BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Thierry op 07 December 2007, 22:51:48
-
Beste allen,
In mijn vorige draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7395.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7395.0)) ging het over de aansluitingen voor de decoder. Ombouw is inmiddels bijna klaar op het licht na.
Maar... via de programmeerrails (IB) wordt alles keurig uitgelezen en heb ik de loc nummer 4 toegekend. Echter als ik de loc op de rails zet sprint hij gelijk weg terwijl loc 4 op IB helemaal niet is geselecteerd.
Nu is dit m'n eerste ombouw/inbouwklusje dus ik weet nog niet alle ins en outs. Maar heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Groet en alvast dank, Thierry
-
condensator over de motorpolen verwijderd?
mvg,
Sander
-
Eeehhmm.. er zat een condensator tussen de twee koperenleiders bij het licht ja. Op advies moest ik die verwijderen. Begin lichtelijk de indruk te krijgen dat dat niet had gemoeten. Condensator 22n 16V was het.
Groet, Thierry
-
En welk merk type decoder heb je nu ingebouwd, ik kab dit nergens terug vinden.
En weet je zeker dat de motor(koolborstel) aansluitingen geheel vrij en los zijn van de railspanning?? Want het klinkt als en het lijkt op een foutieve aansluiting daarvan en daarbij.
Mvg
Wim.
-
De motor, wielen en licht stonden allemaal in lijn aangesloten met de linker en rechter geleider. Tussen alle drie heb ik onderbrekingen gemaakt. Decoder is een Fleischmann DCC-Decoder 6859. Motor is aangesloten op oranje en grijs; wielen links en rechts op respectievelijk zwart en rood, licht op wit (alleen frontlicht). Op de programmeerrails krijg ik keurig alle fabriekswaarden te zien.
Maakt het nog uit (wellicht een lekenvraag hoor) of oranje en grijs speficiek aangesloten moeten worden. Nu gewoon gesoldeerd, maar niet gelet op een specifieke kant van de motor.
Zie voor de foto de link naar m'n vorige draadje.
-
oh jee floortje gaat zich met digitaal bemoeien... maar als je nou op je IB eens adres 4 selecteert en de regelaar op 0 zet, zou dat kunnen helpen? Ik meen me zoiets vaags te herinneren met een ecos (loc op de rails -> meteen rijden, blijkbaar was de laatste keer dat die loc reed de regelaar gewoon open blijven staan toen er een neiuwe loc werd geselecteerd en had ie die snelheid onthouden... ofzoiets)
-
Jawel, er is een relatie tussen rood zwart, oranje en grijs.
Rood zit aan de rechterzijde van de lok gezien vanuit de rijrichting vooruit, dus een stoomlok met de schoorsteen voorop.
Aan de rehterzijde van de motor komt dan de oranje draad
Links aan de wielen de zwarte draad en grijs aan de linkerzijde van de motor.
Dan kun je de wiite draad aansluiten op het lampje wat moet branden als de lok vooruit rijdt. Als je dit zo aansluit dan zitten de draden in 1 keer juist en werkt het zonder dat je iets hoeft te veranderen, omdat of de lok de verkeerde kant op rijd of het verkeerde lampje brand.
Maar als het anders zit zal dit geen storing veroorzaken.
Zet via CV29 de herkenning uit voor analoog bedrijf, dus digitaal bedrijf alleen instellen.
Bij deze decoder kun je ook het FMZ protocol uitschakelen. De decoder zo instellen dat hij dus alleen het DCC format herkent en daarop werkt.
Mvg
Wim.
-
Wim,
In de beschrijving van de decoder staat het volgende:
CV12 Fahrstromart: Bit 0=1
Bit 0=1 Fahren mit Gleichstrom (analog) moglich
Bit 0=0 DC betrieb aus
CV29 Konfigurationswert: Bit 2=1
Bit 2=1 Fahren mit Gleichstrom (analog) moglich
Bit 2=0 Fahren mit Gleichstrom ausgeschaltet
Hoef ik alleen CV29 Bit 2=0 in te voeren of moet ik ook wat met CV12?
Wonder boven wonder zitten de kleurtjes al volgens jouw opgave.
Groet, Thierry
-
Gevonden!!
Na alle aanwijzingen van Wim en suggestie van Floris respectievelijk te hebben nagelopen of geprobeerd te hebben, heb ik het euvel ontdekt. De motor zat wat losjes dus die wilde ik vast zetten, blijkt de gehele onderkant ook verbonden te zijn met het frame via een koperen plaatje. Dit zal vast het gelijk wegrijden oplossen.
Dat krijg je ervan als je als beginnende digitaler zelf gelijk met ombouwen begint ;). Weer een les geleerd.
Allen bedankt voor het meedenken!
Groet, Thierry
-
Dus dit was het euvel
En weet je zeker dat de motor(koolborstel) aansluitingen geheel vrij en los zijn van de railspanning?? Want het klinkt als en het lijkt op een foutieve aansluiting daarvan en daarbij.
Mvg
Wim.
-
Dag Wim,
Zal morgenochtend als ik alles opnieuw ga solderen hier extra op letten, maar voor zo ver ik kan zien is het gedeelte waar de motor zit vrij van enig contact. Maar ik neem dit zeker mee als ik een herstart maak. Zal het laten weten of e.e.a. nu functioneert.
Thanks, Thierry
-
Thierry, dat geef je toch zelf aan als oorzaak van het geheel???!!
Mvg
Wim.
-
Als de motor nog verbonden was met de rijstroom (chasis) terwijl de decoder er al ingesoldeerd is, is de kans erg groot dat je de decoder naar een andere wereld hebt geholpen.
Het kan dus zijn dat hij na het herstellen van de fout (je bent niet de eerste die dit overkomt) nog niet werkt.
@ Floor: welkom in de digitale wereld (ga je nu ook met rode treintjes rijden :P 8) ;D )
-
brrr, nee. ;D
maar ik heb al een keer met succes een decoder ingebouwd... en dan niet zo'n prikding maar echt met draadjes ;D
-
Thierry, dat geef je toch zelf aan als oorzaak van het geheel???!!
Mvg
Wim.
Ik zit nog te twijfelen, Wim. Toen ik de motor loshaalde ontdekte ik dat koperenonderplaatje. Maar vannacht bedacht ik me ineens dat het tandwieltje op dit arnoldmotortje rechtstreeks op de tandwielen staat. En dat alles van metaal is. Maar goed, ik ga vanavond een stuke iso tussen de motor en het gestel zetten, draden er opnieuw aan solderen en kijken wat er dan gebeurt.
-
Je metalen tandwielen hebben daar natuurlijk helemaal niets mee te maken, het gaat alleen om de aansluitpunten naar de koolborstels, die mogen niet inverbinding staan met de railspanning, die mogen dus alleen maar verbonden zijn met de oranje en grijze draad.
Dus voordat je je hele lok sloopt, koop eens een multi-meter, of misschien heb je er al eentje en meet gewoon of er een verbinding is.
Mvg
Wim.