BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: WillemNS op 08 December 2007, 22:35:04
-
Hallo,
Omdat ik op mijn site problemen ken met het uploaden, datalimiet etc. ga ik de bouw van mijn baan voortaan hier updaten en posten.
Wat info over mijn baan:
Ruimte: 4,60 bij 3,80
Rails: Roco Line zonder bedding, Piko A Gleis.
Wissels: Onzichtbare deel Flm Profi, zichtbare deel slanke wissels van het nieuwe Lima.
Tijdperk: 3 tot heden, beetje geconcentreerd op de jaren 70/80.
Land: Nederland, beetje Duitsland. En een deel van de baan een stukje Frankrijk.
Thema: Polderlandschap, grenzend aan een grote stad (zoals omgevind Dordrecht)
Gelijkstroom digitaal met Flm Twin-Center.
Op dit moment ben ik bezig met de paradebaan op niveau -1.
Het baanplan daarvoor is heel simpel:
Het erbij getekende zwarte aan de rechtse kant (die 2 lijnen (sporen) langs elkaar) is een wasstraat.
De zwarte lijn is het midden van de tekening is een stuk polderbaan, die loopt naar het schaduwstation, waar hij aldaar aansluit op het 1ste spoor van het schaduwstation.
Dat (schuine) polderstuk is 1 meter breed, met een klein stationnetje. Daar probeer ik vooral ouder materieel te laten rijden (oa. NS 1000, 2400, 2200)
Het schaduwstation ligt al. Met de paradebaan ben ik nu bezig, het stukje polder, de tafels daarvan zijn in de 'ontwerpfase'
Binnen in de blauwe figuurtjes kan ik staan; zijn open ruimte's
Baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplantotaal_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplantotaal_1.jpg)
Hoe het er nu voor staat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00139.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00139.jpg)
Het begin/eind van het schaduwstation, aan de linkse kantlet niet op de vitrine's achter de baan!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00132.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00132.jpg)
Het begin/eind van het schaduwstation aan de rechterkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00142.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00142.jpg)
Gezien vanaf de linkerkant: ergens hier op het rechtse spoor moet een aftakking komen naar de polderbaan (dat enkelsporige lijntje)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00138.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00138.jpg)
Hier het begin van de paradebaan op niveau -1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00137.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00137.jpg)
Het stuk paradebaan op niveau -1, hier moet ergens de zijlijn aankomen. (Dit ligt pas proef, dus nog niet definitief, ligt daarom ook nog niet recht....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00143.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00143.jpg)
Dat je hier heel duidelijk kunt zien
Op het open stuk hier, komt een wasstraat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00149.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00149.jpg)
Barst los met je commentaar!
Willem
-
Willem,
Als ik zo naar je fotos kijk.
Zie ik:
Kronkels in je rails
Bielsen afgebroken.
Platen erg dun? fragiel naden erin.
Verschillende merken rails door elkaar ? kosten besparing ?
Baanplan is wel leuk!.
-
Bas:
Punt 1: in het schaduwstation maak ik me er niet druk om, in het zichtbare deel word het verbeterd (had ik al gemeld, moet netjes strak liggen) Ook de eerste 2 sporen van het schaduwstation worden opnieuw gelegd.
Punt 2: Ik heb heel veel losse bielsjes, kan ik er dus zo onder klikken. Ook hier geld weer voor: In het zichtbare deel komt het er allemaal goed uit te zien.
Punt 3: De platen zijn redelij dun (4mm MDF), maar van de onderkant nog versterkt met hardboard.
Punt 4: Nee, duidelijke keuze, Roco Line rails en Piko A Gleis. De rails moet op sommige plekken nog worden opgehoogd zodat het allemaal goed ligt, zonder ontsporingen. Ik ga natuurlijk eerst proefrijden tot ik er bij neer val.
Als er dan geen ontsporingen zijn, dan laat ik het liggen, punten waar ontsporingen zijn, pas ik aan.
Punt 5: Dankjewel ;D
Willem
-
Nadeel van zulke dunne platen is wel dat je er niet op kunt leunen als dat een keer nodig mocht zijn... maar ja, hout kost een mep geld, dat is wel zo.
-
Kom op jongens wij zijn allemaal een keertje begonnen. Ik vind dat het er al heel leuk uitziet en genoeg spoor ligt om wat weg te zetten. Zodra we wat ouder worden verdienen we meer en kunnen we meer. Je moet het doen met wat je hebt en daar is Willen goed mee bezig moet ik zeggen. Zo ben ik ook ooit begonnen. Leuk hoor Willem ;)
Manuel
-
Jaawel hoor, ik heb er een stevig frame onder gemaakt.
Ik heb over alle platen al gelopen ;D
Ik kan zelfs springen op de tafel van het schaduwstation zelf.
Dus ik kan er wel degelijk op leunen ;D
Willem
-
Willem >:( >:( >:( >:( >:(
Die rails liggen banaal! Ik weet piko flex rails is KTU om netjes te leggen maar dit kan niet hoor :-| :-| :-|
Zelf ben ik nu al een tijd bezig met bouwen maar elk railsje ligt bij mij kaarsrecht (of in een bocht als dat moet).
Hop alles even recht gaan leggen (je zult er alleen maar plezier van hebben later).
Kees-Jan
-
Leuk baanplan! Wat de platen betreft, gebruikte ik vroeger ook, maar dan vooral voor de flexibele stukken, oprit naar een brug bv.
Met een lattenconstruktie eronder (kost niet veel) wordt het oersterk en hartstikke vlak, wat toch wel noodzakelijk is met al die finescale wieltjes van tegenwoordig ;D
-
Hey Willem,
Ik mis wat op je foto´s : Chaos van materiaal ,omdat het nu zo opgeruimd is doet het zo´n zeer aan mijn ogen ;D ;D ;D.
Ga zo door ,groeten Alexander
-
@Kees-Jan, klopt, ik ga het ook nog allemaal anders leggen de rails.
Alleen in het zichtbare deel leg ik ze goed.
Het stuk paradebaan wat ik liet zien ligt ook nog maar 'proef' alles een beetje uitmeten.
En daarna worden de rails echt rechts gelegd.
En geloof me, echt recht ;D
Ik heb al een vierkante metalen buis gekocht, 3 meter lang dus daar kan ik de rails mooi mee recht leggen.
En dat is wel echt nodig hoor, dit ziet er niet uit, zie ik zelf ook wel.
Misschien plaats ik morgen al foto's van een verbeterde situatie, waarin alle rails recht ligt. 8)
@Esperopt, Die lattenconstructie heb ik dus al, waardoor het echt stevig is heb ik dus al, ik kan er overlopen dus dat is geen probleem, Dankjewel voor het compliment.
Ik ga misschien morgen weer verder aan de baan, de rails recht leggen, en de tafels bouwen van de zijlijn/polderbaan.
Willem
-
@ Willem: een vierkante buis? ;) Begrijp wat je bedoelt, een stevig balkje op lengte doet hetzelfde 'werk'. Ben benieuwd naar je vorderingen. Laat ook maar wat foto's van het proefrijden zien, begrijp dat je mooi materieel hebt.
-
Ooke, we bedoelen hetzelfde 8)
Ik plaats morgen wat foto's van het proefrijden en natuurlijk van de rails die dan recht ligt.
Willem
-
ALLE rails Willem (en niet alleen de zicht delen).
Succes morgen dan ga ik ook eens 70 stuks Piko flex leggen, Not).
Kees-jan
-
Kees-Jan, waarom alle rails?
Het rijd nu al goed op de kromme sporen hoor :P
Alles wat een beetje in het zicht is leg ik rechter.
Of sla ik de plank volledig mis en moet je alles recht leggen?
Willem
p.s Succes met het leggen van de Piko rails, is moeilijk, maar dat wist je al :P
-
Willem, het is erg verstandig om alles recht te leggen. Tenminste, als je het vast zet. Voorkomt problemen in de toekomst enzo. Wat dat betreft kun je een voorbeeld nemen aan Kees. En die heeft wat rails recht gelegd.
-
Beste Willem,
Het eerste wat me opvalt, en neem me niet kwalijk dat ik het je zeg, zijn je opstelsporen die een berg ruimte in-nemen.
Het is maar een idee, je kunt bijvoorbeeld het zichtbare deel op de helft van een nivo leggen.
Dit geeft je de mogelijkheid om een half nivo te dalen en een half nivo te stijgen met je sporen, iets wat je benodigde ruimte om ongelijksvloers te kruisen met de helft inkort.
Nu dan, je opstelsporen kun je op deze manier in 2 groepen verdelen:
De ene helft op nivo 1 en de andere helft op nivo nul bijvoorbeeld.
Uitrijdende vanaf het zichtbare deel behoef je dan maar een half nivo omhoog of een half nivo omlaag om bij een groep opstelsporen te komen om een trein te ' stallen '.
Op deze manier kun je misschien ook nog het zichtbare deel uitbreiden, en heb je de opstelsporen ietwat compacter qua ruimte die het in-neemt.
Als je het niet compacter wilt maken kun je dit misschien ook wel gebruiken om het sporen aantal uit te breiden zodat je nog meer treinen kwijt kunt op je baan.
Misschien heb je iets aan deze tip ;)
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Peter, ik heb het zo breed gedaan omdat het anders moeilijk werd met wissels.
Ik ga denk ik misschien op de plekken waar tussen 2 sporen veel ruimte is, nog een spoortje bijleggen (als ik dat doe, dan komen er natuurlijk wel veel sporen bij)
@Esperopt, ik heb al begonnen 8)
Willem
-
Hoi Willem,
leuk baanplan, goed begin. En zeker geen klein begin!
Ik ben het echter wel met Kees-Jan eens. Je gaat zoveel plezier beleven aan rechte rails, juist in het onzichtbare deel. Anders gezegd: je gaat zo balen van de hele treinenboel als je elke keer met geknepen billen zit of 'het wel goed gaat' met je nieuwe, lange trein door je ondergrondse sporen.
Dat het niet helemaal perfect hoeft te liggen, ben ik wel een beetje met je eens. Bijvoorbeeld flexrail: dat hoeft niet helemaal kaarsrecht te liggen ondergronds, maar bij de overgangen MOET het echter wel perfect zijn, anders krijg je ellende.
Je moet alles zelf weten natuurlijk, maar ik zou de adviezen hier wel ter harte nemen. Je weet inmiddels wel dat ik ook aan het bouwen ben. Nou, Boppard is niet mijn eerste baan, maar wel de eerste serieuze. Zo'n baan die ik niet afraffel. Ik zeg absoluut niet dat jij dat nu wel doet, maar ik heb veel lol van de extra tijd en moeite die ik destijds in de ondergrondse werkzaamheden stopte!
Succes ermee. En had ik al gezegd dat het er groots uitziet? Mooi man!
J
-
Hoi Willem,
Leg de rails overal netjes recht, juist in de niet zichtbare delen.
Wanneer het dan fout gaat, weet je in iedergeval dat het niet kan liggen aan het slingerende spoor.
-
@Jeroni, bedankt ;)
Na alle tips hier gelezen te hebben, ga ik toch maar weer verder met alle rails recht te leggen.
Eerst even de rail spijkers los halen, maar dat is de moeite wel waard als ik jullie zo hoor.
Ik ga nu de rails recht leggen, vanmiddag/vanavond hopelijk betere foto's van een rechte baan ;D
Willem
-
Als je de rails toch losmaakt, ik begrijp dat je ze vast hebt gemaakt op de ondergrond, leg er dan gelijk ISOLATIE onder, scheelt een bak herrie straks. ;D
groet
eric
-
Ooke Eric,ga ik achteraan, ik heb er wel al de platen voor, maar zijn die geschikt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00154.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00154.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00156.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00156.jpg)
Deze platen dus. Is piepschuim volgens mij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00153.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00153.jpg)
Zo lag het er een halfuurtje geleden bij, met een rare knik. Kijken of ik dat kan verbeteren ;D
Willem
p.s Nog een vraag:
Moet ik de hele tafel dan van isolatie voorzien, of alleen onder de sporen?
Als ik de hele tafel doe, dan heb ik het wel alvast gedaan voor het geval dat, en de platen isolatie heb ik ervoor....
-
De rails ligt zo dicht op en bij elkaar dat je net zo goed hele plaaten kan gebruiken, stroken snijden heeft geen zin.
eric
-
Onder de sporen lijkt me voldoende, doch hou er rekening mee dat piepschuim niet erg goed tegen lijmsoorten kan waar oplosmiddelen in verwerkt zijn.
Je kunt piepschuim uitstekend lijmen met siliconenkit, daar dit de platen niet aantast.
Voor het zichtbare deel: eerst de piepschuim in de gewenste kleur verven met ordinaire waterverf voordat je je decor aan gaat brengen, anders kan, indien je later gaat verven, het je wat problemen geven met verf die niet goed pakt op het oppervlak.
Uiteraard natuurlijk eerst de waterverf dan goed laten drogen, maar dat spreekt voor zich denk ik.
Succes :)
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Behangplaksel, wel lekker dik houden, en houtlijm zijn twee perfectie bevestigingsmiddelen voor piepschuim! Het hele opervlak van je tafel voorzien van deze platen. Later kan je dan makkelijk slootjes en dergelijke in de ondergromd snijden.
SK
-
hallow
voor je schaduwstation maakt het niet veel uit of je er hele platen onder legt of stroken snijdt. als ik jou was zou ik naar de praxis gaan.
er een zakje kleine spijkertjes halen, ik neem aan dat er gaatjes in je bielzen zitten waarmee je je sporen kunt vast leggen?
dan leg je er issolatie materiaal onder, bijvoorbeeld dat piepschuim of vloerissolatie zoals http://www.floodland.nl/aim/lzij_foto_1.htm het gebruikt. (verkrijgbaar bij de Gamma)
en leg je de rails gewoon met spijkertjes vast met het issolatiemateriaal eronder.
heb het zelf ook zo gedaan, gebruik gemaakt van vloerissolatie in stroken gesneden en dan samen met de rails vast gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3515.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3514.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3511.jpg)
(een plaatje van m'n spoordijk, is al half ballast)
mvg
Bart
-
Willem waar blijven de plaatjes?
Kijk deze sporen zie je straks ook niet meer maar liggen aardig recht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP3554.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP3554.jpg)
Succes met leggen en teken desnoods een lijntje in de midden voor het recht vastzetten.
Kees-jan
-
Ha, jouw sporen liggen altijd recht. En dat in dit temp, chapeau! Maar ik ben ook benieuwd naar de foto's en de voortgang ...
-
@Kees-Jan, ik heb enkele sporen rechtgelegd (ook buiten het zicht), stukjes opgevuld, en proefgereden. Rijdt allemaal perfect! (geluidsdemping heb ik maar niet gedaan)
Vandaag ga ik de schuine tafel bouwen, dan worden de eerste 3 sporen van het schaduwstation kaarsrecht gelegd, en ook de paradebaan word dan opnieuw aangelegd, omdat daar een nieuwe aansluiting op komt.
Dat hoop ik vanavond klaar te hebben.
Willem
-
Rail die niet recht liggen en knikken bij de raillassen geven overmatige slijtage aan de wieltjes van je treinen, locs en wagons, op langere termijn gaan ze daardoor meer herrie maken, ontsporen en dergelijke en moet je de wieltjes vervangen. Net als in het echt voorkomt het GOED leggen van de rails problemen. Verder ziet het er goed uit, mijn tafel is ook niet dik, wel een laag zachtboard erop geplakt voor de geluidsdemping en kan er inderdaad prima op staan. SUCCES !!!
-
@Cottage Railways, Er zijn geen knikjes bij de overgang tussen de rails.
En dat de rails een beetje scheef liggen, een enkel spoor ligt nog een beetje scheef, maar dit vind ik niet erg want het rijd allemaal goed ;D
Willem
-
Nou Willem, kom op met de foto's, je hebt inmiddels wel genoeg tijd gehad ;D
Wesley
-
Ik ben nu even bezig met het frame, nog even wat dwarsliggers plaatsen.
Willem