BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: buurtspoorweg op 23 July 2017, 19:15:22
-
Betreft: Märklin H0 analoog
Ik wil een wissel achter een trein die net tot stilstand is gekomen automatisch door deze trein laten omzetten (om kop/staartbotsing te voorkomen). Een contactrail gebruiken bij een erop stilstaande trein lijkt niet verstandig. Is er een andere oplossing?
-
Je moet ervoor zorgen dat het wissel een puls krijgt in plaats van een permanente spanning. B.v. met een condensatorontladingsunit (CDU). Schema op mijn website (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#04), maar ook op andere plekken op het web te vinden.
-
Hallo
Kun je het niet oplossen door ipv een contactrail een schakelrail te gebruiken?
Deze worden door een sleepcontact bediend.
Bart
-
Ik bedenk nu een oplossing die wellicht veel simpeler is. Als het wissel eindafschakeling heeft hoef je niks bijzonders te doen.
-
Een andere oplossing is eerst het wissel omzetten en een stukje verder de trein laten stoppen.
Stoppen en wisselomzetten dus niet door 1 schakelrails laten uitvoeren.
Mvg
Wim.
-
De situatie zal zo zijn dat de trein op een doodspoor/eindspoor gestald wordt en niet op een doorgaand spoor. Anders heeft het omzetten van de wissel geen zin (aan de ene kant kop staart botsing vermijden en aan de andere kant die mogelijkheid open laten).
Ik zie dus de mogelijkheid van een te maken contact aan het eind van het dode spoor (nabij het stootblok) om de wissel te bedienen. Dit zou dus alles kunnen zijn: reed contact, contactrail, infro rood sensor etc. en dan slechts één van de zijden van de wissel magneetspoel bedienen.
Of heb ik het mis?
Ronald Visser
-
Op zich niet, behalve dat je, zoals Klaas al aan gaf iets moet hebben dat de wisselspoel afschakelt. In het simpelste geval kan dit de eindafschakeling in de wissel zijn (y)
Timo
-
Schakelrail. Daar zijn ze voor gemaakt.
-
Ook als je daar op blijft staan blijft de uitgang aan. Vandaar, iets moet de wissel weer afschakelen. ;)
Timo
-
Ik denk dat de topicstarter eerst maar eens moet reageren.
Heb je iets aan de aangedragen oplossingen? Of is het probleem anders dan we hier veronderstellen?
-
Ook als je daar op blijft staan blijft de uitgang aan. Vandaar, iets moet de wissel weer afschakelen. ;)
Timo
Als het K of C rail is hebben ze eindafschakeling, M rail wissels kunnen er wel tegen. Overigens zal normaliter de stopsectie ná de schakelrail liggen, lijkt me een virtueel probleem.
-
Als het K of C rail is hebben ze eindafschakeling,
Dat wist ik niet 100% zeker voor K-rails maar dan nog weten we niet wat de topic starter gebruikt en of hij wel de standaard aandrijvingen gebruikt of de eindafschakeling heeft overbrugt :)
M rail wissels kunnen er wel tegen.
Uhmmmmmm, jij liever dan ik ::)
Overigens zal normaliter de stopsectie ná de schakelrail liggen, lijkt me een virtueel probleem.
Dat is een aanname die jij maakt ;) Hoeft helemaal niet namelijk en het kost je extra ruimte. In het verleden mooie schaduwstations gemaakt waar de schakelrail de voeding van dat stuk onderbrak en de wissel omzette. Kon omdat zowel het relais als de wissel eindafschakeling hadden. Op die manier werd de volle ruimte gebruikt en was het ook geen eis dat de loc voorop zat (zolang er maar een sleper voorop zat).
Timo
-
Vragensteller is met de buurt-spoor WEG.
Ronald
-
Uhmmmmmm, jij liever dan ik ::)
Die spoelen kunnen gewoon die stroom continu verdragen, uiteraard is het beter om dat niet te doen.
Dat is een aanname die jij maakt ;) Hoeft helemaal niet namelijk en het kost je extra ruimte. In het verleden mooie schaduwstations gemaakt waar de schakelrail de voeding van dat stuk onderbrak en de wissel omzette. Kon omdat zowel het relais als de wissel eindafschakeling hadden. Op die manier werd de volle ruimte gebruikt en was het ook geen eis dat de loc voorop zat (zolang er maar een sleper voorop zat).
De snelheid en uitloop kennende van analoge marklintreinen is dat alsnog alleen een virtueel probleem, die 5 cm ofzo van een sleper komt altijd wel over het schakelpalletje...
-
Wat ik zeg, jij liever dan ik. Mogen mensen bij jou aankloppen als ze doorbranden? ;)
En tweede, tja, hangt van de snelheid af. Op die baan bleven ze er toch vaker wel op staan dan niet. Nu was de snelheid in het schaduwstation ook niet zo hoog. In de eerste plaats zodat het treinverloop wat rust had maar zeker ook omdat dan juist de stopplaats van de loc's voorspelbaarder was. Dus nee, geen virtueel probleem :) Niet onoverkomelijk, dat zeker niet. Maar goed om over na te denken. Hoeft maar één keer fout te gaan.
Timo
-
Ook als je daar op blijft staan blijft de uitgang aan. (...)
De vraag is gewoon, zoals altijd: met welke rails rijdt de vragensteller? M, K of C?
Analoog heb je in 3-rail 2 opties waaraan je simpel kunt komen: contactrails en schakelrails. Bij contactrails heb je, zoals Klaas aangeeft, een CDU nodig om van een voortdurend contact een puls te maken, want anders brandt het wisselrelais ooit een keer door.
Bij schakelrails moet je voorkomen dat een loc daarop blijft staan met de sleper.
Dat doe je door de middenrail aan de twee kanten van die schakelrails te isoleren, en dan op de pukkeltjes van die schakelrails altijd baanstroom te zetten. Er kan dan nooit een loc tot stilstand komen op de schakelrails, tenzij je net op dat moment de trafostekker uit het stopcontact trekt. Je hebt dan ook geen wissel met zelfafschakeling nodig.
Schakelrails bij K-rails zijn onbetrouwbaar. Bij de Marklin los verkoopbare wisselaandrijvingen (C- en K-rails) zijn de eindafschakelingen zo onbetrouwbaar dat de meeste mensen die zo snel mogelijk verwijderen. M-rails hebben die niet, en die hebben een degelijk wisselrelais dat met relatief betrouwbare schakelrails uitstekend schakelt.
Bij M-rails zijn de schakelrails te verbeteren, waardoor ze het altijd doen, in plaats van meestal. Bij K-rails kun je ze beter vervangen door reedcontacten (of iets anders).
-
Nog een vraag is wat precies de situatie is. Maar de vraagsteller heeft zich al 3 dagen niet laten zien, dus kennelijk is het niet zo'n brandend probleem.
-
Dank voor de vele reacties. Helaas zijn de aangedragen oplossingen voor mij niet werkbaar of te technisch (ik ben bepaald geen electronica expert).
Nog even voor de duidelijkheid: het gaat om twee naast elkaar liggende doorgaande sporen met M rails. De wissels en seinen [/img]aan de voorzijde heb ik al verbonden met schakelrails, dus kopbotsingen zijn uitgesloten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan.jpeg)
-
Okay, M-rail, dus geen afschakeling.
Als de oplossingen te technisch zijn zit er niets anders op dan er (zelf) voor te zorgen dat een trein niet stil staat op de schakelrail.
Ook al heb ik dacht een keer een fabrikant van een CDU gezien maar geen idee meer wie dat was ::)
Timo
-
Leuk, zo ben ik ook begonnen met M* toen ik nog bepaald niet technisch was.
Ik was 11 of zo (sindsdien is er door deze hobby in mijn leerproces iets veranderd).
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/bnx1.jpg)
De 2 cirkels geven m'n eerste bedenkingen: de trafo is te licht voor wat je ook verder wilt, temeer als je gescheiden functionele bovenleiding en functionele middenrail wilt, met licht (seinen) en 2 of meer e-locs
(mijn moment om te gaan voor Temsi en Titan wisselstroom trafo's).
Ik heb deze trafo uit de startersdoos laten verwijderen, en ben meteen voor een zwaardere gegaan.
En het blokje om de wissels (en seinen) te bedienen, zit op een onmogelijke plek.
Vooraan de tafel is echt altijd beter te bedienen.
Goed, ik neem aan: gewoon een testsituatie, dus niets mis mee.
Waar moeten de schakelrails zitten, en wat moeten ze doen? Dat is je vraag.
Maar die vraag is dubbel te interpreteren. Als je alleen naar die trein en die losse lok kijkt,
dan gaat je vraag erom hoe je die twee treinen afwisselt.
Als de ene komt, vertrekt de ander, en dat is nog simpel op te lossen.
Het zelfde geldt voor die meegebogen wissel: als trein 1 binnenkomt op het spoor bij de boekenkast, dan zit er een schakelrail die de meegebogen wissel omzet, en die schakelrail ligt op een volledige treinlengte van die om te zetten wissel. Nog steeds simpel?
Dei 2de trein die erna komt, zal de wissel weer terug moeten zetten, ook na 1 treinlengte afstand.
Maar: nu is de vraag wat er gebeurt als je nog een derde trein hebt.
Ik zie drie sporen: het 2-tal met de trein + de loc (ze splitsen na een meegebogen wissel),
en die twee komen samen uit op een derde spoor.
Dus de eerste tegenvraag is: wat spelen daar (waar die 2 armseinen staan) voor voorrangsregels,
en is dat rondbuigende spoor, waarop dit tweetal uitkomt, in twee richtingen berijdbaar?
Alles in de foto wijst op enkelsporig bedrijf, dus dat zal wel haast.
Maar je moet het (analoog) altijd van tevoren vast leggen, en uitwerken in je schakelingen.
Als je het later anders doet, dan nu in je hoofd zit, dan moet je schakeling nog steeds goed werken.
Dat is het leuke van een analoge baan: de puzzels vooraf vormen de pret.
Ook al heb ik dacht een keer een fabrikant van een CDU gezien maar geen idee meer wie dat was ::)
De vraag is gesteld in de rubriek elektronica en analoog, dus het is logisch dat je over een CDU begint. Waarschijnlijk bedoel je een aanbieding van Conrad, al zijn doe-het-zelf oplossingen soms zinvoller (zie oud draadje van Andre64, Rhätische Bahn b.v.). In dit stadium is dat nog niet nodig.
Op dit moment gaat het er nog om welke voorrangsregels er gelden, en hoe je dat oplost.
Als blijkt dat er teveel relais tegelijkertijd aangesproken moeten worden, en deze trafo gaat daartegen protesteren, dan is het tijd voor de inzet van zwaardere middelen.
-
Een andere oplossing is eerst het wissel omzetten en een stukje verder de trein laten stoppen.
Stoppen en wisselomzetten dus niet door 1 schakelrails laten uitvoeren.
Mvg
Wim.
Zal ik mij zelf nogmaals een keer herhalen. Volgens mij is het zo simpel en simpel op te lossen.
-
Maar ja, alleen de waarheid ligt in het midden.
Ronald Visser
-
de oplossing is een ptc tussen te zetten in de toevoerleiding naar je wisselspoel.
voorbeeldje gezocht voor je maar wel in duits : http://zugkraft-stucki.blogspot.be/2014/12/marklin-weichenantriebe-problemlosung.html
-
alleen de waarheid.
Alleen de pukkeltjes liggen in het midden. Maar zo heel erg simpel is het nu ook weer niet.
(http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/bnx2.jpg)
Aan de trein die er staat kun je uitrekenen dat de rode lijn 90 cm is (loc+3 wagons), oftewel 5 hele rechte rails 5106 (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M-Rail_Componenten)
Dit soort E-locs heeft bijna altijd een maximale lengte van 18 cm. Om daar stil te kunnen staan voor het sein, moet de stopplaats van het sein de lengte hebben van 18 cm (hele rechte) of van 9 cm (halve lengte), en moet de rijsnelheid laag zijn. In alle andere gevallen stopt de trein of niet of verder van het sein.
De gebruiksaanwijzing van dit sein geeft aan dat de stopplaats minimaal 36 cm (2x hele rechte) moet zijn. Daarvan is hier geen sprake.
Dit soort E-locs heeft twee draaistellen, elk met 2 assen. Sommige E-locs hebben de sleper tussen de draaistellen in (zoals de 3013), andere E-locs hebben de sleper onder een van de twee draaistellen. Als je ruimtegebrek hebt, dan neem je een loc met een sleper onder het voorste draaistel, want dan kun je de stopplaats van het sein beperken tot 9 cm (mits bij lage snelheid). Dat betekent dat de schakelrail (ook 9 cm lang) samen met deze halve (stopplaats) 1 hele vormt. De schakelrails heeft altijd rijspanning, en de halve rail van de stopplaats heeft alleen rijspanning bij groen sein.
Die schakelrails zet die meegebogen wissel achter de trein om naar de binnenboog,
opdat de volgende trein er niet achterop knalt, maar het spoor ernaast op rijdt.
Dat spoor (hier aangegeven met de groene lijn) is minimaal 1 standaardrails korter (dus 4 rechte rails), en eventueel kun je wat smokkelen met een halve boog bij het sein, en een halve boog na het wissel, waardoor je toch weer uitkomt op een lengte van 90 cm. Maar dat kan alleen als je en geen langere locs hebt, en geen langere wagons.
Dus die trein met 3 wagons past er standaard niet op, tenzij je smokkelt. En dat is knap vervelend, als je dat wel wilt toestaan, want dan kun je nooit op 1 loc+3 wagons afstand die meegebogen wissel weer terug zetten!
Als dat niet mag, dan moet je iets verzinnen om te zorgen dat die trein nooit of te nimmer op dat spoor kan komen waar nu die ene loc-zonder-wagons staat.
Als dat wel mag, dan moet je smokkelen met twee gebogen halfjes. Het gebogen halfje links is dan de seinstopplaats, en daarvoor ligt een halve schakelrails. Die zet deze meegebogen wissel weer op de buitenboog.
Daarna komt stap 2: wat doe je met het sein.
Met dezelfde schakelrails, of met een andere, zoals Wim voorstelt.
Als je de sporen (Sp1 t/m 4), schakelrails (Sr1 en Sr2), wissels (W1 t/m 4) en seinen (S1 t/m S2) nummert,
dan is de beschrijving in de antwoorden meteen een stuk leesbaarder.
Want dan hoef je niet iedere keer te omschrijven welke plek je bedoelt.
-
Dank voor deze tip. Ik ga het op deze manier proberen.
-
Het maximum aantal tegelijkertijd schakelbare relais door 1 schakelrails is 3. Daarboven is het feest. Er bestaat dan gevaar van verslappen (knikken) van de bladveer onder de schakelrails.
De veer verliest dan de vereiste spanning.
Mocht je meer gaan doen met die Märklin M-rails schakelrails (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=53023.0), let dan even hierop:
(http://i.ebayimg.com/images/g/Q9AAAOxyY3ZRjeCc/s-l1600.jpg)
of gericht op het detail:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/5146.jpg)
Er is iemand op ebay die aanbiedt schakelrails te verbouwen en/of schakelrails te leveren die zijn verbouwd. Die verbouwing houdt in dat er een extra bladveer wordt aangebracht.
Die bladveer zorgt ervoor dat de schakelrails altijd blijft schakelen. En dat is handig, want vooral 2e hands schakelrails leiden soms aan bladveermoeheid, en dan zijn ze een stuk onbetrouwbaarder.
De belangrijkste oorzaak van bladveermoeheid is een loc tot stilstand brengen op een schakelrails die is aangesloten op meerdere sein- of wisselrelais. De stroomspanning die dan via de veer naar de rails blijft lopen, doet het relais doorbranden en de bladveer zelf kan er ook slecht tegen.
-
Het meegebogen wissel zet je niet om als de trein er voorbij is, die zet je om voor het meegebogen wissel en via een omschakelcontact in een relais bepaal je welke stand dus de standakelcontact naar het vrije spoor en dat relais zet je om na het wissel dan weet je dat het spoor bezet is.
Met dezelfde schakelrails zet je het spoor op stop en zet je het andere spoor aan. Trein rijd zijn rondje en gaat naar het vrije spoor zet de andere trein aan en zichzelf stop. Zo blijft nooit de trein op het schakelcontact staan, en is je situatie opgelost. In het seinenboek van Marklin staat dit uitgelegd, kwestie van toepassen.
Groetjes
-
Bedoel je bijvoorbeeld het schema op pagina 26 (http://www.nicospilt.com/pdf/SeinenboekEngels.pdf)? (y)
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/0340-40.gif)
Je gebruikt dan 3 schakelrails en 1 hulprelais. Het effect is anders.
In Wim's beschrijving rijdt er altijd 1 trein weg zodra er eentje binnenkomt:
Trein rijd zijn rondje en gaat naar het vrije spoor zet de andere trein aan en zichzelf stop
De andere trein aan zetten => sein (andere trein) op groen
Dat moet je willen, en het moet ook maar net kunnen.
Een tip kan zijn: ook seinen zetten op de andere sporen,
opdat de andere trein altijd veilig kan vertrekken.
-
blz 26 ????
Ronald Visser
-
Mijn voorbeeld gaat uit van 3 schakelrailcontacten, precies zoals aangegeven in het plaatje. Deze oplossing is al tientallen jaren oud. ::)
Mvg
Wim.
-
In een van de oudste Seinboeken die ik tegen kwam, staat dit schema al. Schat in uit de jaren '50. Echt heel oud dus. (y)
In dat boek wordt aangeraden om op een bloklengte (in dit geval 90+ cm) voor het (meegebogen) wissel de 1e schakelrails te leggen, en direct na het wissel de 2 andere schakelrails.
Voor die bloklengte extra afstand bestaat een reden. Als je een trein hebt met meerdere slepers (b.v. sluitlicht of wagonverlichting), dan moet je niet willen dat de laatste sleper het wissel schakelt nadat de eerste sleper in de trein het hulprelais al heeft omgezet.
De puls van de eerste schakelrails gaat via het hulprelais naar wissel recht of wissel afbuigend.
De 2 andere schakelrails zetten het hulprelais heen en terug.
Onderstaand schema verschilt alleen in het gebruikte relais:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/0341-39.gif)
Als je in plaats van de 7045 of 7245 een Viessmann 5552 neemt, kun je de seinen weg laten:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/v/5552.jpg)
-
Dank voor de reactie. Dit ziet er veelbelovend uit. Ik heb maar een sein gepakt als voorlopige vervanging van de 7045 en de blauwe draden aangesloten. Echter: waar sluit ik de (rode) draad van de contactrail (die van vóór de wissel) aan?
-
waar sluit ik de (rode) draad van de contactrail (die van vóór de wissel) aan?
Ik begrijp je even niet, geloof ik. Dat komt omdat je de draadkleur "rood" noemt.
Rode draden (in de Märklin filosofie) staan uitsluitend voor rijspanning-aansluiting. Een rode draad (en een bruine) aan een rails betekent dat het een aansluitrails moet zijn, waarover je het hebt. Bovendien noem je die rails een "contactrails", maar een contactrails heeft altijd alleen maar een bruine draad (die schakelt namelijk tegen de massa).
Contactrails gebruik je nooit voor seinen en wissels omdat ze geen korte puls geven, maar een te lange om een relais mee te schakelen. Seinen en wissels schakel je uitsluitend met schakelrails, en sluit je aan met blauwe draden om aan te geven dat het schakeldraden zijn, en niet zomaar rijspanning of massa. Wel kun je aan die blauwe draad een rode, groene of oranje stekker zetten om aan te geven dat zo'n schakelrails een sein op rood (of wissel op afbuigend) gaat zetten, of op oranje of op groen (sein groen, wissel recht).
Kortom: "(rode) draad van de contactrail"
betekent dat je of de kleurcode niet volgt, of dat we langs elkaar heen praten,
en elkaar dus zo niet gaan begrijpen.
-
Ik heb even wat rijrichting pijlen in je foto geplaatst:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/bnx3.jpg)
Hierbij hoort mijn aanpak om de 2 schakelrails te gebruiken om het wissel om te zetten, nadat de trein over het wissel is gereden, en voordat de trein bij het sein stopt. De seinen zet je handmatig op rood of groen. Een en ander hangt af van de voorrang op de wisselstraat.
Meestal wijst het spel uit waar treinen heen gaan, waar ze vandaar komen, en welke er voorrand hebben, en extra beveiligingen bouw je dan pas later in.
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/bnx4.jpg)
Hierbij hoort de aanpak van het signaalboek. Maar dan wat uitgebreider.
Uitgaand van 4 seinen, een hulprelais en 6 schakelrails, ten behoeve van ten minste 3 treinen, in plaats van 2.
De schakeling uit het handboek legt de rijrichting vast, indien je de schakeling meteen zo bouwt dat treinen ombeurten automatisch verder rijden. Want dan moet het spoor dat erbij komt ook beveiligd zijn, en de seinen moeten automatisch rood of groen kunnen worden.
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/0340-40.jpg)
Stel, je neemt dit schema, en je breidt dat uit, wat heb je dan nodig?
Een sein voor de schakelrails (S3) voor het meegebogen wissel. S3 zet meteen het inrijsein op rood, maar ook meteen het andere extra sein op rood (in de binnenste boog), want als er een trein S3 passeert, dan schakelt deze het meegebogen wissel en lanceert een trein die mag vertrekken vanaf het andere spoor.
Dan moet je bedenken waar, en onder welke condities elk sein groen mag worden.
Van 2 seinen weet je dat al: als de trein het meegebogen wissel afbuigend zet (=binnenspoor), dan mag het buitenste spoor vertrekken (=dat sein op groen), en als de trein het meegebogen wissel op rechtuit (=buitenste spoor) zet, mag de trein op het binnenspoor vertrekken(=sein op groen). Een extra schakelrail (in de wisselstraat) zet alle seinen altijd op rood.
Dat derde spoor wat er bij komt (de binnenste boog), wat ga je daarmee doen? Omdat die twee seinen beurtelings groen worden, mag daar alleen een trein vertrekken als ...
In dit schema staat een 7245 afgebeeld in plaats van een 7045, dat zijn universele (bistabiele) relais:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/7245.jpg)
Dit relais kan 1 ding meer dan de 7045. De 7045 heeft 1x "change over" en 1x aan/uit.
De 7245 heeft 1x "change over" en 2x aan/uit. Zoals ik al aangaf: je hebt meer aan een relais dat voor iedere stroomkring 2x "change over" heeft, want die kun je ook gebruiken voor aan/uit. Andersom is dat niet zo: een aan/uit stroomkring kun je nooit gebruiken als "change over". Een Viessman 5552 relais bestaat uit twee relais met 2 stroomkringen, en elke stroomkring is "change over".
Wat is dat nou eigenlijk, zo'n "change over"? De term komt uit het Märklin handboek, en ermee bedoeld wordt dat je 3 aansluitingen hebt, bijvoorbeeld 1 aanvoerdraad naar 2 afvoerdraden, of 2 aanvoerdraden, met 1 afvoerdraad.
Het simpelste voorbeeld (Faller 650) ziet er zo uit:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/s/faller650.jpg)
met als bedradingsvoorbeeld
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/s/faller650.gif)
Bij de Viessmann 5552 ziet zo'n stroomkring er zo uit:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/s/viessmann5552(stroomkring).jpg)
De aansluiting om het Viessmann 5552 relais te laten schakelen, ziet er zo uit:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/s/viessmann5552(schakeling).jpg)
En een voorbeeld van de bedrading van de stroomkringen bij Viessmann 5552:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/s/viessmann5552(toepassing).jpg)
De rode kruisjes betekenen dat daar niets is aangesloten; en daardoor schakelt zo'n stroomkring tussen iets of niets, en is daardoor gebruikt als aan/uit schakeling.
Met "change over" bedoelt Märklin dat je 3 aansluitingen hebt voor 2 standen.
De middelste draad heeft ofwel contact met de linker ofwel met de rechter aansluiting.
-
Geen rode draad - logisch natuurlijk. Toch nog de vraag: waar sluit ik de draad van de eerste schakelrails aan?
-
waar sluit ik de draad van de eerste schakelrails aan?
Ik zie nu pas wat je bedoelt: in dit oude schema is de draad van de eerste schakelrails (contactrails 5105?, ik neem zelf altijd een schakelrails 5146) naar het hulprelais rood getekend! In de jaren '60 had Märklin nog geen schakelrails, uitsluitend contactrails.
Dat lijntje is rood getekend om goed op te vallen, door de bewerker van de handleiding, in het Duitse origineel is dat lijntje niet rood maar blauw, en bepaalt de stekkerkleur de uiteindelijke functie van de puls.
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/0341-39.gif)
Je gebruikt het sein als 7045 vervanger. Het sein heeft 2 blauwe draden.
De ene zet het sein op onveilig, de andere op veilig.
Antwoord: dat kan niet. Je kunt een 7045 (die als "change over" gebruikt wordt) niet nabouwen met een hoofdsein !!!!
De eerste schakelrails geeft de puls via een stroomkring van het hulprelais naar het meegebogen wissel. Die stroomkring moet "change over" zijn, omdat de stroomkring de pulsgestuurde opdracht splitst in de twee mogelijke toestanden, namelijk recht of afbuigend (en dus moeten er ook 3 draden zijn, een blauwe erin, 2 blauwe eruit).
De enige "change over" stroomkring die je in een Märklin hoofdsein hebt, is al in gebruik voor de seinstanden: veilig of onveilig, en die wordt omgezet in een mechanische beweging van de seinarm. Het is precies die functie (stroomkring) die je nodig had om de puls door te geven naar het wissel. Maar die is al in gebruik, en daarover kun je dus niet meer vrij beschikken.
De 2e stroomkring is een aan/uit schakelaar die wordt gebruikt voor de rijspanning op de pukkeltjes van de benedenleidingtrafo (en dus ongeschikt hiervoor).
De 3e stroomkring is een aan/uit schakelaar, normaal gesproken bedoeld vooraansluiting van de bovenleiding op de bovenleiding trafo (en dus ongeschikt hiervoor).
Ik ga dan even uit van een Märklin hoofdsein zoals 7039, 7040 of 7188 (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M%C3%A4rklin_Seinen), en niet de 7041 (die ook een tussenstand heeft, met een oranje stekker). Maar ook met dat sein kan het niet.
Dat sein heeft wel 3 blauwe draden (met stekkers rood, groen en oranje), maar 2 relais, in plaats van 1. Enfin, dat compliceert het verhaal alleen wat meer ...
-
Helder. dan ga ik nu zorgen voor een 7045 of 7245. Dank zover.
-
zorgen voor een 7045 of 7245
Zorg dan meteen voor 2 of 3 in plaats van 1!
Als je en het meegebogen wissel, en de 2 extra seinen wilt schakelen, heb je in ieder geval een 2e hulprelais nodig, en als je uitgaat van 2-richtingverkeer op de rest van de sporen op de foto een derde hulprelais.
-
Het is toch gelukt!