BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: louis.verhagen op 23 July 2017, 15:36:38
-
Ik heb de stuurstandwagen van Fleischmann gekocht (507883) . Daar zit een functie decoder in. Alles werkt redelijk behalve dat de decoder redelijk gevoelig is storingen op de baan. Dat wil zeggen het licht knippert.
Er zit al een condensator aan de decoder print vast. Ik heb de volgende vragen,
1) wie weet welke functie decoder hier inzit? (merk, type?)
2) Is de condensator inderdaad een "energie" opslag en kan ik deze vervangen door een grotere?
3) Of is het slimmer om een condensator (met weerstand en diode parallel tegen te snel laden) op de verlichtingsprintplaat te zetten? (Al zal dat voor het wisselende wit/rood licht van de stuurstand niet lukken).
Uiteraard ga ik voor de andere donderbusjes ook verlichting set 6447 kopen, led verlichting en stroom voerende koppelingen. Dat zal ook schelen.
Louis
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/donderbus_decoder_lage_res.jpg)
-
Dat ziet er inderdaad uit als een anti-knipper condensator. Maar ik ben bang dat verhogen niet heel snel merkbaar verandering gaat geven. Alle ledjes van de verlichting staat parallel dus de stroom is relatief groot (en je verstookt het grootste deel in de weerstanden ipv werkelijk licht). Je hebt dan een erg grote condensator nodig om echt merkbaar iets te doen. Kan natuurlijk wel. Vergeet dan ook niet om een weerstand en diode voor de condensator te zetten om het opladen een beetje te drukken.
Overigens is 3) best te doen voor ook de front/sluit-seinen maarja, dat betekend wel een weerstand, diode en condensator per uitgang. :-\ En op de binnenverlichting zal dit het minst effectief zijn.
Timo
-
Alle ledjes van de verlichting staat parallel dus de stroom is relatief groot (en je verstookt het grootste deel in de weerstanden ipv werkelijk licht). Je hebt dan een erg grote condensator nodig om echt merkbaar iets te doen.
Nou eens even kijken. Ik zie op de weerstanden 3301. Dat betekend dat de weerstand gelijk is aan 3,3 kOhm. Dit betekend bij een spanning van 16 Volt en een spanningsval van 2.5 Volt over de LED een stroom van 4 mA per LED. Voor 6 LED's maakt dit 24 mA. De totale weerstand is dus ongeveer 667 Ohm
Een schatting van hoe lang het duurt voordat een RC circuit is ontladen is ongeveer t = 5 *R*C). Stel je wilt 2 seconden, dit geeft C = 2/ (5*R) = 600 uF. Nu vraagt een decoder meer dan de stroom van de LED's. Ik zou zeggen een condensator van 1000 uF / min. 35V met de laadweerstand en diode, zou relatief voldoende moeten zijn.
Ik denk dat de condensator die erin zit in de orde van 220 uF is.
De decoder lijkt enigszins op de ZIMO MX687. Deze heeft een geïntegreerde schakeling voor de condensator waardoor er daar geen laadweerstand/diode nodig is.
-
Wat er in zit is een 10 uF 35V :'(
Louis
-
Een schatting van hoe lang het duurt voordat een RC circuit is ontladen is ongeveer t = 5 *R*C).
Haha, grapjas ;) Dat is wel heel optimistisch rekenen. ;D Als de spanning is gehalveerd ben je heet al wel aardig zat / is het licht al dusdanig afgenomen dat je het gewoon knipperen noemt :angel:
1/2 x U = U x e-t/(RC)
=> C = - t / (ln(1/2) x R)
=> -2 / (ln(1/2) x 666Ohm = 4332uF
Nu is een 1000uF/35V condensator fysiek al heel wat groter dan erin zit, dit is nog groter. Met 1000uF haal je net 0,46s :-\ En dan gaan we uit van 6 ledjes (geen idee of dit klopt) en geen sluit/frontseinen.
Vandaar dat ik zeg, dat is erg lastig met alle ledjes parallel. Ook al zal 1000uF natuurlijk al heeeeeeeel wat meer doen dan de 10uF die erin zit en het gros van het geknipper is korter dan een halve seconde. 8)
Timo
-
Even een basis vraag: Zit er stroomafname op alle wielen? dus niet alleen op de voorste en achterste as maar zowel op beide voor en beide achterwielen?
Succes Frits
-
Frits
Yep. op alle vier de wielen. Maar als Märklin rijder vind ik het allemaal maar dunne smalle tere koperen/messing plaatjes. :-)
En ja ze zitten aan de juiste kant van het wiel.
Louis
-
Toch even een open deur:
-Maak de wielen en stroomafnemers goed schoon
-Zorg dat alle verbindingen goed gesoldeerd zijn
-Zorg dat de rails goed schoon is
-Overweeg om dubbel-geïsoleerde wielen te gebruiken en maak daardoor meer stroomafname punten (8 i.p.v. 4)
-Stroom doorvoerende koppelingen helpt zeker.
Ik rij met functiedecoders volgens bovenstaande regels zonder condensator en zonder knipperen!
Groet,
Kees
-
-Maak de wielen en stroomafnemers goed schoon
Check, zowel de wielbanden als de achterplaat waar de stroom opnemer op zit
-Zorg dat alle verbindingen goed gesoldeerd zijn
Check
-Zorg dat de rails goed schoon is
Check en de rails ligt ook goed
-Overweeg om dubbel-geïsoleerde wielen te gebruiken en maak daardoor meer stroomafname punten (8 i.p.v. 4)
Deze snap ik niet. Hoe krijg je 8 stroomafname punten op één wagon als je dubbel-geïsoleerde wielen gebruikt?
-Stroom doorvoerende koppelingen helpt zeker.
Gaat gebeuren. Ik heb drie wagons = 2x6 aftappunten.
Heb jij functiedecoders in elke wagon? Zo duur zijn ze ook weer niet. Dus ook het overwegen waard.
Ik hoop dat de decoder die er nu inzit ook rijrichting afhankelijk F1 (of andere F..) kan schakelen en uit kan gaan bij snelheden groter dan 0. Dan kan het licht (of beter gezegd de functie) in de bestuurders hokje "permanent" aan staan. Met meest moderne decoders kan dat.
louis
-
Nog een tip: Gebruik ATF (met mate!) voor zowel de rails als de contactpunten van de stroomafnames. De donderbusjes knipperen praktisch nooit meer en rijden stiller bij mij :D (lees (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62511.0.html))
Marius
-
Hoi,
Als je marklin rijdt. Is het speciaal model voor marklin? En zitten er dan märklin-wielen onder of de standaard wielen? Of is de afstand tussen de wielen wel juist gezet?
Groeten Ronald.
-
Ronald
Ik rij alles ;D. Maar niet door elkaar. Ik heb DCC wagons en loc's met rp25 wielen en ik heb mijn Märklin spullen. De afstand tussen de wielen is gemeten en goed. Maar bedankt voor de tip.
Het is ook niet continue knipperen, maar elke knipper is mij één te veel.
Louis