.
De psychologische keuring is vooral eentonig...
( inmiddels voor beide geslaagd :D )
-
Daarom vroeg ik het mij ook af waar Jamie het vandaan had dat die 2 keuringen zwaar zijn ;)
Gefeliciteerd (y) (y)
-
Ik vind het voor de begeleiders en psycholoog van die test altijd veel zwaarder dan voor mijzelf: ze moeten een halve dag met mij omgaan... ;D :P
-
Ik vind het voor de begeleiders en psycholoog van die test altijd veel zwaarder dan voor mijzelf: ze moeten een halve dag met mij omgaan... ;D :P
Maar toch zie ik elke 5 jaar weer op tegen die psychologische keuring, die medische slaat nergens op....
-
Ogen en oren test vind ik toch niet geheel onbelangrijk en bovendien hebben mannen schijnbaar een risico om kleurenblind te worden.
Psychisch stelt niet veel voor, alleen de reactie en concentratietesten zijn enigzins irritant...
-
Nou, de update komt snel.
Men vrouw heeft mail terug gekregen en ze mag spoedig al telefonische kennismaking doen.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
-
Nu niet om je af te schrikken, maar het Belgisch seinstelsel is in sé de moeilijkste die er is. Daarnaast is de factor Nederlands/Frans een extra moeilijkheid. Qua slagingskansen kan uw wederhelft misschien beter solliciteren in Nederland en vanaf daar eventueel een 2e of zelfs 3e net er bij halen.
Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat het in Nederland supereasy is, maar als je je kansen kunt vergroten...
Mvg Bas
-
Hey Bas,
Wel, eerlijk gezegd, ken ik het Belgisch seinenstelsel nu ook niet echt ( interesse van me ligt meer bij DB ), ken er beetje basis van, maar niet in detail.
Het Frans/Nederlands is in elk geval geen probleem, men vrouw doet momenteel een job waar ze dagelijks met Nederlandstalige als Franstalige klanten in contact komt, en ook haar baas is Franstalig, dus vermoed dat dat wel redelijk goed komt. Tevens kan ze basis Duits, dus tot daar komt wel goed ;)
Bart
-
[...] en bovendien hebben mannen schijnbaar een risico om kleurenblind te worden.
Voor zover ik weet worden de meeste mensen daar mee geboren en is dat niet iets wat je oploopt. Er zullen vast aandoeningen zijn waardoor je het wel wordt, maar dan denk ik dat er ook nog wel wat meer mis is met je ogen.
@ Falcon10: ik wens haar veel succes!
-
Een ex collega is om die reden afgekeurd, dus helemaal aangeboren zal het dan niet zijn