BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: RonaldvA op 22 July 2017, 16:17:21
-
Ik heb een kleine baan met 10 wissels. Mijn gehele baan aangesloten inclusief de wissels. Alles werk probleemloos. Behalve mijn laatste wissel, een 3-wegwissel. Wisselaandrijving 10 doet het probleemloos. Aandrijven 11 hapert en schakelt vaak niet aan een kant (rood). Eerst gedacht dat het aan de wisselaandrijving lag, vervolgens de kabels gecontroleerd en zelfs vervangen. Geen oplossing.
Ik ben er achter gekomen dat als ik de wisselaandrijving rechtstreeks aansluit op de decoder, het schakelen perfect gaat. Zodra ik er een kabel tussen zet (max 1.20 meter) dan schakelt de decoder niet goed en maar aan een kant.
Alle andere wissels en decoder uitgangen (1 tot met 10) geen problemen. De laatste wissel aandrijving levert een probleem op zodra ik er kabels tussen zet. De gehele set ook een keer aangesloten op een lagere decoder uitgang. Daar werkt het wel en schakelt de aandrijving op elk signaal. Wie herkent dit probleem en heeft een oplossing. Ik gebruik de Intellixbox I (52000), Viessmann 5211 wisseldecoders (3 stuks), Viessmann 5215 powermodule en Roco wisselaandrijvingen. De kabels die ik gebruik zijn dezelfde als in heel de baan (Brawa 0,14mm2). Ik heb maximaal 11 aandrijvingen op 3 Viessmann decoders.
Alvast bedankt
-
Als alle bekabeling goed is en op een andere uitgang werkt
het wissel wel, zou het de decoderuitgang kunnen zijn.
Misschien het wissel aan een evt. 12de uitgang aansluiten
en dan eens kijken.
Tinus.
-
Dank je. Dit heb ik al geprobeerd. De aandrijving hangt nu rechtstreeks aan de decoder no 12. Doet het probleemloos. Zodra ik de kabels (1.2 m) er tussen zet, dan hapert de aandrijving en doet alleen een kant het. Ook andere aandrijving geprobeerd. Precies hetzelfde.
-
Dat ligt echt aan de lengte van de kabel en de dikte (mm2). Gebruik een dikkere kabel en zet de wisseldecoder dichter bij het wissel. Als je dan toch bezig gaat met de bekabeling: Maak leg dan ook een dikkere kabel van je trafo naar je wisseldecoder. Zie ook: Centrale voedingsleiding (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Centrale_voedingsleiding)
Succes!
Groeten Ronald.
-
Voor die 1.2 meter lengte ( ×2) zou niet zo'n probleem moeten zijn.
Maar hoe heb je de voeding richting decoder gemaakt.
Tinus.
-
Ik zou toch eens een dikkere kabel gebruiken. Wisselaandrijvingen zijn aardige slurpers (in een korte puls) en 0,14mm2 is niet heel dik. Je mist al snel 2V (over het algemeen meer dan 10%) ofzo en dat kan net het verschil maken.
Waarmee voed je de decoder eigenlijk? Of voed je ze uit DCC?
Timo
-
Ik heb net geexperimenteerd met een dikkere kabel. Veel dikker (luidsprekerkabel). Van ook 1.2 meter. Helaas, geen oplossing. De aandrijving vertoont dan nog steeds dezelfde kuren. Voor de zekerheid de dikke kabels en aandrijving ook op andere decoder uitgang no 4 aangesloten. Ook geen oplossing / dezelfde problemen. De decoder hangt nu via de piepdunne kabels van de Roco decoder rechtstreeks op no. 12. En doet het zonder problemen.
De decoders worden gevoed via een stevige trafo (Marklin) en de Powermodule van Viessmann (5215). Aangesloten met dikkere kabels (luidsprekerkabel). Op de trafo zitten enkel en alleen de 3 Viessmann 5211 modules en 11 Roco wisselaandrijvingen.
De modules onderling zijn doorgelust met standaard Brawa 0.14 mm2 draad. Doorgelust conform handleiding Viessmann (inmiddels heel vaak gecheckt).
Wat ik nog ga proberen is om deze wisselaandrijving op een aparte Viessmann 5211 aan te sluiten. Wie weet.
Dank voor alle reacties.
-
Wat ik ook nog ga doen is om de Viessmann plastic connectors te vervangen door betere stekkers. Zeker van de Powermodule en de aansluiting naar de 5211. En uiteraard de probleem aandrijving.
-
De modules onderling zijn doorgelust met standaard Brawa 0.14 mm2 draad
Dat is ook wel vragen om problemen. Alle draden waar vermogen over heen gaat dikker uitvoeren is altijd een goed idee. Dunne draadjes voor de korte afstand is niet zo erg maar voor lengtes en centrale leidingen lekker naar dikke draden stappen.
Overigens kan je "Digital rt" en "Digital bn" gewoon overal aftappen van je ringleiding (/CVL) voor je spoor (zijn gelijk aan de onder en bovenkant van de module). En dan daarnaast een ringleiding voor de voeding van de module, de "E rt". Stuk bedrijfszekerder dan de hele boel aan elkaar rijgen.
Timo
-
Voorlopig even niets. Zojuist is mijn Intellixbox defect gegaan. Een draadje verkeerd aangesloten en meteen de melding ' vreemde spanning'. Even opgezocht maar dat is Uhlenbrocks voor defect. De IB voor deze zekerheid helemaal losgekoppeld en op een aparte trafo aangesloten. Maar nog steeds ' vreemde spanning'. Jammer, want ik was wel tevreden over de IB. Was de allereerste versie, maar deze deed het uitstekend. Tot vandaag dus.
Weet niet of repareren nog een alternatief is. Anders op zoek gaan naar een andere centrale.
-
Oei! Altijd jammer :'( Wat had je waaraan aangesloten dat het stuk ging?
Timo
-
Een van de draadjes met digitaal signaal in de verkeerde ingang van een van de 5211 Viessmann. Direct ging een van de loks heel hard rijden. Ook was de Intellibox niet meer te stoppen. De bekende Stop knop had geen effect. Stroom eraf was de enig oplossing.
De IB start normaal op. Vraagt ook zoals gebruikelijk ' loksnelheid herstellen' maar geeft dan direct de melding van vreemde spanning. Reset van de IB is alleen mogelijk via het menu en dat is nu niet meer mogelijk omdat alleen de melding ' vreemde spanning' te zien.
De IB was een van de allereerste (65000). Prima apparaat. Wellicht nu een gelegenheid om een nieuwe centrale aan te schaffen. Probleem is dat ik ook nog een paar mooie loks heb met Selectrix decoder. En er zijn maar weinig centrales die nog Selectrix ondersteunen. En dat zijn meestal de duurdere. Wellicht de loks verkopen maar daar krijg ik denk ik weinig voor.
-
Even de eind versterker transistoren vervangen kost je een euro. En met een beetje handigheid makkelijk zelf te doen.
Groetjes
-
Ahh, ja, dan weet ik ook welke :-\ Dan heb je denk ik de uitgang van de IB aan de voeding voor de wissels gehangen :-\ Dat is een heel groot nadeel van dit ontwerp van Viessmann. Er is geen scheiding tussen voeding en
DCC railsignaal maar op basis van common ground. Foutje is dan, zoals je merkt, redelijk makkelijk gemaakt. :-[
Timo
-
Hallo Timo,
Je geeft aan in de beantwoording "digital rt" en "digital bn" en "digital E rt" wat bedoel je hiermee.
IK heb nl ook een wisselaandrijving Piko, die ook moeilijk schakelt.
Johan
-
Rood en bruin gok ik zo ;D
-
Dat is inderdaad rood en bruin maar meer specifiek zijn het de exacte namen op een Viessmann decoder ;D
Maar ik zou er dan even een nieuw draadje over openen ;)
Timo
-
Zal eens op zoek gaan naar een schema van de Intellibox 65000 en kijken of ik de transistoren kan vervangen. Hopelijk gemakkelijk te doen.
Dank voor de tips.
Groet, Ronald
-
Timo en Eric,
Dank voor de uitleg, had ik zelf kunnen bedenken.
Johan
-
Ik heb trouwens een IB 650. Echt een van de eerste versies.